فارکسآموزش فارکس

شاخص خرده فروشی (Retail Sales) چیست؟ + آشنایی با اجزا تشکیل دهنده

همراهان گرامی در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با مفهوم خرده فروشی در بازار و اهمیت این شاخص در بازار فارکس آشنا کنیم. با فیماچارت همراه باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

خرده فروشی (به انگلیسی: Retailing) مفهوم جدیدی نیست و فرهنگ خرده فروشی با شکل‌گیری نخستین بازارها در تاریخ بشر، همراه انسان بوده است. لغت Retailer از ریشه‌ی یک واژه‌ی کهن فرانسوی (Tailer) اقتباس شده است که در مورد خیاط‌هایی که پارچه‌های خود را خُرد و تکه تکه می‌کردند مورد استفاده قرار می‌گرفت.

خرده فروشی عبارت است از خرید کالاهای نهایی و خدمات توسط مصرف کنندگان و مشاغل. این کالاها و خدمات به پایان زنجیره تأمین رسیده‌اند و اکنون به مصرف‌کننده نهایی فروخته می‌شوند. این زنجیره با تولید‌کننده یا تامین‌کننده کالا شروع می‌شود و به خرده فروش ختم می‌شود.

آغاز زنجیره تأمین شامل کالاها (کامودیتی‌ها) و سایر مواد اولیه می شود. سپس تولیدکنندگان محصول را می‌سازند. در میانه زنجیره تأمین، فروش عمده قرار دارد که آنها کالاها و خدمات را بین خرده فروشان توزیع می کنند و در نهایت خرده فروشان آنها را به مصرف کننده می‌فروشند.

خرده فروشی

نکات کلیدی در مورد خرده فروشی

  • خرده فروشی شامل فروش خدمات و کالاهای بادوام و غیر بادوام در یک بازه زمانی خاص است.
  • هزینه‌های مصرف‌کننده (Consumer spending) تقریباً ۷۰٪ تولید ناخالص داخلی ایالات متحده است و شاخص خرده فروشی را به یک شاخص اقتصادی خوب تبدیل می کند.
  • اداره سرشماری ایالات متحده هر ماه داده های مربوط به خرده فروشی را منتشر می کند.

خرده فروشی و مشاغل اصلی آن

صنعت خرده فروشی به ارائه انواع کالاها و خدمات به مشتریان که در زیر اشاره شده است تقسیم می شود. خرده فروشی‌ها شامل فروشگاه‌های موجود در خیابان برای فروش رو در رو از جمله شرکت خرده فروشی تارگت (Target) و فروشگاه زنجیره ای میسیز (Macy’s) می باشند. همچنین خرده فروشان آنلاین مانند آمازون (Amazon) را نیز شامل می شود. خرده فروشی همچنین فروش‌های خانگی را نیز شامل می شود مثل فروش محصولات Avon و خرده فروشان تلویزیونی مانند QVC. صنعت خرده فروشی همچنین شامل ارائه خدمات نیز می باشد، از جمله رستوران ها ، هتل ها و آرایشگاه ها.

مهم : مهمترین زمان در فروش خرده فروش‌ها، فصل خرید تعطیلات است.

فصل خرید تعطیلات تقریبا ۲۰٪ از فروش سالانه بسیاری از خرده فروشان را تشکیل می دهد. برای جواهرفروشی ها ۷۰٪ فروش سالانه را به خود اختصاص می دهد. فصل خرید تعطیلات رسما از جمعه سیاه، روز بعد از روز شکرگزاری آغاز می‌شود.

همچنین شامل روزهای خرید بزرگ دیگر مانند دوشنبه اینترنتی (Cyber Monday)، دوشنبه سبز (Green Monday) و هر روز خرید دیگر تا کریسمس است. برخی از خرده فروشان هم فروش “کریسمس در جولای” را برای تحریک فروش در فصل رکود تابستان ابداع کرده‌اند.

اندازه گیری فروش و روندها

اداره سرشماری ایالات متحده مقدار خرده فروشی را با گزارش ماهانه خرده فروشی ایالات متحده اندازه‌گیری می‌کند. این گزارش میزان فروش کل ، درصد تغییر و تغییر در فروش هر سال نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

توجه: اداره سرشماری، مقدار خرده فروشی را با نرخ تورم تعدیل نمی کند.

این موضوع بدان معناست که قیمت های ناپایدار گاز و نفت بر نتایج آن تأثیر می گذارد.  این موضوع می تواند گمراه کننده باشد.  قیمت گاز به طور معمول در بهار افزایش می یابد چراکه تاجران (معامله‌گران) پیش از افزایش تقاضای پیش‌بینی شده به علت رشد سفرهای فصل تابستان قیمت‌ها را افزایش می دهند. وقتی این اتفاق می افتد، به نظر می رسد مقدار خرده فروشی سر به فلک کشیده است و پس از آن به نظر می رسد فروش در اواخر تابستان یا پاییز مانند یک سنگ سقوط می کند. این زمانی است که با بازگشت مسافران به خانه، قیمت بنزین کاهش می‌یابد.

دسته‌بندی‌ خرده فروشی‌ها

اداره سرشماری، خرده فروشی را به ۱۳ دسته تقسیم می کند. بزرگترین دسته، وسایل نقلیه و قطعات وسایل نقلیه است. از آنجا که این بخش، یک مولفه بسیار بزرگ است گزارش اداره سرشماری، خرده فروشی بدون وسایل نقلیه را هم منتشر می‌کند.

در اینجا همه ۱۳ گروه خرده فروشی آورده شده است:

  1. فروشندگان وسایل نقلیه ، از جمله قطعات خودرو ، فروش وسایل نقلیه جدید و دست دوم
  2. خرده فروشی های غیر فروشگاهی که به معنای خرده فروشی آنلاین است
  3. فروشگاه های بزرگ
  4. پوشاک ، مانند فروشگاههای لباس مخصوص
  5. فروشگاه های لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی ، از جمله خرده فروشان ‌big-box (خرده فروشی که از نظر فیزیکی بزرگ است) مانند شبکه فروش وسایل کامپیوتری و برقی Best Buy
  6. فروشگاه های مواد غذایی و آشامیدنی ، از جمله خواربار فروشی و مشروبات الکلی
  7. فروشگاه های لوازم ساختمان و باغ ، مانند Lowes و Home Depot
  8. کالاهای ورزشی / فروشگاه های سرگرمی ، مانند Hobby Lobby و Michael’s
  9. فروشگاه های آرایشی / بهداشتی ، از جمله داروخانه ها
  10. فروشگاه های مبلمان
  11. مهمان نوازی و اوقات فراغت، از جمله هتل ها ، رستوران ها و بارها
  12. پمپ بنزین ها
  13. متفرقه

خرده فروشی

انعکاس فضای اقتصادی با عدد شاخص خرده فروشی

گزارش خرده فروشی به شما می گوید که چه میزان تقاضا برای کالاهای مصرفی وجود دارد. این نرخ مهم است زیرا هزینه های مصرف کننده تقریبا ۷۰٪ از کل تولید اقتصادی ایالات متحده را تشکیل می دهد. سه مولفه دیگر در محاسبه تولید ناخالص داخلی (GDP) هزینه های بخش تجاری، هزینه های دولت و صادرات خالص است.

دفتر تجزیه و تحلیل اقتصادی گزارش تولید ناخالص داخلی را هر سه ماه یکبار در طول سال منتشر می کند. اگر خرده فروشی هر ماه زیاد باشد ، احتمالاً گزارش تولید ناخالص داخلی نیز به همان میزان خوب خواهد بود. اما تنها زمانی درست نخواهد بود که قیمت ها به دلیل تورم در حال افزایش هستند. گزارش خرده فروشی متناسب با تورم نیست. گزارش BEA به اصطلاح  از تولید ناخالص داخلی واقعی استفاده می کند که خود را با تورم تعدیل نماید.

ارزش دارد که علاوه بر درصد تغییرات ماهانه، خرده فروشی سال به سال نیز بررسی شود. گزارش تولید ناخالص داخلی تخمینی برای یک سال ارائه می دهد. نرخ رشد سالانه خرده فروشی، نشانه بهتری از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به شما ارائه می دهد.

برای خواندن دیگر مقالات آموزشی بازار فارکس اینجا را کلیک کنید.

منبع: TheBalance

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا