فارکسآموزش فارکس

آشنایی با دلار نیوزیلند (New Zealand Dollar – NZD)

دلار نیوزیلند (New Zealand Dollar – NZD) ارز رسمی کشور نیوزیلند (زلاندنو) است. اغلب به دلار نیوزیلند کیوی (Kiwi) هم گفته می‌شود که در واقع اشاره به پرنده بومی نیوزیلند است. دلار نیوزیلند در سال ۱۹۶۷ به‌ جای پوند نیوزیلند منتشر شد و پشتوانه آن هم دلار آمریکا بود. با این حال در سال ۱۹۸۵ دلار نیوزیلند به یک ارز بدون پشتوانه و آزاد تبدیل شد.

تاریخچه بانک رزرو نیوزیلند 

بانک رزرو نیوزیلند (RBNZ) در سال ۱۹۳۴ میلادی در میان بحران بزرگ اقتصاد جهانی تأسیس شد. بانک رزرو نیوزیلند در ابتدا انحصار انتشار اسکناس را داشت که در آن زمان تنها ۶ بانک تجاری اصلی چنین ویژگی داشتند. بانک رزرو نیوزیلند از ابتدا به عنوان یک نهاد مستقل تأسیس شده بود، اما در سال ۱۹۳۶ به یک موسسه دولتی تبدیل شد. در سال ۱۹۸۹ بانک رزرو نیوزیلند توانست دوباره به یک نهاد مستقل تبدیل شود. با این حال هنوز هم بانک رزرو نیوزیلند به پارلمان این کشور پاسخگو است و موظف است که سالانه سودی را به دولت پرداخت کند.

ساختار تصمیم‌گیری بانک رزرو نیوزیلند به این صورت است که رئیس بانک مرکزی همه‌کاره بانک است. معاون و کمک معاونان رئیس بانک مرکزی می‌توانند در زمینه سیاست‌های پولی به رئیس بانک مرکزی مشاوره دهند، اما در نهایت این رئیس بانک مرکزی است که در رابطه با سیاست‌های پولی تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

محرک‌های دلار نیوزیلند

محرک اصلی دلار نیوزیلند: سیاست‌های پولی بانک رزرو نیوزیلند

هدف اصلی بانک رزرو نیوزیلند حفظ ثبات قیمتی و دوری از بی‌ثباتی در تولید، نرخ‌های بهره و نرخ‌های ارز است. بانک رزرو نیوزیلند هدف تورمی خود را محدوده بین ۱ تا ۳ درصد تعیین کرده و در تلاش است تا نرخ رشد آتی تورم را در نزدیکی ۲ درصد نگه دارد.

در سال ۲۰۱۷ رهبر حزب کارگر نیوزیلند به نخست‌وزیری رسید و پلتفرم جدیدی را برای بانک رزرو نیوزیلند تعریف کرد که در آن علاوه بر ثبات قیمت‌ها، تقویت رشد اشتغال هم به اهداف بانک رزرو نیوزیلند اضافه شد. بانک رزرو نیوزیلند از ابزار های پولی مثل افزایش یا کاهش نرخ بهره و همچنین عملیات بازار آزاد (خرید یا فروش اوراق قرضه) برای دست‌یابی به اهداف اقتصادی تعیین شده استفاده می‌کند. بانک رزرو نیوزیلند با برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی سعی می‌کند که بازار و فعالین اقتصادی را در جریان سیاست‌های پولی و اهداف بانک مرکزی قرار دهد.

شاخص‌های اقتصادی مثل GDP و CPI به خاطر تأثیر قوی که بر سیاست‌های پولی بانک رزرو نیوزیلند دارند برای سرمایه‌گذاران دلار نیوزیلند اهمیت زیادی دارند. هر گونه کاهش یا افزایش غیرمنتظره در شاخص‌های اقتصادی GDP یا CPI می‌تواند منجر به تغییر سیاست‌های پولی بانک رزرو نیوزیلند شود. معمولاً تغییرات احتمالی در آینده سیاست‌های پولی بر انتظارات نرخ بهره‌ای بازار تأثیر می‌گذارد. انتظارات نرخ بهره‌ای بازار همان پیش‌بینی بازار از آینده تغییرات نرخ بهره است. هر گونه تغییری در انتظارات نرخ بهره‌ای بر دلار نیوزیلند تأثیر خواهد گذاشت.

محرک دوم دلار نیوزیلند: جریانات ریسکی بازار 

هر گونه تغییر در تمایلات ریسکی بازار می‌تواند تأثیر قوی بر نوسانات قیمتی دلار نیوزیلند داشته باشد. دلار نیوزیلند یک ارز کالایی است. یعنی تغییر در قیمت کالاهای اساسی مثل لبنیات و گوشت بر دلار نیوزیلند تأثیر دارد. اقتصاد نیوزیلند به شدت متکی به صادرات لبنیات و گوشت است. به همین خاطر زمانی که فعالیت‌های اقتصادی جهانی تغییر می‌کند و میزان تقاضای جهانی کاهش یا افزایش می‌یابد، دلار نیوزیلند هم به‌طور مستقیم به آن واکنش نشان می‌دهد.

علاوه بر تمایلات ریسکی بازار، دلار نیوزیلند همبستگی نزدیکی با نوسانات دلار استرالیا دارد. اقتصاد استرالیا هم مانند نیوزیلند متکی به صادرات مواد خام است. استرالیا و نیوزیلند در سال ۱۹۸۴ قرارداد روابط اقتصادی نزدیکی را امضا کرده‌اند که روابط تجاری دو کشور را تقویت کرده و باعث شده تا چرخه اقتصادی هر دو کشور با یکدیگر هماهنگ شود.

معامله دلار نیوزیلند

سهم دلار نیوزیلند از معاملات جهانی بازار ارز به حدی بالاست که در رتبه دهم قرار دارد و NZDUSD هم بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنین موقعیت جغرافیایی نیوزیلند باعث شده تا روابط تجاری قوی با اقتصادهای نوظهور در آسیا داشته باشد. به همین دلیل تاجران و معامله گران می‌توانند از دلار نیوزیلند برای مدیریت ریسک نوسانات ارز اقتصادهای آسیایی مثل چین استفاده کنند، بدون اینکه خود را درگیر معاملات ارزهای آسیایی با هزینه‌های معاملاتی بالا کنند.

علاوه بر این، دلار نیوزیلند می‌تواند به عنوان شاخصی برای ارزیابی وضعیت جریانات ریسکی بازار هم به کار رود. از آنجایی که دلار نیوزیلند همبستگی خوبی با چرخه اقتصاد جهانی دارد، به معامله گران این امکان را می‌دهد که در واکنش به تغییر تمایلات ریسکی بازارهای جهانی از دلار نیوزیلند برای پوشش ریسک‌های خود استفاده کنند. با تشدید جریانات ریسک گریزی جهانی، سرمایه‌گذاران اقدام به فروش دلار نیوزیلند می‌کنند و با بهبود تمایلات ریسک‌پذیری هم سرمایه‌گذاران اقدام به خرید دلار نیوزیلند می‌کنند.

در نهایت باید به مزیت نرخ بهره‌ای نیوزیلند هم اشاره کرد. معمولاً نرخ بهره نیوزیلند بیشتر از اقتصادهای توسعه‌یافته است. به همین خاطر سرمایه‌گذاران می‌توانند از مزیت نرخ بهره‌ای دلار نیوزیلند برای انجام آربیتراژ نرخ بهره استفاده کنند.

اقتصاد نیوزیلند و شاخص‌های مهم اقتصادی

براساس گزارش صندوق بین ‌المللی پول، در سال ۲۰۱۷، نیوزیلند به لحاظ تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۵.۹ میلیارد دلار در رتبه ۵۳ ام قرار گرفت و از نظر تولید ناخالص داخلی خود بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) در رتبه ۵۳ قرار گرفته است. این یک اقتصاد بازاری است که به شدت وابسته به تجارت بین ‌المللی است. به دلیل مساحت کم و فاصله زیاد از اقتصاد های بزرگ جهانی، این کشور با چالش ‌هایی در صحنه بین ‌المللی مواجه است. استرالیا که نزدیک ‌ترین همسایه نیوزیلند است، نقش کلیدی در روابط تجاری ایفا می ‌کند.

براساس آمار نیوزیلند، تجارت بین نیوزیلند و استرالیا در حدود ۲۵.۶ میلیارد دلار نیوزیلند برآورد شده‌ است، که ۱۹ درصد از صادرات نیوزیلند از جمله نفت خام سبک، طلا، شراب، پنیر و الوار در نظر گرفته شده ‌است. چین دومین شریک تجاری بزرگ نیوزیلند است و تجارت بین دو کشور معادل ۱۶.۸ میلیارد دلار برآورد شده ‌است. این رقم در نتیجه افزایش تقاضا برای محصولات لبنی وارداتی به ویژه پس از رسوایی شیر چین در سال ۲۰۰۸ است. تقاضای چین برای محصولات لبنی در سال‌ های گذشته بسیار قوی بوده و منجر به افزایشی ۵۱ درصدی در کل صادرات چین در طول دوازده ماه تا مارس ۲۰۱۴ شده ‌است.

صنعت کشاورزی، باغبانی، جنگل داری، معدن‌کاری و ماهیگیری نقش حیاتی در اقتصاد نیوزیلند به ویژه در بخش صادرات و اشتغال ایفا می ‌کند. کشاورزی ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص داده ‌است، در حالی که فرآوری مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو به بیش از ۵ درصد کمک کرده ‌است. صنایع خدماتی بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌ دهند که بیش از دو سوم تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می ‌دهند. بخش خدمات رشد ثابتی را بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ ثبت کرد و نرخ رشد، سالانه ۳.۹ درصد بوده ‌است.

گردشگری یکی از بزرگ‌ ترین منابع درآمد ارزی خارجی و همچنین یک صنعت رو به رشد کلیدی در نیوزیلند است. در طول سال ۲۰۱۲، هزینه ‌های گردشگری بین‌المللی برابر با ۹.۶ میلیارد دلار یا افزایش ۱.۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته بود. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در نیوزیلند در سال ۲۰۱۸ به ۷۴.۷ میلیارد دلار رسید، در حالی که استرالیا و آمریکا بزرگ ‌ترین شرکت کنندگان در کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور هستند.

شاخص های اقتصادی

در اینجا لیستی از شاخص‌ های کلان اقتصادی ارائه می‌کنیم که بیش ‌ترین تاثیر را بر دلار نیوزلند در بازارهای جهانی دارند:

  • تصمیم بانک مرکزی نیوزیلند در مورد سیاست
  • تولید ناخالص داخلی
  • شاخص قیمت مصرف کننده
  • شاخص قیمت تولید کننده
  • تغییر در اشتغال
  • تراز تجاری
  • جفت ارزی دلار نیوزیلند و دلار ایالات متحده به عنوان یکی از محبوب تربن ابزار های مالی در سطح بازار فارکس، به شمار می آید. حجم کلی تبادلات مالی این جفت ارزی، %۱۰ از حجم تبادلات بازار فارکس را اشغال نموده و با استفاده از این جفت ارزی می توان به معاملات میان مدت و بلند مدت پرداخت.
  • دلار نیوزلند یک ارز پر ریسک محسوب می گردد که مشهور به ارز کالایی است.
  • ریسک های تجاری آمریکا و چین باعث تشدید افت ارزش در دلار نیوزلند می گردید.
  • یکی از بزرگترین صادر کننده مواد خام به چین همین کشور نیوزلند می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا