ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

همه چیز درباره توکن ERD و شبکه Elrond

شبکه Elrond طوری طراحی شده که در آن خبری از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) و مصرف زیاد انرژی نیست. در اینجا از الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌شود و استیکینگ امکان‌پذیر است. توسعه‌دهنده‌ها در این شبکه می‌توانند با استفاده از ابزار‌های مفید موجود، اقدام به ساخت برنامه‌های مورد نظر خود بر روی این بلاک چین کنند. استیکینگ و توکن ERD انگیزه لازم را برای مشارکت کاربران و تامین امنیت این شبکه فراهم می‌کنند. Elrond در جریان یک IEO و در صرافی Binance در جولای ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. این پروژه خود را به عنوان پروتکل انتقال دارایی برای اقتصاد دیجیتال معرفی کرده است.

شبکه Elrond چیست؟

ELROND-Network

شبکه Elrond یک پروتکل ارز دیجیتال توزیع شده و غیر متمرکز است که مبتنی بر گواه اثبات سهام و شاردینگ وضعیت انطباقی است.  Elrond یک بلاک چین عمومی است که از قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند و این یعنی که توسعه‌دهنده‌های برنامه‌های غیر متمرکز، می‌توانند برنامه‌های خود را بر روی بلاک چین Elrond ایجاد کنند. به خاطر چنین ویژگی‌هایی است که بسیاری Elrond را با پروژه‌هایی مانند اتریوم و کاردانو مقایسه می‌کنند. همان طور که گفته شد، Elrond در جریان یک IEO ایجاد شده است و بنابراین از حمایت یک صرافی بزرگ برخوردار است و علاقه زیادی به نسبت این پروژه در میان کاربران فضای ارز دیجیتال وجود دارد.

نتایج اولیه راه‌اندازی آزمایشی شبکه این پروژه بسیار حیرت‌آور بوده است و بازده بیش از ۲۶۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه را نشان داده است که در مقایسه با بیت کوین و اتریوم بی‌نظیر است. حتی ویزا (Visa) که یک شبکه کاملا متمرکز است، تنها توان پردازش ۵۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد.

ساختار فنی شبکه Elrond

این شبکه رویکرد بهینه‌ای به نسبت شاردینگ بلاک چین دارد و از مزیت همه انواع شاردینگ استفاده می‌کند. این شاردینگ اختصاصی شبکه Elrond را شاردینگ وضعیت انطباقی می‌نامند که ارتباط را در میان شارد‌های مختلف به طور برجسته‌ای بهبود می‌بخشد و عملکرد را نیز از طریق پردازش موازی افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود که تعداد تراکنش‌های پردازش شده در ثانیه افزایش پیدا کند و در نتیجه، مقیاس‌پذیری به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود یابد.

به منظور رسیدن به اجماع در این شبکه، از گواه اثبات سهام ایمن استفاده می‌شود که این امنیت از طریق انتخاب نمونه‌ای تصادفی برای گروه اجماع حاصل می‌شود. در اینجا نوعی سازماندهی مجدد نود‌ها در داخل شارد‌های دیگر دیده می‌شود. پس این اجماع با نمونه‌گیری تصادفی انجام می‌شود و در اینجا، پیشنهاد‌ دهنده بلاک باید منبع تصادفی قبلی را امضا و تایید کند.

ماشین مجازی شبکه Elrond نوعی موتور اجرای قرارداد هوشمند اختصاصی است که بر روی WASM ساخته شده است. این ساختار باعث می‌شود که توسعه‌دهنده‌ها بتوانند از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف برای نوشتن قرارداد هوشمند در این شبکه استفاده کنند. به واسطه WASm، می‌توان هر یک از این زبان‌ها را ترجمه کرد و آن را به صورتی قابل درک برای انسان درآورد.

توکن ERD

توکن ERD

توکن ERD توکن بومی شبکه Elrond است و باعث می‌شود که کاربران بتوانند با استفاده از آن به انتقال ارزش بپردازند. توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند با استفاده از این توکن به ارزشگذاری سرویس‌های خود بپردازند و هزینه آنها را با استفاده از این توکن بگیرند. از این توکن برای مدیریت و استیکینگ استفاده می‌شود و پاداش اعتبارسنج‌های شبکه نیز از طریق همین توکن داده می‌شود. ارز دیجیتال ERD یک ارز دیجیتال متن باز، بین پلتفرمی و غیر متمرکز است. با استفاده از این توکن می‌توان به مبادله اطلاعات بین شبکه‌های مختلف پرداخت. شبکه این توکن بسیار امن است و از فناوری امضای مقاوم کوانتومی استفاده می‌کند.

توکن ERD می‌خواهد یک توکن کاربردی و قابل اعتماد باشد و اعضای تیم آن اعلام کرده‌اند که در عرض ۳ تا ۴ سال، این توکن به یک توکن پرداختی قابل اعتماد بدل خواهد شد. عرضه کل توکن ERD ثابت خواهد بود و در نهایت حدود ۵۰۰ میلیون از این توکن ایجاد می‌شود و از طریق کیف پول موبایلی توزیع می‌شود. ۵ درصد از این توکن‌ها برای تیم توسعه‌دهنده ذخیره شده است و ۴۰ درصد این توکن‌ها نیز در عرضه اولیه توزیع شده است. یک درصد از این توکن‌ها نیز قرار است برای توسعه و ترویج مورد استفاده قرار گیرد و ۵۳ درصد باقیمانده نیز برای تولید تنظیم شده است که به مرور تولید خواهد شد و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

توکن ERD کاربرد‌های زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و کارمزد‌های منبع برنامه‌های غیر متمرکز اشاره کرد. اگر فردی بخواهد در این سیستم به عنوان نود مشارکت کند، لازم است که توکن ERD را برای استیکینگ خریداری نماید. از این توکن می‌توان برای رای‌گیری در این زنجیره نیز استفاده کرد.

نقش‌های موجود در شبکه Elrond

به طور کلی می‌توان سه نقش را برای این شبکه برشمرد. یکی از این نقش‌ها، نقش اعتبارسنج است که اعتبارسنج‌ها به پردازش تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه می‌پردازند. اعتبارسنج‌ها برای ایفای این نقش باید به گرو گذاشتن توکن ERD اقدام کنند و اگر بخواهند به ساخت و پاخت و خرابکاری در شبکه بپردازند، مجازات خواهند شد.

نقش دوم در این شبکه نقش مشاهده‌گر (observer) است که افرادی منفعل هستند و به استیکینگ توکن ERD نمی‌پردازند. همان طور که گفته شد، این افراد به استیکینگ نمی‌پردازند و پاداشی دریافت نمی‌کنند. این افراد ممکن است کل بلاک چین را بر روی سیستم خود ذخیره کرده باشند و یا شاید تنها بخش‌هایی از آن را نگه دارند.

نقش سوم در شبکه Elrond نقش فیشرمن (fisherman) است که این افراد، اعتبار بلاک‌های پیشنهادی را تایید می‌کنند. این نقش می‌تواند توسط اعتبارسنج‌هایی که در اجماع حال حاضر شرکت نکرده‌اند و یا توسط مشاهده‌گر‍‌ها انجام شود. فیشرمن‌ها از ایجاد بلاک‌های نامعتبر جلوگیری می‌کنند و در عوض این کار پاداش دریافت می‌کنند.

Elrond در مقایسه با اتریوم و الگوراند

Elrond اتلاف انرژی و قدرت محاسبات را با الگوریتم گواه اثبات سهام ایمن از میان برده است؛ این در حالی است که از طریق شاردینگ خاص این شبکه، انجام موازی تراکنش‌ها امکان‌پذیر است و مقیاس‌پذیری بهبود عظیمی می‌یابد. توجه داشته باشید که اتریوم برای سال‌ها از گواه اثبات کار استفاده کرده است و خبری هم از انجام موازی تراکنش‌ها در آن نیست.

Elrond در مقایسه با الگوراند (Algorand) نیز بازده بهتری دارد و این به دلیل شاردینگ خاص آن است. Elrond توانسته است که ایده انتخاب تصادفی الگوراند را بهبود بخشد و زمان انتخاب گروه اجماع را از ۱۲ ثانیه به زیر یک ثانیه برساند.

البته اینها ادعا‌هایی هستند که توسط تیم Elrond مطرح شده‌اند و طبیعتا طرفداران اتریوم و الگوراند نیز حرف‌های زیادی برای دفاع از خود دارند. مقایسه این ارز‌های دیجیتال به آسانی صورت نمی‌گیرد و هر یک از این ارز‌ها دارای محاسن و معایب خاص خود هستند.

نقشه راه شبکه Elrond

نقشه راه این پروژه به صورت زیر توسط تیم این پروژه بیرون داده شده است و مقایسه این نقشه راه با عملکرد واقعی پروژه می‌تواند کمک زیادی به ارزشگذاری پروژه کند.

  • در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ قرار بوده که رساله فنی Elrond بیرون داده شود.
  • در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ قرار بوده که راه‌اندازی اولیه صورت گیرد.
  • در سه ماه چهارم ۲۰۱۸ قرار بوده که به روز رسانی وایت پیپر انجام شود.
  • در سه ماه اول ۲۰۱۹ نیز قرار بوده که شبکه آزمایشی Elrond راه‌اندازی شود و نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد.
  • در سه ماهه دوم ۲۰۱۹ قرار بوده که راه‌اندازی شبکه آزمایشی خصوصی، بهینه‌سازی اجماع، رمزنگاری و راه‌اندازی کیف پول و Elrond Explorer انجام شود.
  • در سه ماهه سوم ۲۰۱۹ نیز قرار بوده که راه‌اندازی شبکه آزمایشی عمومی، ادغام IELE VM و راه‌اندازی برنامه غیر متمرکز CryptoBubbles انجام شود.
  • در سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ نیز قرار بوده که وبسایت و نسخه جدید شبکه Elrond بیرون داده شود و بازبینی‌های امنیتی عمیقی انجام شود.
  • پیشنهاد مدل اقتصادی، ایجاد برنامه در فروشگاه برنامه‌های غیر متمرکز سامسونگ و کیف پول بومی Elrond از جمله اقداماتی است که قرار بوده که در سه ماهه اول ۲۰۲۰ انجام شود.
  • پیشنهاد مدل مدیریتی و دروازه پرداخت عملکردی از جمله اقداماتی است که قرار بوده در سه ماه دوم ۲۰۲۰ انجام شود.
  • فروشگاه برنامه‌های غیر متمرکز شبکه Elrond، هویت دیجیتال Elrond و سرویس نامی Elrond از جمله اقداماتی است که برای سه ماهه سوم ۲۰۲۰ باید انجام شود.
  • آغاز دی‌فای (DeFi)، تحقیق در مورد حریم خصوصی و تعامل پذیر کردن بلاک چین نیز از جمله اقداماتی است که باید در چهار ماهه آخر سال ۲۰۲۰ انجام شود.

تیم Elrond

تیم پشت شبکه Elrond و توکن ERD متشکل از کارآفرینان، مهندسان و محققانی برجسته است و هدف آنها ایجاد بهبود عظیم در سرعت، مقیاس‌پذیری و هزینه بلاک چین است. آنها می‌خواهند که دسترسی به اقتصاد دیجیتال را برای همه افراد جهان محقق کنند. این تیم متشکل از افراد زیادی است که ما به معرفی چند تن از برجسته‌ترین آنها اکتفا می‌کنیم.

بنیامین منچو (Beniamin Mincu) مدیر عامل و هم بنیان‌گذار این پروژه است. او از منظر فنی فردی برجسته است و از پیشگامان اولیه بلاک چین در اروپا است. او قبلا در NEM Core کار کرده است و مدیر عامل و بنیان‌گذار Metachain Capital است.

لوسیان تودا (Lucian Todea) هم بنیان‌گذار و مدیر ارشد عملیاتی است که یک کارآفرین فنی و بنیان‌گذار و مدیر عامل Soft32 است. او از سرمایه‌گذاران اولیه در Typing DNA و Smart Bill است.

لوسیان منچو (Lucian Mincu) هم بنیان‌گذار و مدیر ارشد اطلاعات است. او جوانی فنی است که بسیاری از مفاهیم را خودش یاد گرفته است. او قبلا در جا‌هایی مانند Uhrenwork 24 به مهندسی پرداخته است.

Elrond

مشارکت‌های Elrond

بسیاری از پروژه‌ها به خاطر اینکه فاقد مشارکت و شبکه‌سازی هستند، مورد انتقاد قرار می‌گیرند و حقیقتا مشارکت‌ها بسیار مهم هستند و به افزایش کاربرد‌های یک پروژه کمک شایان توجه‌ای می‌کنند. شبکه Elrond مشارکت‌های بسیار مهمی را ایجاد کرده است که از جمله آنها می‌توان به مشارکت با Nash، Netopia Payment، Smartbill و همچنین مشارکت‌های اخیر با Holochain و Chainlink اشاره کرد. این مشارکت‌ها به معنی این هستند که Elrond قصد دارد که کاربرد‌ها و قابلیت‌های خود را بهبود و گسترش بخشد. Elrond در برقراری مشارکت‌های خود تعصب و پیش‌داوری ندارد و مشارکت‌های خود را به پروژه‌ها و بلاک چین‌های خاصی محدود نمی‌کند و این یکی از ویژگی‌های مثبت Elrond است. طبیعتا این مشارکت‌ها و ویژگی‌های مثبت بر رشد و افزایش قیمت توکن ERD هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

یک نگرانی جدی

مسلم است که پروژه‌های بلاک چین نسل سوم مانند Elrond بسیار جالب هستند و به توسعه‌دهنده‌ها کمک می‌کنند که از شبکه‌های کندی مانند اتریوم نجات پیدا کنند. اما مشکل و نگرانی اصلی برای سرمایه‌گذاران در اینجاست که رقابت زیادی در این فضا وجود دارد. به عنوان مثال، پروژه‌هایی مانند Harmony و Matic بسیار شبیه پروژه شبکه Elrond هستند و مشخص نیست که در آینده کدام یک از این پروژه‌ها بهتر عمل خواهد کرد و پروژه‌های دیگر را از فضا خارج خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری در فضای بلاک چین نسل سوم باید با تحقیق و مطالعه زیاد انجام شود و از پیشرفت‌ها و وضعیت پروژه‌های مختلف غافل نشد. پروژه‌ای مانند Elrond دارای اصول بنیادین خوبی است اما همان طور که گفته شد، پروژه‌هایی مشابه آن وجود دارند و این رقابت را سخت می‌کند و باید به دقت Elrond و پروژه‌های مشابه را زیر نظر گرفت.

وضعیت حال حاضر توکن ERD

شبکه Elrond خودش را به عنوان یک معماری جدید بلاک چینی معرفی می‌کند که بازده و عملکرد را تا ۱۰۰۰ برابر افزایش می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که شبکه Elrond می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این شبکه قصد دارد که دسترسی به اقتصادی اینترنتی را برای جهانیان مهیا کند. توکن بومی این شبکه توکن ERD نام دارد که متن باز و غیر متمرکز است.

قیمت این توکن در لحظه این نوشتار و بنا به گزارش CoinMarketCap حدود ۰.۰۲۱ دلار آمریکا است. حجم بازار این توکن حدود ۲۸۶ میلیون دلار است و تعداد توکن‌های در حال گردش آن ۱۳۳۲۳۵۳۳۴۲۷ است. تعداد کل این توکن‌ها ۲۰ میلیارد خواهد بود. این توکن را می‌توان در صرافی‌های برجسته‌ای مانند بایننس (Binance) معامله کرد و خوشبختانه این توکن مشکل نقدینگی ندارد.

کلام پایانی

شبکه Elrond در حال کار بر روی مشکلی اساسی یعنی مشکل مقیاس‌پذیری است و راه‌حل خوبی نیز برای آن ارائه داده است. نوع شاردینگ خاص این شبکه به همراه پردازش خطی و موازی می‌تواند این مشکل را تا حدود زیادی حل کند. توکن ERD نیز در این میان برای انتقال ارزش مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. استفاده از الگوریتم گواه اثبات سهام و فراهم آوردن انگیزه برای کاربران از طریق استیکینگ اقداماتی مثبت هستند که می‌توانند به ترویج و پیشرفت این پروژه کمک کنند. ایده Elrond چیز تازه‌ای نیست اما این پروژه دارای تیمی باتجربه و مشارکت‌هایی مهم است و مهم‌تر اینکه این پروژه تا به حال بر طبق نقشه راه خود حرکت کرده است.  البته این پروژه هنوز در ابتدای راه است و تا عملی شدن، مسیر زیادی در پیش است.

 منبع:
elrond
medium
pickacrypto

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا