دسته‌بندی نشده

۱۰ خبر مهم برای بورس امروز / بورس دوباره دست به عصا شد!

بازار بورس عکس العمل خوبی در ظاهر به دامنه نوسان نامتقارن نشان داد ولی در اصل رشد بازارهای جهانی و کامودیتی و رشد نرخ دلار در روزهای گذشته محرک اصلی رشد بازار می باشد. این اتفاق می تواند یک موج صعودی جدید را در شاخص کل ایجاد کند و روند نزولی شاخص کل را تغییر دهد.
شاخص بازار سهام هفته را با رشد قابل توجهی آغاز کرد و امیدها برای برگشت شاخص بورس به یک روند رشد مستمر زنده شده است. اما آخرین اخبار برای بورس چه سیگنال‌های جدیدی دارد؟

ـ وزیر اقتصاد گفته است: در ماه‌های اول پیش‌بینی کرده بودند که دولت حداقل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد کرد؛ در حالی که امروز به‌ عنوان وزیر اقتصاد عرض می‌کنم بجز تنخواهی که براساس قانون گرفته می‌شود، حتی یک ریال استقراض صورت نگرفته‌ است.

ـ مدیر عامل شرکت شستا گفته است: دو میلیون یورو که از فدراسیون طلب داشتیم به نرخ روز دریافت کردیم.

ـ دو نماد جدید در بورس درج و بدین ترتیب به فهرست عرضه‌اولیه اضافه شدند. شرکت پتروشیمی اروند و شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی آریان کیمیا تک با نماد «کیمیاتک» این دو نماد جدید هستند.

ـ مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به ایرنا گفته که امکان واریز سود برای سهامداران در هر دو روش آزادسازی وجود دارد اما دو شرط را عنوان کرده است. اول اینکه شرکت سرمایه‌گذاری استانی و ناشران بورسی برای واریز سود مشمولان سهام عدالت، باید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را انتخاب کرده باشند. دوم اینکه سود از طریق شماره حساب اعلام شده در سجام واریز می‌شود. بنابراین سجامی شدن سهامداران الزامی است.

ـ درحالی دولت طی هفته جاری لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس تقدیم خواهد کرد که رئیس کل بانک مرکزی از عدم تغییر ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و کالاهای اساسی در این اصلاحیه خبر داد.

ـ رئیس جمهور با بیان اینکه در هفته گذشته هیچ شهر قرمزی در کشور نبود، گفت: امروز در خوزستان چند شهر قرمز شدند و شهرهایی هم در کشور از رنگ زرد به نارنجی تغییر یافتند و همه این‌ها یعنی زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا.

ـ واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ با اولویت کادر درمانی که در بخش‌های آی سی یو مشغول به کارند از روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در کشور آغاز شده و به تدریج برای تمام گروه‌های اولویت‌دار و در معرض خطر انجام خواهد شد تا بعد از آن واکسیناسیون عمومی آغاز شود.

ـ نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته است: از صبح دیروز نوسان ارز باعث شد که طلا و سکه در بازار داخل رقم جدیدی را ثبت کنند و پیش‌بینی می‌شود به دلیل بسته بودن بازارهای جهانی امروز قیمت طلا و سکه روند ثابتی داشته باشد.

ـ اقبال سرمایه‌گذاران جهانی نظیر موسسه تسلا، بانک نیویورک و مستر کارت موجب رشد قیمت چشم‌گیر بیت‌کوین شده است.

ـ سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس امروز گفته است: احتمالا بازار امروز نیز مانند دیروز روند صعودی دارد. در جریان معاملات دیروز بازار سهام حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج شد و این نشان از ورود پول از این صندوق‌ها به بازار سهام است. از طرفی دامنه نوسان مثبت شش بسیار جذاب است و می‌تواند باعث جذب سرمایه شود.

تغییر دامنه نوسان و کاهش دامنه نوسان منفی سهم‌ها باعث روند بازار سهام تغییر کند اما از همان ابتدا کارشناسان بازار عقیده داشتند تغییر دامنه نوسان به تنهایی نمی‌تواند باعث تغییر روند بازار سهام شوند و فقط می‌تواند به صورت مقطعی بورس را مثبت کند.

این روزها جذب نقدینگی یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی بورس شده و به دلیل بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سهام نقدینگی زیادی از بازار سهام خارج شده است و به عقیده کارشناسان بورس در حال حاضر برای متعادل شدن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد. در جریان معاملات روز گذشته حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از صندوق‌های بادرآد ثابت خارج شد و این نشان از روانه شدن نقدینگی به بورس بود اما روند بورس امروز با عرضه بیشتری همراه است.

بسیاری از سهامداران چند روز مثبت شدن روند بورس را فرصتی برای خروج می‌دانند به همین دلیل فشار فروش در این محدوده بیشتر شده است.

به نظر می‌رسد در ادامه روند معاملات اگر از بازار سهامم حمایت نشود شاخص کل روند نزولی پیدا خواهد کرد.

بعد از گذشت دقایق ابتدایی معاملات بازار سهام عرضه افزایش یافت و روند بورس منفی شد و انگار بورس فعلا نمی‌خواهد بر اساس متغییرها حرکت کند، همچنین عقبگرد بورس در حالیست که قیمت دلار در بازار سهام به حدود ۲۶ هزار تومان رسیده است و رو به رشد است.
منبع: تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا