اخبار کسب و کارها

مجازات شهادت دروغ و کذب چگونه است؟

شهادت نقش مهمی در نظام قضائی دارد زیرا به عنوان یکی از دلایل مهم اثبات دعاوی در قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی، تحت عنوان ادله اثبات دعوا از آن نام برده شده است و بسیاری از دعاوی به وسیله شهادت شاهدان به نتیجه رسیدند؛ به همین دلیل شهادت در دادگاه از موضوع های حائز اهمیت است. کسانی که به دلایل مختلف درگیر مشکلات حقوقی و کیفری شده باشند و توانایی حل پرونده خود را نداشته باشند، می توانند پرونده را به بهترین وکیل در بابل بسپارند تا روند پرونده سریع تر پیگیری شود. برای اطلاعات بیشتر به سایت وکیل چی (vakilchi.com) مراجعه کنید.

شهادت در نظام قضائی به چه معنا است؟

شهادت به معنا دادن گواهی به نفع یا ضرر دیگران در دادگاه است که اگر این امر به شکل کذب صورت بگیرد، ممکن است تاثیری زیادی در نتیجه نهایی دادگاه داشته باشد، بنابراین شهادت دروغ دارای مجازات پیش بینی شده در قانون است. در صورت دروغ بودن شهادت باید کذب بودن شهادت فرد در دادگاه به موجب حکم قطعی اثبات شود. اگر وسیله آگاهی شاهد گواه بینایی او باشد، گواه را شاهد عینی و گواهی او را «مشاهده» نامند و اگر وسیله آگاهی قوه سامعه باشد، گواه را شاهد سمعی و گواهی او را «اسماع» می خوانند.

مجازات شهادت دروغ

شهادت دروغ به این معنا بوده که فردی شهادتی بر خلاف واقعیت می دهد، یعنی نزد مقام قضائی در دادگاه بر خلاف آنچه حقیقت دارد شهادت می دهد که ممکن است شهادت او تاثیر بسیار زیادی در حکم نهایی دادگاه داشته باشد. طبق قانون ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس که در دادگاه و نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد، به حبس و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. به طور کلی می توان مجازات شهادت دروغ را به دو قسمت تقسیم نمود:

مجازات اختصاصی که بستگی به مورد شهادت دارد و اگر شهادت کذب از روی عمد باعث خسارت شده باشد، باید جبران گردد. یعنی اگر خسارت مالی باشد، باید ارزش خسارت وارد شده را بپردازد. اگر خسارت جانی و بدنی باشد باید قصاص شود یا دیه بپردازد. به عنوان مثال اگر در اثر شهادت او کسی را قصاص یا اعدام کرده اند، بازماندگان می توانند بسته به عمد یا خطا بودن مورد درخواست قصاص یا دیه کنند. شهادت دروغ تنها اگر در دادگاه و در محضر مقام رسمی دادگاه صورت بگیرد قابل مجازات است. بنابراین اگر در دادگاه نباشد نمی توان جرم در نظر گرفت. سه نوع مجازات در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده است:

  • حبس از ۹۱ روز تا دو سال
  • جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار تا ۱۲ میلیون ریال
  • اگر در شهادت دروغ شخص مجازاتی بر دیگران اعمال شده باشد که از مجازات قصاص (مثلا قطع عضو) دیات (دیه سقط جنین ) یا حدود (حد زنا) در اینجا مسئولیت این مجازات اعمال شده بر عهده شاهد دروغگو است و این شخص مجازات خواهد شد. برای مثال اگر در پرونده ای به دروغ شهادت بدهد که شخصی باعث سقط شدن جنین شده باید دیه آن جنین را بپردازد یا اگر در بحث قصاص و یا شهادت دروغ خود موجب قطع عضو شخصی شده باشد همان عضو شاهدی که به دروغ شهادت داد قطع خواهد شد.

نحوه شکایت از شهادت دروغ

اگر شخصی علیه شما شهادت دروغ داد ابتدا باید یک شکایت با موضوع شهادت دروغ در دادگاه مطرح نمایید. ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمونده و با پر نمودن فرم شکوائیه، باید ادله و مستندات خود را ذیل شکوائیه خود ضمیمه کند و به دادگاه تقدیم نماید. پس از بررسی و تعقیب پرونده در دادسرا و بررسی صحت شکایت شخص شاکی، پرونده به دادگاه کیفری ارسال می شود. بعد از بررسی ادله و مستندات شاکی در دادگاه، قاضی حکم متقضی را صادر می نماید.

شرایط تحقق شهادت دروغ

شهادت از جمله جرائم عمدی است زیرا در ابتدای ادای شهادت شاهد باید سوگند یاد کند که هر چیزی که می گوید حقیقت دارد، بنابراین به مفاد شواهد و نتیجه حاصله از این عمل واقف است. به همین دلیل اگر فردی در دادن شهادت حقیقت را کتمان کند و به کذب و خلاف واقع شهادت بدهد، مرتکب جرم شهادت دروغ شده است.

آثار شهادت دروغ

  • شهادت دروغ موجب حکم است و هر حکمی که بر این اساس صادر شود، بلا اثر است.
  • در شهادت کذب هرگاه سبب ورود خسارت شود، باید آن را جبرا کند. یعنی شهود باید خسارت زیان دیده را بپردازد.
  • در امور کیفری یکی از جهات درخواست تجدید نظر دروغ بودن شهادت شهود است.
  • چنانچه شاهد پس از اتیان سوگند شهادت دروغ بدهد با احراز این موضوع برای دادگاه مجازات سوگند و شهادت دروغ قابل جمع است. همچنین اگر شهادت دروغ در مورد حدود، قصاص یا دیات باشد، قاعده جمع مجازات ها اعمال می شود.

کلام آخر

قانون گذار شهادت دروغ را در نظام حقوقی ما جرم انگاری کرده است زیرا ممکن است در بعضی از پرونده ها شهادت، تاثیر زیادی در حکم نهایی دادگاه داشته باشد، اما در موارد بسیاری دیده شده که افراد با گرفتن پول و یا منفعت به دروغ شهادت داده اند و سبب شده اند، حکم نهایی به کلی مسیر دیگری پیدا کند.

سپاس گزاریم که تا پایان مقاله همراه ما بودید. سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در مورد مجازات شهادت دروغ در اخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا