ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

زمان عرضه ریال دیجیتال اعلام شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با مصوبه امروز دولت، مراکزی که متقاضی استخراج رمزدارایی‌ها هستند دوباره می‌توانند جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری بگیرند.

وی عنوان کرد: اولین محموله وارداتی با روش رمزارز در کشور تامین مالی شد؛ از این به بعد رمزارزها می‌توانند برای واردات استفاده شوند.

بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که اجرای آزمایشی ریال دیجیتال را در شهریور ماه آغاز می‌کند اما رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که تا پایان شهریورماه اجرای آزمایشی ریال دیجیتال آغاز خواهد شد.
بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که اجرای آزمایشی ریال دیجیتال را در شهریور ماه آغاز می‌کند اما رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که تا پایان شهریورماه اجرای آزمایشی ریال دیجیتال آغاز خواهد شد.

یکی از برنامه‌های بانک مرکزی انتشار رمز ریال یا ریال دیجیتال است که بر اساس اعلام این بانک، زیرساخت و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین شده و در شهریور ماه به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد.

لازم به ذکر است که این رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفا جایگزین اسکناس خواهد شد، اینگونه که افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمز ریال تحویل می‌گیرند.

بانک مرکزی هدف خود از طراحی رمز ریال را تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی اعلام کرده تا با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند شود.

در این بین، با گذشت ۶ روز از شهریور ماه، علی صالح آبادی – رئیس کل بانک مرکزی به ایسنا اعلام کرده که ریال دیجیتال پایان شهریورماه به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

طبق این گزارش، مهران محرمیان – معاون فناوری‌های بانک مرکزی – در تشریح ویژگی‌های رمز ریال ملی این‌گونه توضیح می‌دهد که در رمزریالی که در داخل گوشی قرار می‌گیرد، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم به صورت الکترونیک منتقل می‌شود.

البته، او یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت رمز ریال را در مقایسه با اسکناس، سطح امنیت بالای آن می‌دانند و می‌گوید: در واقع طراحی رمز ریال به صورتی است که ردیابی وجوه به طور دقیق قابل انجام است و حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریال و هک گوشی تلفن هوشمند توسط سارقین و هکرها امکان ردیابی وجود دارد.

طی یک سال اخیر بارها زمان‌های متفاوتی برای رونمایی از این رمزارز اعلام شده اما مکررا به تعویق افتاده است. آخرین بار در تیر ماه رئیس کل بانک مرکزی از انجام این طرح در شهریور امسال خبر داد، اما تاکنون اطلاعات زیادی در رابطه با رمزریال منتشر نشده است.

در حال حاضر سوالات زیادی در خصوص این پروژه مطرح است از جمله اینکه این ارز دیجیتال ملی از چه تکنولوژی استفاده خواهد کرد و یا بر روی چه بستری منتشر خواهد شد.

شنیدها حاکی از این هستند که هدف از رمزریال ایجاد ابزاری برای پرداخت‌های خرد خواهد بود، اما زمانی که سرویس‌های پرداخت‌های الکترونیکی از حداقل کارایی مطلوب برخوردارند رمزریال به دنبال رفع چه نیازی است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا