ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال چین لینک (Chainlink)

در این مقاله تلاش می کنیم چین لینک را به طور مفصل برای شما شرح دهیم و شما را بیشتر با این ارز دیجیتال محبوب آشنا کنیم. همراه فیماچارت باشید.

چین لینک (Chainlink) به عنوان پلی میان سیستم‌های درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای عمل می‌کند. چین لینک با ایجاد دسترسی برای قراردادهای هوشمند به منابع خارج از زنجیره بلاکچین، به آنها اجازه می‌دهد تا نسبت به رویدادهای دنیای واقعی واکنش نشان دهند.

چین-لینک

چین لینک یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است. در واقع چین لینک با ایجاد امکان دسترسی برای قراردادهای هوشمند به داده‌‌های قابل اعتماد، APIها، سیستم‌های پرداختی و منابع دیگر، اتصال و اجرای قراردادهای هوشمند را بهبود می‌بخشد.

در تشریح اوراکل باید بگوئیم، اوراکل یک تکنولوژی است که داده‌های خارج از بلاکچین را گردآوری کرده و سپس آن را در اختیار قراردادهای هوشمند قرار میدهد. این کار به قراردادهای هوشمند اجازه میدهد تا در بستر بلاکچین کار خود را به خوبی انجام دهند.

چین لینک در بستر بلاکچین اتریوم ساخته و پیاده سازی شده است اما بنیاد توسعه دهنده چین لینک قصد دارد تا از تمام زنجیره‌های اصلی قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند.

خالق چین لینک کیست؟ 

چین لینک، در ماه  ژوئن سال ۲۰۱۷ توسط شرکت اسمارت کانترکت (SmartContract)، یک شرکت فناوری مستقر در سانفرانسیسکو، راه‌اندازی شد.

این پروژه توسط سرگئی نازاروف (Sergey Nazarov)، مدیرعامل، و استیو الیس (Steve Ellis)، مدیر ارشد فناوری، هدایت می‌شود. نازاروف کارآفرینی است که کسب و کارهای متفاوتی را راه‌اندازی کرده و به عنوان بنیان گذار پروژه‌هایی همچون سکیور اَسِت اکسچنج (Secure Asset Exchange) و کریپتو میل (CryptoMail)، یک سرویس ایمیل غیرمتمرکز، نیز شناخته می‌شود. استیو الیس، قبل از تأسیس اسمارت کانترکت، به عنوان مهندس نرم افزار در سکیور اَسِت اکسچنج مشغول به کار بوده است.

بر اساس بروزرسانی وبسایت رسمی چین لینک در دسامبر ۲۰۱۸، علاوه بر بنیان گذاران فوق، ۱۶ نفر دیگر به عنوان اعضاء و مشاور در تیم توسعه دهنده چین لینک مشغول به فعالیت هستند.

چین لینک چه کاری انجام می دهد؟

چین لینک آمده است تا مشکلات موجود بر سر راه توسعه فناوری بلاکچین را برطرف سازد. بزرگترین مشکلاتی که چین لینک میکوشد تا آنها را بر طرف کند عبارتند از:

۱. مشکل اتصال قراردادهای هوشمند

یکی از مهمترین موضوعاتی که فناوری قراردادهای هوشمند با آن مواجه است، مشکل عدم توانایی تعامل با منابع خارج از شبکه است. یعنی جایی که قراردادهای هوشمند باید عملیاتی و اجرا شود. وجود مشکل عدم اتصال، آنچه را که توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند می‌توانند ایجاد کنند، محدود می‌کند.

ارز-دیجیتال-چین-لینک

به عنوان مثال، اپلیکیشنی مانند اوبر (Uber) به صورت روزمره از چندین پایگاه داده (مانند داده‌های GPS) و خروجی‌های کلیدی (مانند درگاه‌های پرداختی) برای ارائه خدمات مناسب استفاده می‌کند. قراردادهای هوشمند بدون برقراری ارتباط مناسب با منابع خارج از زنجیره، فقط به داده‌های درون زنجیره‌ای محدود می‌شوند.

ایجاد امکان دسترسی به داده‌های خارجی، موج جدیدی از قراردادهای هوشمند پیشرفته و برنامه‌های غیر متمرکز را ایجاد کرده است. ورودی و خروجی‌هایی از این دست تحت عنوان ای پی آی (API) و فیدهای داده شناخته می‌شوند و اکثر اپلیکیشن‌های وب و موبایل از آنها استفاده می‌کنند.

مسئله مهمی که چین لینک با آن مواجه است، چگونگی ادغام این داده‌ها با قراردادهای هوشمند به روشی است که بیشترین ارزش را برای کاربران نهایی داشته باشد. به عبارت دیگر مسئله اصلی، این است که قراردادهای هوشمند به روشی ایجاد شوند که داده‌های خارجی قابل اعتماد را نیز شامل شوند.

علاوه بر این، یکی دیگر از جنبه‌های عدم اتصال، این است که قراردادهای هوشمند نمی‌توانند داده‌ها را به سیستم‌های خارج از زنجیره منتقل کنند. ایجاد امکان انتقال اطلاعات به API‌ها و سیستم‌های متداول گوناگون، توسعه قراردادهای غیر قابل دستکاری که قادر به انجام واکنش‌های خارج از زنجیره است را تسهیل می‌کند.

۲. مشکل اوراکل های متمرکز

اوراکل مأموری است که اطلاعات ارزشمند و غیرقابل دسترسی در مورد وقایع دنیای واقعی را فراهم می‌کند. به عنوان مثال اوراکل میتواند داده‌هایی مانند نتایج مسابقات بسکتبال، نوسانات قیمت یک سهام و یا حتی داده های هواشناسی را در اختیار قراردادهای هوشمند قرار دهد. قبل از اختراع قراردادهای هوشمند، توافق نامه‌های دیجیتالی در کدهایی جاسازی می‌شدند و کنترل کننده این توافق نامه‌های دیجیتالی به راحتی می‌توانست آن را تغییر داده، فسخ یا حتی حذف کند.

قراردادهای هوشمند در حال تغییر این شرایط هستند. قراردادهای هوشمند ایجاد کننده نسل جدیدی از توافق نامه‌های غیرمتمرکز، غیر قابل تغییر، خود تأیید و خود اجرا هستند که تمام طرفین قرارداد را به تحقق وعده‌های خود موظف می‌کنند. قرارداهای هوشمند اساساً، روش معاملات مبتنی بر اعتماد را باز تعریف می‌کند چرا که نیازی نیست هیچ یک از طرفین به دیگری اعتماد کند.

ذکر این نکته ضروری است که اگر یک قرارداد هوشمند تنها با اتکا به یک منبع متمرکز از داده‌ها اجرا شود، ویژگی غیرمتمرکز بودن آن مزیت خود را از دست می‌دهد. کلیه اوراکل های موجود، خدماتی متمرکز هستند و استفاده از آنها منجر به ایجاد آسیب پذیری می‌شود. این باعث می‌شود قراردادهای هوشمندی که از اوراکل‌های متمرکز استفاده می‌کنند نسبت به قرارداهای دیجیتال متمرکز سنتی امنیت بیشتری نداشته باشند.

در نهایت زمانی که قراردادهای هوشمند جایگزین قراردادهای دیجیتالی قدیمی می‌شوند به یک نسخه ایمن‌تر از داده‌های ورودی و خروجی نیاز خواهند داشت.

روش کار چین لینک

چین لینک از گره‌های مختلف برای به دست آوردن داده‌های درخواستی استفاده می‌کند. گره‌ها قبل از ارسال داده‌ها به قرارداد هوشمند، از روش اجماع استفاده می‌کنند. به این ترتیب قرارداد هوشمند فقط به یک اوراکل واحد متکی نیست.

همچنین گره‌های چین لینک می‌توانند وظیفه بازیابی یک یا چند باره داده‌ها را نیز هدایت کنند. می‌توان دریافت داده را برنامه‌ریزی کرد، بطوریکه گره‌های چین لینک به نوعی داده ورودی برای قراردادهای هوشمند تبدیل می‌شوند.

شبکه چین لینک دارای دو بخش تعاملی است: اجزای درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای.

اجزای درون زنجیره‌ای Chainlink چیست ؟

مؤلفه درون زنجیره‌ای چین لینک، از قراردادهای اوراکل در بستر فناوری بلاکچین اتریوم ساخته شده است. این اجزاء درخواست‌های داده‌ کاربران را نظارت و پردازش می‌کنند.

هرگاه برای برخی داده‌های خارج از زنجیره درخواستی وجود داشته باشد، این اجزاء درخواست (قرارداد) را به شبکه چین لینک منتقل می‌کنند،‌ جایی که به یک قرارداد تحت بلاکچین تبدیل می‌شود. سپس، این قراردادهای چین لینک، درخواست مذکور را با یک سرویس اوراکل مناسب مطابقت می‌دهند. قراردادهای چین لینک از سه بخش تشکیل می‌شوند:

  1. قرارداد اعتبار (Reputation Contract) معیارهای عملکرد ارائه دهندگان خدمات اوراکل را ثبت کرده و سابقه آن‌ها را بررسی می‌کند.
  2. قرارداد تطبیق سفارش (Order Matching Contract) پیشنهاد کاربر را در شبکه ثبت می‌کند، پیشنهادات ارائه دهندگان اوراکل را جمع‌آوری می‌کند و آنها را بر اساس تجزیه و تحلیل قرارداد اعتبار انتخاب می‌کند.
  3. قرارداد جمع بندی (Aggregating Contract) پاسخ تمامی ارائه دهندگان اوراکل را جمع‌آوری کرده و با آنها پاسخ اشتراکی نهایی به سؤال اصلی را تولید می‌کند.

با وجود این قراردادها، واحد درون زنجیره‌ای چین لینک، روندی سه مرحله‌ای را دنبال می‌کند:

  1. انتخاب اوراکل
  2. گزارش داده‌ها
  3. جمع‌بندی نتایج

قراردادهای کاربر، همچنین می توانند اوراکل ها را به خاطر ارائه  اطلاعات نامناسب و نادرست جریمه کنند. این امر میتواند انگیزه‌ای برای ارائه خدمات درست و مطمئن از سوی اوراکل ها ایجاد کند.

اجزای برون زنجیره‌ای چین لینک چیست ؟

دومین بخش از ساختار Chainlink، شامل گره‌های اوراکل برون زنجیره‌ای است که به شبکه اتریوم متصل هستند. این گره‌ها پاسخ‌ها به درخواست‌های خارجی را جمع می‌کنند. پاسخ‌های مختلف از طریق چندین مکانیسم اجماع با یکدیگر ترکیب و جمع بندی شده و سپس به شکل یک پاسخ کلی مطمئن درآمده و به یک قرارداد تبدیل می‌شوند.

داده‌های جمع آوری شده از طریق چین لینک کور (Chainlink Core)، بخشی اساسی که منابع داده برون و درون زنجیره‌ای را به هم متصل می‌کند، پردازش می‌شوند. چین لینک کور ابزاری است که داده‌های خارج از زنجیره را ترجمه کرده و آن را به یک اوراکل درون زنجیره‌ای ارسال می‌کند. پاداش گره‌های برون زنجیره‌ای با توکن لینک (LINK) پرداخت می‌شود.

آنها همچنین اجازه ادغام با نرم‌افزارهای ارتباط دهنده خارجی که توسط توسعه‌دهندگان نوشته شده‌اند را فراهم می‌کنند. اینگونه جمع آوری داده‌ها بسیار کارآمدتر می‌شود. گره‌های چین لینک قبلاً در کنار بلاکچین‌های عمومی و شبکه‌ی شرکت‌های خصوصی قرار گرفته‌اند. وظیفه اصلی شبکه چین لینک، امکان‌پذیر کردن اجرای آنها به روشی غیرمتمرکز است.

سرویس‌های اوراکل غیرمتمرکز چین لینک

پروتکل اوراکل‌های سنتی، متمرکز هستند. آنها یک نقطه ضعف احتمالی برای قراردادهای هوشمند ایجاد می‌کنند چرا که برای اجرا باید به یک اوراکل اعتماد کنند. هرچند، هیچ چیز جلوی تبانی یک شخص با اوراکل مرکزی ارائه دهنده داده‌ها را نخواهد گرفت.

اما Chainlink این مشکل را با رویکرد توزیع منبع و اوراکل، حل می‌کند. توزیع منبع به این معنا است که اوراکل‌ها می‌توانند داده‌های خود را از چندین منبع مختلف تهیه کنند. اینگونه داده‌ها از اعتبار بالایی برخوردار خواهند بود. توزیع اوراکل نیز به این معنی است که درخواست‌های ایجاد شده در شبکه چین لینک با چندین اوارکل مختلف در ارتباط است.

 

این سیستم باعث می‌شود که داده‌ها قابل اعتما و امن باشند، چون داده‌های هر اوراکل در برابر سایر اوراکل‌ها سنجیده می‌شوند. اگر یک اوراکل شروع به استفاده از داده‌های اشتباه کند، بلافاصله توسط شبکه مجازات می‌شود و در کنار سایر مجازات‌ها از اعتبار آن نیز کاسته خواهد شد.

در نتیجه، شبکه یک رویکرد کاملاً غیرمتمرکز ارائه می‌دهد که ارایه داده‌های با کیفیت بالا توسط چندین اوراکل و توافق روی آنها از طریق مکانیسم اجماع را تضمین می‌کند. چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز را پیشنهاد می‌دهد. استفاده از رویکرد اوراکل غیرمتمرکز، نیاز به تکیه کردن و اعتماد به یک منبع داده واحد را از بین می‌برد.

۳ کاربرد فوق العاده ارزشمند Chainlink را بشناسید

کاربردهای متنوعی را می‌توان برای سرویس‌های اوراکل غیرمتمرکز متصور شد. از این میان ۳ سرویس بسیار ارزشمند عبارتند از:

نسل بعدی قراردادهای اوراق بهادار

قراردادهای اوراق بهادار همچون اوراق قرضه،‌ مشتقات نرخ بهره و سایر موافقت‌نامه‌هایی که برای گرفتن آخرین قیمت‌های بازار، نرخ بهره و سایر داده‌های مرجع ببه یک API نیاز دارند.

قرارداد هوشمند امور مالی و تجارت

قراردادهایی که نیاز دارند به داده‌های سیستم‌های زنجیره تأمین، گمرک و داده‌های GPS مرتبط با محموله‌ها دسترسی داشته باشند.

قراردادهای هوشمند بیمه

این نوع قراردادها احتمالاً از پایگاه داده‌های اینترنت اشیاء (IoT) مرتبط با رویدادهای قابل بیمه استفاده می‌کنند. برای مثال در صورت یک سرقت، می‌توان چک کرد که آیا در انبار قفل بوده یا خیر. یا در مورد آتش سوزی می‌توان آخرین داده‌های ثبت شده توسط سیستم شناسایی حریق را بازیابی کرد.

توکن چین لینک چیست ؟

لینک (LINK) یک توکن ERC20 مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که از ویژگی “انتقال و فراخوانی” ERC223 نیز در آن استفاده شده است. این قابلیت اجازه می‌دهد تا توکن‌ها توسط قراردادهای هوشمند در یک تراکنش پردازش و دریافت شوند.

توکن لینک چه کاربردهایی دارد؟

توکن لینک در شبکه چین لینک به منظور پرداخت پاداش به اپراتورهای نود چین لینک در ازای بازیابی داده‌ها از منابع داده خارجی، تبدیل آن به فرمت قابل خواندن در بلاکچین، محاسبات برون زنجیره‌ای و تضمین‌های به موقع استفاده می‌شود.

برای مثال، اگر یک شرکت بخواهد از یک قرارداد هوشمند تقویت شده با گره چین لینک استفاده کند، تنها می‌تواند این کار را با توکن‌های لینک انجام دهد. گرداننده گره چین لینک، قیمت نهایی را با توجه به تقاضای منبع خارج از زنجیره و عرضه اطلاعات مشابه تعیین می‌کند.

این مدل استفاده از توکن لینک باعث ایجاد برخی منازعات در خصوص نحوه بکارگیری آن شده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که ارزهای رمزنگاری شده دیگر، برای پرداخت به اپراتورها مناسب‌تر هستند.

عرضه اولیه ارز دیجیتال Chainlink

عرضه اولیه ارز دیجیتال چین لینک در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۷ انجام شد. فروش توکن چین لینک با موفقیت همراه بود به طوریکه تنها طی ۲ ساعت چین لینک توانست سرمایه‌ای معادل ۳۲ میلیون دلار جمع‌آوری کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که ۲۹ میلیون دلار از این ۳۲ میلیون دلار از طریق پیش فروش جمع آوری شده بود و کمتر از ۱۰ درصد توکن‌ها به فروش رسمی عمومی رسید. هر LINK با قیمت ۰.۱۱ دلار به فروش رسید.

این شرکت در مجموع ۱ میلیارد توکن لینک (LINK) صادر کرده است. از ۳۵ درصد از این توکن‌ها برای تشویق اپراتورهای گره‌ها استفاده شده است. ۳۵ درصد دیگر به صورت پیش فروش و فروش عمومی فروخته شده‌اند.

در نهایت این شرکت ۳۰ درصد از توکن‌های LINK را نیز ذخیره کرده است. این توکن‌ها به منظور پرداخت دستمزد توسعه دهندگان پروژه و کارمندان نگهداری می‌شود. هم اکنون ۳۵۰ میلیون لینک، در گردش است.

خرید Chainlink

حال که تا حدودی متوجه شدیم که چین لینک چیست و چه کاربردی دارد، نوبت به خرید آن میرسد. از دسامبر سال ۲۰۱۸، توکن چین لینک (LINK) به لیست معاملاتی صرافی‌های ارز دیجیتال زیر اضافه شده و هم اکنون شما قادر خواهید بود توسط این صرافی‌ها به خرید و فروش چین لینک اقدام نمایید.

  • صرافی ایرانی جیبیتکس (Jibitex): قابل معامله با ریال و تتر.
  • بایننس (Binance): قابل معامله با بیت کوین و اتریوم.
  • بیت‌هامب (Bithumb): قابل معامله با وون کره جنوبی (KRW).
  • کوین‌بن (CoinBene): قابل معامله با بیت کوین.
  • هوبی (Huobi): قابل معامله با بیت کوین و اتریوم.
  • بیترو (Bitrue): ‌قابل معامله با بیت کوین، اتریوم و ریپل.
  • مرکاتوکس (Mercatox): قابل معامله با بیت کوین و اتریوم.
  • گیت آیو (Gate.io): قابل معامله با اتریوم و تتر.
  • اوکی اکسچنج (OKEx): قابل معامله با بیت کوین، اتریوم و تتر.
  • اتردلتا (EtherDelta): قابل معامله با اتریوم.
  • ایرسواپ (AirSwap): قابل معامله با اتریوم.
  • آیدکس (IDEX): قابل معامله با اتریوم.
  • کاس (COSS): قابل معامله با بیت کوین و اتریوم.

در صرافی های غیر ایرانی، صرافی ارز دیجیتال بیت‌هامب در کره جنوبی، تنها صرافی ارز دیجیتال است که مبادله چین لینک با ارزهای فیات را امکان پذیر می‌سازد. این صرافی، چین لینک را با وون کره جنوبی (KRW) مباله می‌کند. اما این امکان فقط برای ساکنان کشور کره جنوبی قابل استفاده است.

کیف پول Chainlink

اما بهترین راهکار برای ذخیره چین لینک چیست ؟ به عنوان یک توکن ERC20 اتریوم، چین لینک را می‌توان در هر کیف پولی که از توکن‌های اتریوم پشتیبانی می‌کند، ذخیره کرد.

محبوب‌ترین گزینه‌ها عبارتند از کیف پول‌هایی مانند متاماسک (Metamask)، میست (Mist)، مای‌اتر‌والت (MyEtherWallet)، ترزور (Trezor) و لجر نانو. اما کیف پول های سخت افزاری همیشه مقدم بر سایر کیف پول ها میباشند.

منبع: Cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا