فارکسآموزش فارکس

NFP چیست و چطور از آن در معاملات فارکس استفاده می شود؟

تعداد مشاغل جدید غیر کشاورزی (NFP) طی یک ماه قبل در ایالات متحده را NFP می‌گویند و در اقتصاد آمریکا یک شاخص مهم اقتصادی است و حتی به عنوان مهم‌ترین شاخص اقتصادی موثر بر بازارها شناخته می‌شود. این عدد تعداد کل مشاغل اضافه شده به استثنای بخش کشاورزی، شاغلین دولتی، افراد شاغل در منزل و شاغلین سازمانهای غیرانتفاعی را طی ماه میلادی قبل از انتشار آن نشان می‌دهد.

NFP تعداد مشاغل ایجاد شده که توسط گزارش NFP منتشر شده‌اند. از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۶

انتشار NFP عموما سبب تحرکات بزرگی در بازار فارکس می‌شود. داده های NFP معمولا در اولین جمعه هر ماه، ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت نیویورک (ET) یا ساعت ۱۷ به وقت ایران منتشر می‌شود.

NFP چگونه بر بازار فارکس تأثیر می‌گذارد؟

داده NFP از این جهت مهم هستند که به صورت ماهیانه منتشر می شوند و در وضعیت کنونی اقتصاد عامل تأثیرگذاری است. این داده ها توسط اداره آمار کار آمریکا منتشر می شود و تاریخ انتشار بعدی داده ها را می توان در تقویم‌های اقتصادی یافت.

اشتغال برای بانک مرکزی آمریکا (Fed) شاخص مهمی است. زمانی که نرخ بیکاری بالا باشد، سیاستگذاران اتخاذ یک سیاست پولی انبساطی (با نرخ بهره پایین) را کارآمدتر می‌دانند. هدف سیاست پولی انبساطی افزایش خروجی اقتصادی و اشتغال است.

بنابراین اگر نرخ بیکاری بالاتر از حد معمول باشد، اینگونه برداشت می‌شود که اقتصاد پایین‌تر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کند و سایست‌گذاران سعی در تحریک آن خواهند داشت. یک سیاست پولی تسهیلی و محرک، شامل نرخ بهره پایین‌تر و کاهش تقاضا برای دلار می‌شود. (پول از ارزی که نرخ بهره پایین‌تر دارد خارج می‌شود به همین سبب تقاضای آن ارز کمتر می‌شود.)

نمودار زیر نشان می دهد که فارکس تا چه اندازه می تواند پس از انتشار NFP با نوسان همراه شود. انتظارات برای داده NFP در ۸ مارس ۲۰۱۹ برابر با ۱۸۰ هزار افزایش شغل بود در صورتی که داده نهایی عدد ناامیدکننده ۲۰ هزار شغل جدید بود. در نتیجه، ارزش شاخص دلار (DXY) کاهش یافت و نوسانات افزایش یافت.

NFP 
کاهش ارزش شاخص دلار با انتشار گزارش NFP کمتر از انتظارات

معامله‌گران فارکس باید نسبت به انتشار داده هایی همچون  NFP هشیار باشند. افزایش ناگهانی نوسانات می تواند معامله‌گران بسیاری را از دور خارج کند. با افزایش نوسانات، اسپردها نیز افزایش می یابند که این موضوع به نوبه خود  می‌تواند به کال مارجین منتهی شود.

کدام جفت ارزها بیشتر تحت تأثیر NFP قرار می گیرند؟

داده NFP شاخصی برای اشتغال آمریکا است بنابراین جفت ارزهایی که دلار آمریکا در آنها هست بیشتر تحت تأثیر NFP قرار دارند. (مثل EURUSD)

دیگر جفت‌ارزها نیز هنگام انتشار NFP با افزایش نوسانات همراه می‌شوند و معامله‌گران نیز باید از این پدیده آگاه باشند درغیر این صورت، نوسانات می‌تواند منجر به بسته‌شدن بسیاری از معاملات آن‌ها شود. نمودار زیر جفت ارز CADJPY را طی انتشار NFP نشان می دهد. همانگونه که در تصویر می بینید، افزایش نوسانات می‌تواند باعث بسته‌شدن معاملات افراد شود حتی در صورتی که هیچ یک از جفت ارزهای شامل دلار را معامله نکرده باشید.

NFP 
نوسان جفت ارز CADJPY همزمان با انتشار گزارش NFP

تاریخ انتشار NFP

اداره آمار کار آمریکا معمولا داده NFP را در اولین جمعه هر ماه ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت شرق آمریکا (۱۷:۰۰ به وقت ایران) منتشر می‌کند. می‌توانید این تاریخ‌ها را در وبسایت اداره آمار کار ایالات متحده یا در تقویم‌های اقتصادی ببینید.

با توجه به طبیعت بی‌ثبات انتشار NFP، توصیه ما استفاده از استراتژی پولبک به جای استراتژی بریک اوت است. در استراتژی پول‌بک، معامله‌گران  باید منتظر باشند تا جفت ارز پیش از ورود به معامله به سطح قیمتی پیش از حرکت خود بازگردد.

با این تفاسیر، با درنظرگرفتن نتیجه ۲۰K برای NFP در مقابل عدد موردانتظار ۱۸۰K باید انتظار کاهش ارزش دلار را داشت. در مثال زیر ما از جفت ارز EURUSD استفاده می کنیم. زیرا داده NFP از حد انتظار بدتر بود. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که جفت ارز EURUSD با افزایش روبرو شود.

NFP 
معامله به هنگام انتشار داده های NFP

نکاتی که برای انجام معامله هنگام انتشار داده NFP باید به خاطر داشته باشید:

  1. داده NFP اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود.
  2. انتشار این داده‌ها سبب افزایش نوسانات و افزایش اسپردها می شود.
  3. جفت ارزهایی که شامل دلار نمی‌شوند نیز ممکن است با افزایش نوسان و اسپرد مواجه شوند.
  4. به دلیل افزایش نوسانات و افزایش اسپردها، معامله پس از انتشار NFP می تواند خطرناک باشد. برای پیشگیری از این خطر و جلوگیری از بسته شدن معاملات استفاده از یک اهرم مناسب (یا ترجیحا استفاده از هیچگونه اهرمی) را توصیه می کنیم.

این داده همچنین با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شود:

  • Non-Farm Employment Change
  • Non-Farm Payrolls
  • NFP
  • Employment Change

منبع: DailyFX

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا