اخبار ارز دیجیتالارزهای دیجیتال

میز شام کریسمس: در مورد آنچه امسال در کریپتو اتفاق افتاد به خانواده خود چه بگویید؟

شام کریسمس ممکن است برای طرفداران ارزهای دیجیتال که در مورد سرمایه‌گذاری خانواده‌هایشان در سال گذشته مصمم بودند ناراحت کننده باشد – کوین تلگراف خلاصه کوچکی از آنچه در کریپتو در سال جاری اتفاق افتاد گردآوری کرد.

پس از رشد ضعیف کریپتو در سال ۲۰۲۱، که شاهد آن بودیم که بسیاری از میلیونرهای جدید کریپتو و چندین استارتاپ کریپتو به جایگاه تک شاخ دست یافتند، سقوط چشمگیر در سال ۲۰۲۲ رخ داد. این صنعت با فشارهای اقتصاد کلان، رسوایی ها و فروپاشی هایی مواجه شد که تقریباً یک شبه ثروت ها را از بین برد.

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۲، بسیاری از حامیان کریپتو در مورد وضعیت صنعت، به ویژه با توجه به سقوط اخیر FTX و سرایتی که باعث شده است، چندین شرکت مرتبط با آن را از بین ببرند، گیج شده اند.

بسیاری از کسانی که سال گذشته در شام کریسمس نمی‌توانستند از صحبت در مورد ارزهای دیجیتال و توصیه به خانواده‌شان برای سرمایه‌گذاری در آن دست بردارند، می‌توانستند شاهد تغییر و تحولات امسال باشند، با توضیح‌های زیادی در مورد وضعیت ارزهای دیجیتال امروز.

در حالی که آن مکالمه ناخوشایند خواهد بود، کوین تلگراف یک جمع بندی کوچک برای کمک به برادران و خواهران رمزنگاری آماده کرد تا توضیح دهند که واقعاً در سال ۲۰۲۲ برای کریپتو چه اتفاقی افتاده است، زمانی که کارشناسان بازار انتظار داشتند این افزایش در طول سال ادامه یابد.

سقوط جهانی بود، اما کریپتو آن را به یک سرایت تبدیل کرد

شروع سقوط کریپتو به دلیل عوامل خارجی از جمله تورم رو به رشد، افزایش نرخ از سوی فدرال رزرو ایالات متحده و درگیری بین المللی بین اوکراین و روسیه که اعتماد سرمایه گذاران را در بازار متزلزل کرد و منجر به فروش ارزهای سنتی و ارزهای دیجیتال شد، آغاز شد.

شرایط بازار خارجی، با کمک فرآیند تصمیم گیری متمرکز کنترل نشده، اولین بازیگر بزرگ خود را در این چرخه صعودی در Terra معرفی کرد. این اکوسیستم ۴۰ میلیارد دلاری ظرف چند روز به ویرانه تبدیل شد.

مهمتر از آن، یک سرایت کریپتو ایجاد کرد که حداقل نیم دوجین دیگر از بازیکنان کریپتو، عمدتاً وام دهندگان کریپتو که در معرض اکوسیستم Terra قرار داشتند، گرفت.

فروپاشی اکوسیستم Terra بیشترین تأثیر را بر وام دهندگان گذاشت و شرکت Three Arrows Capital و بسیاری دیگر را ورشکست کرد.

سلسیوس به دلیل شرایط شدید بازار، برداشت را متوقف کرد و باعث کاهش قیمت کریپتو شد و سپس اعلام ورشکستگی کرد. BlockFi باید توسط FTX با تزریق ۴۰۰ میلیون دلار وثیقه نجات می یافت.

 

Cryptocurrencies, Cryptocurrency Exchange, FTX, New Year's Special

در آن زمان، FTX برای نجات چندین وام دهنده مشکل دار رمزنگاری بسیار مشتاق به نظر می رسید. اما، تنها یک ربع بعد، معلوم شد که FTX آنقدر که ادعا می‌کرد نقدینگی و پول نقد نیست.

در واقع، صرافی کریپتو از توکن‌های بومی و پروژه‌های داخلی و غیرقابل استفاده خود به عنوان اهرمی در برابر ارزش‌گذاری‌ها و وام‌های چند میلیارد دلاری استفاده می‌کرد. شرکت خواهرش، Alameda Research، در ساخت خانه‌ای از کارت‌ها مشارکت داشت که در نهایت در نوامبر خراب شد.

صرافی کریپتو FTX و بنیانگذار آن، سام بنکمن-فرید، یک چشم انداز بشردوستانه برای جهان ایجاد کرده اند، معلوم شد که کلاهبرداری آشکار بوده و سرمایه مشتریان را به سرقت برده است. مشخص شد که مدیر عامل سابق در حال سوء استفاده از وجوه مشتریان بوده و در نهایت در ۱۱ دسامبر در باهاما دستگیر شد.

بانکمن-فرید به اتهام کلاهبرداری در اوراق بهادار و سوء استفاده از وجوه به ایالات متحده مسترد شد. با این حال، مدیر عامل سابق موفق شد در مقابل وثیقه ۲۵۰ میلیون دلاری پرداخت شده توسط والدینش که خانه خود را برای پوشش وثیقه نجومی او قرار داده بودند، درخواست وثیقه بگیرد.

در حالی که دستگیری بانکمن-فرید و محاکمه او در ایالات متحده تا حدی به کاربران FTX امیدوار شده است، شانس بسیاری از مشتریان برای بازگرداندن وجوه خود بسیار اندک است زیرا وکلا پیش بینی کرده اند که ممکن است سال ها و حتی دهه ها طول بکشد تا وجوه بازگردانده شود.

 

Cryptocurrencies, Cryptocurrency Exchange, FTX, New Year's Special

SBF در حین استرداد خود به ایالات متحده با دستبند

 

دو سرایت رمزارز پشت سر هم که ناشی از یک سری تصمیم‌گیری‌های بد و طمع چند نفر است، ممکن است توضیح دادن به خانواده آسان نباشد. همه در بازار صعودی اشتباه می‌کنند و فکر می‌کنند با مشارکت دادن خانواده‌شان کار درستی انجام می‌دهند. با این حال، همیشه می توان در مورد جنبه های روشن و درس های آموخته شده از اشتباهات صحبت کرد، و سرایت کریپتو ۲۰۲۲ تفاوتی ندارد.

صرافی ها و سکه های متمرکز ممکن است بیایند و بروند، اما بیت کوین باقی خواهد ماند
فروپاشی اکوسیستم Terra یک شکست قابل توجه برای صنعت کریپتو بود – هم از نظر ارزش و هم از نظر جهان خارج.

Crypto توانست بار عمده سقوط را تحمل کند و در راه رستگاری بود، اما با ضربه دیگری به شکل FTX روبرو شد. حماسه FTX هنوز به پایان نرسیده است، اما نشان می‌دهد که فساد و کمک‌های مالی هنگفت چه می‌تواند بر چهره عمومی شما بیاورد، حتی وقتی میلیاردها پول مردم را دزدیده‌اید.

جنون جریان اصلی رسانه ها شاهد بود که افرادی مانند نیویورک تایمز و فوربس قبل از طرح اتهامات علیه مدیر عامل سابق جنایتکار، برای مدیر عامل سابق جنایتکار نوشتند. همانطور که SEC در اتهامات خود ذکر کرده بود، بانکمن فرید به عنوان فردی که زمانی که FTX و Alameda از روز اول درگیر معاملات غیرقانونی بودند، قربانی تصمیمات اشتباهی شده بود.

سقوط FTX و سرایت کریپتو توسط بسیاری به عنوان پایان اعتماد به اکوسیستم کریپتو به تصویر کشیده می شود. رگولاتورهای ایالات متحده هشدار می دهند که این تنها شروع سرکوب کریپتوها است و گری جنسلر، رئیس SEC، پلتفرم ها و واسطه های کریپتو را با کازینوها مقایسه می کند.

با این حال، هر کهنه کار رمزارز به شما خواهد گفت که صنعت بسیار بدتر بوده و همیشه به پاهای خود برگشته است. در حالی که سقوط سومین صرافی بزرگ کریپتو (FTX) قطعاً قابل توجه است، اما به هک Mt. Gox از روزهای اولیه مبادلات کریپتو نزدیک نیست.

Mt. Gox زمانی بزرگترین عامل خارجی بود که صنعت ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین را مورد تردید قرار داد.

هنگامی که این صرافی در سال ۲۰۱۴ هک شد، بیش از ۷۰ درصد از تراکنش های BTC در آن زمان را تشکیل می داد. این هک در آن زمان تأثیر زیادی بر قیمت بیت‌کوین گذاشت، اما بازار در چرخه بعدی دوباره افزایش یافت.

 

سال ها بعد، سقوط FTX بار دیگر خطرات موجود در نهادهای متمرکز را به کاربران یادآوری کرد و باعث حرکت قابل توجه وجوه از صرافی های متمرکز به کیف پول های خودسرپرست شد. نکته این است که امنیت کیف پول نیز تنها مسئولیت آنهاست.

کاربران کریپتو وجوه خود را با نرخی که از آوریل ۲۰۲۱ مشاهده نشده است، از صرافی های رمزنگاری برداشت می کنند، با حدود ۳ میلیارد دلار بیت کوین که در ماه نوامبر از صرافی ها برداشت شد و آنها را به کیف پول های خود نگهبانی منتقل کرد.

داده‌های جدید شرکت تحلیل زنجیره‌ای Glassnode نشان می‌دهد که تعداد کیف‌پول‌هایی که بیت‌کوین را از آدرس‌های صرافی دریافت می‌کنند، در ۹ نوامبر به ۹۰۰۰۰ رسیده است. حرکت وجوه از صرافی‌ها معمولاً نشانه‌ای صعودی است که بیت‌کوین برای مدت طولانی متوقف می‌شود.

هر توکن دیگری ممکن است در یک روند صعودی سودآور به نظر برسد، همانطور که از آخرین موردی که در آن شرکت‌هایی مانند LUNA، Shiba Inu و Dogecoin به ۱۰ مورد برتر راه یافتند، مشهود است. اما امروزه، این پروژه‌ها چه Terra-LUNA و چه میم کوین‌ها یا منسوخ شده‌اند یا به دور از تبلیغات گاو نر خود.

 

Cryptocurrencies, Cryptocurrency Exchange, FTX, New Year's Special

بیت‌کوین، ارز دیجیتال اصلی، طی دهه گذشته شاهد سقوط چندین صرافی بزرگ بوده است و با این حال در چرخه بعدی هر یک از این سقوط‌ها پیشی گرفته است.

به همین دلیل است که اکثر سرمایه گذاران اولیه ارزهای دیجیتال و طرفداران بیت کوین اغلب از خودسرپرستی و حفظ بیت کوین برای سرمایه گذاری در آلت کوین های جدید که ممکن است در یک دوره صعودی سودآور به نظر برسند، حمایت می کنند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها به دوره صعودی بعدی برسند.

فروپاشی این نهادهای متمرکز در سال ۲۰۲۲ همچنین می تواند سیاست گذاران را وادار کند تا در نهایت به نوعی از مقررات رسمی جهانی برای تضمین امنیت سرمایه گذاران دست یابند.

فناوری اصلی تمرکززدایی و بیت‌کوین، ارز دیجیتال OG، بدون توجه به نهادهای رمزنگاری که در تسهیل موارد استفاده و خدمات مختلف در بالای آن‌ها دخیل هستند، باقی می‌ماند.

سال ۲۰۲۳ می تواند شاهد موج جدیدی از اصلاحات رمزنگاری باشد، با کاربران آگاه تر که به جای اجازه دادن به سرمایه های خود در صرافی ها، به خود حضانت اعتقاد دارند. همچنین، بهتر است به کسی توصیه مالی ندهید، به خصوص در یک بازار صعودی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا