فارکساخبار اقتصاد جهان

تحلیل فاندامنتال بازار فارکس، دوشنبه ۳ آذر ۹۹

در این نوشته از فیماچارت به تحلیل فاندامنتال بازار فارکس می پردازیم. اخبار مثبتی از تولید و توزیع واکسن کرونا منتشر شده است که نشان می دهد توزیع واکسن در آمریکا احتمالا تا سه هفته آینده شروع خواهد شد و هر چند، چند ماهی برای تکمیل طول می کشد، اما آینده ترسیمی بسیار امیدوار کننده است.

از طرف دیگر شرکت آسترازنکا با کمک دانشگاه آکسفورد واکسن موثری را تولید کرده است که بر روی ۲۰ هزار داوطلب آزمایش شده و تنها ۱۳۱ نفر پس از دریافت واکسن مبتلا به کرونا شده اند و واکسن در مجموع بیش از ۷۰ درصد اثر بخشی داشته است و با توجه به اینکه حمل و نگهداری واکسن آسترازنکا به سادگی صورت میگیرد، مزیت بزرگی نسبت به واکسن فایزر محسوب می شود، به همین دلیل آسترازنکا برنامه تولید ۳ میلیارد دوز واکسن را تا پایان سال ۲۰۲۱ مشخص کرده است. مجموع این اخبار سطح ریسک پذیری و تقاضا را در بازار های مالی افزایش داده است و شاخص داوجونز پس از اصلاح میان مدت به موج صعودی بازگشته و احتمال اول در کوتاه مدت و میان مدت، ادامه روند صعودی خواهد بود.

در بازار نفت و در شاخص نفت برنت، افزایش سطح ریسک پذیری در بازار های مالی و در نتیجه در سطح صنعتی، موجب افزایش تقاضا برای نفت خام شده است و قیمت از محدوده الگوی مثلث متقارن و مقاومت ماژور ۴۵.۳۸ عبور کرده است و احتمال صعود میان مدت قیمت تقویت شده است. هر چند در حال حاضر قیمت به نزدیکی مقاومت مهم تاریخی ۴۶.۵ دلاری برای هر بشکه رسیده است و واکنش قیمت نسبت به این محدوده تعیین کننده است. احتمال اصلاح کوتاه مدت در این محدوده مقاومتی وجود دارد. از پنجم مارچ امسال که قیمت نفت به زیر این سطح سقوط کرد، تاکنون قیمت نتوانسته از این محدوده عبور کند.

در بازار طلا، در شرایطی که قیمت در شرایط اصلاح و صعود در حرکت بود، اما افزایش ریسک پذیری و افزایش اقبال به بازار های سهام، موجب کاهش تقاضا در بازار طلا شده و قیمت دوباره در موج کوتاه مدت نزولی در حرکت است و در کوتاه مدت احتمال نزول بیشتر تا محدوده ۱۸۶۰ دلاری وجود دارد و پس از آن واکنش قیمت نسبت به این محدوده مهم حمایتی، تعیین کننده خواهد بود.

در برابری یورو به دلار، با افزایش سطح ریسک پذیری و کاهش سطح تقاضا برای دلار آمریکا، قیمت به موج صعودی بازگشته است. افزایش شاخص مدیران خرید بخش تولید در اروپا نیز موجب افزایش تقاضا برای یورو شده است و احتمال صعود قیمت را افزایش داده است. اما در حال حاضر قیمت به PRZ حاصل از مقاومت های ۱.۱۸۸۰ و ۱.۱۹ رسیده است و واکنش قیمت نسبت به این محدوده مهم مقاومتی ، تعیین کننده خواهد بود.

در برابری پوند به دلار، کاهش تقاضا برای دلار آمریکا و همچنین افزایش تقاضا برای پوند بریتانیا موجب افزایش قیمت شده است. کاهش تقاضا برای دلار آمریکا در پی افزایش تقاضا برای بازار های مالی این کشور ایجاد شده است و افزایش تقاضا برای پوند بریتانیا بدلیل افزایش امیدواری ها به توافق برگزیت و حمایت دولت جدید بایدن از این توافق بوده است. با توجه به اینکه پایان دولت ترامپ تقریبا قطعی شده است، تماس هایی بین تیم بایدن و دولت های بریتانیا و اتحادیه اروپا انجام شده، که حمایت دوباره دولت آینده آمریکا را از برنامه های تجارت آزاد نشان می دهد و همین موضوع موجب تغییراتی در تیم دولت بریتانیا نیز شده است و احتمال رسیدن به توافق را افزایش داده است.

ضمن اینکه اخبار ماهانه مدیران خرید بخش تولید بریتانیا نیز مثبت بوده و مجموع این اخبار موجب افزایش قیمت شده است. قیمت از نظر تکنیکی، سطح مقاومتی ۱.۳۳۱۰ را با اعتبار شکسته و احتمال صعود میان مدت قیمت تقویت شده است. در کوتاه مدت، احتمال پولبک وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا