بورساخبار بورس و اقتصاد

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه تاثیری بر بورس دارد؟

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تاثیرات انتخابات در بازار همیشه مقطعی و موقتی بوده و هیچ‌گاه به صورت بلندمدت بر این بازار تاثیر نداشته است.
با نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام نامزهای انتخابات ریاست جمهوری در اواخر اردیبهشت ماه، به تدریج اسامی افراد مختلف به عنوان نامزد انتخابات مطرح می‌شود. با وجود اینکه درباره بحث‌های سیاسی، نظرات و دیدگاه‌های نامزدها ارایه شده، اما درباره مسایل اقتصادی و به ویژه بورس، هنوز بحث جدی از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح نشده است.

با توجه به اینکه بورس اکنون به دغدغه جدی ده‌ها میلیون سهامدار تبدیل شده، این سوال به ذهن می‌رسد که چرا نامزدهای انتخابات هنوز بحثی را درباره بورس ارایه نکرده‌اند. البته برخی صرفا به وضعیت موجود و شرایط نامطلوب معاملات، انتقاداتی را مطرح کرده‌اند، اما مساله این است که خبری از برنامه‌های آنها برای بهبود شرایط بازار سرمایه نیست.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در این مورد گفت: سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که در خرداد ماه با موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همراه هستیم؛ بنابراین تا شهریور ماه سکانداری و تیم اقتصادی کشور تغییر می‌کند و طبیعی است که رویکرد آنها بسیار بر روند بازار اثرگذار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به دنبال این اتفاق با تغییر مدیریت شرکت‌های بزرگ همراه خواهیم شد، گفت: انتظاری برای روند صعودی شاخص بورس از تیر تا مهر ماه وجود ندارد اما ممکن است از آبان ماه که سود ۶ ماه شرکت‌ها منتشر و به دنبال آن دولت جدید مستقر می‌شود به دلیل کاهش ریسک انتخابات دوباره اقبال به بازار سهام بازگردد

وی ادامه داد: این موضوع باید مدنظر باشد که شوک‌های سیاسی و اقتصادی به طور کامل در بازار اثرگذار هستند، بنابراین کسب بازدهی زیادی در بازار پیش‌بینی نمی‌شود، اما ممکن است بازار تا پایان سال بازدهی ۴٠ تا ۶٠ درصدی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

صفاری به سهامداران توصیه کرد: سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که بورس برای سرمایه‌گذاری در بازه زمانی بیش از یک سال است و سهامدارانی که به این بازار ورود می‌کنند نباید برای کسب بازدهی در این بازار عجله داشته باشند.
منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا