ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال کاردانو ADA

شروع کار این پروژه از ۲۰۱۵ بود و تیم آن دو سال برای پیدا کردن مشکلات و راه‌حل‌های شبکه‌های بیت کوین و اتریوم زمان گذاشتند.
عرضه اولیه (ICO) پروژه کاردانو بسیار طولانی بود و تقریبا دو سال و نیم طول کشید (از سپتامبر ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۷)
توکن پروژه کاردانو، آدا (ADA) در اکتبر ۲۰۱۷ در صرافی‌ها لیست شد و برای خرید و فروش در دسترس قرار گرفت.
با وجود پتانسیل‌های بالای این پروژه، در اواخر نوامبر ۲۰۱۷، قیمت توکن پروژه کاردانو، یعنی آدا در مدت ۳ روز از ۰.۰۳ دلار به ۰.۱۴ دلار رسید؛ یعنی ۳۶۶ درصد سود در عرض ۳ روز و توانست در کمتر از یک ماه پس از لیست شدن در صرافی‌ها تا رده پنجم ارزهای دیجیتال صعود کند.

نسل سوم ارزهای دیجیتال با ۳ هدف ایجاد شدند:

مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری با سایر بلاک چین‌ها و حتی سیستم‌های مالی سنتی و پایداری
چشم‌انداز پروژه کاردانو و تیم آن همواره حل سه مشکل بالا بوده است. در واقع تیم کاردانو به دنبال این بوده که با حفظ ویژگی‌های خوب بیت کوین و اتریوم، مشکلات و چالش‌هایی که در رابطه با آنها مطرح بود را حل کرده و ویژگی‌های مثبت جدیدی به این دو پروژه اضافه کند.
مکانیسم اجماعی که کاردانو مورد استفاده قرار می‌دهد، اثبات دارایی (PoS) است. اما این پروژه برای مقیاس‌پذیرتر کردن شبکه خود، یعنی کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها وقتی که حجم تراکنش‌های شبکه افزایش می‌یابد، از پروتکل آوروبوروس (Ouroboros) استفاده می‌کند.
از آنجایی که کاردانو با هدف ارائه نسخه بهتر و پیشرفته‌تر بیت کوین و اتریوم ایجاد شده، نام پروتکل آن را آوروبوروس گذاشته‌اند که نماد باستانی نوعی مار یا اژدهاست که مشغول قورت دادن دم خود است و همواره خود را ایجاد می‌کند و به عنوان نمادی برای پیشرفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین کاربردها

این پروژه مانند دیگر پروژه‌های مشابه خود از جمله اتریوم در ساخت قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاربرد دارد.
ما مزیت‌های عمده استفاده از کاردانو نسبت به سایر پروژه‌های مشابه، این است که:
کاردانو به دلیل ساختار چند لایه‌ای که دارد، امنیت آن نسبت به رقبایش بیشتر است.
امکان ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز در آن، توسط زبان‌ برنامه‌نویسی عام‌تر و جامع‌تری به نام هسکل (Haskell) وجود دارد.
همچنین با استفاده از پروتکل آوروبوروس، مقیاس‌پذیری بالاتری دارد.

چالش‌ها و راهکارها

به رغم تمام مزایایی که کاردانو دارد، مانند سایر پروژه‌ها انتقادها و چالش‌هایی در مورد آن مطرح می‌شود.
برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در پلتفرم کاردانو راه‌اندازی نشود، تقاضا برای توکن آدا کم خواهد بود.
همچنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای که کاردانو برای راه اندازی ICOها بر پلتفرم خود دارد، هرچند نشانه اعتبار و امنیت بیشتر پلتفرم کاردانو نسبت به سایر رقبای خود است، اما باعث شده استفاده از آن نسبت به سایر رقبای آن کمتر شده و به همین دلیل از رقبای خود، یعنی اتریوم و ایاس فاصله گرفته و به جایگاه یازدهم در میان ارزهای دیجیتال سقوط کند.

کاردانو

تیم فنی و اجرایی

به دلیل شباهت‌های زیاد کاردانو به اتریوم و از آنجایی که بیشتر افراد تیم این پروژه را ژاپنی‌ها تشکیل می‌دهند، به کاردانو، اتریوم ژاپنی نیز می‌گویند.
بنیانگذار کاردانو، چارز هاسکینسون است که از چهره‌های شناخته شده و قابل اعتماد در فضای کریپتو است. هاسکینسون که یک شخصیت علمی و دانشگاهی است کار خود را با اتریوم شروع کرد و از بنیانگذاران اولیه اتریوم و همچنین بیت‌شیرز به حساب می‌آید.
کاردانو تنها پروژه‌ای است که تمام اعضای تیم آن را متخصصان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و به همین دلیل می‌توان آن را یک پروژه کاملا آکادمیک، علمی و حساب‌شده در نظر گرفت.
سه سازمان وجود دارند که با همکاری هم به توسعه کاردانو کمک می‌کنند. اولین آنها بنیاد کاردانو (Cardano Foundation) است که یک سازمان مستقل برای حمایت از جامعه کاربران کاردانو و مدیریت امور نظارتی و تجاری این پروژه است که دفتر اصلی آن در سوئیس واقع شده است.
نهاد دومی که برای توسعه آن ایجاد شده، یک شرکتی تحقیقاتی پیشگام در زمینه ارزهای دیجیتال است که بر اساس قراردادی متعهد شده تا ۲۰۲۰ به توسعه پلتفرم کاردانو کمک کند.
و نهاد سوم، بنیاد امورگو است که مسئول سرمایه‌گذاری‌های پروژه کاردانو است.
بنابراین سه سازمانی که با همکاری هم بر روی توسعه پروژه کاردانو کار می‌کنند، شامل، بنیاد کاردانو (Cardano Foundation)، انجمن IOHK و امورگو (Emurgo) می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا