فارکسآموزش فارکس

راهنمای مقدماتی استفاده از فراکتال در بازار فارکس

قوانین حاکم بر ایجاد فراکتال در سراسر طبیعت یافت می شوند. الگوهای فراکتال بازگشتی هستند چرا که بسیاری از تکرارهای یک فرآیند ساخته شده است. کلم بروکلی، بلورهای یخ، درختان، رودخانه ها، برگ ها و حتی قطرات آب از ویژگی های استفاده مکرر است.

بنوئه ماندلبروت فقید، ریاضیدانی متولد لهستان، مسئولیت توسعه مطالعه هندسه فراکتال را بر عهده داشت و بسیاری او را پدر فراکتال ها می دانستند.

اگرچه حرکت قیمت ممکن است تصادفی به نظر برسد – یک بحث مداوم بین دانشگاهیان – تکرار الگوها و روندها در بازارهای مالی، در تمام طبقات دارایی قابل مشاهده است. یکی از اساسی ترین الگوهای تکرار، فراکتال است.

الگوی فراکتال چیست؟

الگوهای فراکتال راهی برای تخمین نقاط معکوس احتمالی نمودارها فراهم می کنند.

یک الگوی فراکتال هسته ای شامل پنج کندل (یا میله) است.

همانطور که در شکل ۱.۱ نشان داده شده است، یک فراکتال آغازگر باید حاوی یک کندل میانی باشد، یک مرتبه بالاتر یا پایین پایین و دو طرف پایین یا پایین تر. توجه داشته باشید که الگوهای کم نقص دیگری نیز می تواند رخ دهد که به موجب آن الگو یک شکل V نامنظم تشکیل می دهد ، اگرچه ساختار اساسی باید سالم بماند.

فراکتال

(شکل ۱.۱)

چندین استراتژی معامله بر اساس فراکتال وجود دارد که هرکدام دارای قوانین خاصی برای تعامل هستند. به عنوان مثال، برخی از معامله گران از فراکتال ها به عنوان یک وسیله تأیید، مانند مناطق حمایت یا مقاومت، عرضه یا تقاضا و خط روند، استفاده می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که فراکتال ها شاخص های دیر تغییر کننده ای هستند. یک فراکتال تا دو روز قابل برگشت نیست. از آنجا که بیشترین معکوس های قابل توجه بسیار فراتر از نقطه ماشه (دو کندل) است، با این حال حرکت به طور معمول شرایط مناسب ریسک / پاداش را در مکان مناسب فراهم می کند.

شکل ۱.۲ دو نمونه از الگوهای فراکتال نزولی را نشان می دهد. هر دو مورد کمترین سقوط و ریسک / پاداش مطلوب را داشتند.

فراکتال

(شکل ۱.۲)

بیشتر پلتفرم های معاملاتی فراکتال هایی را در قالب یک شاخص معاملاتی ارائه می دهند. این برنامه الگوهای فراکتال شکل گرفته در بازار را برجسته می کند و باعث صرفه جویی در وقت ارزشمند معامله گر می شود.

معامله گران می توانند اندیکاتور فراکتال ها را در پوشه Bill Williams در برگه Navigator MT4 پیدا کنند (شکل ۱.۳ را ببینید). بیل ویلیامز معامله گر آمریکایی و نویسنده کتاب هایی در زمینه روانشناسی معامله، تحلیل تکنیکال و نظریه آشوب است.

(شکل ۱.۳)

به دنبال این، مجموعه ای از پوشه های فرعی به شما ارائه می شود – اندیکاتور فراکتال ها را انتخاب کنید (شکل ۱.۴).

بسیاری از معامله گران از شاخص بیل ویلیام همراه با سایر اندیکاتور های بیل ویلیام استفاده می کنند. یکی از محبوب ترین ترکیبات اندیکاتورها، اندیکاتور Alligator (یا William’s Alligator) است.

فراکتال

(شکل ۱.۴)

پنجره دیگری پس از انتخاب فراکتال ها ظاهر می شود و به معامله گران این فرصت را می دهد تا رنگ و سایر موارد اندیکاتور را تنظیم کنند (شکل ۱.۵).

فراکتال
(شکل ۱.۵)

همانطور که از نمودار H1 نشان داده شده در شکل ۱.۶ دیده می شود، اولین چیزی که مشاهده می شود فرکانس سیگنال ها است. یک فراکتال نزولی (یک فراکتال رو به پایین) یک فلش رو به بالا تشکیل می دهد، در حالی که فراکتال های صعودی (یک فرکتال رو به بالا) فلش هایی رو به پایین ایجاد می کنند.

تغییر وضعیت به بازه های زمانی بالاتر منجر به کاهش تعداد سیگنال ها می شود.

فراکتال(شکل ۱.۶)

روش دیگر فیلتر کردن سیگنال های فراکتال، همگام سازی اندیکاتورهای تکنیکال اضافی است. یک اندیکاتور متداول که برای تأیید استفاده می شود، اندیکاتور Alligator است که توسط بیل ویلیامز ساخته شده است. اندیکاتور Alligator از سه میانگین متحرک روان استفاده می کند که در پنج، هشت و سیزده دوره تنظیم شده است. میانگین هموار اولیه با استفاده از یک میانگین متحرک ساده (SMA) محاسبه می شود و میانگین های صاف اضافی را اضافه می کند که چرخش های اندیکاتور را کند می کند.

شکل ۱.۷ چندین سیگنال تأییدکننده را ارائه می دهد در حالی که عملکرد قیمت در کنار سیگنال فراکتال (علامت های چک سبز) از میانگین متحرک می گذرد.

فراکتال

(شکل ۱.۷)

به جای استفاده از اندیکاتورهای اضافی، معامله گران می توانند یاد بگیرند که چگونه یک بازار روند را شناسایی کنند. بازاری که روند رو به بالاتری دارد، اوج (higher high) و فرود بالاتر (higher low) را نشان می دهد. از طرف دیگر، روند رو به پایین بازار، پایین ترین (lower low) و بالاترین (lower high) سطح را به وجود می آورد.

استفاده از پرایس اکشن

در حالی که انبوهی از تکنیک های مبتنی بر قیمت در دسترس است، دو روش زیر برای معامله گران مبتدی ایده آل است.

معامله گران می توانند سطح حمایت و مقاومت را اعمال کرده و از اندیکاتور Fractal به عنوان وسیله ای برای تأیید ورود استفاده کنند.

فراکتال

(شکل ۱.۸)

شکل ۱.۸ حمایت و مقاومت تثبیت را در کنار سیگنال های فراکتال نشان می دهد. مانند همه روش های مبتنی بر تکنیکال، ضررهایی رخ خواهد داد. با این وجود، پس از یادگیری نحوه انتخاب دقیق سطح حمایت و مقاومت، اجرای سیگنال های فراکتال از این موانع مسلماً شرایط را به نفع شما تغییر می دهد.

یکی دیگر از رویکردهای محبوب (نگاه کنید به شکل ۹/۱) استفاده از مطالعات فیبوناچی است. ترکیب این مقادیر با سیگنال های فراکتال (و در این مورد، حمایت و مقاومت شدید) احتمال یک معامله مثبت را بیشتر می کند.

فراکتال

(شکل ۱.۹)

یک روش متداول، در عین حال محافظه کارانه، که برای ورود به پشت سیگنال فراکتال استفاده می شود، شکستن کندل دوم به بالا (مانند مورد سیگنال صعودی) است و قرار دادن حد ضرر، همانطور که در شکل ۱.۱۰ نشان داده شده است. این مورد برای یک الگوی فراکتال نزولی یکسان است، فقط معکوس است.

فراکتال

(شکل ۱.۱۰)

نکات:

  • معامله گران انتخاب می کنند که برای شناسایی Fractal ها از اندیکاتور استفاده کنند یا شناختن آنها را به صورت دستی یاد بگیرند.
  • هرچه مدت زمان طولانی تر باشد، گفته می شود که سیگنال قابل اطمینان تر است.
  • فراکتال ها به بهترین وجه در محیط های پرطرفدار استفاده می شوند. از اجرای معاملات در بازارهای مختلف خودداری کنید، مگر اینکه محدوده ریسک / پاداش رضایت بخشی ارائه دهد.
  • از Fractal به طرق مختلفی استفاده می شود. معامله گران باید روش خود را متناسب با شخصیت و سبک معامله خود پیدا کنند.

منبع: actionforex

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا