ارزهای دیجیتال

بزرگترین صندوق بیت کوین به تازگی به رکورد -۳۵٪ تخفیف رسیده است – هشداری برای قیمت BTC؟

[ad_1]

Grayscale Bitcoin Trust (GBTC)، یک صندوق ارز دیجیتال که در حال حاضر ۳.۱۲٪ از کل عرضه بیت کوین (BTC) یا بیش از ۶۴۰۰۰۰ BTC را در اختیار دارد، در مقایسه با ارزش دارایی های اساسی خود با تخفیف بی سابقه معامله می شود.

علاقه سازمانی به Grayscale خشک می شود

بر اساس آخرین داده ها، در ۲۳ سپتامبر، ۱۲.۵۵ میلیارد دلار تراست بسته با ۳۵.۱۸ درصد تخفیف معامله شد.

تخفیف GBTC در مقابل قیمت لحظه ای BTC/USD. منبع: YCharts

برای سرمایه گذاران، GBTC برای مدت طولانی به عنوان یک جایگزین عالی برای قرار گرفتن در بازار بیت کوین علیرغم هزینه مدیریت سالانه ۲٪ آن عمل کرده است. این در درجه اول به این دلیل است که نگهداری GBTC برای سرمایه گذاران نهادی آسان تر است زیرا می توان آن را از طریق یک حساب کارگزاری مدیریت کرد.

GBTC در بیشتر مدت وجود خود، برای تعیین قیمت بیت کوین، با حق بیمه سنگین معامله می شد. اما پس از آغاز به کار اولین صندوق قابل معامله در مبادلات بیت کوین آمریکای شمالی (ETF) در کانادا در فوریه ۲۰۲۱، معاملات را با تخفیف آغاز کرد.

برخلاف ETF، تراست بیت کوین Grayscale مکانیسم بازخرید ندارد. به عبارت دیگر، سهام GBTC را نمی‌توان بر اساس تقاضای نوسانی از بین برد یا ایجاد کرد، که قیمت‌های بسیار کاهش یافته آن را در مقایسه با بیت‌کوین نقطه‌ای توضیح می‌دهد.

تلاش های Grayscale برای تبدیل اعتماد خود به ETF پس از رد کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در ژوئن شکست خورد. در تئوری، تصویب SEC می‌تواند تخفیف GBTC را از سطوح فعلی به صفر بازگرداند و برای کسانی که سهام را با نرخ‌های ارزان‌تر خریداری کرده‌اند، سود ایجاد کند.

Grayscale از SEC به دلیل رد درخواست ETF شکایت کرد. اما به طور واقع بینانه، ممکن است سال ها طول بکشد تا دادگاه رای صادر کند، به این معنی که سرمایه گذاران با سهام تخفیف خورده GBTC خود که ارزش آنها بیش از ۸۰ درصد از اوج خود در نوامبر ۲۰۲۱ که حدود ۵۵ دلار بود، گیر کرده اند.

نمودار قیمت روزانه GBTC. منبع: TradingView

همچنین نسبت شارپ تعدیل شده ۱۲ ماهه GBTC به ۰.۷۸- کاهش یافته است که نشان می دهد بازده پیش بینی شده از سهم نسبت به نوسانات بسیار زیاد آن نسبتاً کم است.

نسبت شارپ تعدیل شده ۱۲ ماهه GBTC. منبع: PortfolioSlab.com

به بیان ساده، علاقه سازمانی به Grayscale Bitcoin Trust در حال خشک شدن است.

هشداری برای قیمت لحظه ای بیت کوین؟

Grayscale بزرگترین وسیله سرمایه گذاری غیرفعال بیت کوین در جهان از نظر دارایی های تحت مدیریت است. اما لزوماً پس از ظهور خودروهای ETF رقیب، از نفوذ قوی در بازار BTC نقطه‌ای برخوردار نیست.

به عنوان مثال، طبق گزارش هفتگی CoinShares، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در مجموع تقریباً ۴۱۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ جذب کرده‌اند. در مقابل، Grayscale شاهد خروج ۳۷ میلیون دلاری بوده است که شامل بیت کوین، اتریوم و سایر توکن‌های آن می‌شود.

جریان وجوه توسط ارائه دهنده منبع: CoinShares

در عوض، حداقل در حال حاضر، نوسانات روزانه قیمت بیت کوین به شدت تحت تأثیر عوامل کلان قرار دارد.

نمودار قیمت روزانه NDAQ در مقابل BTC/USD. منبع: TradingView

دلار آمریکا قوی‌تر به چشم‌انداز صعودی بیت‌کوین نیز آسیب می‌زند، با توجه به همبستگی منفی مداوم آنها در سال گذشته در یک محیط نرخ بهره بالاتر.

مرتبط: شرکت استخراج بیت کوین Compute North برای ورشکستگی اقدام می کند

به عنوان مثال، شاخص دلار آمریکا (DXY) که قدرت دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای خارجی مهم اندازه گیری می کند، در ۲۳ سپتامبر به بالای ۱۱۳ صعود کرده است که بالاترین میزان در ۲۰ سال اخیر است. به طور مشابه، بازدهی در دو سال و ۱۰ سال. اوراق خزانه داری آمریکا به ترتیب به ۴.۲۱% و ۳.۶۹% رسیده است.

شاخص دلار آمریکا در مقابل بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله و ۲ ساله آمریکا. منبع: TradingView

با این حال، چندین معیار روی زنجیره نشان می دهد که بیت کوین به زودی بر اساس داده های تاریخی می تواند به پایان برسد. با این حال، از نقطه نظر فنی، به گفته تحلیلگر مستقل il Capo of Crypto، قیمت بیت کوین همچنان به سمت منطقه ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلاری کاهش می یابد.

نمودار قیمت هشت ساعته BTC/USD. منبع: TradingView/Capo of Crypto

احتمالش بیشتره [Bitcoin] در اولین مقاومت ۲۰۳۰۰-۲۰۶۰۰ رد خواهد شد.» وی ضمن استناد به نمودار فوق افزود:

“منتظر جهش باشید، سپس از همه بازارها خارج شوید.”

سایر تحلیل گران بیت کوین اهداف پایین تری مانند ۱۰,۰۰۰ تا ۱۱,۰۰۰ دلار را دنبال کرده اند، زیرا این محدوده تاریخی با حجم بالا است.

نظرات و نظرات بیان شده در اینجا صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده نظرات Cointelegraph.com نیست. هر حرکت سرمایه گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک است، شما باید هنگام تصمیم گیری تحقیقات خود را انجام دهید.