اخبار گوناگون

روانشناسی رنگ‌ها

تاثیر رنگ بر خلق و خو و احساسات را نمی‌توان نادیده گرفت. رنگ ابزار قدرتمندی برای ارتباط است و همچنین یکی از راه‌هایی است که ما رفتارمان را شناسایی می‌کنیم. رنگ لباس ما به‌عنوان نشانه‌ای برای دیگران عمل می‌کند و بر واکنش‌های فیزیولوژیکی ما و دیگران نیز اثر می‌گذارد. روانشناسی رنگ در واقع رنگ‌ها و ارتباط آن با رفتار و عملکرد افراد را مورد مطالعه قرار می‌دهد، بنابراین می‌توان گفت رنگ‌هایی که در استایل روزمره استفاده می‌کنیم، نقش مهمی در تصمیمات ما و نوع نگرش و رفتار ما دارند. شکی نیست که رنگ می‌تواند نقش مهمی در کمد لباس و زندگی ما داشته باشد. پس سوال این است که چگونه می‌توانیم لباسی با رنگ مناسب را انتخاب کنیم که بر خلق و خوی ما و طرف مقابلمان تأثیر مثبتی بگذارد؟

نوشته های مشابه

روانشناسی با کمک رنگ لباس

به گفته بسیاری از طراحان پوشاک ، رنگ لباس شما می‌تواند نشانه‌ای از ویژگی شخصیتی شما و خلق و خوی شما باشد. حتی اگر لباس‌های شما طیف متنوعی از رنگ‌ها را شامل شود، اما همچنان یک رنگ وجود دارد که به شما اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. از آنجایی که برخی رنگ‌ها با احساسات مثبتی مرتبط هستند، استفاده از آن‌ها ممکن است بر سلامت روان شما نیز تأثیر مثبت بگذارد. در واقع زندگی ما پر از موقعیت‌هایی است که می‌خواهیم در آن‌ها تأثیر خوبی از خود به جا بگذاریم. برای مثال در مصاحبه‌های شغلی استفاده از رنگ‌های تیره بسیار معمول است و شما را فردی حرفه‌ای و علاقه‌مند به کار معرفی می‌کند. در مصاحبه‌های کاری برای سازمان‌های خصوصی که بر کار تیمی و خلاقانه تمرکز دارند، استفاده از رنگ‌های روشن و شاد خلق و خوی شما را بهتر به نمایش می‌گذارد. بنابراین استفاده از لباس‌هایی با رنگ شاد در استایل روزانه می‌تواند موجب بهبود خلق و خو و اعتماد به نفس شما شود.

سفید

رنگ سفید یکی از آن رنگ‌هایی است که در بیشتر استایل‌های روزانه و رسمی به چشم می‌خورد. از لحاظ روانشناسی رنگ سفید سمبل آزادی، پاکی، سادگی و صمیمیت است و به همین دلیل است که بیشتر افراد در مراسم‌های مهم خود مانند تولد یا عروسی دوست دارند سفید بپوشند. رنگ سفید بیشتر در استایل‌های روزمره و رسمی نیز دیده می‌شود و نماد افرادی معتمد است که به حرفه خود علاقه دارند. با وجود اینکه رنگ سفید بیشتر نماد سادگی و آزادی و سرزندگی است اما بسیاری از افراد از این رنگ در استایل خود استفاده می‌کنند. برخی افراد به دلیل ترجیح شخصی، رنگ سفید را رنگی خنثی می‌دانند. با این حال در موقعیت‌های کلی‌تر، رنگ سفید یک انتخاب عالی مناسب برای مصاحبه‌های شغلی، جلسات سرمایه‌گذاری، ارائه‌های پزشکی و هر رویدادی است که نشان‌دهنده شروع دوباره است.

مشکی

مشکی که به عنوان یکی از رنگ‌های کلاسیک شناخته می‌شود، نماد رسمیت، جدیت و قدرت و اعتبار است. اگر برای استایل خود شلوار جین مشکی کلاسیک یا یک لباس ست مشکی را انتخاب کنید، این رنگ تیره گویای سبک زندگی شماست. افرادی که مشکی یکدست می‌پوشند معمولا کمد لباس مینیمالیستی دارند و بنابراین معمولاً فرد جدی‌تری شناخته می‌شود. اما با این حال تفاوت‌های فرهنگی در مورد پوشیدن لباسی با رنگ مشکی زیاد است. اما به طور کلی، مشکی ممکن است شما را فردی جسور و مقتدر، جدی و قوی و یا کلاسیک و مرموز نشان دهد. بیشتر افرادی که رنگ مشکلی را برای استایل‌های روزانه و یا رسمی خود انتخاب می‌کنند، افرادی حساس و جاه طلب هستند و قصد دارند توجه دیگران را از لباس به شخصیت خود معطوف کنند.

قرمز

بر اساس نظر بسیاری از طراحان مد و پوشاک مردانه و زنانه، رنگ قرمز نماد شهوت و قدرت است و افرادی که در استایل خود از این رنگ استفاده می‌کنند، می‌خواهند دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهند. بیشتر افرادی که لباسی از طیف رنگی قرمز به تن دارند، از نظر دیگران شخصیت پر انرژی و پویایی دارند. استفاده از لباس قرمز همچنین ممکن است اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. همچنین افرادی که از بیشتر از رنگ قرمز استفاده می‌کنند، از نظر ظاهری جذاب و خواستنی هستند و

قاطع و هدف گرا، پر انرژی و فعال و همچنین توجه طلب و جسور شناخته می‌شوند.

نارنجی

نارنجی رنگ اشتیاق، توجه، شادی و انرژی است. از لحاظ روانشناسی نارنجی رنگی پر جنب و جوش و پویایی در نظر گرفته می‌شود. روانشناسانی که در زمینه رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها بر خلق و خو مطالعه می‌کنند، این رنگ را با انرژی و اشتیاق مرتبط می‌دانند و اظهار دارند پوشیدن لباسی با رنگ نارنجی می‌تواند باعث شادی شود. در واقع این رنگ نماد برونگرایی و احساسات عمیق شما به روابط متقابل است. از این رو بیشتر افراد از رنگ نارنجی به هنگام شرکت در ورزش‌ها یا فعالیت‌های گروهی استفاده می‌کنند.

زرد

از نظر روانشناسی رنگ زرد نماد روشنایی، انرژی، گرما و توجه است و بیشتر افرادی که از این رنگ در استایل‌های روزمره خود استفاده می‌کنند، آن را وسیله‌ای برای جلب توجه و انتقال انرژی به دیگران می‌دانند. رنگ زرد سمبل خورشید، شادی و لبخند است و طبق مطالعات محققان این رنگ ترشح سرتونین در بدن را افزایش داده، موجب تسریع متابولیسم سلول‌ها می‌شود و تقویت روحی و افزایش دقت و تمرکز را به دنبال دارد. بیشتر افزادی که روحیه فعال و خلاقی دارند، معمولاً از رنگ زرد بیشتر در استایل‌های خود استفاده می‌کنند.

سبز

رنگ سبز نماد طراوت و طبیعت، سرزندگی و امنیت است. رنگ سبز رنگی است که می‌تواند حس آرامش و امنیت را در شما ایجاد کند. این رنگ همچنین از دیرباز نماد باروری و شانس بوده است. رنگ سبز به دلیل صفا و طراوت و ارتباطی که با طبیعت دارد، موجب احساس آرامش و رضایت می‌شود و رنگی ایده آل برای ملاقات با افراد جدید است. افرادی که بیشتر از رنگ سبز در استایل خود استفاده می‌کنند، روحیه لطیفی دارند، محتاط و مهربان هستند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

آبی

رنگ آبی نماد اعتبار، وفاداری، آرامش و صداقت است.

آبی رنگ آسمان و اقیانوس، دو قسمت از جهان ما را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که پوشیدن رنگ آبی نشان دهنده وفاداری و ثبات است و می‌تواند به ما و اطرافیانمان کمک کند تا احساس آرامش کنیم. طیف رنگی آبی می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و آن را به یک گزینه عالی برای سخنرانی‌های محل کار یا ایونت‌ها و مراسم‌های مهم تبدیل کند. رنگ آبی احساس اعتبار و اعتماد به نفس را در افراد تحریک می‌کند، بنابراین لباس های زنانه با رنگ آبی را می‌توان بهترین گزینه برای جلسات و مصاحبه‌های کاری در نظر گرفت.

رنگ صورتی

رنگ صورتی سمبل عشق، مهربانی و آرامش است. این رنگ ترکیبی از قرمز و سفید است که در امروزه در تناژ‌های تیره و روشن در استایل‌های مردانه و زنانه نیز دیده می‌شود. این رنگ از گذشته تا به امروز پیوندی نزدیک با زنان داشته است و نماد مهربانی و شفقت بوده است. با وجود کلیشه‌های جنسیتی، صورتی می‌تواند در هر دو جنس مورد استفاده قرار گیرد. این رنگ احساس شادی، عشق و شادابی را در افراد ایجاد می‌کند و بیشتر برای مهمانی‌های دوستانه و استایل‌های روزانه استفاده می‌شود. طبق گفته روانشناسان افرادی که به رنگ صورتی علاقه دارند و بیشتر لباس‌هایی در این طیف رنگی می‌پوشند، افرادی آرام، رمانتیک، خوشبین و مهربان هستند و حس اعتماد و اطمینان را در طرف مقابل ایجاد می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا