بورساخبار بورس و اقتصاد

پیش بینی بورس تا پایان هفته

شاخص بورس در پایان معاملات امروز با رشد بیش از هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد رسید.
به اعتقاد بنده از نیمه دوم هفته جاری افزایش تقاضا در بازار و پیشی‌گرفتن آن نسبت به عرضه‌ها را شاهد خواهیم بود. بازار سهام اکنون در حالت نوسانی به‌سر می‌برد. زمانی‌که با کاهش قیمت‌ها همراه می‌شویم طبیعتا جذابیت‌های بنیادی باعث می‌شود که سهام شرکت‌ها اقبال پیدا کنند.

از طرفی هلدینگ‌های این صنایع نیز در وضعیت معقولی به‌سر می‌برند. حال به فصل مجامع شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری و هلدینگ‌‌های همین صنایع نزدیک هستیم. به‌نظر می‌رسد روند کاهشی با توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها وگزارش‌های ۶ماهه مطلوبی که در انتظار بازار است، ادامه‌دار نخواهد بود.

به اعتقاد بنده از نیمه دوم هفته جاری افزایش تقاضا در بازار و پیشی‌گرفتن آن نسبت به عرضه‌ها را شاهد خواهیم بود. بازار سهام اکنون در حالت نوسانی به‌سر می‌برد. زمانی‌که با کاهش قیمت‌ها همراه می‌شویم طبیعتا جذابیت‌های بنیادی باعث می‌شود که سهام شرکت‌ها اقبال پیدا کنند.

زمانی‌که شاخص‌ها رشد پیدا می‌کنند و عرضه‌ها نیز تشدید می‌شوند به‌نظر می‌رسد که بازار به‌دنبال مولفه‌هایی است که بتواند مقداری به نوسان و افت مجدد قیمت‌ها منجر شود. بدین‌گونه رویه درجا زدن تداوم پیدا می‌کند تا به‌نوعی محرک‌ها و ابهاماتی که برای بازار شفاف نیست تا حدودی مشخص‌تر شوند.

حال نقش گزارش‌های ۶ ماهه در بهبود و افزایش شفافیت بنیادی بازار موثر خواهد بود اما نگرانی حوزه انرژی به واسطه تاثیر تصمیماتی که در بودجه ممکن است برای این موضوع اتخاذ شود و سودآوری بنگاه‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد نیز در جای خود وجود دارد، بنابراین بازار مسیر راحتی را طی یک الی ۲‌ماه آتی در راستای روند افزایشی مستمر به‌رغم وجود جذابیت‌های بنیادی نخواهد داشت.کاهش ۴۰۰ تومانی نرخ دلار در بازار آزاد (۲۸هزار تومان) رقم قابل‌توجهی طی چند روز اخیر محسوب نمی‌شود.

در‌صورتی‌که ریزش ۱۰‌درصدی دلار را از محدوده فعلی تجربه کنیم، به این معنی که افتی معادل ۳ هزار تومان از سقف قیمت دلار طی ماه‌های اخیر داشته باشیم همچنان دلار در محدوده‌هایی بیش از ۲۵ هزار تومان خواهد بود. در حالی که دلار نیمایی تقریبا در محدوده‌های ۲۳ هزار تومانی قرار گرفته است اما همچنان نرخ نیما با نرخ دلار در بازار آزاد فاصله معناداری دارد.

به‌نظر می‌رسد که نرخ‌هایی بیش از ۲۵ هزار تومان برای دلار بازار آزاد تا زمانی‌که دلار نیمایی در ارقامی بیش از ۲۲ هزار تومان تثبیت شده‌ در کنار وضعیت قیمت‌های جهانی و سطح تقاضا در بازار‌های بین‌المللی، از این منظر نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت.

در صورتی‌که فضای بازارهای جهانی با تغییراتی همراه شود یا به‌واسطه توافقات سیاسی ریزش بدون پشتوانه و سنگین دلار را تجربه کنیم، اثرات این اتفاقات یقینا در بازار به‌صورت مقطعی نمایان خواهد شد. با این حال تثبیت نرخ بهره بدون ریسک در ارقامی بیش از ۲۴‌درصدی نیز می‌تواند P/ E بازار را تحت‌تاثیر منفی خود قرار دهد.

تا زمانی‌که چنین مواردی در بازار مشاهده نشود محدوده فعلی سهام شرکت‌ها با دید ۶ ماهه دارای پشتوانه بنیادی است و می‌تواند جذابیت بیشتری را برای سرمایه‌گذاران نسبت به بازار‌های رقیب ایجاد کند.

فارغ از این موارد هرگونه ‌تعامل و توافق بهتر با منطقه و جهان طبیعتا می‌تواند اثرات مثبتی در کاهش شتاب افزایشی نرخ ارز داشته باشد و بعضا به‌صورت مقطعی ممکن است این نرخ را با کاهش محسوسی همراه کند که به‌تبع آن بازارهای سرمایه‌پذیر هم تحت‌تاثیر این امر قرار خواهند گرفت. این اتفاق می‌تواند به‌صورت پایدار به بهبود وضعیت تولید و فروش، کاهش هزینه انتقال پول و زمان دسترسی به آن و افزایش تناژ شرکت‌ها در بازار‌ای بین‌المللی ختم شود.

طی چند روز گذشته یکسری اخبار و مولفه‌ها روی برخی از نماد‌های معاملاتی اثر‌گذار در روند کلی نماگر اصلی بورس تهران باعث ایجاد روند مثبت در بازار سهام شد.

احسان رضا‌پور نیکرو، کارشناس بازار سرمایه نوشت: در هفته‌های‌ گذشته موضوع افزایش نرخ بهره در محافل اقتصادی مطرح بود. همچنین اخباری پیرامون احتمال توافق در حوزه برنامه جامع‌ اقدام‌ مشترک و اثرات این مهم در کاهش نرخ دلار در بازار شنیده می‌شود.بررسی بازار‌های جهانی نیز حکایت از آن دارد که در اغلب محصولات به‌ویژه در حوزه صنایع پتروشیمی، پالایشی، معدنی‌، فلزی و محصولات شیمیایی قیمت‌ها مطلوب ارزیابی می‌شوند.
منبع:گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا