ارزهای دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

آموزش کار با صرافی غیرمتمرکز Just Swap

پلتفرم Just Swap که به تازگی و با نسخه بتا راه اندازی شده است، تقریبا مانند Uniswap یا Moonyswap کار می‌کند؛ با این تفاوت که بر روی بلاک چین ترون کار می‌کند و در نتیجه، کارمزد تراکنش‌های آن بسیار کمتر است (حدود ۰.۳ درصد)؛ هم برای تامین نقدینگی در استخر نقدینگی این DEX و هم برای مبادلات توکن‌ها.

برای متصل شدن و استفاده از پلتفرم Just Swap، شما نیاز به یک کیف پول TronLink دارید. البته می‌توانید آدرس ترون خود را از کیف پول‌های Trust Wallet، Exodus، اتمیک و یا کیف پول‌های دیگر خود که ترون را ساپورت می‌کنند، Import کنید. زمانی که آدرس ترون خود را Import کردید، وارد سیستم لاگین می‌شوید.

زمانی که با موبایل خود از Just Swap استفاده می‌کنید و اپ TronLink را نیز در موبایلتان نصب دارید، به طور خودکار به اکانت ترون لینک خود متصل می‌شوید و نیازی نیست که به صورت دستی وارد کیف پولتان شوید و آن را به Just Swap متصل کنید.

زمانی که وارد شدید، در سمت چپ خود، آدرس و مقدار ترونی که در کیف پولتان دارید را مشاهده می‌کنید.

استخرهای نقدینگی مثل Just Swap چگونه کار می‌کنند؟

به این نوع DEXها که دارای استخر نقدینگی هستند، ماینینگ نقدینگی (Liquidity Mining) نیز می‌گویند. در این پلتفرم‌ها، هر چه استخر نقدینگی بزرگ‌تر باشد، پاداش‌ها نیز بیشتر خواهد شد. همچنین اگر استخر نقدینگی کوچک باشد، تاثیر قیمت (Price Impact) نیز بیشتر خواهد شد.

استخرهای نقدینگی، استخرهای توکن‌هایی هستند که در یک قرارداد هوشمند قفل شده‌اند. این پلتفرم‌ها، معاملات را توسط تامین نقدینگی انجام می‌دهند. یکی از اولین پروژه‌هایی که از این استخرهای نقدینگی استفاده کرد، Bancor بود.

در سیستم‌های دفتر سفارش (Order Book) مثل صرافی‌های متمرکز، خریداران و فروشندگان سفارشات خود را ثبت می‌کنند. خریداران سعی می‌کنند دارایی را در پایین‌ترین قیمت ممکن بخرند و فروشندگان سعی می‌کنند در بالاترین قیمت همان دارایی را بفروشند. در این سیستم‌ها، هم خریداران و هم فروشندگان، باید سر قیمت با هم به تفاهم برسند. این می‌تواند از طریق پیشنهاد قیمت بالاتر از طرف خریداران و یا پیشنهاد قیمت پایین‌تر از طرف فروشندگان اتفاق بیافتد.

اما اگر کسی نخواهد سفارش خود را در یک قیمت منصفانه ثبت کند چه اتفاقی میافتد؟ اینجاست که بازارسازها (Market Maker) وارد کار می‌شوند.

در اصل، مارکت میکرها، معاملات را از طریق منصفانه‌تر کردن قیمت‌ها برای خریداران و فروشندگان، راحت می‌کنند. با تامین نقدینگی، تریدرها می‌توانند همیشه معاملات خود را انجام دهند، بدون این که نیازی به انتظار برای طرف مقابل داشته باشند.

مسئله‌ای که وجود دارد، این است که مدل‌های دفتر سفارش، شدیدا متکی به مارکت میکرها هستند. بدون آنها، نقدینگی این صرافی‌ها کاهش می‌یابد و این برای کاربران معمولی، غیرقابل استفاده است. همچنین، بازارسازها با تغییرات ثابت قیمتی، معمولا قیمت فعلی را دنبال می‌کنند. این باعث می‌شود که در صرافی، تعداد بسیار زیادی سفارش ثبت شود و سفارشات بسیار زیادی نیز کنسل شود.

در شکل اصلی خود، یک استخر نقدینگی مثل Just Swap ، در هر استخر ۲ توکن را نگهداری می‌کند تا بازار جدیدی را برای جفت ارز دیجیتال مورد نظر ایجاد کند. این جفت ارزهای دیجیتال باید هم ارزش یکدیگر باشند (مثلا ۱ اتر با ۴۰۰ تتر). زمانی که استخر جدید ساخته شد، اولین تامین کننده نقدینگی، قیمت اولیه دارایی داخل استخر را تعیین می‌کند. اگر قیمت اولیه توکن‌های داخل استخر (که توسط تامین کننده نقدینگی تعیین شده) با قیمت بازار جهانی تفاوت داشته باشد یا منطقی نباشد، کاربران دیگر با استفاده از این فرصت آربیتراژ پیش آمده استفاده می‌کنند و قیمت را به یک محدوده منطقی می‌رسانند.

زمانی که نقدینگی در استخر تامین شد، تامین کننده توکن‌های مخصوص این استخر را به نسبت مقدار نقدینگی تامین کرده، دریافت می‌کند. این توکن‌ها زمانی به تامین کننده داده می‌شوند، که ترید موفق در جفت ارز تامین کرده او انجام شده باشد.

قیمت در پلتفرم Just Swap توسط تعداد توکن‌های داخل هر استخر تعیین می‌شود. قرارداد هوشمند این پلتفرم، یک فرمول ثابت برای این کار دارد؛ X*Y=K . در این فرمول: X نشان دهنده توکن اول، Y نشان دهنده توکن دوم و K نشان دهنده یک عدد ثابت است. هر معامله توسط جایگزین شدن مقداری از توکن‌ها با تعدادی از توکن دیگر انجام می‌شود. برای این که این قضیه ثابت بماند،‌ موجودی توکن‌ها بر اساس آن آپدیت می‌شوند، که این باعث تغییر در قیمت‌ها می‌شود.

چگونه با Just Swap کار کنیم؟

معامله در این پلتفرم بسیار ساده است و نیازی به احراز هویت (KYC) ندارد. در مقایسه با Uniswap و Moonyswap، شما نمی‌توانید در این پلتفرم توکن‌های سفارشی (Custom) را اضافه کنید. برای مثال اگر یک توکن برای خود ساخته‌اید، فعلا در حال حاضر قادر به لیست کردن آن در Just Swap نیستید. این قضیه از طرفی خوب است؛ چرا که جلوی لیست شدن توکن‌های اسکم یا کلاهبردار را می‌گیرد؛ اما از طرف دیگر، پلتفرم تا حدود زیادی متمکز می‌شود. چرا که تنها شرکت ترون انتخاب می‌کند که کدام توکن در Just Swap لیست شود.

در حال حاضر  و در زمان نگارش مقاله، USDT/TRX بیشترین نقدینگی در Just Swap را با نقدینگی حدود ۴۷ میلیون دلار داراست، که از زمان راه اندازی این پلتفرم یعنی حدود دو هفته پیش، رشد بسیار زیادی داشته است (در آن زمان نقدینگی این جفت ارز دیجیتال حدود ۱ میلیون دلار بود). همچنین حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته، در زمان راه اندازی ۵۰۰ هزار دلار بود، اما اکنون این مقدار به ۱۱۵ میلیون دلار رسیده است. مقدار کارمزد تراکنش‌ها نیز در این پلتفرم در زمان راه اندازی حدود ۱۵۰۰ دلار بود، و اکنون به مبلغ ۳۴۵ هزار دلار رسیده است.

بعضی مواقع، ممکن است نقدینگی جفت ارز دیجیتال مورد نظر شما کم باشد؛ در این صورت، شما باید مقدار Slippage را از داخل Advanced Settings انتخاب کنید. این Slippage قیمت توکن را برای شما مقداری افزایش می‌دهد تا بتوانید آن را بخرید.

در ادامه، به آموزش قدم به قدم نحوه کار با پلتفرم Just Swap می‌پردازیم:

ابتدا باید یک کیف پول TronLink بسازید. برای این کار ابتدا وارد لینک www.tronlink.org شوید. ما در اینجا ترون لینک نسخه ویندوز را آموزش می‌دهیم. بر روی Chrome Extension‌ کلیک کنید. البته اپ موبایل نیز تقریبا شبیه به نسخه ویندوز است و مهم‌ترین نکته این است که از کلمات بازیابی خود به خوبی مراقبت کنید و آن را گم نکنید.

در صفحه باز شده، بر روی Add to Chrome کلیک کنید تا کیف پول TronLink بر روی مرورگر شما نصب شود. پس از نصب شدن، بر روی آن کلیک کنید تا صفحه‌ زیر باز شود.

در اینجا باید یک پسورد برای خود انتخاب کنید. آن را در کادر پایین دوباره وارد کنید و سپس بر روی Continue کلیک کنید.

در این صفحه، بر روی Create کلیک کنید تا یک کیف پول جدید برای خود بسازید. اگر کیف پول دارید، بر روی گزینه دوم یعنی Restore کلیک کنید و اگر می‌خواهید کیف پول سخت افزاری لجر خود را متصل کنید، گزینه سوم یعنی Hardware را انتخاب کنید.

پس از آن که بر روی Create کلیک کردید، صفحه ای برای شما باز می‌شود. یک نام کاربری انتخاب کنید و بر روی Continue کلیک کنید.

کلمات بازیابی خود را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید و سپس بر روی Continue کلیک کنید.

در اینجا، شما باید کلماتی که نوشته‌اید را به ترتیب از چپ به راست وارد کنید. پس از وارد کردن، بر روی Confirm کلیک کنید. کیف پول شما ساخته شده و آماده استفاده از Just Swap است. مقداری TRX را خریداری کنید، به این کیف پول انتقال دهید و در نهایت، در Just Swap معامله کنید.

نحوه معامله در پلتفرم Just Swap

۱. توکنی که می‌خواهید معامله کنید را انتخاب کنید. پس از این که مقدار آن را انتخاب کردید، Just Swap به صورت اتوماتیک مقدار توکن مورد نظر خود برای مبادله را محاسبه می‌کند. سپس بر روی Swap کلیک کنید.

۲. جزئیات معامله خود را بازبینی کنید و سپس بر روی Confirm Swap کلیک کنید.

۳. برای تکمیل معامله، شما نیاز به تاییدیه از کیف پول خود دارید. بر روی Accept در صفحه Request Signature کلیک کنید.

۴. این صفحه نشان می‌دهد که معامله شما ثبت شده است.

۵. زمانی که در بالای صفحه سمت راست Confirmed را مشاهده کردید، یعنی معامله شما تکمیل شده است.

تامین نقدینگی در پلتفرم Just Swap

۱. یک استخر دارایی را انتخاب کنید و بر روی Add Liquidity کلیک کنید و یا نقدینگی که اکنون از استخر اضافه کرده‌اید را انتخاب کنید و سپس بر روی Add کلیک کنید.

۲. دو توکنی که می‌خواهید نقدینگی آنها را تامین کنید را انتخاب کنید (یکی از آنها باید TRX باشد). سپس مقدار را وارد کنید و بر روی Supply کلیک کنید.

نکته: زمانی که مقدار توکن را وارد می‌کنید، پلتفرم به صورت اتوماتیک مقدار توکن دیگر را بر اساس قیمت مرتبط با آن جفت ارز در داخل استخر، محاسبه می‌کند.

۳. در صفحه تاییدیه، بر روی Confirm Supply کلیک کنید.

۴. اضافه کردن نقدینگی نیازمند تاییدیه از کیف پول شماست. در پنجره Request Signature بر روی Accept کلیک کنید.

۵. این پنجره نشان می‌دهد که تراکنش شما برای تامین نقدینگی ثبت شده است.

۶. زمانی که در قسمت بالا سمت راست صفحه، Confirmed ظاهر شد، یعنی نقدینگی شما به صورت موفقیت آمیز تامین شده است.

چگونه یک جفت ارز معاملاتی بسازیم؟

۱. در قسمت Pool، استخر را انتخاب کنید و بر روی Add Liquidity کلیک کنید.

۲. دو توکنی که می‌خواهید نقدینگی آنها را تامین کنید را انتخاب کنید (یکی از آنها باید TRX باشد). سپس مقدار آنها را مشخص کنید و بر روی Create Pool Pair کلیک کنید.

نکته: پروتکل پلتفرم Just Swap به صورت اتوماتیک قیمت اولیه جفت ارز مورد نظر شما و سهم استخر دارایی را محاسبه می‌کند (پاداش‌های ماینینگ بر اساس همین نسبت توزیع می‌شوند).

۳. ایجاد یک استخر نیازمند تاییدیه کیف پول شماست. در پنجره Request Signature‌ بر روی Accept کلیک کنید.

۴. این صفحه نشان می‌دهد که تراکنش شما برای ایجاد استخر جفت ارز معاملاتی، ثبت شده است.

۵. زمانی که در قسمت بالا سمت راست صفحه، Confirmed ظاهر شد، یعنی استخر معاملاتی شما به صورت موفقیت آمیز ایجاد شده است.

۶. پس از آن که توکن شما مجاز شد، بر روی Supply‌ کلیک کنید تا به جفت ارز ایجاد شده توسط شما، نقدینگی اضافه شود.

۷. افزودن نقدینگی نیازمند تاییدیه کیف پوب شماست. در صفحه Request Signature بر روی Accept کلیک کنید.

۸. این صفحه نشان می‌دهد که افزودن نقدینگی، ثبت شده است.

۹. زمانی که در بالا سمت راست Confirmed را مشاهده کردید، یعنی جفت ارز معاملاتی شما با موفقیت ایجاد شده است.

نتیجه گیری

استخر نقدینگی Just Swap‌ یک پلتفرم صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر بلاک چین ترون است. Just Swap به شما اجازه می‌دهد که توکن TRX و تمام توکن‌هایی که بر اساس استاندارد TRC20 ساخته شده‌اند را با یکدیگر معامله کنید.

همانطور که مشاهده کردید، کار با پلتفرم Just Swap بسیار راحت است و این پلتفرم محاسبات را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.

برای معامله، شما هم می‌توانید توکن TRX را با دیگر توکن‌های TRC20 معامله کنید و هم توکن‌های TRC20 را با یکدیگر معامله کنید. برای این کار شما باید توکن خود را به همراه مقدار آن انتخاب کنید. سپس توکنی که می‌خواهید برداشت کنید را انتخاب کنید؛ Just Swap‌به صورت اتوماتیک این تبدیل را انجام می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید توکن مورد نظر خود را برداشت کنید.

برای تامین نقدینگی در استخرهای نقدینگی، شما باید دو توکن را با یکدیگر تامین کنید. هر زمان که معامله بر روی جفت ارز تامین کرده شما انجام شد، شما ۰.۳ درصد از آن تراکنش (که کارمزد آن است) را به عنوان پاداش دریافت می‌کنید.

همچنین می‌توانید توکن‌هایی که خودتان ساخته‌اید را در این استخر تامین نقدینگی کنید. برای انجام این کار، باید یکی از جفت‌ها TRX باشد و دیگری توکن شما.

پلتفرم Just Swap‌ اولین استخر نقدینگی مبتنی بر بلاک چین ترون است و حدود دو هفته پیش از نگارش این مقاله راه اندازی شده و توانسته پیشرفت خیلی خوبی را در این مدت کوتاه داشته باشد. امیدواریم که در آینده شاهد رشد بیشتر Just Swap باشیم.

 منبع: justswap

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا