فارکسآموزش ارز دیجیتالآموزش فارکس

فومو (FOMO) را با جومو (JOMO) در معاملات جایگزین کنید!

جومو (JOMO) مخفف کلمه ( Joy of Missing Out) است به معنی لذت از دست دادن و فومو (FOMO) مخفف کلمه (Fear of Missing Out) به معنای ترس از دست دادن است. در جومو، ترس را جایگزین لذت می‌کنیم. این مفهوم برای تاکید بر آن است که در معامله‌گری باید ثابت قدم بود، فکر کرد، برنامه ریزی داشت و از آن لذت برد نه اینکه با اضطراب و عجله دست به اقدامات اشتباه زد.

چرا باید با فومو خداحافظی کنید

مفهوم فومو در معاملات مربوط به کسانی است که می‌ترسند چیزی را از دست بدهند. این ترس می‌تواند ترس از دست دادن رشد بازار، ندانستن آخرین اخبار مالی یا کمبود دانش در مقایسه با سایر معامله‌گران باشد. یک معامله‌گر مبتلا به فومو همواره مضطرب و ناراضی است.

جومو (لذت از دست دادن) اما به عنوان پادزهری هوشمندانه علیه فومو است. یک معامله‌گر تحت تاثیر جومو می‌داند چکار می‌خواهد بکند، یک برنامه تجاری جامع دارد، وی بازار را تعقیب نمی‌کند در عوض منتظر فرصت‌های متناسب با استراتژی خود می‌گردد.

آیا شما یک معامله‌گر جومو هستید؟

معامله گران جومو و معامله‌گران فومو بسیار متفاوت هستند. در زیر چند نمونه از مصادیق این دو معامله‌گر را آورده‌ایم تا شما ببینید بیشتر شبیه کدامیک هستید؟

معامله‌گر جومو معامله‌گر فومو
GBP/USD بسیار بی‌ثبات به نظر می‌رسد. با توجه به طرح معاملاتی من، برای ورود خیلی دیر است. باید منتظر بمانم. همه وارد این معامله شده‌اند. دلیل ندارد که من نیز این کار را نکنم.
من نمی‌خواهم با پولم قمار کنم. من با تحقیق معامله می‌کنم نه با حدس و گمان. من واقعا می‌خواهم این معامله سودده باشد (دست به دعا بر می‌دارد.)
با توجه به طرح معاملاتی من، این معامله، معامله خوبی خواهد بود، به آن وارد خواهم شد. شاید وارد این معامله بشوم. باید در مورد آن فکر کنم و بعدا وارد آن شوم.
من در وبینارهای آنلاین شرکت کرده‌ام و به خوبی می‌دانم در بازار چه خبر است. ظاهرا زمان خوبی برای معامله نفت است. در توییتر در مورد آن حرف زده‌اند.
من برخی از فرآیندها را خودکار کرده‌ام. فرصتی را از دست نمی‌دهم. نگران از دست دادن معاملات نیستم همیشه فرصتی برای معامله کردن وجود خواهد داشت. من نگرانم که فرصت را از دست بدهم. هرروز فقط نمودار را تماشا می‌کنم بدون اینکه معامله‌ای انجام دهم.

البته همیشه همه چیز به این راحتی نیست. در دنیای سریع و همیشه در حال تغییر فارکس، معامله‌گران احساسات متفاوتی را تجربه خواهند کرد. ترس، حرص، اضطراب، سرخوشی و… همه می‌توانند با یک تغییر ناگهانی در نمودار‌ها رقم بخورند.

جومو در معامله‌گری چیست؟

تجربه لذت از دست دادن همیشه با یک سازوکار ثابت رخ نمی‌دهد؛ اما به‌راحتی می‌توان معامله‌گران جومو را تشخیص داد؛ معامله‌گرانی که همواره از استراتژی خود راضی و مطمئن هستند.

ایجاد کردن عادات معاملاتی خاص و درک چگونگی تاثیر آن بر موفقیت  دشوار است. در اینجا چند نمونه از سناریو‌های معمول معاملاتی آورده شده است و اقداماتی که یک معامله‌گر انجام می‌دهد، آورده شده است:

معامله‌گر جومو معامله‌گر فومو
رفتار: به نمودار‌ها و عوامل فاندامنتال توجه می‌کند.
نتیجه: متوجه می‌شود که فرصت از دست رفته است. وارد معامله نمی‌شود.
رفتار: سریعا وارد معامله می‌شود.
نتیجه: خیلی دیر و دقیقا زمانی که بازار معکوس شده است، وارد معامله می‌شود.
سناریوی اول: قیمت طلا به اوج شش ساله رسیده است. چقدر هیجان انگیز!
رفتار:نیازی نیست همیشه در حال معامله کردن باشد.
نتیجه: می‌داند که همیشه فرصت معاملاتی وجود دارد.
رفتار: جستجو برای بدست آوردن فرصت.
نتیجه: وارد معامله می‌شود، وحشت می‌کند، زود از بازار خارج می‌شود، ضرر می‌کند.
سناریوی دوم: بازارها در حال حاضر کند به نظر می‌رسند. چه موقع فرصت خوبی برای ورود است؟
رفتار: بازارها را در کنار برنامه معاملاتی خود زیر نظر می‌گیرد.
نتیجه: منتظر یک فرصت مناسب می‌ماند. در صورتی که این فرصت ایجاد شد با توجه به طرح معاملاتی خود وارد می‌شود.
رفتار: با موفقیت قبلی دلخوش شده است و می‌خواهد دوباره وارد معامله شود.
نتیجه: روند معکوس می‌شود و فومو مانع خروج زود هنگام می‌شود. در نهایت ضرر قابل توجهی می‌بیند.
سناریوی سوم: جنگ تجاری دلار امریکا را بی‌ثبات کرده است و معامله‌گران دیگر زودتر سود کسب کرده‌اند. آیا زمان خوبی برای معامله مجدد است؟

معامله‌گران جومو در تمام معاملات خود موفق نمی‌شوند ولی مشکلی نیست. آنها فشار کمتری برای معاملات دارند و از یک استراتژی معقول اصتفاده می‌کنند. از این طریق شانس بیشتری برای دستیابی به موفقیت طولانی مدت دارند.

۷ مرحله برای تبدیل FOMO به JOMO

۱-یک طرح معاملاتی تدوین کنید. این برنامه معامله‌گران را هدایت می‌کند و کمک می‌کند تا بر روی معاملات خود تمرکز کنند. یک طرح معاملاتی خوب به شما می‌گوید چه زمان وارد معامله شوید و چه زمان از آن خارج شوید.

۲-یک ژورنال معاملاتی داشته باشیدژورنال معاملاتی به شما گزارشی از معاملات قبلی ارائه می‌کند تا بتوانید معاملات خود را تجزیه و تحلیل کنید. برای بهبود طرح معاملاتی خود حتما باید از ژورنال معاملاتی استفاده کنید. ایجاد یک ژورنال معاملاتی باعث می‌شود که معامله‌گران به جای دنباله‌روی از دیگر معامله‌گران، تنها به خودشان پاسخگو باشند.

۳-از منابع معتبر و تخصصی استفاده کنید. وقتی معامله‌گران از اخبار و تحلیل‌های اخیر مطلع باشند، دیگر نیازی نیست که به معامله‌گران دیگر اعتماد کنند. این به شکستن چرخه فومو کمک شایانی می‌کند. پیروی از جمعیت عمدتا به خاطر این تصور است که دیگران چیزی را می‌دانند که آنها نمی‌دانند با استفاده از منابع تخصصی به این ترس غلبه کنید.

۴-فرآیند‌ها را ایجاد کنید. بالاترین بازده از معاملات زمانی رخ می‌دهد که روتین‌هایی برای روش معامله‌گری خود ایجاد کرده باشید. کارآمدترین معامله‌گران کسانی نیستند که تمام روز به صفحه رایانه خود چشم می‌دوزند، بلکه آنهایی هستند که استراتژی‌های خاص خود را دارند و به خوبی بر استراتژی خود مسلط هستند.

۵-به دیگران گوش دهید اما اطلاعات را فیلتر کنید. هدف لذت از دست دادن قطع ارتباط با دنیای معاملات نیست. بلکه هدف آن تشخیص اطلاعات مفید از اطلاعاتی است که می‌تواند موجب سردرگمی و افزایش فشار احساسی بر شما شود.

۶-روانشناسی معامله‌گری خود را بهبود ببخشید. هرچقدر در مورد این موضوع تاکید کنیم باز هم کم است. در مورد تبدیل فومو به جومو نیز روانشناسی معامله‌گری می‌تواند نقش بسیار زیادی ایفا کند.

۷-رابطه سالم با معامله‌گری را فراموش نکنید. حتی افراد حرفه‌ای که از راه معامله‌گری امرار معاش می‌کنند، گاهی نیاز به آرامش دارند. معامله‌گری در هر سطحی نباید بر سلامتی شما اثری بگذارد. تمام معامله‌گران باید زمانی را به بهبود شرایط خود و توسعه سایر توانمندی‌هایشان اختصاص دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا