ارزهای دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

راهنمای خرید ارز دیجیتال در نوبیتکس

در ایران تعداد صرافی های کوچک کم نیست ولی این صرافی های کوچک نمی تواند نیازهای تریدرهای حرفه ای را برطرف کنند و لذا باید به دنبال یک صرافی بود که ضمن داشتن گردش مالی بالا، بتواند خدمات و امکاناتی را که صرافی هایی نظیر بایننس در اختیار کاربران قرار می دهند، در اختیار کاربران قرار دهند.

نوبیتکس واجد شرایط ترین صرافی در ایران با مشخصات بالا است و اگر نگوییم که برترین صرافی (exchange) در ایران است، می‌توان با قاطعیت گفت که کمتر صرافی در ایران توان رقابت با آن را دارد.

در زمان نگارش این مقاله، تعداد کاربران فعال نوبیتکس به بیش از ۶۵ هزار نفر، تعداد کل تراکنشات صورت گرفته بیش از ۵۵۰ هزار تراکنش (transaction) و جمع مبادلات تا به این لحظه بیش از ۲۰۰ میلیارد می باشد.

با توجه به جایگاه خاص صرافی نوبیتکس در بازار ارزهای دیجیتالِ ایران تصمیم گرفتیم که اطلاعاتی در رابطه با این صرافی و مهم تر از هر چیزی نحوه ی کار با آن را آموزش دهیم.

آشنایی با صرافی نوبیتکس

می توان این استارت آپ را به عنوان یک پل ارتباطی تحریم گریز بین تریدرهای ایرانی و بازار خارجی ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. از آنجایی که نخستین اولویت نوبیتکس حفظ امنیت سایبری کاربران در فضای مجازی ایران که آکنده از فیشینگ و سایر انواع کلاهبرداری هاست، بنیان گذاران نوبیتکس بنیاد این صرافی را براساس افزایش حداکثری امنیت سایبری بنا نهاده و از این رو در ابتدا یک تیم توسعه متشکل از برنامه نویسان با سابقه در زمینه ی امنیت سایبری را به کار گرفتند و علاوه بر این جهت اطمینان از امنیت مد نظر به طور پیوسته با مراکز تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شریف همکاری نمودند.

نوبیتکس که در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را شروع کرد، می تواند بستر مناسب و امنی را برای معاملان گران ایرانی برای تبادل بی واسطه ی ارزهای دیجیتال آن هم با ارز ملی (ریال) فراهم سازد که ضمن جلوگیری از بلوکه شدن اموال ایرانیان در خارج، از خروج ارز (رمز ارز) نیز جلوگیری می کند.

از قابلیت های این صرافی می توان به امکان معامله و پشتیبانی ۲۴ ساعته و دارا بودن شبیه ساز اشاره کرد که کمتر صرافی چنین قابلیتی را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند. علاوه بر این، می توان از امکان معامله در دو بخش مارکت اصلی (رمز ارز به ریال و برعکس) و مارکت حرفه ای (پول دیجیتال به پول دیجیتال) بهره جست. جفت ارزها (تبادل یک ارز با یک ارز دیگر) در نوبیتکس عبارتند از:

  • مبادله ی ریال با اتریوم و اتریوم کلاسیک، بیت کوین، لایت کوین، ترون، ایاس، تتر، ریپل، بیت کوین کش، بایننس کوین (BNB)، EOS و استلار (STELLAR)
  • مبادله ی تتر با اتریوم و اتریوم کلاسیک، بیت کوین، لایت کوین، ترون، ایاس، ریپل، بیت کوین کش، بایننس کوین (BNB)، EOS و استلار (STELLAR)

البته لازم بذکر است که این جفت ارزها متعلق به زمان حال است و در آینده امکان گسترش آن وجود دارد.

به تمامی کاربرانی که تازه اقدام به مبادله ی ارزهای دیجیتال کرده اند و یا در آینده قصد ثبت نام در نوبیتکس را دارند، هشدار می دهیم که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یک سرمایه گذاری پر ریسک است و لازم است قبل از اقدام به سرمایه گذاری با استفاده از شبیه سازی که نوبیتکس در اختیار کاربران قرار می دهد، مدتی کار کنند تا تجربه ی کافی را در این زمینه بدست آورند.

نماد اعتماد الکترونیک در نوبیتکس

عده ای از افراد ادعا کرده اند که از آنجایی که نوبیتکس نماد اعتماد الکترونیک ندارد پس نباید به آن اعتماد کرد. گفتنی است که از آنجایی که در کشور قانون گذاری درستی در رابطه با ارزهای دیجیتال و در معنای عام تر هرآنچه که به بلاک چین مربوط است، صورت نگرفته است، قانوناً امکان دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای هیچکدام از شرکت های فعال در این صنعت اعم از صرافی ها و توسعه دهندگان شبکه ی بلاک چین وجود ندارد.

نماد اعتماد الکترونیک نشانه ای است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (که وابسته به وزارت صمت است) صادر شده و در حکم تاییده ای بر مجاز بودن فعالیت یک فروشگاه اینترنتی است.

البته با وجود اینکه نوبیتکس بسیار امن می باشد اما شما همچنان می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل با پشتیبانی به یکی از راه های تعیین شده ارتباط برقرار کنید تا مشکلتان توسط کارشناسان پیگیری شود. این راه ها عبارتند از چت آنلاین (از طریق وب سایت رسمی یا اپ) که سریع ترین و موثرترین روش است، تلفن ثابت در ساعات کاری، ایمیل رسمی (support@nobitex.ir) و آدرس تلگرام (@nobitexsupport) است.

دلیل استلزام به احراز هویت در نوبیتکس

براساس قوانین ضد پولشویی که در سطح دنیا مطرح است، احراز هویت با استفاده از مدارک شناسایی شخصی امری ضروری است. بدیهی است که در ایران بدون دستور مراجع قضایی، اطلاعات مربوط به هویت افراد در اختیار هیچ شخص ثالثی قرار نمی گیرد.

یکی از ویژگی های جالب صرافی نوبیتکس تقسیم بندی حساب های کاربری به چند سطح مانند بایننس می باشد که البته این مسئله با بایننس کمی تفاوت نیز دارد. در بایننس اهمیت افزایش سطح در کاهش مالیات است در حالی که در نوبیتکس افزایش سطح کاربری باعث کاهش محدودیت های موجود در برداشت رمز ارز از حساب می شود. علاوه بر این برای افزایش سطح حساب در بایننس باید الزاماً حجم معاملاتی خود را به مقدار مشخصی برسانید ولی در نوبیتکس فقط کافی است که مدارک بیشتری عرضه کنید.

مدارک مورد نیاز برای احراز هویت یا همان ثبت نام و داشتن حساب کاربری سطح یک در صرافی نوبیتکس شامل یک آدرس ایمیل معتبر، شماره تلفن همراه، تصویر کارت ملی، شماره ی کارت بانکی و حساب بانکی است.

برای ارتقا به سطح دو باید مدارکی نظیر تصویر سلفی خودتان (مطابق با الگویی که پلیس فتا در نظر گرفته است و می توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید) به همراه مدارکی نظیر قبض آب و برق یا اجاره نامه یا سند مالکیت که آدرس رسمی شما در آن درج شده است و شماره تلفن ثابتتان را وارد سایت کنید (علاوه بر مدارک مندرج درسطح ۱). برای ارتقا به سطح ۳ پس ازآنکه به سطح ۲ رسیدید، باید یک قرارداد را به صورت حضوری امضا کنید.

نوبیتکس1

نحوه ی گرفتن سلفی باید به این گونه باشد که کارت ملی و کارت بانکی (که می خواهید از طریق آن واریز یا برداشت داشته باشید) را به همراه یک فرم تعهدنامه (که متن آن را در تصویر بالا مشاهده می کنید) در دست بگیرید و مطابق با تصویر بالا یک عکس از خود بگیرید.

در رابطه با گرفتن سلفی لازم است دو نکته را بدانید: ۱. اگر کارت ملی ندارید می توانید از پاسپورت یا شناسنامه های طرح جدید استفاده کنید. ۲. تاریخ انقضا و cvv2 را در عکس با یک برچسب بپوشانید.

از دیگر نکات جالب در رابطه با صرافی نوبیتکس این است که حساب می تواند به نام شرکت باشد (حساب حقوقی باشد) که مدارک آن صرفاً شامل آگهی ثبتی آخرین تغییرات شرکت، لیست اسامی اعضای هیئت مدیره به همراه مدیر عامل و معرفی نماینده شرکت با نامه و مهر رسمی می باشد و از نظر محدودیت یا مزایا با حساب کاربری سطح ۳ برابری می کند.

اتباع خارجی تنها در صورتی که دارای یک حساب بانکی در یکی از بانک های ایرانی باشند، می توانند ثبت نام کنند که در صورت داشتن شرایط لازم، به جای کارت ملی باید از پاسپورت خود برای احراز هویت استفاده نمایند. لازم بذکر است که هم اتباع ایرانی و هم خارجی برای استفاده از نوبیتکس باید به سن قانونی رسیده باشند.

نحوه ی ثبت نام و احراز هویت

برای ثبت نام، مطابق با تصاویر زیر بر روی ثبت نام کلیک کنید و ایمیل خود را به همراه یک رمز عبور (ترجیحاً ترکیبی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک) را وارد نمایید. پس از این برای شما اکانت ساخته می شود. کاری که اکنون باید انجام دهید این است که با استفاده از مدارکی که در بالا به آن اشاره شد، احراز هویت کنید تا اکانت شما به سطح یک ارتقا یابد و امکان معامله برای شما فراهم شود.

نوبیتکس

توصیه می شود که قبل از ساخت اکانت (حساب کاربری)، قبل از زدن تیک «قوانین نوبیتکس را مطالعه کردم»، قوانین را واقعاً مطالعه کنید تا به مشکل در آینده برنخورید. اگر کد معرف (ریفرال یاID Referral) دارید، آن را وارد کنید تا از یکسری مزایا برخوردار شوید. برای این منظور کد معرف را ۵۷۹۴۴۱۱ وارد کنید یا به طور مستقیم از طریق لینک زیر ثبت نام خود را انجام دهید تا ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملات خود دریافت کنید:

https://nobitex.ir/signup/?refcode=5794411

نوبیتکس

نوبیتکس

خرید و فروش در نوبیتکس

برای مبادله در نوبیتکس، پس از آنکه حساب کاربریِ سطح یک دریافت کردید، ابتدا باید حساب کاربری خود را شارژ (به صورت ریالی یا رمزارزی) کنید. سپس می توانید به یکی از دو روش زیر به خرید و فروش بپردازید:

  • سفارش به صورت محدود

معامله گران حرفه ای به ویژه کسانی که تجربه ی فعالیت در بایننس یا سایر صرافی های خارجی را دارند، از نام های BUY LIMIT و SELL LIMIT برای اشاره به این نوع از خرید و فروش استفاده می کنند.

در شکل محدود مبادله، شما قیمت خرید یا فروش را تعیین می کنید و پس از آن درخواست (Order) شما وارد صف می شود. به عنوان مثال فرض کنید که قیمت بیت کوین حدود ده هزار دلار است؛ با استفاده از فروش محدود (Sell Limit) شما تعیین می کنید که اگر قیمت بیت کوین به ۱۰۱۲۵$ (اعداد فرضی است) رسید، نوبیتکس به صورت خودکار بیت کوین شما را در آن قیمت بفروشد.

لازم به ذکر است که زمانی که شما از حالت Limit استفاده می کنید، با توجه به میزان دارایی شما و میزان درخواستتان، بخشی (یا تمام) دارایی شما بلوکه می شود. به عنوان مثال، فرض کنید که قیمت تتر (USDT) حدود ۱۹ هزار تومان است و شما در حسابتان ۲۰ هزار تومان دارید؛ اگر از نوبیتکس بخواهید که به صورت خودکار برای شما تتر را زمانی که به ۱۸ هزار تومان رسید، بخرد، ۱۸ هزار تومان از ۲۰ هزار تومانی که در اختیار دارید، بلوکه می شود.

در فروش هم همین مسئله صادق است. اگر شما بخواهید که مثلاً ۱۰ ریپل (XRP) را با استفاده از Buy limit به فروش برسانید، ۱۰ ریپل شما بلوکه خواهد شد.

  • سفارش در قیمت بازار

در این حالت سیستم برای شما یک ارز را به قیمت آن در همان لحظه ی سفارش یعنی با قیمت فعلی بازار (Market) مبادله می کند. این نوع سفارش که بعضاً به آن سفارش سریع هم می گویند، معمولاً در همان لحظه ی ثبت سفارش، صورت می پذیرد.

برداشت از حساب و واریز به کیف پول

یکی از سوالاتی که برای کاربران ممکن است شکل گیرد، این است که برداشت از حساب در نوبیتکس چقدر زمان می برد و به چه شکل صورت می گیرد؟

برداشت از حساب فقط به دو شکل انتقال پایا و ساتنا امکان پذیر است و استفاده از سایر روش ها نظیر کارت به کارت و غیره امکان پذیر نیست. با توجه به اینکه بسیاری از تفاوت سامانه ی پایا و ساتنا اطلاعی ندارند باید گفت که هر دو، سامانه ی آنلاین انتقال پول هستند. پایا مربوط به انتقالات خرد است که بین یک یا دو ساعت طول می کشد تا انجام پذیرد و از ساتنا برای پرداخت های کلان و فوری استفاده می شود که انجام آن حداکثر نیم ساعت طول می کشد که البته هر دو سامانه بدون کارمزد می باشند.

با توجه به زمان درخواست برداشت ریالی از حساب و روز آن (از جهت کاری یا تعطیل بودن)، یکی از حالت های زیر پیش می آید:

  • چنانچه تا قبل از ساعت دو و نیم در خواست برداشت داشته باشید، در همان روز مبلغ به صورت حواله ی پایا انجام می شود.
  • اگر بین ساعت دو و نیم و ساعت ده شب در خواست دهید، درخواست شما در اولین صبحِ روز کاری بعد محقق می شود. یعنی اگر پنجشنبه درخواست برداشت داشته باشید، صبح روز شنبه این در خواست انجام می شود.
  • اگر پس از ساعت ده شب این درخواست را بدهید، صبح روز کاری بعد درخواست شما بررسی و حدوداً ساعت چهار بعد از ظهر واریز به حساب شما صورت می گیرد.
  • درخواست برداشت در روزهای غیرکاری در هر ساعتی، باعث می شود که درخواست شما در اولین روز کاری بعد ثبت و بررسی شود و در اصل مانند این است که شما در روز کاری (همانند مورد اول) درخواست داده اید.

برخلاف، واریز به حساب (شارژ کردن حساب) که بدون کارمزد است، برداشت شامل کارمزد یک درصدی است که البته این کارمزد متعلق به خود در گاه پرداخت است و نه نوبیتکس. این مبلغ معادل یک درصد کل مبلغ درخواست برداشت است و حداکثر ۴ هزار تومان می باشد. مثلاً اگر شما ۵۰۰ هزار تومان درخواست برداشت داشته باشید، کارمزد ۴ هزار تومان است و اگر درخواست شما ۵۰ میلیون تومان باشد، باز هم همان ۴ هزار تومان را باید پرداخت کنید.

برای واریز به کیف پول (Wallet) مراحل زیر را دنبال کنید:

اگر حساب سطح یک دارید، از قسمت کیف پول های من در قسمت کیف پول ریالی بر روی واریز کلیک کنید.

نوبیتکس

نوبیتکس

پس از انجام موارد بالا، اکنون شما می توانید به دو روش پرداخت شتابی و پرداخت بانکی یکی را انتخاب کنید و اقدام به واریز نمایید. از آنجایی که واریز شتابی سریع تر است و بدون کارمزد بوده (برخلاف واریز بانکی که یک درصد کارمزد دارد)، توصیه ی ما به شما استفاده از واریز شتابی است. همانطوری که می دانید، لازم است قبل از متصل شدن به درگاه بانکی نرم افزار تغییردهنده آیپی خود را خاموش کنید (اگر روشن است).

نکته ی مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که حداکثر مبلغ واریزی در یک روز در روش شتابی حداکثر پنجاه میلیون تومان در یک روز می باشد که البته این محدودیت از طرف بانک مرکزی اعمال شده است و نه از طرف صرافی نوبیتکس.

اگر مایل هستید که از روش واریز بانکی استفاده کنید، باید یک سری نکات را مد نظر داشته باشید: حداقل مبلغ واریزی در این روش ۵ میلیون تومان می باشد و واریزی حتماً باید از طریق حساب بانکی که متعلق به خودتان است و آن را در نوبیتکس ثبت کرده اید، انجام پذیرد. بعد از اینکه مبلغ مد نظر را واریز کردید، لازم است که فرم مربوطه را (که در زیر مشاهده می کنید) پر نموده ومنتظر تایید از طرف کارشناسان نوبیتکس باشید که تایید مستلزم استعلام از جانب کارشناسان و تایید فیش واریزی از جانب آن هاست.

برای برداشت ریالی کافی است که همان مراحل بالا را بروید و فقط به جای اینکه بر روی گزینه ی واریز کلیک کنید، باید بر روی گزینه ی برداشت کلیک کرده و فرم مربوطه را که تصویر آن را در فرم زیر مشاهده می کنید، پر نمایید. واریز به حساب به صورت آنی نمی باشد و زمانبر است و چنانچه این درخواست در خارج از ساعات کاری یا روزهای غیرکاری ثبت شود، باید تا اولین روز کاری ثبت کرد.

برای لغو درخواست برداشت از حساب (اعم از ریالی و رمز ارزی) می توانید تا قبل از تایید یا تا حداکثر ۳ دقیقه پس از تایید درخواست، به بخش کیف پولی که درخواست برداشت در آن ثبت شده بروید و درخواست خود را با کلیک بر روی صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس لغو کنید.

واریز و برداشت ارزهای دیجیتال (cryptocurrency)

برای انتقال کوین (یا رمز ارزها) از صرافی نوبیتکس به یک کیف پول دیگر (اعم از کیف پول خارجی و یا کیف پول صرافی های دیگر) باید در قسمت کیف پول های من، روی گزینه ی برداشت رمز ارز مد نظرتان کلیک کنید و اطلاعات مدنظر نظیر آدرس مقصد و مقدار کوین را مانند تصاویر زیر وارد کنید.

نوبیتکس

نوبیتکس

نوبیتکس

توجه داشته باشید که برخلاف واریز، در برداشت کارمزد وجود دارد که برای انواع کوین ها این عدد متفاوت است. البته اگر کیف پول مقصد متعلق به کیف پول های تحت نظر نوبیتکس باشد، کارمزدی از شما کسر نمی شود. مقدار کارمزد ارزهای دیجیتال به شرح زیر است:

برای واریز رمز ارز به حسابتان در نوبیتکس کافی است که آدرس ولت (کیف پول یا Wallet) خود را در قسمت برداشت (Withdraw) در کیف پول فعلیتان در خارج از نوبیتکس کپی کنید تا بعد از دریافت تاییدیه ها انتقال به کیف پول نوبیتکسی شما انجام شود.

چنانچه در نوبیتکس کیف پول ندارید، برای ساخت به بخش کیف پول های من بروید و بر روی واریز در کیف پول مدنظرتان کلیک کنید و سپس مطابق با تصاویر زیر بر روی «ایجاد آدرس والت» کلیک کنید و آدرس تولید شده را جهت واریز کپی کنید.

البته همانطوری که پیش تر هم گفته شد، درخواست ها اعم از واریز و برداشت مستقیم به صورت آنی صورت نمی گیرد و زمان بر است که این زمان به تعداد کانفرمیشن ها (تاییدیه یا Confirmation) و زمانی که هر کدام از تاییدیه ها نیاز دارد، بستگی دارد. تعداد کانفرمیشن در کوین های مختلف متفاوت است:

این تعداد Confirmation در بیت کوین ۲، در تتر ۲، لایت کوین ۶، اتریوم ۳۱ است.

شما با مراجعه به کیف پول مدنظرتان می توانید بررسی کنید که درخواست شما در چه مرحله ای است که این وضعیت می تواند یکی از حالت های «جدید»، «تایید اولیه» (تایید توسط کاربر)، «تایید نهایی» (تایید توسط تیم نوبیتکس)، «در حال پردازش»، «ارسال شده» (انجام گرفتن درخواست بدون اطلاع از موفقیت آمیز بودن آن) یا «انجام شده» باشد.

افزایش امنیت نوبیتکس

یکی از ابزارهایی که صرافی های مطرح نظیر بایننس از آن استفاده می کنند برای ارتقای سطح امنیت کاربران خود در مقابل تهدیداتی نظیر هک، فیشینگ (Phishing) و غیره، احراز هویت دو عاملی (Two-Factor Authentication) می باشد که نوبیتکس نیز از آن برای افزایش سطح امنیت کاربران خود استفاده می کند.

البته استفاده از این ابزار امنیتی در نوبیتکس، بایننس و غیره برای کاربران اختیاری است ولی ما به شما توصیه می کنیم که جهت حفظ امنیتتان حتماً از آن استفاده کنید. چنانچه احراز هویت دو عاملی را در نوبیتکس فعال کنید، باید هر دفعه که می خواهید وارد حساب کاربریتان شوید، کد متغیر ۶ رقمی را که نرم افزار تولید می کند، وارد کنید. البته مطابق با آپدیت جدید نوبیتکس، وارد کردن این کد در هنگام برداشت از حساب (ریالی و ارزی) چنانچه ۲FA فعال باشد نیز، الزامی است.

جهت استفاده از احراز هویت دو عاملی (۲FA) که البته خود نوبیتکس به آن ورود دو عاملی می گوید، ابتدا باید آسِنتیکِیتِر گوگل (Google Authenticator) یا آسِنتیکِیتِر مایکروسافت (Microsoft Authenticator) را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و سپس وارد حساب کاربری خود شده و مراحل زیر را (مطابق با تصویر) دنبال کنید.

به منوی کشویی امنیت در سمت راست پنل کاربری رفته و بر روی شناسایی دو عاملی (۲FA) کلیک نمایید و سپس در صفحه ی باز شده بر روی «فعالسازی شناسایی دو عاملی» و سپس بر روی «شروع فعالسازی» کلیک نمایید.

در پنجره ی جدید، شما یک آدرس مختص به شما به همراه QR اختصاصیتان را مشاهده خواهید کرد. اکنون باید اپلیکیشن Authenticator خود را باز کرده و با استفاده از دوربین QR را اسکن نموده یا کدی را که در پایین آن مشاهده می کنید به صورت دستی (Manual Entry) در نرم افزار وارد نموده تا ۲FA مختص به شما و حسابتان در نوبیتکس تولید شود.

به تک تک کاربران توصیه ی اکید می شود که حتماً یا QR را به همراه کدی که در پایین آن وجود دارد پرینت گرفته و یا کد را بر روی کاغذ یادداشت کرده و آن را در یک جای امن نگه دارید. عکس یا اسکرین شات گرفتن از آن کافی نیست و به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که ممکن است تلفن شما گم، هک یا ربوده شود و شما دسترسی خود را به کلید خصوصی که توسط Authenticator تولید می شود، برای همیشه از دست دهید.

بدهی است که شما می توانید با طی کردن مراحلی که در ابتدا گفته شد یعنی کلیک بر روی «شناسایی دو عاملی» اقدام به غیر فعال کردن ۲FA نمایید.

البته استفاده از ۲FA در نوبیتکس سطح امنیتی شما را در مقابل هک شدن بسیار بالا می برد ولی همچنان خطراتی نظیر فیشینگ وجود دارد، که البته این دسته از مشکلات امنیتی به خاطر ضعف در نوبیتکس (یا هر صرافی دیگر) نیست، بلکه به خاطر اشتباهاتی که خود کاربران ممکن است مرتکب شوند، به وجود می آید. از این رو لازم است که کاربران در رابطه با «مقابله با فیشینگ» آموزش هایی که در ادامه برای شما نوشته شده است را کاملاً مطالعه فرمایند.

مقابله با فیشینگ و جلوگیری از هک

به بیان ساده، فیشینگ (Phishing) عبارت است از اقدام برای بدست آوردن اطلاعاتی نظیر نام حساب کاربری و گذر واژه ها و اطلاعات بانکی و غیره گفته می شود. در این روش هکر با بدست آوردن این دسته از اطلاعات به شیوه هایی که در ادامه گفته خواهد شد، می تواند به حساب بانکی، حساب کاربری در یک صرافی و غیره دسترسی یافته و موجودی شما (در بانک یا صرافی) را به حساب خود منتقل خواهد کرد.

برای فیشینگ، هکرها یک وبگاه جعلی درست کرده و شما به جای رفتن به دامنه ی اصلی (به عنوان مثال شاپرک یا نوبیتکس) به دامنه ی وبگاه جعلی که شبیه به اصلی است، منتقل خواهید شد و شما با وارد کردن نام کاربری و گذرواژه ی خود در وبگاه جعلی عملاً اطلاعات مورد نیاز هکر را در اختیار او قرار خواهید داد. لذا توجه داشته باشید که قبل از کار با نوبیتکس، دامنه و وبگاه ها یکی از موارد زیر باشد و چنانچه فرق داشت در اصلی بودن آن شک کنید:

البته فعال بودن ۲FA موجب در امان ماندن شما از دست فیشینگ به روش فوق می شود اما همچنان ممکن است که به یکی از روش های زیر به Authenticator شما دسترسی یابند و سیستم امنیتی ورود دو عاملی را دور بزنند:

ممکن است که هکرها یک پیام متنی یا ایمیل برای شما ارسال کنند یا با شما تماس برقرار کنند و به شما بگویند که برای حساب کاربری شما مشکلاتی ایجاد شده است که برای حل آن ها، کارشناسان نوبیتکس به یکسری اطلاعات شخصی شما نظیر نام کاربری، رمز عبور و کدی که با آن رمز ۲FA را تولید کرده اید، نیاز دارند. با در اختیار قراردادن این اطلاعات به این دسته از افراد، شما عملاً اجازه ی هک را به آن ها داده اید.

برای جلوگیری از هرگونه هک توصیه می شود که موارد زیر را رعایت کنید:

  1. اطلاعات شخصی حسابتان را در اختیار هیچکس قرار ندهید، حتی اگر شخصی خود را کارشناس نوبیتکس معرفی کرد.
  2. قبل از وارد کردن اطلاعات کاربریتان در نوبیتکس، اصلی بودن دامنه را بررسی کنید.
  3. آنتی ویروس خود را به طور مداوم آپدیت کنید.
  4. در مکان های عمومی نظیر کافی شاپ ها به وای فای که در اختیار عموم است، وصل نشوید.
  5. تا حد امکان سعی کنید که با سیستم شخصی خودتان وارد اکانت هایتان شوید و در صورت نیاز از سیستم های عمومی نظیر سیستم یک کافی شاپ، پس از اتمام کار تاریخچه و داده های مرورگر را پاک کنید.
  6. از داشتن رمز عبور ساده خودداری کنید. رمز عبور مناسب از مجموعه ای از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و علائم نگارشی نظیر علامت سوال یا تعجب تشکیل شده است.
  7. مهم ترین و آخرین مورد فعالسازی ۲FA می باشد.

آموزش معاملات در نوبیتکس

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، در نوبیتکس دو نوع معامله وجود دارد: Limit (یا محدود) و Market (یا خرید در قیمت بازار که سریع ترین نوع است.)

خرید محدود (Buy Limit) 

ابتدا از طریق منوی کشویی سمت راست صفحه به بازار ارز دیجیتال مد نظرتان بروید. در پنجره ی باز شده می توانید یک نمودار مشاهده کنید که درپایین آن باکس های (جعبه یا Box) خرید و فروش را قرار دارد.

برای خرید صرفاً کافی است که باکس سبز رنگ یعنی «خرید با قیمت معین» را با اطلاعات مد نظر یعنی مقدار کوینی که می خواهید بخرید و قیمت آن به ازای هر واحد از آن کوین را پر نمایید. یکی از قابلیت های مفیدی که در معامله در صرافی نوبیتکس وجود دارد این است که سیستم با توجه به اطلاعاتی که وارد کردید، به شما میزان کارمزد، مقدار دقیق ارز (کوین) دریافتی پس از کسر کارمزد، اطلاعاتی در خصوص مقایسه ی قیمت پیشنهادی شما نسبت به قیمت هایی که قبل از شما ثبت شده ولی هنوز تایید نشده وخطاهای احتمالی را نشان می دهد.

در یک فروش این خطاها به طورکلی شامل کم بودن موجودی و درخواست خرید کوین بیش از حد موجود در بازار می باشد.

برای فروش محدود هم نحوه ی کار به همان شکل خرید است با این تفاوت که این بار باید باکس قرمز رنگ را پر کنید.

همانطوری که پیش تر هم اشاره شد، انجام شدن درخواست خرید یا فروش شما می تواند زمان بر باشد که این زمان به حجم معاملات، حجم نقدینگی و نوسانات بازار بستگی دارد که اگر مایل به انجام یک معامله ی سریع می باشید، استفاده از خرید یا فروش در قیمت بازار به شما توصیه می شود.

نوبیتکس این امکان را برای شما فراهم ساخته است که به سادگی و براساس بهترین قیمت موجود در بازار (MARKET) به صورت آنی اقدام به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

خرید و فروش سریع

برای این کار از بالای صفحه بر روی «سفارش سریع» کلیک نموده تا پنجره ی سفارش زیر برای شما باز شود.

برای خرید بر روی زبانه ی خرید و برای فروش بر روی زبانه ی فروش کلیک کنید و ارزی که قصد خرید یا فروش آن را دارید، انتخاب نمایید.

اگر قصد خرید دارید، می توانید یا قسمت مبلغ کل را وارد کنید و یا مقدار ارز را پر کنید. به عنوان مثال می توانید بگویید که معادل ۱۰۰ میلیون تومان برای شما تتر خریداری شود که سیستم به صورت خودکار در کادر پایین «مبلغ کل» یعنی «مقدار»، تعداد تتری را که به شما تعلق می گیرد، محاسبه می کند.

البته می توانید در قسمت «مقدار»، میزان تتری را که می خواهید بنویسید و سیستم به صورت خودکار هزینه ی آن را برای شما در قسمت «مبلغ کل» می نویسد. توجه داشته باشید که مبلغ کل براساس تومان است و نه ریال.

فروش ارز نیز درست مانند خرید آن است با این تفاوت که در فروش بر خلاف خرید، فقط می توانید «میزان (ارز)» را تعیین نمایید و امکان اینکه معادل تومانی آن ارز را برای فروش بگذارید، وجود ندارد.

حجم معاملات انجام شده در یک ماه توسط کاربر، کارمزد معاملات ماه بعد را تعیین می کند که میزان دقیق آن مطابق با جدول زیر است. لازم به ذکر است که منظور از معاملات خرید و فروش ارزهای دیجیتال می باشد و شارژ ریالی حسابتان و انتقال ارزهای دیجیتال از کیف پول خارج از نوبیتکس به کیف پولتان در نوبیتکس در محاسبه ی حجم معاملات تاثیری ندارد.

تاریخچه معاملات

کاربران می توانند با مراجعه به بخش تاریخچه واقع در سمت راست صفحه ی کاربری، تاریخچه ی «سفارشات»، «معاملات»، «تراکنش ها»، «واریزها» و «برداشت ها» را به همراه جزئیات مختص به هر کدام (مطابق با تصاویر زیر) مشاهده کنند:

تاریخچه سفارشات شامل این جزئیات است: جفت ارزهای (Currency Pairs) معامله شده، محدود یا سریع بودن معامله، خرید یا فروش بودن، قیمتی که سفارش در آن ثبت شده است، میانگین قیمت تمام شده، مقدار، مبلغ کل، کارمزد معامله، میزان پرشدن سفارش و وضعیت نهایی که یا انجام شده است یا جزئی

جزئیات تاریخچه معاملات: زمانی که معامله در آن انجام شده، جفت رمزارز معامله شده، خرید یا فروش بودن معامله، قیمت، حجم، مبلغ کل و کارمزدِ معامله

جزئیات تراکنش ها: زمانی که تراکنش صورت گرفته است، تشخیص نوع تراکنش (واریز، برداشت یا معامله بودن)، نوع کوین (Coin)، مقدار، کارمزد، میزان موجودی بعد از انجام تراکنش و توضیحات (که خود عبارت است از نوع واریز (شتابی یا بانکی)، شماره ی کارت و شماره ی پیگیری است)

جزئیات قابل مشاهده در تاریخچه واریز: زمانی که واریز انجام شده است، نوع واریز (شتابی یا بانکی)، ارز واریز شده، مقدار واریزی و مقدار دریافتی، وضعیت واریز (موفق یا ناموفق بودن)، توضیحات (که شامل شماره پیگیری و لینک تراکنش در شبکه است)

جزئیات قابل مشاهده در تاریخچه برداشت ها: زمانی که از حساب برداشت صورت گرفته است، آدرس مقصد یا همان دریافت کننده (حساب یا ولت)، مقدار برداشته شده از حساب، وضعیت برداشت (ارسال شده، کنسل شده، رد شده و…) و توضیحات (که شامل لینک تراکنش و شماره پیگیری می باشد)

بد نیست بدانید که از میان این ۵ گروه از تاریخچه های اشاره شده، شما فقط می توانید از تاریخچه ی تراکنش ها مستقیماً خروجی اکسل بگیرید و این امکان برای سایر تاریخچه ها موجود نیست.

مسئله ی بعدی که حائز اهمیت است، تفاوت بین تاریخچه ی سفارشات با تاریخچه ی معاملات است. به عنوان مثال اگر شما در قیمت بازار (یعنی خرید سریع) ۱۰ بیت کوین بخرید، در تاریخچه ی سفارشات ۱۰ بیت کوین ثبت می شود ولی ممکن است که در تاریخچه ی معاملات بدین گونه ثبت شود که ۷۰% سفارش شما (یعنی ۷ بیت کوین) با قیمت X انجام پذیرفته است و ۳۰% مابقی در یک قیمت دیگر (کمتر یا بیشتر از X) صورت پذیرفته است.

به تعبیر دیگر تاریخچه ی معاملات حاوی ریز سفارشات و جزئیات دقیق تری است.

معامله بدون سقف برداشت

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، برای برداشت (Withdraw) از حساب کاربریتان، خواه برداشت ریالی باشد خواه رمز ارزی، یک سقفی در نظر گرفته شده است که با توجه به سطح کاربری شما این عدد متفاوت است.

شاید تصور کنید که وجود چنین محدودیت هایی برای کاربران حرفه ای مشکل ساز خواهد بود چراکه حجم برداشتی که آن ها مایل به داشتنش هستند، بیش از مقدار تعیین شده است که البته چنین تصوری غلط است.

اولاً که حجم قابل برداشت ریالی و ارزی برای اکثر کاربرها کافی است و تریدرهای حرفه ای می توانند با داشتن «حساب ویژه» محدودیت های موجود را برطرف نمایند. برای داشتن حساب ویژه فقط کافی است که سطح حساب کاربری خود را به ۳ ارتقا دهید و با حجم معاملاتی بیش از ۵ میلیارد تومان در ماه، سه ماه به طور مداوم به فعالیت پرداخته باشد.

لینک معرفی

شما می توانید مانند بایننس یک کد ارجاع (لینک معرفی) مختص به اکانت خود را بسازید و آن را در اختیار دوستانتان بگذارید که اگر آن ها در بخش معرف هنگام ثبت نام کد شما را وارد کنند، ۳۰% از کارمزدشان به ریال به حساب شما وارد می شود که اگر مجموع کارمزدها بیش از ۱۰ هزار تومان باشد، واریز به صورت آنی و اگر کمتر از ۱۰ هزار تومان باشد، هفت روز بعد صورت می گیرد.

لازم بذکر است که در تعداد کاربران معرفی شده، هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و کد ارجاعتان (Referral ID) را در اختیار هر چند نفر که بخواهید، می توانید قرار دهید.

بدیهی است که ملاک اینکه شما معرف یک کاربر محسوب بشوید یا نه، وارد کردن کد معرفی از جانب کاربر معرفی شده است و اگر کد ارجاع را شخص وارد نکند، به شما کمیسیونی تعلق نمی گیرد.

آموزش کار با اپلیکیشن نوبیتکس

کار با اپلیکیشن نوبیتکس بسیار آسان است و تفاوت زیادی با کار با وب سایت نوبیتکس در روی دسکتاپ ندارد و شاید تنها تفاوت آن ها در فارسی نبودن اپلیکیشن است که البته این مسئله اصلاً مشکل ساز نخواهد بود.

اولین قدم در کار با اپ نوبیتکس وارد شدن به اکانت می باشد که برای اینکار دو راه وجود دارد: وارد کردن نام کاربری و رمز عبور یا وارد شدن (Log in) با استفاده از حساب گوگل. توجه داشته باشید، فارغ از اینکه از چه روشی وارد حسابتان می شوید، چنانچه ۲FA فعال باشد، لازم است که کلید خصوصی ۶ رقمی را نیز وارد کنید.

مسئله ای دیگری که حائز اهمیت است، انتخاب نوع شبکه یعنی شبکه ی اصلی (Mainnet) یا شبکه ی شبیه ساز (Testnet) بودن، است که البته بعداً می توانید بدون نیاز به خارج شدن از حسابتان آن را تغییر دهید.

  • شارژ کردن و برداشت از حساب در اپلیکیشن نوبیتکس

بعد از ورود به حساب به بخش Funds بروید و بر روی دارایی که قصد شارژ آن را دارید (مثلاً تومان) کلید کنید و سپس در صفحه ی جدید برای واریز کردن بر روی Deposit کلیک نمایید و در باکسی که مشاهده می کنید، مقداری که قصد واریز آن را دارید، وارد کنید تا به صفحه ی پرداخت منتقل شوید.

در این صفحه ی واریز با کلیک بر روی HISTORY می توانید تاریخچه ی واریزها را مشاهده کنید.

برای برداشت از حساب هم همان مراحل بالا را طی کنید و در انتها بر روی Withdraw کلیک کنید. البته در برداشت لازم است که ایمیلی را که برای شما ارسال می شود، بررسی نمایید و برداشت را تایید کنید.

همانطوری که می دانید، چنانچه ۲FA فعال باشد، برای برداشت باید کد ۶ رقمی خود را وارد نمایید. با مراجعه به قسمت History می توانید درخواست برداشت خود را لغو کنید.

  • نحوه ی معامله در اپلیکیشن نوبیتکس

برای معامله به بخش Trade بروید و از بالا جفت ارز مدنظر خود را انتخاب نمایید و در انتها به راحتی به معامله بپردازید.

بدیهی است که قبل از اقدام به معامله باید نوع خرید یا فروش را انتخاب نمایید. اگر می خواهید از خرید یا فروش محدود استفاده کنید، Limit را انتخاب نمایید و اگر معامله ی سریع مدنظر شماست، باید Market را انتخاب کنید.

با رفتن به زبانه ی Open Orders می توانید سفارشات باز خود و درصد انجام شدن آن را مشاهده کنید. در این بخش همچنین می توانید سفارشات را لغو کنید.

رقبای ایرانی نوبیتکس

همانطوری که در ابتدای مقاله عنوان شد، کمتر صرافی در کشورمان وجود دارد که قابلیت های نوبیتکس را داشته باشد. اما می توان چهار صرافی زیر را از رقبای اصلی نوبیتکس دانست:

  1. صرافی معاملاتی والکس
  2. صرافی اکسیر
  3. صرافی رمزینکس
  4. صرفی ارزجو

آشنایی با اصطلاحات صرافی نوبیتکس

در قسمت آخر نوبیتکس قصد داریم تا شما را با اصطلاحات تخصصی حرفه ی معاملات مالی آشنا کنیم. شما به طور مکرر چه در صرافی های ایرانی و چه در مکالمه با یک تریدر به طور مکرر آن ها به گوشتان خواهد خورد و اگر از صرافی های خارجی استفاده کنید، معادل انگلیسی آن ها را مشاهده خواهید کرد؛ لذا لازم است که با آن ها آشنا شوید.

به عنوان مثال، آیا می دانید که فرق بین سفارش با معامله چیست یا منظور از شکاف قیمتی چیست؟

سفارش (Order):

سفارش عبارت است از درخواست شما از سیستم مبنی بر خرید یا فروش یک رمز ارز که دارای دو مولفه ی قیمت و حجم مبادلاتی است.

معامله (Trade):

چنانچه سفارش شما انجام شود یا به تعبیر دیگر درخواست خرید یا فروش شما با درخواست فروش یا خرید یک کاربر دیگر مطابقت داشته باشد، در اصل یک معامله صورت گرفته است که لازم بذکر است که معامله برخلاف سفارش غیر قابل کنسل شدن یا معکوس کردن است.

دفتر سفارشات (Order Book):

عبارت است از مجموعه ای از سفارشات خرید و فروش (مطابق با تصویر زیر) که تا زمانی که کنسل یا به یک معامله تبدیل نشده باشد، سفارشات در لیست باقی خواهند ماند.

جفت ارز (Currency Pairs):

منظور از جفت ارز قیمت گذاری ارز مبدا براساس ارز مقصد است. برای مثال در جفت تتر/ریال (یا Tether/Rial یا به شکل متداول تر آن USDT/IRR) قیمت تتر براساس ریال سنجیده می شود.

ارز مبدا (Base currency):

ارز مبدا در یک جفت ارز (مانند تتر/ریال در مثال بالا)، ارز اول می باشد که قیمت آن براساس ارز دوم (در مثال بیان شده ریال) سنجیده می شود.

ارز مقصد (Quote currency):

ارز مقصد در یک جفت ارز، ارز دوم است که از آن برای بیان قیمت ارز اول یعنی ارز مبدا استفاده می شود.

حجم (Volume):

حجم بازار عبارت است از مقدار معامله شده ی یک رمز ارز برحسب ارز مبدا یا ارز مقصد، که عمدتا این مقدار طی ۲۴ ساعته گذشته بیان می شود.

آخرین قیمت (Last Price):

بیانگر قیمت فعلی یک ارز دیجیتال است که براساس آخرین معامله ی انجام شده تعیین می شود.

بیشترین و کمترین قیمت (Highest & lowest Price):

منظور از بیشترین و کمترین قیمت یک ارز، بالاترین و پایین ترین قیمتی است که آن ارز در ۲۴ ساعت گذشته معامله شده است.

بهترین پیشنهاد خرید:

بیشترین قیمتی را که خریداران برای خرید یک ارز حاضر هستند پرداخت کنند، بهترین پیشنهاد قیمت خرید گویند که در بالای لیست پیشنهادهای خرید به نمایش در می آید.

بهترین پیشنهاد فروش:

کمترین قیمتی را که فروشندگان حاظر به فروش ارزششان شده را بهترین پیشنهاد فروش گویند.

شکاف قیمتی (Bid–ask spread):

منظور از شکاف قیمتی ما به تفاوت بهترین پیشنهاد خرید و بهترین پیشنهاد فروش است.

سفارشی جزئی:

سفارشی است که فقط قسمتی از آن انجام شده است و باقیمانده ی آن به دلایلی نظیر عدم موجودی (عرضه یا تقاضا)، لغو شدن و غیره انجام نشده است.

حداقل مبلغ سفارش (Minimum Order Amount):

عبارت است از حداقل مبلغی که برای ایجاد یک سفارش جدید باید پرداخت شود و چنانچه مبلغ از این عدد کمتر بود، سفارش قابل پرداخت نمی باشد.

سفارش باز (Open Order):

درخواست خرید یا فروش شما از سیستم، چنانچه هنوز به صورت ۱۰۰% اجرا نشده باشد، سفارش باز محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا