اخبار ارز دیجیتالارزهای دیجیتال

چگونه تجمیع کننده های DeFi معاملات DEX را بهینه می کنند

تجمیع کنندگان DeFi با پرداختن به مسائل نقدینگی مرتبط با DEX های مستقل به پذیرش کریپتو کمک می کنند.

سقوط سریع FTX باعث تغییر از صرافی های متمرکز (CEX) به صرافی های غیرمتمرکز (DEX) شده است، اما انتخاب DEX مناسب کار آسانی نیست.

معامله گران کریپتو علاوه بر اینکه به دنبال راحتی و یک رابط بصری هستند، با چالش های متعددی با DEX روبرو هستند که می تواند بر فعالیت معاملاتی آنها تأثیر زیادی بگذارد.

مشکل این است که بسیاری از معامله‌گران از برخی از این چالش‌ها بی‌اطلاع هستند، زیرا برخی از DEX اطلاعات کافی برای ساده‌سازی فرآیند معاملات را ارائه نمی‌دهند.

این امر بسیاری از معامله گران ارزهای دیجیتال را در برابر چندین خطر DEX آسیب پذیر می کند، مانند:

• تأثیر قیمت – ریسک اجرای معامله با قیمتی بدتر از قیمت‌های ارائه شده در DEXهایی که از مدل خودکار بازارساز (AMM) استفاده می‌کنند بسیار بیشتر از CEX است.

با توجه به اینکه قیمت ها با نسبت و ارزش توکن های ذخیره شده در استخرهای نقدینگی تعیین می شود، معاملات بزرگ مستقیماً بر نقدینگی روی DEX تأثیر می گذارد و AMM را مجبور می کند با قیمتی متفاوت از قیمت اولیه اجرا کند که ممکن است برای معامله گران مضر باشد.

برای جلوگیری از تاثیر قیمت، معامله گران می توانند معاملات بزرگ را به چند قسمت تقسیم کنند، اما این به معنای پرداخت هزینه بیشتر است.

•  لغزش قیمت – تفاوت بین قیمت نقل‌شده و قیمت اجرا ناشی از حملات MEV و نوسانات عمومی بازار ذاتی دارایی‌های کریپتو است.

در CEX ها، افت قیمت به طور سنتی با استفاده از سفارشات محدود کاهش می یابد.

متأسفانه، در DeFi قابلیت سفارش محدود هنوز هم یک لوکس خوب است تا یک استاندارد.

•  کشف قیمت ضعیف – شرکت‌های DEX با نقدینگی پایین ممکن است به دلیل کشف قیمت ضعیف، مظنه‌های ناعادلانه ارائه دهند.

AMMها برای حفظ قیمت‌ها در همه صرافی‌ها به مکانیزم آربیتراژ متکی هستند، اما استخرهای نقدینگی با توکن‌های کمتر و حجم کمتر می‌توانند قیمت‌هایی را ارائه دهند که از بقیه بازار منحرف می‌شوند.

•  نقدینگی کم دارایی های کمیاب – بازار DEX به دلیل انبوه پلتفرم های مختلف بسیار پراکنده است. این برای دارایی‌های کمیاب مشکل‌ساز است، زیرا نقدینگی در چندین استخر پراکنده است.

•  کارمزد تراکنش نامشخص – اکثر DEX ها در مورد کارمزد استاندارد خود شفاف هستند، اما ممکن است هزینه های متغیری مانند کارمزد گاز وجود داشته باشد که توسط برخی از خدمات DEX به طور کامل توضیح داده نشده است.

علاوه بر این، برخی از DEX ها نرخ های بهتری را اما با لغزش بالا ارائه می دهند، در حالی که سایر صرافی ها نرخ های ضعیفی را برای لغزش کمتر ارائه می دهند.

این چالش‌ها با این واقعیت تشدید می‌شوند که بازار DEX چندپاره است و گزینه‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد که معامله‌گران ارزهای دیجیتال را سردرگم می‌کند.

طیف متنوعی از گزینه ها برای بازار خوب است، اما وقتی صحبت از یک بخش نوظهور می شود، تصمیم گیری آگاهانه دشوار است.

معامله‌گران اغلب مجبور می‌شوند در جستجوی نرخ‌های بهتر، روی چندین DEX تراکنش کنند، اما باید به قراردادهای هوشمند متعدد اجازه دهند.

چگونه Aggregators DEX این مشکلات را برطرف می کنند؟

تجمیع کننده های DEX با رسیدگی به اکثر مشکلاتی که DEX های مستقل با آن مواجه هستند، کمک می کنند، که می تواند انتقال CEX به DEX را روان تر کند.

تجمیع‌کننده‌های DEX پروتکل‌های DeFi هستند که به معامله‌گران رمزارز از طریق یک داشبورد به چندین استخر معاملاتی دسترسی پیدا می‌کنند.

آن‌ها از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که فاکتورهای متعددی را برای انتخاب بهترین DEX برای هر تعویض توکن خاص در نظر می‌گیرند.

فقدان نقدینگی کافی یکی از جدی ترین مشکلاتی است که DEX ها با آن روبرو هستند و تجمیع کنندگان این مشکل را با دادن دسترسی معامله گران به چندین DEX به طور همزمان برطرف می کنند.

با تضمین نقدینگی بیشتر، تجمیع کنندگان DEX کشف قیمت بهتری را ارائه می دهند و خطر لغزش قیمت را کاهش می دهند.

آنها همچنین می توانند سفارشات را در چندین DEX تقسیم کنند تا لغزش را بیشتر کاهش دهند.

به لطف تجمیع‌کننده‌های DEX، معامله‌گران ارزهای دیجیتال از بهترین نرخ‌ها در جفت‌های معاملاتی مستقل در حالی که با یک برنامه سر و کار دارند بهره می‌برند.

یکی از نمونه‌های تجمیع‌کننده DEX، YetAnotherDeFi (YAD) است – یک روتر مبادله چند زنجیره‌ای که نقدینگی را در شش بلاک چین اصلی از جمله اتریوم، BSC، Avalanche، Polygon، Fantom و Optimism جمع‌آوری می‌کند.

با YAD، معامله‌گران کریپتو می‌توانند بیش از ۳۵۰۰ توکن را با مطلوب‌ترین نرخ با کارمزد تراکنش‌های پایین مبادله کنند.

YAD به فناوری مبادله غیرمتمرکز و غیر حبس متکی است که در برابر سانسور مقاوم است و به معامله گران اجازه می دهد وجوه خود را به هر نقطه از جهان بدون هیچ گونه محدودیت جغرافیایی یا KYC منتقل کنند.

این پلتفرم با استفاده از راه حل های شفاف بر اساس کد منبع باز ایجاد شده، که هر کسی می تواند آن را بررسی کند، امنیت دارایی را در اولویت قرار می دهد.

YAD تاکید زیادی بر تجربه کاربر دارد و فرآیند معاملات را شبیه به CEX می کند. تجمیع کننده دو حالت نمایش را ارائه می دهد:

حالت ساده برای مبتدیان و حالت دیگر برای کسانی که می خواهند قبل از انجام مبادله به تمام اطلاعات مربوطه از جمله عمل قیمت و مسیر مبادله بهینه دسترسی داشته باشند.

YAD به طور خودکار سریع ترین مسیر را پیدا می کند و بهترین نرخ ها را ارائه می دهد.

تجمیع کننده کاربران را قادر می سازد تا تحمل لغزش قیمت را سفارشی کنند و همچنین قیمت گاز را برای تسریع در معاملات خاص تغییر دهند.

تجمیع کنندگان DEX از پذیرش کریپتو پشتیبانی می کنند

تجمیع کنندگان DEX مزایای عمده DEX ها (مانند معاملات غیرحضوری) را با سطح نقدینگی CEX ترکیب می کنند و بهترین تجربه معاملاتی را در فضای کریپتو ارائه می دهند.

شیوع حملات هک و سوء استفاده از منابع مالی از خدمات متمرکز رمزنگاری بر پذیرش کریپتو تأثیر منفی گذاشته است.

Evgeny Gaevoy، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سازنده بازار ارزهای دیجیتال Wintermute، به CNBC گفت که فروپاشی FTX پذیرش دارایی‌های رمزنگاری را یک یا دو سال به عقب انداخت.

اگرچه بسیاری از سرمایه گذاران به DEX مراجعه می کنند ، اما نقدینگی و راحتی یکسانی را ارائه نمی دهند. تجمیع کننده های DEX می توانند با ارائه بهترین های هر دو جهان، تردید را کاهش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا