ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

بیت کوین برای تایید چرخه صعودی چهار سال زمان نیاز دارد

قیمت بیت کوین در حال حاضر در محدوده ۱۰،۵۰۰ دلار معامله می شود و با وجود مقاومت مجدد در چندین سطح، از این سطح مقاومت کلیدی قوی تر عمل کرده و توانسته از آن دفاع کند. حتی اخبار منفی درمورد اقدامات حقوقی انجام شده علیه صرافی بیتمکس، هک صرافی کوکوین و مبارزه رئیس جمهور آمریکا با کرونا نیز نتوانسته است مانع حرکت آن شود.

با این حال، این ارز رمزنگاری پیشرو در بازار هنوز هم به طور قابل توجهی زیر پیش بینی طرفداران مدل انباشت به عرضه در برای دوران پساهاوینگ باقی مانده است. یکی از تحلیلگران سرشناس که کاملا مخالف این مدل است و معتقد است که چرخه های بازار طولانی تر شده اند، می گوید که بیت کوین فقط ۱۲ هفته فرصت دارد تا تئوری چرخه چهار ساله معتبر را ثابت کرده و آن را به چالش بکشد.

“قیمت ۵۵ هزار دلاری تا ماه مه ۲۰۲۰″، عبارتی رایج بود که در طی سال ۲۰۱۹ در جامعه ارزهای رمزپایه بسیار به کار برده می شد. این باور پس از آنکه قیمت بیت کوین در سه ماه به شدت از ۳،۰۰۰ دلار به ۱۳،۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرد، رایج شد. حتی مجریان شبکه CNBC در آن زمان به این مدل استناد می کردند.

سرمایه گذاران ابراز امیدواری کردند این افزایش ناگهانی، نتیجه مدل انباشت به عرضه باشد، اما خیلی زود متوجه شدند که بازار خرسی تمام نشده است و بیت کوین از بالاترین قیمت سال ۲۰۱۹ نیز سقوط کرد و سرانجام پیش از هاوینگ، به محدوده ۳,۰۰۰ دلار نیز رسید.

هاوینگ هم اکنون انجام شده و هیجانات ناشی از آن نیز از بین رفته است، اما پیش‌بینی مدل انباشت به عرضه مبنی بر صعود قیمت تا آستانه ۵۵ هزار دلار، درست از آب درنیامده که هیچ، قیمت کماکان در محدوده ۱۰ هزار دلار متوقف مانده است. حتی اوج‌گیری قیمت به مرز ۱۲,۴۰۰ دلار در سال جاری منجر به شکل‌گیری الگوی حرکتی بالاهای پایین‌تر (Lower High) در روند قیمت شده که معمولاً نشانه‌ای دال بر وقوع یک روند نزولی است.

در حال حاضر، این امر لزوما به این معنی نیست که مدل انباشت به عرضه باید کنار گذاشته شود. بلکه می توان گفت هر روز که می گذرد بر مخالفان آن افزوده می شود. اخیرا، سطوح مختلفی از اعتبار سنجی ارائه شده است که ثابت می کند مدل انباشت به عرضه یا هرگونه مدل مشابه آن، اشتباه است.

یکی دیگر از تحلیل گران برجسته دنیای ارزهای دیجیتال، که معتقد به نظریه ای به نام افزایش چرخه های بیت کوین است، ادعا می کند که اگر بیت کوین نتواند قبل از پایان سال ۲۰۲۰ به بالاترین حد خود برسد، تئوری چرخه چهار ساله بی نتیجه خواهد بود.

چرخه چهار ساله بیت کوین

چرخه چهار ساله بیت کوین. منبع: TradingView

تحلیل‌گر دیگری به نام Dave the Wave، توانسته با استفاده از نمودار لگاریتمی بلندمدت قیمت بیت کوین و بالا و پایین شدن های آن، تحلیل‌های درستی را در اختیار قرار دهد.

جدا از برخی سیگنال های تکنیکال کوتاه مدت یا نمایش سطوح فیبوناچی، این نمودار به ندرت تغییر می کند. در عوض، Dave بر اساس آنچه از آن به عنوان “محدوده خرید” یاد می کند، نمودار ورود به سیستم را به روز می کند. این تحلیلگر می گوید اگرچه بیت کوین صعودی است و در محدوده خرید است، اما این بدان معنا نیست که در سال جاری سقف های تاریخی جدیدی را ثبت کند.

پس از سه سال، قیمت بیت کوین در حال شکستن سقف‌ های تاریخی پیشین بود. برای آنکه نظریه چرخه چهارساله، درست از آب دربیاید، باید قیمت بیت کوین، دوباره سقف ‌های تاریخی جدیدی را ثبت کند. برای تحقق این امر، بیت کوین ۱۲ هفته فرصت دارد.

Dave the Wave می گوید اگر قیمت بیت کوین طی ۱۲ هفته آینده به سقف تارخی تازه‌ای برسد،  آنگاه وقت آن است که برای همیشه تئوری های چرخه چهار ساله و مبتنی بر هاوینگ را جایگزین دیگر مدل‌های پیش‌بینی قیمت کنیم. اگرچه این امر به طور مستقیم مدل انباشت به عرضه را نقض نمی کند، چرا که این مدل نیز برپایه هاوینگ و وقوع آن در چرخه‌های چهارساله استوار است.

دارندگان بیت کوین از سه سال گذشته که قیمت به ۲۰ هزار دلار رسیده بود، اقدام به جمع آوری این رمزارز کرده اند و انتظار دارند که در نهایت در یک بازه زمانی چهار ساله بهای آن افزایش یابد. اگر این تئوری شکست بخورد، معلوم نیست که آیا هودلرهای ناامید به فروش بیت کوین روی می‌آورند یا خیر. آیا کسانی که این کار را انجام می دهند، به سادگی بیت کوین خود را به سرمایه‌گذاران هوشمندی می فروشند که هنوز به طولانی تر شدن چرخه امید دارند؟

منبع: newsbtc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا