دسته‌بندی نشدهاخبار بورس و اقتصادبورس

پیش بینی شاخص بورس تا پایان سال

در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل بورس با کاهش ۳ هزار و ۷۹۷ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۸۳۰ واحد رسید.بازار سرمایه دومین روز از آخرین هفته آبان ۱۴۰۰ را به گونه‌ای پایان رساند، که شاخص کل در پایان روز معاملاتی، تحت تاثیر حواشی جدید صنعت خودرو و از سرگیری افزایش قیمت خودرو، با رشد بیش از سه هزار واحدی همراه شد.

امیرمحمد گلوانی، کارشناس بازار سرمایه روند معاملات امروز را بررسی کرد و چشم‌اندازی از بازار ارائه داده و گفت: بازار امروز، با توجه به اینکه احتمال افزایش قیمت خودرو در رسانه‌ها قوت گرفت، شاهد افزایش تورم در صنعت خودرویی‌ها بود. از طرفی دیگر افزایش قیمت دلار تا پایان نیمه اول بازار، توانست آثار خود را در کلیت بازار بگذرد، اما از ساعت ۱۱ به بعد که تعیین نرخ دلار در صرافی‌ها شروع می‌شود، انتظارات بسیاری محقق نشد.

در حالت کلی بازار امروز، حالت متعادلی داشت اما در ساعات پایانی، شاهد افزایش فروش در عرضه‌ها بودیم. نهایتا با توجه به ارزش نه چندان بالای معاملات، به نظر می‌رسد بازار دلار ۲۹ یا ۳۰هزار تومانی را هنوز باور نکرده است.

میتوان گفت انتظارات فعالان بازار از دلار بالای ۲۸هزار تومانی در بازار هنوز محقق نشده است. لذا انتظارات همچنان در بازار ناهمگراست. زیرا اگر انتظارات همگرا و پذیرش دلار بالای ۲۸هزار تومانی اتفاق می‌افتاد، شاهد رشد هرچه بیشتر بازار بودیم. به دنبال این اتفاق فاصله بین دلار نیما و دلار آزاد افزایش پیدا کرده و ما شاهد افزایش نرخ دلار نیما نیستیم و دولت تمام تلاشش را می‌کند تا نرخ دلار نیما افزایش پیدا نکند.

گلوانی افزود: هرچه فاصله نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد افزایش پیدا کند، به ضرر بازار سرمایه است. زیرا ما انتظار داریم این فاصله همگرا و دلار تک نرخی شود و ارز ۴۲۰۰تومانی نیز حذف شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر وضعیت شرکت‌های بورسی صادرات محور گفت: شرکت‌های بورسی، عموما شرکت‌های صادرات محوری هستند که اگر بخواهیم به لحاظ ارزشی آن‌ها را بررسی کنیم، بیش از ۵۰درصد از ارزش بازار را شرکت‌های صادرات محور تشکیل می‌دهند که با نرخ دلار نیمایی سروکار دارند.

تثبیت نرخ دلار نیما در شرایطی که افزایش نرخ دلار آزاد رخ می‌دهد، هزینه‌های تولید شرکت‌ها از قبیل اانتظارات تورمی، دستمزدها با افزایش همراه شده اما محصول آنها با نرخ ثابت دلار نیمایی معامله می‌شود که برای بازار و شرکت‌ها وضعیت نامطلوبی ایجاد می‌کند.

گلوانی افزود: تا پایان سال بسیار بعید است که شاخص کل از عدد یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد پایین‌تر بیاید و همچنین بعید است که از کانال یک میلیون و ۵۸۰هزار واحد فراتر رود. فکر می‌کنم تا سیگنال بعدی که در مقادیر کلان اقتصادی اتفاق بیفتد، بازار همچنان در روندی خنثی و نوسانی خواهد بود تا تصمیمات دولت در خصوص توافق یا عدم توافق، تعیین نرخ ارز، واکنش دولت جدید به کسری بودجه سال جاری و همچنین بودجه سال جدید مشخص شود.
منبع:گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا