فارکسآموزش فارکس

دلیل وابستگی دلار استرالیا و دلار نیوزلند به رشد اقتصادی چین!

دلار استرالیا (AUD) و دلار نیوزیلند (NZD) هر دو با افزایش اشتهای ریسک جهانی و زمانی که سرمایه‌گذاران دید مثبتی نسبت به چشم‌انداز آتی رشد جهانی دارند، عملکرد مثبتی از خود نشان می‌دهند. با اینحال زمانی که این دو ارز در حال رشد هستند و سرمایه‌گذاران به خرید آنها متمایل می‌شوند، مسئله رشد اقتصادی چین اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. از این نظر، می‌توان چین را به مثابه هسته‌ای دانست که اقتصادهای پیرامونی آن به عنوان منبع اصلی نشاط اقتصادی به آن متکی هستند.

چین مقصد کالاهای صادراتی استرالیا و نیوزیلند 

دلیل این امر واضح است. چین مقصد شماره یک صادرات کالا از استرالیا و نیوزلند است. اما این تمام ماجرا نیست. استرالیا یکی از منابع اصلی مواد اولیه مانند سنگ آهن، ذغال سنگ و گاز طبیعی مایع برای چین است. تمام این‌ها ارتباط نزدیک با ساختار توسعه اقتصادی غول آسیا دارد.

بنابراین هنگامی که چشم‌انداز رشد چین روشن به نظر می‌رسد، تقاضا برای ورودی‌های کلیدی افزایش پیدا می‌کند. این امر در نهایت منجر به جاری شدن سرمایه از هسته (چین) به سمت محیط (استرالیا) می‌شود. در این شرایط، دلار استرالیا تمایل به افزایش در برابر سبد ارز دارد. چین نزدیک به یک سوم از کل صادرات استرالیا را به خود اختصاص می‌دهد و بدین ترتیب اقتصاد استرالیا را به اقتصاد خود پیوند می‌دهد.

 

اما استرالیا تنها نیست. نیوزلند نیز مقادیر زیادی از گوشت و لبنیات به ویژه گوشت گوسفند و گاو به چین عرضه می‌کند. تقاضای قوی برای این محصولات نسبتا گران نشان دهنده رشد طبقه متوسط و ثروتمند چین است. رونق اقتصادی چین به معنای رشد این گروه‌ها و افزایش تقاضای چین برا لبنیات و گوشت و در نتیجه افزایش درآمدزایی صادرکنندگان نیوزلندی است.

روابط تجاری نیوزلند و دیگر کشورها در سال ۲۰۱۸

این اتفاق موجب خروج سرمایه از هسته (چین) و ورود آن به محیط (نیوزلند) و باعث افزایش ارزش NZD می‌شود.

اگر رشد اقتصادی چین در معرض خطر باشد، مانند بحران مالی، جنگ تجاری یا بیماری همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، سرمایه تمایل به فرار از اقتصادهای پیرامونی پیدا می‌کند. این امر بدان دلیل است که در مدل رشد اقتصادی این کشورها، صادرات جایگاه ویژه ای دارد که باعث می‌شود آنها نسبت به فراز و نشیب‌های چرخه تجارت جهانی حساسیت بیشتری نشان بدهند.

به طور کلی اقتصادی کشورهای نیوزلند و استرالیا نسبت به اقتصاد کشورهایی که به تقاضای داخلی برای رشد اقتصادی متکی هستند، در برابر شوک‌های خارجی آسیب‌پذیرتر هستند. در این شرایط  NZD و AUD تمایل دارند تا به همراه سایر دارایی‌های رشدمحور تضعیف شوند. زیرا پیش‌بینی می‌شود تقاضای اصلی (چین) برای صادرات از محیط (استرالیا و نیوزلند) کاهش یابد.

نکات کلیدی در مورد معاملات دلار استرالیا و نیوزلند

مدل هسته محیط نشان می‌دهد که وقتی چشم‌انداز رشد مثبت است، سرمایه به طور معمول از اقتصاد اصلی (چین) به محیط (استرالیا و نیوزلند) جریان می‌یابد.

با این حال، در شرایط نامناسب اقتصادی، این اتفاق معکوس و جریان سرمایه از محیط خارج می‌شود.

استرالیا و نیوزلند به طور گسترده‌ای به صادرات مواد اولیه وابسته‌اند و برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دلار استرالیا و نیوزلند چشم‌انداز رشد جهانی مهم‌تر از داده‌های داخلی خود آنهاست.

برای خواندن دیگر مطالب آموزشی بازار فارکس اینجا را کلیک کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا