فارکساخبار اقتصاد جهان

این هفته بازارهای سهام جهانی چگونه خواهد بود؟

در این نوشته که توسط Hussein Sayed کارشناس ارشد استراتژی بازارهای خاورمیانه نوشته شده است, هفته پیش روی بازار را بررسی می کنیم. در اولین روز هفته, روند بازارهای سهام جهانی در اوایل روز منفی بود. اما یک مورد استثناء نیز داشتیم. همانطور که در خبر امروز صبح در فیماچارت اعلام کریم, بانک مرکزی چین (PBOC) معیار نرخ وام خود را بدون تغییر نگه داشت و همین امر سبب شد تا شاخص کامپوزیت شانگهای چین ۲.۵% افزایش یابد. همچنین کالاهایی که نسبت به اقتصاد واقعی حساس هستند نیز در تردید و تهدید خطر قرار گرفتند و نفت و مس هر دو در معاملات اولیه با اندکی کاهش روبرو شدند.

رهبران اتحادیه اروپا در تلاشند تا در مورد وجوه اصلاحی خود به توافق برسند و هنوز هم تعداد مبتلایان کروناویروس در چندین کشور رو به افزایش است و ترس از اتمام بسته های مالی ایالات متحده همه عواملی هستند که در نوسان احساسات سرمایه گذاران نقش دارند. به دنبال افزایش ۴۷ درصدی شاخص S&P 500 از نقطه قعر ماه مارس، بازارها برای ادامه روند صعودی نیاز به اخبار مثبت دارند اما با توجه به نگرانی های زیادی که در پیش رو هست، ریسک نزول وجود دارد.

در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران انتظار اصلاح سریع قیمت سهام را ندارند ولی تعداد معدودی هنوز اعتقاد دارند که اقتصاد جهان در نیمه دوم امسال با یک روند V شکل پیش خواهد رفت. نظر به اینکه پیش بینی می شود چندین کشور در سراسر ایالات متحده وارد مرحله دوم محدودیت های قرنطینه خواهند شد، برنامه های جسورانه مالی برای حفظ اقتصاد ادامه خواهد یافت. احتمالا این هفته اطلاعات بیشتری درباره بسته هایی که کنگره آماده می کند و مهمتر از آن اینکه رئیس جمهور چه درکی از آنها دارد، کسب خواهیم کرد. با این حال ضروری است که برخی اقدامات امدادی زودتر از موعد انجام شود تا بازارها از تجربه یک ناپایداری شدید دیگر در امان بمانند.

عمدتا به دلیل افزایش درآمد معاملات، بیشتر بانک های سرمایه گذاری ایالات متحده در هفته گذشته درآمدهای بهتر از انتظار گزارش کردند. در هفته جاری به دلیل اعلام نتایج، تقریباً فصل درآمد تمام شرکتها از هر بخش درگیر نوسان است. کاهش سود هر سهم (EPS) برای بالا رفتن بازار سهام کافی نخواهد بود اما راهنمای آنها برای سه ماهه سوم و کل سال، بسیار حائز اهمیت خواهد بود، مشابه آنچه نتفلیکس در هفته گذشته تجربه کرد.

چرخش از رشد سهام بخش تکنولوژی به سهام شرکتهای ارزش محور، در روزهای اخیر موضوع مهمی بوده است. البته اگر آسیب شدیدی به بخش تکنولوژی وارد گردد، کل بازار سقوط خواهد کرد. از این گذشته انتظار می رفت که شرکت های فناوری، بازماندگان اصلی شیوع همه گیر این ویروس باشند و اگر اینگونه نشود، سایر بخش ها شانس بالایی در هدایت بازار نخواهند داشت.

میزان درآمدها، سیاست های مالی و مبتلایان کووید-۱۹ هدایتگر اصلی بازارهای سهام جهانی در هفته جاری خواهند بود. البته هر گونه اعلام غیرمنتظره از نتایج آزمایشات واکسن نیز بر جوّ بازار تأثیر خواهد گذاشت.

منبع: forextime

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا