بورساخبار بورس و اقتصاد

وزیر اقتصاد (خاندوزی):سفر برای فرار از استیضاح!

 وزیر محترم اقتصاد جزو فعال ترین، با انگیزه ترین و پرکارترین وزرای دولت هستند که در جلسات هیات دولت حضور فعال و موثر دارند. ایشان در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم از افراد فعال و موثر در برنامه ریزی و تصمیم گیری های اقتصادی دولت است.یکی دو هفته قبل مساله استیضاح و عزل وزیر اقتصاد مطرح بود و این هفته او در سفری به قم با برخی از روحانیون دیدار کرده است. روحانیون و چهره‌های طرفدار اقتصاد اسلامی. این دیدار آیا شیوه خاندوزی برای فرار از استیضاح است؟

پنج‌شنبه هفته گذشته نهم دی ماه، رئیس جمهور و برخی از اعضای کابینه به قم رفتند. وزیر اقتصاد یکی از همراهان ابراهیم رئیسی در این سفر بود.جدای از دیدار‌های ابراهیم رئیسی با برخی از علما و چهره‌های مذهبی، خاندوزی برنامه جداگانه‌ای برای سفر به قم داشت. آن هم دیدار با برخی از چهره‌های اقتصادی حوزه علمیه قم و دیگر اقتصاددانان اسلامی بود.

اگرچه خاندوزی هم یکی از طرفداران اقتصاد اسلامی است، اما به نظر می‌رسد هدف او از این سفر تنها هم‌اندیشی با اقتصاددانان اسلامی و به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و مشورت درباره راهکار‌های اقتصادی نبوده. بلکه می‌توان این سفر را راهی برای فرار از استیضاح و یا حتی عزل او از دولت دانست. چراکه او درست زمانی به این سفر رفت که انتقادات بسیاری به او و عملکردش در مجلس و در میان سهامداران بورس وارد بود. جز این شرق هم در گزارشی اعلام کرده بود که بعد از تقدیم لایحه به بودجه، رئیسی خواستار برگشت و تغییر در لایحه بودجه شده است. گفته شد این درخواست برای اعمال اصلاحات مدنظر خاندوزی در بورس بوده، اما تیم میرکاظمی با این اصلاحات و برگزاری جلسه مخالفت کرده بود.

حالا درست در میانه بررسی بودجه، اوضاع نابسامان بورس، طرح مجدد استیضاح خاندوزی در مجلس و مشکلات دولت، خاندوزی به قم رفته و در جلسه‌ای حاضر شده که چهره‌های حوزه علمیه قم و اقتصاددانان اسلامی در آن حضور داشته‌اند. اقدامی کم‌سابقه و یا به گفته حجت‌الاسلام محقق نیا، بی‌سابقه!

محقق‌نیا در این جلسه به همین نکته اشاره کرده و گفته بود: «خاندوزی، نخستین وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی است که در جمع اقتصاددانان اسلامی حضور پیدا می‌کند.»برای همین می‌توان گفت این سفر شیوه خاندوزی برای جلب حمایت و همراهی چهره‌های مهم حوزه علمیه و اقتصاد اسلامی بوده است. چراکه خااندوزی می‌داند از میان وزرای دولت جدید، او بیش از همه در معرض انتقاد است و احتمالا در این سفر خواسته همراهی و موافقت برخی از روحانیون را جلب کند تا در صورت ضرورت، از این همراهی به نفع خود استفاده کند.

پیش از خاندوزی هم علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت اول روحانی، چنین اقدامی را انجام داده بود. او یک بار در سال ۹۲ و یکبار در سال ۹۴ به قم رفت و با مراجع تقلید دیدار کرد.سفر طیب‌نیا هم رنگ و بوی کاملا سیاسی داشت و زمانی انجام شد که انتقادات زیادی در مجلس علیه اقدامات او شکل گرفته بود و به نظر می‌رسید این سفر، عمر وزارت او را بیمه کرد.

حالا می‌توان سفر خاندوزی را هم از همین منظر دید. سفری برای بیمه کردن پست وزارت!
منبع:آفتاب نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا