فارکسآموزش فارکس

معامله بر اساس sentiment در فارکس + چند مثال

در این نوشته از فیماچارت قصد داریم با کمک چند مثال، معامله بر اساس sentiment یا همان احساسات بازار را آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.
  • مثال اول برای معامله بر اساس sentiment

وقتی یک عضو هاوکیش بانک مرکزی اظهارنظر داویش می‌کند.

روز جمعه ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹، مایکل سندرز از بانک انگلستان اظهارنظری کرد که منجر به حرکت پوند شد. اظهارنظر وی یک اظهارنظر داویش بود که منجر به واکنش سریع بازار شد. اما چرا؟ به این خاطر که سندرز یک عضو هاوکیش این بانک است و زمانی که یک عضو هاوکیش یک اظهار نظر داویش می‌کند، این موضوع منجر به حرکت بازار می‌شود. در این مواقع باید دو سوال مطرح کرد:

۱- آیا این اظهار نظر جدید است؟ بله. سوابق ساندرز نشان می‌داد که وی همواره بر روی مواضع هاوکیش خود پافشاری می‌کند.

۲- آیا قابل توجه است؟ بله. همانطور که می دانیم کاهش زودتر از انتظار نرخ بهره می‌تواند منجر به کاهش ارزش پوند شود.

حال این معامله‌ای است که انجام دادیم. از آنجایی که انتظار داشتیم AUD در طول جلسه قدرتمند باقی بماند، پس می‌توانستیم یک فروش بر روی روند اصلاحی GBPAUD داشته باشیم و پس از یک سود ۴۰ پیپی از معامله خارج شویم.

نمودار جفت ارز GBP/AUD
  • مثال دوم

تولیدات کارخانه‌ای ایالات متحده سقوط کرد و دلار را کاهش داد.

در تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۹، شاخص تولیدی ISM آمریکا به عدد ۴۷.۸ رسید در حالی که پیش‌بینی ۵۰.۰ بود. این عدد بدترین مقدار از ژوئن سال ۲۰۰۹ و عامل اصلی نگرانی‌های اخیر در مورد رکود جهانی بود که در حال حاضر آمریکا را در بر گرفته است. همچنین این آمار زمانی منتشر شد که دلار آمریکا در حال تقویت بود. شوک حاصل از این داده، در کنار تضعف دلار پس از آن و ریسک‌های ژئوپولتیک، طلا را به گزینه‌ای مناسب برای معامله تبدیل کرد. در اینجا می‌توانستیم پس از اعلام داده‌های NFP اقدام به خرید طلا در سطح ۱۴۷۴ دلار کرده و در سطح ۱۵۰۳ از آن خارج شویم. (معامله بر اساس sentiment کوتاه مدت است)

نمودار طلا به دلار
  • مثال سوم

سقوط AUDJPY پس از افزایش ریسک‌گریزی

در روز سه شنبه ۸ اکتبر ۲۰۱۹، ما شاهد اقدامی تلافی جویان از سوی وزارت بازرگانی چین بودیم که به خاطر قرار گرفتن ۲۸ شرکت چینی در لیست تحریم‌های آمریکا به دلیل رفتار چین با مسلمانان اویغور انجام شد. در این شرایط ریسک گریزی افزایش پیدا کرده و یکی از بهترین جفت ارزها برای معامله در این شرایط AUDJPY بود. AUD به عنوان وکیل یوان معامله می‌شود و به تحولات چین بسیار حساس است. همچنین در شرایط ریسک گریزی همواره تقاضا برای ین ژاپن افزایش پیدا می‌کند. در این زمان می‌توانستیم با یک معامله فروش بر روی AUDJPY می‌توانستیم بیش از ۲۵ پیپ سود کسب کنیم.

نمودار جفت ارز AUD/JPY
  • مثال چهارم برای معامله بر اساس sentiment

درخشش طلا و نقره، در نقش دارایی‌های امن

در روز سه‌شنبه ۸ اکتبر ۲۰۱۹، به خاطر افزایش ریسک در بازار، زمان بسیار خوبی برای خرید طلا و نقره بود. در آن زمان برگزیت بد پیش می‌رفت، مذاکرات تجاری امریکا و چین پر تنش دنبال می‌شد. از این رو خرید طلا و نقره برای سرمایه‌گذاران که در چنین شرایطی دنبال دارایی امن هستند بسیار جذاب به نظر می رسید. در آن زمان می‌توانستیم در سطح ۱۷.۵۰ دلار وارد معامله خرید نقره شویم و در سطح ۲۰.۳۹ دلار از آن خارج شویم. چرا که روز بعد، احساسات ریسک کمی مثبت‌تر شد.

نمودار نقره به دلار

حال شما می‌توانید با توجه به این آموزش‌ها اقدام به معامله کنید. البته ممکن است این موضوع کمی گیج کننده و یا وقت گیر به نظر برسد اما بعد از کمی تمرین و تجربه، این نوع معامله تبدیل به نوعی شهود برای شما می‌شود که هر زمان می‌توانید با اطلاع از اخبار و اطلاعات، جهت درست معامله را به راحتی کشف کنید.

منبع: Forexlive

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا