اخبار بورس و اقتصادبورس

متهم ردیف اول سقوط بورس کیست؟

آیا مقصر اصلی ریزش‌های پی در پی در بورس را می‌توانیم به رفتار بانک مرکزی نسبت دهیم. تحلیلگران چه دورنمایی را در بازار سهام پیش بینی کرده اند.
فروش اوراق در روز گذشته و تاثیر قابل توجه آن بر شاخص بورس صدای گلایه خیلی از کارشناسان را بلند کرد. از نگاه آنها مقصر اصلی این اتفاق دولت است اما رئیس سازمان بورس می‌گوید این اتفاق ریشه در رفتار بانک مرکزی دارد نه دولت.

 افت بیش از ۲٫۵ درصد شاخص بورس در روز گذشته اتفاق عجیبی بود. در حالی که ابتدای هفته خیلی از کارشناسان نسبت به آینده بازار امیدوار بودند و از نظر تکنیکال روند را صعودی پیش‌بینی می‌کردند اما ناگهان روند شاخص تغییر کرد.

روز گذشته شاخص کل بورس حدود ۳۸ هزار واحد معادل بیش از ۲٫۵ درصد افت کرد و تا لحظه نگارش این گزارش نیز همچنان روند نزولی است که البته نسبت به دیروز رقم افت خیلی پایین‌تر است. علت این شوک در روند بورس چه بوده است؟

فروش اوراق در روز گذشته و تاثیر قابل توجه آن بر شاخص بورس صدای گلایه خیلی از کارشناسان را بلند کرد. از نگاه آنها مقصر اصلی این اتفاق دولت است اما رئیس سازمان بورس می‌گوید این اتفاق ریشه در رفتار بانک مرکزی دارد نه دولت.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس مستعفی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه به صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل توجه است، گفته بود: باید به منشا فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. در واقع طی سه هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد.

دهقان دهنوی تأکید کرده است: آن چه که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می‌شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی با فروش اوراق توسط دولت ندارد. ضمن آنکه دولت هم متعهد و ملتزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه‌‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملاً بی‌مورد است.

با این حال کارشناسانی مثل عبدالله مشکانی و مهدی سماواتی دولت را مقصر اصلی می‌دانند. آنها در اظهاراتی جداگانه نوشته بودند: «نتیجه اوراق فروختن با نرخ بالا یا نرخ بهره بالاتری که بانک‌ها به اسم سود علی‌‎الحساب می دهند، عامل اتفاق امروز بورس است.» «مگر رئیس سازمان بورس می‌تواند جلوی ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروشی دولت را بگیرد؟»

ابراهیم رئیسی یا علی صالح‌آبادی، هرکدام که مقصر اتفاقات امروز بورس باشند در نهایت هزینه این اتفاقات را نپرداخته‌اند و این بار هم سهامداران بوده‌اند که از رفتار دولت یا بانک مرکزی متاثر شده‌اند. آیا دولت به بانک مرکزی هشدار خواهد داد؟ از نگاه برخی حتی اگر بانک مرکزی هم مقصر اتفاق امروز باشد این رئیس دولت است که باید پاسخ دهد چرا بانک مرکزی چنین رفتاری را با بورس انجام می‌دهد؟

در کامنت‌های مخاطبان هم بیشتر از رئیس کل بانک مرکزی، رئیس جمهور مورد گلایه مخاطبان قرار گرفته است. در ادامه تعدادی از کامنت‌ها را می‌خوانید:

«من ۲۶۰ ملیون یکسال حدودا وارد بورس تهران شدم ۹۰ ملیون ضرر کردم اگر ماشین خریده بودم سوار ماشین میشدم و لذتشم می‌بردم امسال هم ۵۰۰ میلیون می‌فروختم ولی تا حالا ۹۰ ملیون ضرر کردم این بورس مملکت ماست دولت هر وقت کم میاره از بورس استفاده می کند و باعث افت بورس می‌شود.»

«یادش بخیر قولهای انتخاباتی واما ما مردم که هربار باور میکنیم ومیگیم این فرق داره که هیچکدوم باهم فرق ندارن.»

«ایشون همون کسی بود که موقع انتخابات دغدغه بورس داشت.»

«حمایت حمایت این بود حمایت کردن شاید منظورش حمایت از کسری بودجه بوده.در کل هیچ مسئولی دلش به حال مردم نمیسوزه همشون اول فکر جایگاه خودشون هستند.»

«دوستان تجارت نیوز یک دولت ورشکسته را به آقای رئیسی تحویل داده اند و حالا خجالت هم نمی کشند و بلاهایی که خودشان بر سر سهامدار بینوا آورده اند را به گردن دولت فعلی می اندازند.»

«واقعا دیگه خسته شدیم از این بی توجهی دولت به بورس»
منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا