اخبار ارز دیجیتالارزهای دیجیتال

پنج برنده (و بازنده) ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲

بیت کوین و اتریوم بخشی از لیست شگفت انگیز پنج ارز دیجیتال با بهترین و بدترین عملکرد برای سال ۲۰۲۲ نیستند.

کوین تلگراف به بررسی بهترین و بدترین ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۲ در میان ۱۰۰ دارایی برتر بر اساس ارزش بازار می پردازد.

ما از بالاترین و کمترین بازده سال تا به امروز (YTD) تا پایان ۲۵ دسامبر ۲۰۲۲ استفاده کردیم.

به طور کلی، Cryptoindex.com 100 (CIX100)، شاخصی که ۱۰۰ ارز دیجیتال با بهترین عملکرد را ردیابی می کند، تقریباً ۶۸ درصد YTD سقوط کرد که نشان می دهد اکثر سکه های برتر در سال ۲۰۲۲ عملکرد ضعیفی داشتند.

 

نمودار قیمت هفتگی CIX100

 

استیبل کوین ها به طور طبیعی از لیست زیر حذف می شوند. به طور مشابه، کوین هایی که ارزش طلا و دارایی های اصلی مشابه را ردیابی می کنند نیز نادیده گرفته شده اند.

در عوض، کوین های ذکر شده در زیر شامل ارزهای غیرمتمرکز، توکن‌های قرارداد هوشمند، توکن‌های مبادله و موارد دیگر است.

پنج رمزارز برتر سال ۲۰۲۲:

۱. GMX (GMX)

بازده YTD: 111%
بخش: صرافی غیرمتمرکز
ارزش بازار: ۳۷۹.۴ میلیون دلار

GMX به عنوان یک ابزار و یک توکن حاکمیتی در اکوسیستم صرافی غیرمتمرکز GMX (DEX) عمل می‌کند و بهترین دارایی دیجیتالی را در میان ۱۰۰ سکه برتر (به استثنای استیبل کوین) دارد.

روند صعودی قیمت GMX بیشتر نشانه های خود را از سقوط FTX، یک صرافی متمرکز، و فهرست شدن آن در پلتفرم های تجاری محبوب – از جمله Binance و Huobi Global – در سال ۲۰۲۲ انتخاب کرد. رقیب برتر DEX، Uniwap، در کارمزد معاملات روزانه.

 

عملکرد قیمت GMX YTD

 

۲. توکن کیف پول اعتماد (TWT)

بازده YTD: 92%
بخش: بستر پرداخت
ارزش بازار: ۵۷۰ میلیون دلار

Trust Wallet Token (TWT) به عنوان یک ابزار کاربردی و یک توکن حاکمیتی در اکوسیستم Trust Wallet عمل می کند. این توکن همراه با بقیه بازار کریپتو، عمدتاً در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، اما مانند GMX، در بحبوحه سقوط صرافی FTX در نوامبر، شتاب صعودی آن افزایش یافت.

 

نمودار قیمت روزانه TWT/USD

 

همانطور که کوین تلگراف گزارش داد، سقوط FTX باعث افزایش بی اعتمادی نسبت به صرافی های متمرکز شد، که ممکن است باعث شود سرمایه گذاران سرمایه خود را به کیف پول هایی مانند Trust Wallet منتقل کنند.

این حدس و گمان می توانست نقش مهمی در افزایش ارزش TWT داشته باشد.

۳. Unus Sed Leo (LEO)

بازده YTD: -3.5٪
بخش: صرافی متمرکز
ارزش بازار: ۳.۴۴ میلیارد دلار

Unus Sed Leo (LEO) بومی اکوسیستم iFinex است. این توکن در سال ۲۰۲۲ متحمل ضرر شد، اما در ۳.۵- درصد، در مقایسه با اکثر کوین های برتر، از جمله بیت کوین و اتر که بیش از ۶۵ درصد در همان دوره از دست دادند، اندک بود.

 

نمودار قیمت روزانه LEO/USD

یکی از دلایلی که LEO از اکثر دارایی های دارای رتبه برتر بهتر عمل کرد می تواند تعهد iFinex باشد.

شایان ذکر است، این شرکت در زمان فروش خصوصی LEO در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که ۲۷ درصد از درآمد خود را برای بازخرید توکن ها تا زمانی که کل عرضه ۹۸۵.۲۴ میلیون واحدی از گردش خارج شود، به کار خواهد گرفت.

آی فاینکس همچنین اعلام کرد که از وجوهی که در هک Bitfinex در آگوست ۲۰۱۶ از دست داده برای خرید توکن های LEO استفاده خواهد کرد.

این توضیح می دهد که چرا LEO در ابتدای سال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت، با توجه به این روند صعودی پس از بازیابی ۹۴۰۰۰ بیت کوین توسط وزارت دادگستری ایالات متحده از هکرهای Bitfinex صورت گرفت.

این رالی قیمت LEO را به بالاترین سطح YTD 8.15 دلار در ماه فوریه رساند. با این حال، این توکن از آن زمان تا کنون ۵۵ درصد کاهش یافته است، اگرچه همچنان یکی از بهترین عملکردها در سال ۲۰۲۲ باقی مانده است.

 

۴. OKB (OKB)

بازده YTD: -19٪
بخش: صرافی متمرکز
ارزش بازار: ۱.۳۸ میلیارد دلار

OKB توکن بومی صرافی OKX است. به کاربران تخفیف هایی در کارمزد معاملات، دسترسی به پلتفرم پیشنهاد مبادله اولیه (IEO) OKX و حق رای برای توکن هایی که در صرافی فهرست می شوند، ارائه می کند.

OKB در سال ۲۰۲۲ همزمان با بازار رمزنگاری گسترده تر، از جمله بهبود ۱۵۰ درصدی آن پس از رسیدن به ۹.۵۰ دلار در ماه ژوئن، روندی همزمان داشت.

اصلاح صعودی توکن علیرغم عدم وجود یک رویداد مهم در حرکت در بازار رخ داد، که نشان می‌دهد عمدتاً سوداگرانه بوده است.

 

نمودار قیمت روزانه OKB/USD

به طور کلی، بازیابی ناپایدار OKB به آن کمک کرد تا ضررهای YTD خود را در مقایسه با اکثر دارایی های دارای رتبه برتر محدود کند.

۵. شبکه باز (TON)

بازده YTD: -33.5٪
بخش: قراردادهای هوشمند
ارزش بازار: ۳.۵۲ میلیارد دلار

شبکه باز یک اکوسیستم بلاک چین لایه ۱ است که توسط بنیانگذاران تلگرام نیکلای دوروف و پاول دوروف توسعه یافته است.

توکن اصلی آن، TON، در بیشتر سال ۲۰۲۲ مطابق با سایر دارایی های ارز دیجیتال برتر روند نزولی داشت اما قبل از پایان سال به طرز چشمگیری بهبود یافت.

 

عملکرد قیمت تن/دلار YTD

دوره بهبودی TON با اخبار خوش بینانه پشت سر هم همزمان شد. به عنوان مثال، در ماه اکتبر، تلگرام اعلام کرد که از شبکه باز برای حراج نام های کاربری استفاده می کند.

به طور مشابه، شبکه باز یک ربات در ماه بعد ساخت که به کاربران تلگرام امکان داد و ستد ارزهای دیجیتال را درون برنامه ای می دهد.

با این وجود، TON نتوانست تمام ضررهای خود را جبران کند و همچنان با کاهش ۳۳.۵ درصدی YTD به ۲.۳۶ دلار رسید.

بدترین پنج رمزارز سال ۲۰۲۲:

۱. Terra (LUNA)

عملکرد YTD: -99.99٪
بخش: قراردادهای هوشمند
ارزش بازار: ۶۰۴ میلیون دلار

Terra پس از سقوط ۹۹.۹۹ درصدی ارزش بازار در ماه می، به یک شکست برای بخش ارزهای دیجیتال تبدیل شد.

 

نمودار قیمت روزانه LUNA/USD

انفجار Terra بنیانگذار آن Do Kwon را بر آن داشت تا یک چنگال برای احیای پروژه پیشنهاد دهد. در نهایت، Terra تحت یک تقسیم زنجیره ای قرار گرفت، با زنجیره قدیمی به عنوان Terra Classic و زنجیره جدید به عنوان Terra 2.0.

Luna Classic (LUNC) پس از عرضه در اواخر ماه مه ۲۰۲۲ تقریباً ۱۰۰٪ جهش کرد در حالی که LUNA (LUNA2) در همان دوره حدود ۴۰٪ کاهش یافت.

۲. توکن FTX (FTT)

عملکرد YTD: -98٪
بخش: صرافی متمرکز
ارزش بازار: ۳۰۷ میلیون دلار

توکن FTX به عنوان یک توکن بومی برای FTX عمل کرد که پس از مواجهه با بحران نقدینگی در ماه نوامبر از بین رفت.

 

نمودار قیمت روزانه FTT/USD

این توکن به تجارت در چندین صرافی ادامه می دهد، اما با نقدینگی و حجم ضعیف همراه است. با توجه به وضعیت از بین رفته FTX، از نظر فنی “مرده” است.

۳. سولانا (SOL)

عملکرد YTD: -93.35٪
بخش: قراردادهای هوشمند
ارزش بازار: ۴.۱۱ میلیارد دلار

Solana، یک پروتکل بلاک چین لایه ۱، به دلیل توالی اخبار بد در سراسر سال ۲۰۲۲، ۹۳.۳۵٪ YTD از کار افتاد. این شامل شش قطع شبکه در سال، هک ۲۰۰ میلیون دلاری کیف پول مبتنی بر Solana و ارتباط Solana با FTX است.

 

نمودار قیمت روزانه SOL/USD

پوشش بد بیشتر در قالب اتهاماتی مبنی بر عدم تمرکز سولانا آنطور که ادعا می شود ظاهر شد و در نتیجه SOL یکی از بدترین عملکردهای سال ۲۰۲۲ بود.

۴. Axie Infinity (AXS)

عملکرد YTD: -93٪
بخش: بازی / متاورس
ارزش بازار: ۷۷۵ میلیون دلار

Axie Infinity Shard در درجه اول به عنوان نشانه حاکمیتی برای Axie Infinity، یک اکوسیستم بازی برای کسب درآمد (P2E) عمل می کند.

همچنین به عنوان یک مناقصه قانونی در بازار Axie Infinity عمل می کند، جایی که می توان توکن های غیرقابل تعویض درون بازی (NFT) را خریداری کرد.

بازار AXS در سال ۲۰۲۲ به طور مداوم روند نزولی داشته است که دلیل آن حضور کم‌نظیر بازیکنان (که تقاضا برای توکن‌ها را کاهش می‌دهد)، هک ۶۵۰ میلیون دلاری مربوط به بلاک چین رونین Axie Infinity در اواخر مارس و نگرانی‌ها در مورد باز شدن ۸ درصد از عرضه در ماه اکتبر.

 

نمودار قیمت روزانه AXS/USD

AXS تقریباً ۹۳٪ YTD کاهش یافته است و به یکی از دارایی های بدترین در بازار نزولی فعلی تبدیل شده است.

۵. جعبه شنی (SAND)

عملکرد YTD: -92.50٪
بخش: بازی / متاورس
ارزش بازار: ۶۹۰ میلیون دلار

همانند Axie Infinity، The Sandbox یک پلتفرم مجازی است که در آن کاربران می‌توانند مهارت‌های بازی خود را با استفاده از NFT و The Sandbox، توکن کاربردی پلتفرم، ایجاد، مالکیت و کسب درآمد کنند.

اما، با وجود موفقیت اولیه، طبق داده های DappRadar، این پلتفرم اکنون کمتر از ۵۰۰ کاربر منحصر به فرد دارد.

مشارکت کمتر بر تقاضای SAND در سراسر مبادلات نقدی تأثیر گذاشته است که به نوبه خود قیمت آن را ۹۳.۵۰ درصد YTD کاهش داده است، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

سایر عوامل پشت کاهش بهره عبارتند از فقدان تقاضای کلی برای دارایی های پرریسک در محیط نرخ بهره بالاتر.

 

نمودار قیمت روزانه SAND/USD

توکن های دیگری که بیش از ۹۰ درصد YTD سقوط کرده اند عبارتند از Fantom، Avalanche، Algorand، Decentraland، BitTorrent (BTT) و موارد دیگر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا