ارزهای دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

آشنایی با صرافی تریدر جو (Trader Joe) + آموزش کامل

اولانچ از ابتدای امسال به اکوسیستمی قابل‌استفاده تبدیل شد، اما در این مدت پروژه‌های فراوانی، به جز تعداد انگشت شماری، در داخل زنجیره آن انجام نگرفت. پانگولین (Pangolin) اولین صرافی غیرمتمرکزی بود که بر بستر اولانچ را‌ه‌اندازی شد و به سرعت به عنوان پلتفرم معاملاتی کاربران آواکس جا افتاد. اما از آنجایی که به نوآوری اصرار داشت، چندان توجهی به نیازهای کاربران نمی‌کرد و همین باعث شد که تا پایان ماه ژوئن، صرافی تریدر جو به جبران کوتاهی و قصور پانگولین عرضه شود.

اواسط ماه آگوست، تریدر جو توانست در ارزش کل بلوکه‌شده (TVL) و همچنین تعداد کاربران فعال از پانگولین پیشی بگیرد. این صرافی با استفاده از رابط کاربری جذاب، محصولات ییلد فارمینگ ارتقا‌یافته و از همه مهم‌تر داستان‌پردازی پیرامون شخصیت جو (پیرمرد معروف لوگوی این صرافی) به موفقیت دست یافت. نکته جالب اینجا است که میم‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارند و غالباً میم‌های عوام‌پسند می‌توانند پروژه‌ها را حسابی داغ کنند و همین اتفاق برای صرافی Trader joe افتاد.

در دوم سپتامبر، این پلتفرم اعلام کرد که طی فروشی استراتژیک توانسته ۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. سرمایه‌گذاران تریدر جو (Defiance Capital، Delphi Digital، Three Arrows Capital) که همگی از عنوان‌داران صنعت کریپتو هستند، توانسته‌اند جایگاه این صرافی غیرمتمرکز را در اکوسیستم اولانچ بیش از پیش تحکیم کنند.

عملکرد صرافی تریدر جو

اوایل ماه سپتامبر، ارزش کل بلوکه‌شده (TVL) تریدر جو ۵۴۰ میلیون دلار بود و همین آیتم برای پانگولین ۳۳۰ میلیون دلار اعلام شد. یک ماه بعد، یعنی در ماه اکتبر TVL تریدر جو به ۱ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که TVL پانگولین به ۲۳۰ میلیون دلار کاهش یافته بود! این یعنی حجم معاملات صرافی Trader joe رشد چشمگیری داشته و در حال حاضر حجم معاملاتش به صورت میانگین روزانه ۲۰۰ میلیون دلار است. توکن اختصاصی این صرافی JOE نام دارد و از آن برای پرداخت پاداش به تأمین‌کنندگان نقدینگی و همچنین به عنوان توکنی مدیریتی استفاده می‌شود.

دارندگان این توکن می‌توانند در تغییرات پروتکل دخیل باشند و رأی بدهند. همچنین با استیک‌ کردن JOE، به کاربران xJOE تعلق می‌گیرد. درصدی از کارمزدها (۰.۰۵ %) میان استیکرها بازتوزیع می‌شود. استیکرها برای مدتی می‌توانستند با استیک‌کردن JOE چیزی حدود ۱۰ــ۱۵% سود سالیانه به دست بیاورند.

پلتفرم تریدر جو محصول دیگری به نام بانکر جو (Banker Joe) را در حوزۀ وام‌دهی عرضه کرده است. بانکر جو مدت زیادی در دست ساخت قرار داشت، اما بالأخره در ماه اکتبر وارد بازار شد. این محصول بستری را فراهم ساخته تا کاربران بتوانند توکن‌های بلااستفادۀ خود را به منظور کسب سود وام بدهند یا از آنها به عنوان وثیقه برای گرفتن وام استفاده کنند.

TVL بانکر جو ۶۰۰ میلیون دلار است و توانسته TVL تریدر جو را به ۱.۶ میلیارد دلار برساند. ارائه محصولی در حوزۀ وام‌دهی بر جذابیت صرافی Trader joe افزوده و علاوه بر این، تیم این صرافی اعلام کرده‌اند که در حال کار روی پروژه‌ لوریج ییلد فارمینگ (Leveraged Yield Farming) هستند. نسبتی از سود و نقدینگی ایجادشده در بانکر جو میان استیکرهای xJOE بازتوزیع می‌شود.

بخش‌های مختلف صرافی تریدر جو (Trader Joe)

صرافی تریدر جو از چند بخش مختلف تشکیل شده است:

  • ترید (Trade): در این بخش می‌توانید توکن‌ AVAX را با توکن‌هایی که شبکه اولانچ از آن پشتیبانی می‌کند (مثل BNB ،JOE و …) مبادله (Swap) کنید.

  • استخر (Pool): در این بخش می‌توانید به عنوان تأمین‌کننده نقدینگی یا همان LP در استخرهای نقدینگی شرکت کنید و در ازای آن پاداش بگیرید. در انتخاب استخرها می‌توانید فاکتورهایی مانند میزان نقدینگی، حجم ۲۴ ساعته، مقدار کارمزدهای ۲۴ ساعته و همچنین بازده سود سالیانه (APR) را در نظر بگیرید.

  • فارم (Farm): در بخش فارم می‌توانید با استیک‌ کردن توکن‌های نقدینگی (LP Token) علاوه بر توکن JOE توکن‌های دیگری نیز پاداش بگیرید. به عنوان مثال اگر CRA/AVAX را انتخاب کنید، علاوه بر توکن JOE توکن AVAX هم پاداش خواهید گرفت.

  • لندینگ (Lending): بخش لندینگ به وام‌دهی مربوط است. در این بخش می‌توانید توکن‌های بلااستفاده خود را به دیگران وام دهید و در ازای آن سود دریافت کنید یا اینکه از توکن‌های بلااستفاده خود به عنوان وثیقه برای گرفتن وام بهره ببرید.

  • استیک (Stake): در این بخش می‌توانید توکن JOE خود را استیک کنید و بهره بگیرید.

  • زپ (Zap): در این بخش می‌توانید با پرداخت مبلغ اندکی به عنوان کارمزد، توکن نقدینگی تهیه کنید. در واقع بخش زپ برای این طراحی شده تا از دوباره‌کاری و پرداخت کارمزد بیشتر جلوگیری شود. در تأمین نقدینگی استخر به دو نوع توکن نیاز دارید و انجام دو تراکنش هزینه‌بر است و زپ راه‌حل مناسبی برای این مشکل است.

نحوه کار با صرافی تریدر جو

برای استفاده از صرافی تریدر جو (Trader Joe) به این آدرس مراجعه کنید. ابتدا باید کیف‌پول مناسب تریدر جو را نصب کنید و با اتصال آن به صرافی از امکانات مختلف صرافی بهره‌مند شوید. تریدر جو از کیف‌ پول‌های متامسک (Metamask)، رابی (Rabby)، کوین ۹۸ (coin98)، کوین‌ بیس والت (Coinbase Wallet) و والت‌ کانکت (WalletConnect) پشتیبانی می‌کند. با مراجعه به سایت این کیف‌ پول‌ها می‌توانید نسخه کروم (Chrome)، اندروید (Android) یا IOS هر کدام را دریافت کنید. بهتر است برای شروع کار کیف‌ پول متامسک را انتخاب کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا کیف پول متامسک (MetaMask) را از اینجا دانلود کنید. متامسک را از طریق افزونه به مرورگر خود اضافه کنید.
  2. یک کیف‌ پول (Wallet) ایجاد یا کیف‌ پولی را که دارید وارد کنید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید کیف‌ پول از پیش موجود خود را متصل سازید، باید حتماً از کیف‌ پول‌های شبکه اتریوم باشد. برای ایجاد کیف‌ پول جدید روی گزینه «Create a Wallet» کلیک کنید.

  1. متامسک را به اولانچ متصل کنید. روی منوی کشویی کلیک کنید و گزینه «Custom RPC» را بزنید. در جاهای خالی تنظیمات زیر را اضافه کنید.

Network Name: Avalanche Network

New RPC URL: https://api.avax.network/ext/bc/C/rpc

ChainID: 0xa86a

Symbol: AVAX

Explorer: https://cchain.explorer.avax.network

پس از نصب کیف‌ پول متامسک و متصل کردن آن به اولانچ می‌توانید با استفاده از توکن AVAX به فعالیت و معامله در صرافی تریدر جو بپردازید.

برای خرید توکن AVAX از صرافی‌های خارجی گزینه‌های زیادی پیش رو دارید: Coinbase ،Hubi ،Kucoin ،GateT Hotbit و غیره. در مورد صرافی‌های ایرانی هم می‌توانید از برخی از صرافی‌های ایرانی جهت خرید AVAX استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا