فارکسآموزش فارکس

نقش بانک ها در بازار فارکس

بانک‌ های مرکزی بر این باورند که می بایست در جهت حفظ ارزش ارز ملی خود، در بازار فارکس و ارزها مداخله کنند. آنها غالبا با مداخله ارزی به مقصود خود می‌ رسند.

مداخله ارزی فرایندی است که در آن یک بانک مرکزی اقدام به خرید یا فروش ارز خارجی می‌کند تا نرخ ارز را تثبیت کند یا عدم‌انطباق‌های بازار فارکس را اصلاح کند. این اقدام معمولا با یک تعدیل در ذخایر پول توسط بانک مرکزی همراه می‌شود تا هرگونه تاثیر نامطلوب غیرمستقیم بر اقتصاد کشورشان را خنثی کند.

از سازوکاری که بالا ذکر شد با عنوان مداخله استرلیزه یاد می شود و در ادامه به همراه دیگر روش‌های مداخله ارزی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

چگونه معامله‌گران فارکس می‌توانند با توجه به مداخلات بانک مرکزی معامله کنند؟

معامله‌گران باید در نظر داشته باشند که وقتی که بانک مرکزی اقدام به مداخله در بازار فارکس میکند، نوسانات می‌تواند بسیار زیاد باشد. بنابراین بهتر است یک نسبت ریسک به پاداش مناسب تعیین کنید و از یک مدیریت ریسک معقول بهره ببرید.

بانک مرکزی وقتی در بازار فارکس مداخله می‌کند که روند موجود بر خلاف جهتی باشد که بانک مرکزی درمورد نرخ ارز انتظار دارد. بنابراین معامله‌گری در زمان مداخله بانک مرکزی مثل معامله برگشتی است.

بعلاوه بازار فارکس تمایل دارد مداخله بانک مرکزی را پیش‌بینی کند از این رو ممکن است زمان‌هایی که احتمال مداخله بانک مرکزی وجود دارد، حرکاتی برخلاف روند بلندمدت بازار مشاهده شود از این رو هیچ تضمینی وجود ندارد که معامله‌گران بتوانند روند جدید را پیش از آنکه واقعا بانک مرکزی دخالت کند، پیدا کنند.

چرا بانک مرکزی در بازار ارز مداخله می کند؟

بانک‌های مرکزی عموما بر این باورند که مداخله برای تحریک اقتصاد و حفظ نرخ مطلوب ارز امری ضروری است. هنگامی که ارز ملی به نرخی برسد که باعث گران‌تر شدن صادرات به کشورهای خارجی شود، بانک مرکزی اقدام به فروش ارز ملی و خرید ارزهای خارجی می‌کند. بدین ترتیب بانک مرکزی عمدا به نفع اقتصاد خود، نرخ ارز ملی را تغییر می‌دهد.

مثال زیر نمونه‌ای موفق از مداخله بانک مرکزی ژاپن در پاسخ به افزایش ارزش ین ژاپن نسبت به دلار آمریکا است. بانک ژاپن با توجه به اینکه نرخ ارز نامطلوب بوده است به سرعت مداخله کرد تا ارزش ین را پایین بیاورد بنابراین موجب صعودی شدن روند جفت ارز دلار/ین شد. مداخله در بازه زمانی که با دایره آبی مشخص شده صورت گرفته است و اثرات آن کمی بعد قابل مشاهده است.

جفت ارز ین-دلار

هرچند اکثر مداخلات بانک‌های مرکزی موفقیت آمیز بوده اما در بعضی مواقع خلاف این موضوع هم اتفاق افتاده است. نمودار زیر نمونه‌ی مداخله ارزی در جفت ارز دلار (آمریکا) رئال (برزیل) را نشان می دهد. در این نمودار، دو نوبت مداخله بانک مرکزی برای ممانعت از پایین آمدن ارزش رئال برزیل را مشاهده می‌کنید. تقریبا واضح است که هردو سناریو برای تقویت‌کردن هر چه سریع‌تر رئال برزیل در مقابل دلار به شکست انجامیده زیرا دلار به روند صعودی خود ادامه داده است.

جفت ارز رئال-دلار

مداخله ارزی چگونه عمل می‌کند؟

بانک‌های مرکزی گزینه‌های متنوعی برای انتخاب شیوه‌ی مداخله دارند.اما به طور کلی می‌توان روش‌های مداخله را به دو صورت مستقیم یا غیرمستقیم طبقه‌بندی کرد. مداخله مستقیم همانطور که از اسمش پیداست تاثیر فوری و سریعی روی بازار فارکس دارد حال آنکه در مداخله غیر مستقیم، بانک مرکزی از ابزاری که شکل تهاجمی کمتری دارند، برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند. نمونه‌هایی از مداخله مستقیم و غیرمستقیم عبارت اند از:

مداخله عملیاتی: به طور معمول هنگامی که مردم از مداخله بانک مرکزی صحبت می‌کنند، منظورشان این نوع مداخله است. این مداخله شامل مجموعه اقدامات بانک مرکزی برای خرید و فروش ارزهای ملی و خارجی می‌شود. اندازه خالص این خرید و فروش هاست که که باعث نوسان بازار می‌شود.

مداخله لفظی: این نمونه‌ای از مداخله‌ی ارزی غیر مستقیم در بازار فارکس است. در این روش بانک مرکزی اعلام می‌کند که اگر نرخ ارز ملی به یک سطح نامطلوب برسد، در بازار مداخله خواهد کرد. این روش همانطور که از اسمش پیداست، بیشتر لفاظی است تا اقدام کردن. با اعلام آمادگی بانک مرکزی برای مداخله در بازار، معامله‌گران دست به کار شده و به صورت دسته‌جمعی ارز را به سطح قابل قبول‌تر باز می‌گردانند.

مداخله هماهنگ: این روش ترکیبی از روش لفظی و روش عملیاتی است و بیشتر زمانی موثر است که چندین بانک مرکزی یک‌صدا نگرانی خود را برای نرخ ارز اعلام کنند. وقتی تعدادی از بانک‌های مرکزی استفاده از تکنیک لفاظی را گسترش دهند، به احتمال زیاد یکی از آن‌ها واقعا مداخله عملیاتی را برای رساندن قیمت به روند مطلوب انجام خواهد داد.

مداخله استرلیزه: مداخله استرلیزه شامل دو اقدام از جانب بانک مرکزی به منظور تاثیر بر نرخ ارز است در حالی که همزمان پایه پولی را ثابت نگه دارد. این روش مستلزم برداشتن دو گام توسط بانک مرکزی است: اول خرید یا فروش ارز خارجی، و دوم عملیات بازار باز (خرید یا فروش اوراق قرضه دولتی) در همان حجم معامله اول.

منبع: DailyFX

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا