اخبار گوناگون

تحلیل و بررسی خرید و فروش آهن آلات در بورس

بازار بورس به‌عنوان یکی از بازارهای پرطرفدار معامله آهن آلات شناخته می‌شود که معمولا در اغلب موارد با سود زیادی همراه است. یکی از دلائل رویکرد به خرید از بورس، بالا بودن قیمت آهن در کارخانجات و حتی در بازار است. خرید آهن از بورس مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه این متن به تحلیل و بررسی خرید و فروش آهن آلات در بورس می‌پردازیم.

نمودار تحلیل و بررسی خرید و فروش آهن آلات در بورس

قیمت خرید آهن در بورس کالا

تورم، مسائل سیاسی منطقه و جهانی باعث شده که قیمت میگرد، آهن آلات و بسیاری از مقاطع فولادی طی چندوقت اخیر نوسانات زیادی را در بازار تجربه کنند؛ به همین دلیل کارشناسان و متخصصین شرکت بورس کالا و اوراق بهادار، هرروز با در نظر گرفتن شرایط منطقه و تورم دلار و طلا، تاثیر آن را بر قیمت هر یک از محصولات و قیمتی نهایی را در تابلوهای بورسی درج می‌کنند که خریداران باتوجه به قیمت‌ روز خرید خود را از بورس کالا انجام دهند.
خریداران باید نمودار قیمت میلگرد، تیرآهن، نبشی یا سایر مقاطع فولادی در بورس کالا را بررسی و آن را با لیست قیمت همین محصولات در بازار مقایسه کنند و با قیمت ارزان تر خرید خود را ثبت کنند. 

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات در بورس

همان‌طور که عوامل زیادی در قیمت مقاطع فولادی در بازار تاثیر دارند، بورس کالا هم از این قضیه مستثنی نیست. عوامل بسیار زیادی بر قیمت آهن آلات در بورس تاثیر می‌گذارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 

تورم و هزینه مواد اولیه فولاد

خرید مواد اولیه و تامین لوازم تخصصی برای تولید فولاد می‌تواند در روند افزایشی یا کاهشی محصولات فولادی تاثیر داشته باشد. با بالا رفتن میزان تقاضا بر عرضه این قیمت هرروز روند صعودی در پیش گرفته و باعث افزایش قیمت محصولات در بورس کالا شود. 

تورم و هزینه نیروی کار فولاد

تورم و افزایش قیمت مواد اولیه بر دستمزد کارگران تاثیر دارد و همین موضوع می‌تواند روی روند قیمت‌گذاری مقاطع فولادی اثربخشی داشته باشد. اگر از این مورد فاکتور بگیریم، قیمت صعودی نفت و گاز و نوسانات  هم می‌تواند منجر به تشدید همه عوامل پیش از تولید باشد.

نوسانات قیمت آهن آلات در بازار بورس و بازار جهانی | آهن رسان

تورم و عرضه و تقاضای آهن آلات

میزان عرضه و تقاضا و متعادل نگه‌داشتن بازار می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات در بورس باشد. عموما کارشناسان بورس، میزان عرضه و تقاضا را پیش بینی خواهند کرد و اگر اطلاعات غلط و تصمیم‌گیری‌های اشتباه گرفته شود، با تورم و افزایش قیمت محصولات در کشور، قیمت خرید فولاد بالا رفته و خریداران با کمبود عرضه مواجه می‌شوند.

تورم و هزینه حمل و نقل فولاد

قیمت حمل و نقل یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت خرید و فروش آهن آلات در بورس کالا است. میزان مسافت و زمان ارسال محصولات خریداری شده می‌تواند در کاهش یا افزایش روند قیمت‌گذاری دخیل باشد. به غیر از این مورد اگر بخواهیم تغییرات آب و هوایی و فصلی را در نظر بگیریم، آهن آلات از بورس کالا به همراه حمل و نقل آن می‌تواند بیشتر هم باشد؛ زیرا در فصل زمستان با در نظر گرفتن تغییرات فصلی و حتی برف، حمل و نقل نسبت به تابستان سخت‌تر است.

روش‌های خرید آهن آلات در بورس

در حال حاضر مشتریان برای خرید آهن آلات از بورس، باید مدارک و سپرده خود را به کارگزاری بورس تحویل بدهند. خریداران می‌توانند با مراجعه به کارگزاری نسبت به اخذ کد بورسی و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند. روش‌های خرید آهن آلات در بورس به صورت زیر هستند:

خرید آهن در بورس با عنوان فرد حقیقی

برای خرید آهن به عنوان فرد حقیقی، می‌بایست باید مدارک خود را به کارگزاری بورس تحویل دهید که  این مدارک شامل موارد زیر است:
⦁    کپی از صفحات شناسنامه
⦁    کپی از صفحات کارت ملی
⦁    تکمیل فرم مشتریان حقیقی
⦁    درج اطلاعاتی مثل آدرس و کد پستی و شماره تماس

خرید آهن در بورس با عنوان فرد حقوقی

در حال حاضر محدودیتی بر روی معاملات بورس کالا اعمال شده و باید معاملات به صورت حقوقی باشند که مدارک لازم برای دریافت کد معاملاتی، شامل موارد زیر می‌شود:
⦁    روزنامه رسمی ثبت شرکت‌ها
⦁    شناسنامه اعضا هیئت‌ مدیره
⦁    کارت ملی اعضا هیئت مدیره
⦁    روزنامه آخرین تغییرات شرکت
⦁    فرم امضا و نام و نام خانوادگی سهام‌داران
⦁    شماره‌ حساب شخص حقوقی
برای خرید از بورس کالا باید ۲ نکته را در نظر بگیرید:

⦁    اول از همه باید از قیمت آهن و مقاطع فولادی روی کالاهای بورس مطمئن شوید، این قیمت‌ها قیمت تمام شده کالا نیست و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است. شما باید این ارزش افزوده را بعدا محاسبه و پرداخت کنید. 
⦁    دومین مورد نحوه فروش در این بازار است که بورس مقاطع را به صورت سلف می فروشد. سلف به این معناست که باید ابتدا مبلغ بار را پرداخت کنید، ولی زمان تحویل بار خریداری شده ۲ ماه پس از زمان تسویه حساب است. 

مراحل خرید آهن آلات از بورس کالا | آهن رسان

مراحل خرید آهن آلات از بورس کالا

برای خرید از بورس کالا، ابتدا باید مراحلی را برای ثبت نام در سامانه بورس به نشانی اینترنتی ime.co.ir انجام دهید.
این مراحل به صورت زیر هستند:
⦁    دریافت کد معاملاتی بورس کالا از طریق کارگزاری
⦁    فرم ثبت خرید درکارگزاری با ارائه قیمت آهن آلات
⦁    گذاشتن سپرده در کارگزاری برای خرید از بورس کالا
⦁    انتقال سفارش مشتری به تالار معاملات توسط کارگزار
⦁    تایید توسط کارگزار و حضور در تالار معاملات آهن آلات
⦁    واریز باقی مانده وجه معامله به حساب کارگزار
⦁    تسویه حساب‌ها بعد از خرید در پایاپای
⦁    واریز ارزش افزوده و دریافت پروانه بهره‌برداری

مزایا و معایب خرید از بورس کالا چیست؟

خرید از بورس کالا مزایای زیادی دارد:
⦁    ایجاد اطمینان در بین طرفین معامله
⦁    کشف نرخ بر اساس عرضه و تقاضا
⦁     جبران خسارت خریدار یا فروشنده در صورت عدم انجام تعهدات
در مقابل خرید از بورس می‌تواند معایبی هم داشته باشد:
⦁    حجم خرید معین و خرید بصورت سبد عرضه: یعنی باید در یک تناژ مشخص مثلا ۱۱۰ یا ۲۲۰ تن و با ابعاد عرضه شده خرید انجام شود.
⦁    پرداخت مالیات به صورت کامل

نکات مهم در مورد خرید و فروش آهن در بورس

⦁    با توجه به شرایط بازار تعداد زیادی از تولیدکنندگان و بسیاری از کارخانه‌های تولیدی مقاطع فولادی، محصولات عرضه شده خود را به صورت سبد ارائه می‌دهند. 
⦁    روزهای خرید میلگرد در بورس کالا چهارشنبه‌ها و در ساعت ۱۱ انجام می‌شود.
⦁    در نظر داشته باشید که قیمت‌ها به‌صورت رقابتی در بورس کالا است.
⦁    تعداد کارگزاری‌های رسمی در بورس کالا حدوداً ۹۰ عدد است.
⦁    خریداران تا ۳ روز بعد از خرید، فرصت تسویه حساب دارند و در صورت تأخیر خریدار برای تسویه مبلغ، مقدار ۰.۲۵ درصد ارزش معامله به‌صورت روزانه به‌عنوان جریمه باید به فروشنده بپردازد که این روند تا ۱۰ روز کاری ادامه دارد. اگر این کار انجام نشود، بعد از آن معامله فسخ خواهد شد.
⦁    سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان در بورس کالا برای اشخاص حقیقی حداقل ۲۰ تن است.
⦁    تمامی تولیدکنندگان فولاد باید محصولات خود را برای فروش در بورس کالا بگذارند. شرکت‌هایی مثل فولاد (راد همدان)، آناهیتا گیلان، فولاد میانه (آذربایجان) و فولاد البرز ایرانیان از جمله عرضه کنندگان در این حوزه هستند.
⦁    به این دلیل که از حضور دلالان در این بازار جلوگیری شود؛ فقط تولیدکنندگان محصولات فولادی مجازند محصولات خود را به فروش بگذارند.
⦁    برای خرید بایستی اطلاعات هویتی خود را در وبسایت بورس کالای ایران ثبت کنید. بعد از آن باید میزان حجم خرید خود را مشخص کرده باشید و در صورتی که در بورس خرید خود را ثبت کردید تا هفت روز فرصت تسویه حساب دارید.

سخن پایانی

بازار بورس کالا یکی از بازارهای پرطرفدار خرید و فروش آهن آلات است که با وجود ایجاد شرایط بهتر برای خریداران، کاهش آشفتگی بازار و ثبات قیمت، می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. قیمت‌گذاری آهن آلات در بورس باتوجه به میزان عرضه و تقاضا، هزینه‌های مواداولیه، هزینه‌های حمل‌ونقل و… متفاوت است. قبل از اینکه به خرید و فروش در این بازار بپردازید، باید از لیست قیمت آهن آلات در بازار مطمئن شده و مالیت بر ارزش افزوده را به این مبلغ اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا