فارکسآموزش ارز دیجیتالآموزش فارکس

آیا میتوان به معاملاتی که حد ضرر آن ها فعال شده دوباره وارد شد؟

بسیار اتفاق می افتد که قیمت، حدضرر معاملات را فعال کرده و ما به ناچار مجبور به خروج از پوزیشن هایمان می شویم. اما آیا این اتفاق پایان همه چیز است؟ آیا شما در چنین شرایطی بطور کامل معامله را رها می کنید و می پذیرید قطعا اشتباه کرده اید؟

در این مقاله خواهید دید که این اتفاقات لزوماً به آن معنا نیست که از صفر تا صد معامله تان اشتباه بوده است. بلکه امکان دارد شما تنها در مورد اینکه قیمت تا چه اندازه می توانسته خلاف جهت معامله تان حرکت داشته باشد ، دچار اشتباه شده باشید.

پس ممکن است هنوز فرصتی برای ورود مجدد وجود باشد. کافی ست تمرکز کنید و موقعیت را دوباره ارزیابی نمایید.

“ورود مجدد به معاملاتی که حدضرر آن ها فعال شده است” عنوان مقاله ای ست که آقای لنس بگز در سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر کرده اند.

ایشان در این مقاله ی کوتاه ، یکی از رایج ترین اتفاقاتی که در بازار رخ می دهد را مورد بررسی قرار داده اند و برای حل این مشکل پیشنهاداتی را ارائه می کنند. ترجمه ی این مقاله بصورت ترجمه ی آزاد بوده که در ادامه به آن می پردازیم.

یک اتفاق رایج در فعال شدن حد ضرر !

این داستان برای همه ی ما آشناست : تصاوریر زیر را نگاه کنید

و نیز این مورد که اغلب اوقات هم اتفاق می افتد:

به شخصه این موارد را بسیار زیاد تجربه کرده ام و همین طور می دانم شما نیز تجربه ی رویایی با این شرایط را داشته اید زیرا بیشترین سوالی که از من پرسیده می شود این است که:

” من کجا را اشتباه کردم؟! ”

اشتباه شما این است که برای چنین شرایطی برنامه ای ندارید. بنابراین زمانی که بازار حدضرر معامله تان را فعال می کند و از معامله خارج می شوید ، همه چیز برایتان به پایان می رسد.

خروج از معامله با حدضرر فعال شده، موضوعی غیرعادی نیست. این لعنتی ها آنقدر رایج و پرتکرار هستند که می توانید آن ها را به عنوان یک ویژگی استاندارد برای رفتار قیمت در نظر بگیرید. بنابراین به نفع شماست که برای چنین مواقعی برنامه ای داشته باشید.

باید این موضوع را بپذیریم که ماهیت بازار این چنین است. قیمت، سطوح را تست می کند، گاهی بازمی گردد و مجدد آن ها رامورد آزمایش قرار می دهد، گاهی حدضرر ها را فعال می کند، گاهی ناگهان به یک سمت می دَود و گاهی سر جایش درجا می زند ، گاهی معامله گران را قبل از رسیدن به هدف شان از معامله ها بیرون می اندازد. تمام این ها طبیعی و امری متداول است.

راهکارهای معامله گران:

در این میان برخی از شما ترجیح می دهید که استاپ معامله را در فاصله ی دورتری قرار دهید. من از این روش استفاده نمی کنم و به شما قول می دهم فرقی نمیکند چقدر استاپ را دورتر قرار دهید. قیمت هنوز هم می تواند هرازگاهی بیاید و شما را از معامله بیرون بیاندازد و سپس برگردد و در همان مسیر قبلی به حرکت خود ادامه دهد!

برخی معامله گران بهتر عمل می کنند و این اتفاقات را به راحتی به عنوان طبیعت بازار می پذیرند. آن ها فقط یکبار به هر معامله ورود می کنند و آن زمانی ست که شرایط مد نظرشان ، تاییدی مبنی بر بالاتر بودن احتمال موفقیت معامله به آن ها بدهد. و در صورتی که قیمت حدضرر معامله را فعال کند و آن ها حرکت اصلی را از دست بدهند ، تنها این معنا را برایشان دارد که آن حرکت متعلق به آن ها نبوده است. بنابراین همه چیز را رها می کنند و به دنبال کار خود می روند.

اما برخی از شما همانند من ، از این هم بهتر عمل می کنید و در “معنی و مفهوم” خروج از معاملاتی که حدضررشان فعال شده است ، تجدید نظر می کنید. گاهی خروج از چنین معاملاتی شما را از متحمل شدن ضرر و زیان بیشتر ، در امان نگه می دارد.اما گاهی نیز می تواند موقعیتی را فراهم کند که بتوانید تحت شرایط بهتری مجدداً به همان معامله ورود کنید.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال به شما نشان دهم.

بررسی تایم فریم ۳۰ دقیقه ای:

تصویر زیر نمودار قیمت در تایم فریم بالاتر (تایم فریم ۳۰ دقیقه) می باشد و لحظات نخست باز شدن بازار در روز جدید است. اگر در ادامه ، تمایل در جهت صعود باشد و قیمت به سمت بالا حرکت کند، وجود چندین سطح مقاومت بر سر راهش می تواند شرایط را چالش برانگیز کند و حرکت قیمت با مشکل مواجه شود.

در صورتی که تمایل در جهت نزول باشد و قیمت به سمت پایین حرکت کند ، همان طور که در تصویر نشان داده شده است می تواند تا کف ایجاد شده در روز قبل و حتی فراتر از آن به حرکت خود ادامه دهد. من دوست دارم ببینم شتاب اولیه ی بازار در اوایل باز شدن ، قیمت را به کدام سمت حرکت می دهد.

تمایل بازار به کدام سمت است؟

در تصویر زیر نمودار سمت چپ که مربوط به تایم فریم معاملاتی ( تایم فریم یک دقیقه ای) می باشد نشان می دهد که سمت و سوی تمایلات در جهت نزول است و همان طور که می بینید قیمت به سمت سطوح پایین تر رانده شده و به دنبال آن، سطح حمایتی که در تایم فریم۳۰ دقیقه ای وجود داشت را نیز می شکند. بنابراین ورود به معامله در جهت فروش انجام می شود.

نمودار سمت راست در تصویر زیر مربوط به تایم فریم پایین تر (تایم ۱۵ ثانیه ای) می باشد. توجه کنید حرکت نزولی که منجر به ورود ما به معامله شد ، برخلاف آنچه که در تایم فریم یک دقیقه ای مشاهده می شود ، حرکتی مستقیم و بدون پیچ و خم نبوده است. بلکه در تایم فریم ۱۵ ثانیه ای ساختار ستاپ BPB به راحتی قابل مشاهده می باشد.

قیمت بعد از حرکتی به سمت پایین ، برای تست مجدد سطح به سمت بالا بازگشت می کند و سپس می چرخد و دوباره به نزول خود ادامه می دهد. ورودی که ما انجام دادیم روی شکست دوم بود. و با توجه به شتاب حرکت ، انتظار می رود نزول قیمت تا زیر کندل اینساید بار و حتی فراتر از آن ادمه پیدا کند و یک کف جدید در روز جاری ثبت نماید.

توضیح مترجم: ستاپ BPB به موقعیتی گفته می شود که در جریان شکستِ یک سطحِ حمایتی یا مقاومتی ، قیمت نشان می دهد که آن سطح را به عنوان یک ناحیه ی جدید پذیرفته است. بدین صورت که ، سطح حمایت/مقاومت شکسته می شود و قیمت فراتر از آن حرکت کرده. سپس متوقف می شود و می چرخد و دوباره به طرف سطح شکسته شده باز می گردد. پولبک انجام شده عاری از نشانه های قدرت می باشد و در آن ضعف دیده می شود. پس از تست مجددِ سطح ، قیمت بار دیگر می چرخد و در جهتی که شکست را انجام داده بود به حرکت خود ادامه می دهد.

برداشت قسمتی از سود معامله و جابجایی حد ضرر:

اکنون قسمتی از سود بدست آمده را برداشت می کنیم. به نظر می رسد همه چیز در مورد آن شتاب اولیه ای که بازار را به سمت کف ها می راند ، خوب به نظر می رسد و قیمت می تواند تا هدف مورد نظر ما پیش برود.

در این مرحله ، مکان حدضرر را تغییر می دهم و آن را کمی بالاتر از ساختار سوئینگ low اخیر قرار می دهم (خط چین قرمز رنگ همان حدضرر جدید است). زیرا استدلال من چنین است که اگر قرار باشد فرض اولیه ام که مبنی بر شتاب قدرتمندی ست که قیمت را به سمت پایین می راند درست باشد ، به هیچ وجه نبایستی شاهد بازگشت قیمت ، فراتر از خط چین قرمز رنگ باشیم.

قیمت آن طور که انتظار می رفت رفتار نکرد!

در ادامه ، قیمت تا حدی به سمت بالا پیش رفت که به حدضرر برخود کرد. در حالی که طبق استدلال ما ، نبایستی چنین کاری را انجام می داد. اکنون قیمت حدضرر را فعال کرده است و ما ناچار به خروج از معامله شدیم و پوزیشن بسته شد.

بازی هنوز تمام نشده! تمرکز خود را از دست ندهید!

حال وقت تمرکز کردن است. بسته شدن معامله به معنی تمام شدن همه چیز نیست! آیا من در تشخیص قدرت روند اشتباه کردم و می بایست انتظار یک پولبک عمیق تر را می داشتم؟ یا اینکه تمایلات موجود در بازار تغییر کرده است؟

نظر من این است که اگر قیمت از ادامه ی حرکت به سمت بالا بازایستد و مجدد در جهت نزول شروع به حرکت کند ، ممکن است شرایطی برای ورود دوباره به معامله ی فروش پیش بیاید. اما اگر قیمت به حرکت در جهت صعود ادامه دهد ، احتمالا خروج از معامله کار بسیار درستی بوده و حدضرر، ما را از زیان بیشتر در امان نگه داشته است.

ظاهر شدن فرصتی دیگر:

به تصویر زیر نگاه کنید. همان طور که مشاهده می کنید قیمت دیگر قدرتی برای بالا رفتن ندارد و شکل گیری این رالی نزولی ، بازار را به سمت قیمت های پایین تر سوق می دهد. بنابراین دوباره به معامله ی فروش وارد می شوم.

و در نهایت خروج از معامله 

حال متوجه منظورم شدید؟ در معامله ی اول هر کاری که می توانستم برای رسیدن به هدف مورد نظرم انجام دادم اما آن شکست کاذبی که حدضرر را فعال کرد به من هشدار داد که بازی تمام شده است! ولی با ارزیابی مجددِ شرایط ، توانستم معامله ی دیگری را انجام دهم.

اگر شما قصد دارید با محدود کردنِ حدضرر ، اقدام به انجام معامله کنید ، بایستی بپذیرید که گاهی اوقات در تشخیص آنچه که بازار قادر به انجام آن است ، ناموفق خواهید بود!

از نظر من خروج از معامله ای که حدضرر آن فعال فعال شده است ، پایان همه چیز نیست. بلکه می تواند موقعیتی باشد برای ارزیابی مفروضات اولیه مان. و اگر بازار به من بگوید بازی هنوز در جریان است ، فرصت ورود مجدد به معامله را از دست نخواهم داد. پیشنهاد می کنم شما نیز موقعیت جدید را با دقت ارزیابی کنید. شاید بازار فریاد بزند هنوز فرصتی دوباره برای ورود هست..!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا