ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

با ظهور شواهد جدید، قربانیان Multichain به دنبال پاسخ‌هایی با بهره‌برداری ۱.۵ میلیارد دلاری می‌گردند

پلیس چین ممکن است Multichain را در تحقیقات پولشویی منهدم کرده باشد، اما سوالات زیادی از جمله شناسه جعلی ادعایی مدیر عامل آن همچنان باقی است.

در ۱۴ جولای، توسعه دهندگان پروتکل زنجیره متقابل چینی ۱.۵ میلیارد دلاری Multichain بدترین ترس کاربران را تأیید کردند.

مدیر عامل این پروتکل، که فقط به عنوان “ژائوجون هه” شناخته می شود، پس از ماه ها تکذیب مکرر در کانال های ارتباطی رسمی توسط مقامات چینی در ۲۱ می در کونمینگ دستگیر شد.

همچنین گفته می شود که تیم اصلی Multichain که در شانگهای فعالیت می کرد، دستگیر شد.

هرگز فاش نشد که چرا ژائوجون دستگیر شده است یا اتهامات چیست. با این حال، شواهد نشان می دهد که ممکن است وجوه Multichain به عنوان بخشی از یک عملیات ضد پولشویی در چارچوب سرکوب بیشتر ارزهای دیجیتال توسط مقامات چینی ضبط شده باشد.

علاوه بر این، یک شناسه جعلی ادعایی که توسط مدیر عامل برای ثبت عملیات Multichain استفاده می‌شود، فقط سؤالات بیشتری را ایجاد می‌کند.

قربانیان خواستار پاسخ هستند

علیرغم اطمینان قبلی خود از عدم تمرکز، تیم Multichain فاش کرد که سرورهای محاسباتی چند جانبه و کلیدهای خصوصی پروتکل همگی تحت کنترل انحصاری Zhaojun بودند که به پلیس تحویل داده شدند.

بدون دسترسی به چنین مواردی، پروتکل باید خاموش می شد و اعضای تیم آن در هیچ جایی یافت نمی شدند.

تا زمان افشا در ۱۴ جولای، ۱.۵ میلیارد دلار از ارزش کل قفل شده در پل Multichain غیرقابل دسترس باقی مانده است.

یک آتیmpt برای نجات دارایی های کاربران در اوایل همان ماه همچنین منجر به دستگیری خواهر Zhaojun شد. از زمان شروع دستگیری، وجوه در Multichain به طور مرموزی مبادله شده یا به کیف پول های ناشناس متصل شده است.

ArkRide، سرمایه گذار کریپتو، که ادعا می کند بیش از ۹۰۰۰ دلار در پروتکل Multichain گیر کرده است، مدت کوتاهی پس از حادثه یک گروه قربانیان را تأسیس کرد. این گروه اکنون بیش از ۳۰۰ عضو دارد.

ArkRide می گوید که وقتی گروه تشکیل شد، اعضا حتی نام مدیران کلیدی Multichain را نمی دانستند. متعاقباً، یکی از اعضا سندی از سازمان حسابداری و تنظیم مقررات شرکتی دولت سنگاپور را به اشتراک گذاشت که ادعا می‌شد یک پرونده تجاری چند زنجیره‌ای است.

در این سند “هه شیائوکون” ساکن استان جیانگسو، چین، به عنوان مدیر شرکت ذکر شده است. پس از دیدن این سند، برخی ادعا می کنند که “Zhaojun He” در واقع نام مستعار “He Xiaokun” است. (اول نام خانوادگی چینی نوشته می شود.)

چندین قربانی Multichain در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر به سفارتخانه ها و پلیس چین در کشورهای خود مراجعه کردند، اما هیچ پاسخی دریافت نکردند.

تقریباً همزمان با تحقیقات کاربران، بنیاد Fantom، یکی از بزرگترین کاربران پل Multichain قبل از فروریختن آن، با آنها تماس گرفت.

منابع فانتوم از طریق چندین پیام تلگرامی مدعی شدند که وکلایی در داخل چین برای کمک به روند بهبودی استخدام کرده است و تایید کرد که یکی از بنیانگذاران به نام Zhaojun توسط پلیس چین بازداشت شده است.

این منبع همچنین مدعی شد:

«ما در حال جمع‌آوری اطلاعات از طرف‌های مختلف بوده‌ایم و با یک شرکت حقوقی چینی تماس گرفته‌ایم تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنیم.»

منبع همچنین ادعا کرد که برخی از وجوه Multichain توسط صرافی‌های متمرکز و صادرکنندگان استیبل کوین مسدود شده است و این بنیاد در تلاش است تا این بودجه بین قربانیان توزیع شود. هنگامی که از این منبع در مورد احتمال قالی‌کشی پرسیده شد، این منبع نوشت: “من معتقد نیستم که تیم MC بودجه را اختلاس کرده باشد.”

در ۱۴ ژوئیه، آندره کرونژ، یکی از بنیانگذاران فانتوم، اظهار داشت که «Multichain ضربه بزرگی به شبکه بود، زیرا بسیاری از ارزش کل قفل شده آن شامل استیبل کوین‌های مشتق چند زنجیره‌ای است. »

بر اساس داده های بلاک چین ، صادرکنندگان استیبل کوین Circle و Tether بیش از ۶۵ میلیون دلار دارایی مرتبط با هک را مسدود کرده اند.

PJ Krypto، خالق محتوای آزاد ادعا کرد که به دلیل گیرکردن وجوهش در پروتکل Multichain، یک ماه کامل چک حقوق مشتری را از دست داده است. به گفته وی، این اتفاق در تاریخ ۱ آگوست، یعنی نزدیک به یک ماه پس از اعلام تیم مبنی بر عدم استفاده از پروتکل رخ داد.

رابط کاربری Multichain هیچ هشداری مبنی بر عدم استفاده از آن نداد (۲۳ اوت ۲۰۲۳)

 

پس از اینکه انتقال او به طور غیرعادی طولانی شد، PJ اکسپلورر بلاک Multichain را بررسی کرد و متوجه شد که مقدار غیرعادی زیادی از تراکنش‌های معلق دارد. او که نگران شده بود، سپس حساب های رسانه های اجتماعی پروتکل را بررسی کرد.

وی ادامه داد: تقریباً وقتی شروع به خواندن همه چیز کردم، فکم روی زمین افتاد.

سازنده محتوا اظهار داشت که چک حقوق او هنوز در پروتکل Multichain گیر کرده است. در نتیجه، او نتوانسته است به تیمش برای کارهای پیمانکاری فرعی که در ماه ژوئیه برای او انجام داده اند، پول بپردازد و احتمالاً باید از ماه آگوست این پرداخت ها را از درآمد خود جبران کند.

ArkRide در ۱۵ جولای تحت شرایط مشابه بیش از ۹۰۰۰ دلار ارز دیجیتال را در Multichain از دست داد. او از اینکه ضررش از این هک اندک بوده ابراز آرامش کرد و اظهار داشت که با دیگرانی ملاقات کرده است که خیلی بدتر شده اند:

«مبلغی که در Multichain از دست دادم به اندازه افرادی نیست که با آنها صحبت کردم، زیرا افرادی بودند که نزدیک به نیم میلیون ضرر کردند. من با چند نفر صحبت کردم که هر کدام ۱۰۰ هزار دلار ضرر کردند، و برخی از افراد بودند که به معنای واقعی کلمه نمی توانستند از روی پای خود بایستند، آنها به من گفتند که می خواهند خودکشی کنند .»

تحقیقات ادامه دارد

سیستم شناسه ملی چین اطلاعات مربوط به مدیر واقعی Multichain را فاش می کند. شناسه ملی چین یک شماره ۱۵ یا ۱۸ رقمی است که شامل حوزه قضایی، تاریخ تولد و جنسیت فرد است.

یک پرس و جو نشان داد که فردی که به عنوان “He Xiaokun” در اسناد ثبت نام Multichain در سنگاپور ذکر شده است در ۱۰ مه ۱۹۵۵ متولد شده است.

همان جستجو برای “Yang Qiumei”، یکی دیگر از مدیران فهرست شده در پرونده ثبت Multichain، نشان می دهد که فرد مذکور قبلا متولد ۲۰ ژوئیه ۱۹۵۷. Xu Ruduo، سومین مدیر Multichain – احتمالاً به یکی از بنیانگذاران Alfred Xu اشاره می کند – با استفاده از نوع دیگری از شناسه ثبت نام کرد.

آلفرد خو از زمان دستگیری همکارش غیرقابل دسترس بوده است.

جستجوی شناسه نشان داد که «هه شیائوکون»، فردی که به عنوان مدیر Multichain فهرست شده است، در حال حاضر ۶۸ ساله است و در روستایی در جیانگ سو زندگی می کند.

مشخص شده بود که هر دو نفر در یک آدرس در یک روستای روستایی چین ساکن هستند. پس از انتشار، منابعی تماس گرفتند و تأیید کردند که «هه شیائوکون» و «یانگ کیومی» والدین ژائوجون هی، مدیرعامل Multichain هستند. نام مدیرعامل نیز در سال ۲۰۱۹ تایید شد .

عکسی از Zhaojun در حین شرکت او در پروژه رمزنگاری Fusion در حدود سال ۲۰۱۷ منتشر شد و قبلاً تصویر پروفایل وی در حساب رسمی توییتر او بود.

Dejun Qian، یکی از بنیانگذاران Fusion، تأیید کرد که Zhaojun در زمان وقوع حادثه مسئول Multichain بوده است. این دو قبلاً درگیر یک اختلاف تجاری در مورد Multichain بودند که قبلاً Anyswap نام داشت.


Zhaojun He در تیم توسعه دهنده Fusion ذکر شده است. بیوگرافی او چنین است: «بیش از ۱۰ سال تجربه در تحقیق و توسعه امن لینوکس. مدیر فنی سابق سیستم عامل امنیتی پیشرو در چین. لیسانس مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی دالیان دریافت کرد.»

 

منابع بررسی شده توسط Cointelegraph ادعا می کنند که از همان ابتدا (۲۱ مه)، مقامات چینی ژائوجون را به “پولشویی” از طریق پل زدن دارایی های آلوده از کاربران از طریق پروتکل Multichain متهم کردند.

در نتیجه، پلیس تلاش کرده است تا تمام دارایی‌های پروتکل، کاربر، شرکت یا آلوده به یکسان را به عنوان عواید حاصل از جرم ضبط کند.

این منابع ادعا می‌کنند اگرچه برخی از این توقیف‌ها زمانی که صرافی‌های متمرکز یا صادرکنندگان استیبل کوین مسدود کردند، جلوگیری شد، بقیه به دست مقامات چینی رسیده است.

Wuwei Liang، یکی از کارکنان سابق صرافی رمزارز CoinXP، ادعا می کند که در سال ۲۰۱۹، کل تیم توسعه این شرکت توسط پلیس چین همراه با مصادره وجوه پروتکل و تعطیلی کلیه عملیات مربوطه دستگیر شدند.

لیانگ لیانگ، مدیر عامل شرکت، متعاقباً به اجرای یک «عملیات بازاریابی چند سطحی» و «طرح هرمی» متهم شد که در صورت محکومیت می‌تواند منجر به توقیف مجرمانه دارایی‌های کاربران و شرکت‌های پروژه شود.

در جریان دادگاه ژوئیه امسال، برخی منابع ادعا می کنند که شاهدان کلیدی و وکلای مدافع به ارعاب قانونی تهدید شده اند.

طبق گزارش‌ها، یک قاضی رئیس دادگاه اعلام کرد : «فرض بر بی‌گناهی تا زمانی که مجرمیت ثابت شود یک اصل صحیح در قوانین چین نیست.» دادگاه به تعویق افتاد.

شرکت کنندگان آزمایشی CoinXP ظاهراً توسط پلیس دستگیر شدند

 

در حادثه مشابهی در ۲۹ مه، صرافی رمزنگاری چینی BKEX به دلیل نیاز به همکاری با پلیس به اتهام “پولشویی” برداشت ها را به حالت تعلیق درآورد.

این صرافی از آن زمان تاکنون فعال نبوده است، و مانند Multichain، اعضای تیم آن در هیچ کجا یافت نمی شوند. کانال های اجتماعی نیز سرد شده اند. وب سایت آن نیز آفلاین است.

Crypto مبادله آخرین پیام BKEX به کاربران قبل از توقف برداشت.

در حادثه‌ای دیگر، کل تیم توسعه‌دهنده دلار هنگ‌کنگ و ناشر استیبل‌کوین یوان چین، Trust Reserve در ماه مه پس از یورش پلیس به دفتر آن ناپدید شدند . منابع محلی می گویند که توسعه دهندگان Trust Reserve بازداشت شده اند. باز هم اتهامات مشخص نیست.

اتهامات فساد

در هر یک از این موارد، پلیس نه به سرمایه گذاران از اتهامات علیه توسعه دهندگان پروتکل اطلاع داده است و نه از فرآیندی که سرمایه گذاران می توانند برای بازیابی وجوه خود طی کنند.

لیانگ CoinXP ادعا می کند که این به این دلیل است که پلیس از سیستم قانونی به عنوان ابزاری برای فساد برای اختلاس سرمایه سرمایه گذاران به نفع خود استفاده می کند:

وکلای مدافع طرفین و خانواده‌هایشان [مدیر رمزارز دستگیر شده] را متقاعد می‌کنند که از این امر پیروی کنند، سرورها را تعطیل کنند، کلیدهای [خصوصی] را تحویل دهند، و در اعتراف به گناه همکاری کنند و ادعا کنند که این امر منجر به اغماض خواهد شد.

آنها نمی دانند که این امر باعث می شود مجریان قانون به راحتی از رفتار غیرقانونی سود ببرند، “قانونی” طرفین را به سمت زندان سوق می دهد و در عین حال، “قانونی” دارایی های دیجیتالی را که متعلق به کاربران، سرمایه گذاران و بنیانگذاران است از بین می برد.

به هر دلیلی، دولت چین هنوز به سؤالات سرمایه گذاران درباره اینکه این وجوه کجا رفته و چرا به کاربران بازگردانده نشده است، پاسخ نداده است.

کاربرانی مانند ArkRide، PJ Krypto و دیگران در گروه «کلاهبرداری چند زنجیره‌ای» تاکنون نتوانسته‌اند پاسخی در مورد اینکه پولی که به سختی به دست آورده‌اند را دریافت کنند.

اما یک چیز مسلم است: اکسپلویت Multichain به عنوان یکی از بدترین هک های رمزنگاری در سال ۲۰۲۳ از بین خواهد رفت.

دارایی های کاربران Multichain در سراسر جهان به طور مرموزی ناپدید شده است. اگرچه ممکن است برخی از وجوه بازیابی شوند، اما بسیاری از آنها هنوز آسیبی را که به آنها وارد شده است، تجربه می کنند.

به‌روزرسانی در ۲۳ آگوست ۲۰۲۳ ساعت ۱۹:۲۵ UTC: این مقاله به دنبال یک خبر از خواننده به‌روزرسانی شده است و تأیید می‌کند که دو مدیر ثبت‌شده در پرونده Multichain سنگاپور در واقع والدین مدیر عامل Zhaojun He هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا