بورساخبار بورس و اقتصادتحلیل سهام

“غویتا” در انتظار روزهای بهتر

“مهر مادر، شیر مادر، بیسکویت مادر” حتما تا به حال این تبلیغ را شنیده اید. این شعار تبلیغاتی مربوط به قدیمی ترین محصول شرکت ویتانا به نام بیسکوییت مادر است. این شرکت بعد از ارائه این محصول بود که به سبد غذایی خانواده ها راه یافت و رفته رفته بر محبوبیت آن افزوده شد. این شرکت مدتی است که با نماد “غویتا” در بورس ارائه شده است.

“غویتا” افزایش سرمایه ۱۱۹ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها داشته و در یک ماه اخیر بازدهی تقریبا ۱۷ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده است. اما این اتفاق تنها مورد مثبت این شرکت نبوده است.

با افزایش فروش این شرکت در ۶ ماه منتهی به پایان خرداد به میزان ۲۰۱۵ میلیارد ریال (با وجود شیوع کرونا و تعطیلی ادارات و مدارس و … ) و افزایش ۲۴۵ درصدی سود خالص نسبت به مدت مشابه سال قبل, به ازای هر سهم ۶۲۹ ریال محقق شد.
با توجه به آمارو ارقام ارائه شده به نظر می رسد که روند افزایشی فروش این شرکت و رشد بازار آن ادامه خواهد داشت. این شرکت، طرح های توسعه ای در دست انجام دارد که گویا با سرعت مناسبی در حال اجرا هستند.
ویتانا همچنین اخیرا اقدام به سرمایه گذاری و خرید ۵۰.۵ درصد از سهام شرکت غنچه پرور، اولین تولیدکننده غذای مکمل نوزاد و کودک، کرده که در ایجاد تنوع در سبد محصولات شرکت ویتانا نقش مثبتی داشته و باید منتظر آثار مثبت این رویداد بر درآمد فروش “غویتا” باشیم.

این شرکت اقدام به تشکیل سبدی از سهام در بازار سرمایه کرده و در ۳ ماهه از محل سرمایه گذاری های بورسی، ۴۵۱ میلیارد ریال سود کسب کرده و با توجه به اوضاع مساعد بازار سرمایه، به نظر می رسد این سود تداوم خواهد داشت. مزیت دیگر این شرکت این است که افزایش نرخ محصولات، در اختیار هیات مدیره شرکت بوده و در صورت نیاز با توجه به کشش بازار و میزان رشد نهاده های تولید، ویتانا امکان افزایش نرخ محصولات را داشته و همچون بعضی دیگر از صنایع، درگیر بوروکراسی ارسال افزایش نرخ و اخذ مجوز از نهادهای ذیربط ندارد.

علاوه بر این، “غویتا” درخواست رسمی انتقال نماد از بازار دوم فرابورس به بازار اول فرابورس را هم ارائه کرده که در افزایش اقبال صندوق های سرمایه گذاری به سرمایه گذاری در این نماد، موثر خواهد بود. این شرکت به سبب رفع مشکل مربوط به معافیت مالیاتی شهرک صنعتی کاسپین قزوین و اعطای معافیت عام برای بنگاه های فعال در این شهرک، در سال مالی جاری از مزیت این معافیت مالیاتی هم منتفع خواهد شد.

افزایش سرمایه دیگر این شرکت هم در هیات مدیره در حال بررسی است و احتمالا همین روزها شاهد گزارش توجیهی این افزایش سرمایه روی سامانه کدال خواهیم بود. تعداد سهامداران این شرکت هم به ۳۰ هزارنفر رسیده و اقبال عمومی به سهامداری در مجموعه ویتانا، خود اتفاق مثبتی است.

ضمن اینکه ویتانا کمیته های حاکمیت شرکتی ایجاد کرده تا به اجرای دستورالعمل های حاکمیت شرکتی از جمله تشکیل کمیته حسابرسی و کمیته ریسک و کمیته جذب و جبران خدمت، بپردازند. “غویتا” پایین ترین نسبت P بر E را بین شرکت های گروه غذایی دارد و با توجه به اوضاع مساعد تولید و فروش این شرکت و برنامه های آتی، گزینه کم ریسکی برای سرمایه گذاری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا