بورسآموزش ارز دیجیتالآموزش بورسآموزش فارکس

آشنایی با الگوی دوقلو در تحلیل تکنیکال

یکی از پرکاربردترین الگوها در تحلیل تکنیکال که به وفور در چارت های قیمتی یافت می شود، الگوی دوقلو می باشد. این الگو که از انواع الگوهای برگشتی میباشد، شامل دو نوع سقف (Double Top) و کف (Double Bottom) می باشد.

این الگو از انواع الگوهای برگشتی می باشد و این بدان معناست که شما باید ابتدا یک حرکت یا روند را شناسایی کرده و پس از شکل گیری این الگو به دنبال برگشت قیمت باشید. به عنوان مثال اگر قیمت در یک حرکت صعودی باشد و این الگو را مشاهده کنیم، باید پس از تایید آن (که در ادامه روش آن را خواهیم گفت) به دنبال نزول قیمت باشیم. همین حالت برای روند نزولی و تبدیل آن به حرکت صعودی نیز صادق است.

الگوی دوقلو سقف (Double Top)

این الگو باعث برگشت قیمت از حالت صعودی به نزولی خواهد شد. بنابراین باید به دنبال شکل گیری این الگو بعد از یک حرکت صعودی باشیم.

الگوی سقف دوقلو

همانطور که در تصویر مشاهده میفرمایید
قیمت در حال صعود است و یک سقف را شکل می دهد. سپس بعد از کمی اصلاح دوباره به سمت بالا حرکت می کند تا سقف قبلی خود را بشکند و حرکت صعودی ادامه یابد. اما در انجام این کار ناموفق است و نمی تواند سقف قبلی را بشکند.

به خط قرمزی که زیر حفره ای که بین دو قله قرار دارد دقت کنید. این خط را اصطلاحا “خط گردن” یا Neckline می گویند. کاربرد این خط بسیار مهم است و در واقع سیگنال ورود به معامله می باشد.

شما با منتظر باشید و پس از شکست این خط به سمت پایین، وارد پوزیشن فروش شوید. در غیر اینصورت به هیچ عنوان نباید پوزیشن فروش بگیرید. چون گاهی اوقات قیمت به شکل یک باکس درآمده و سپس در جهت صعود به حرکت خود ادامه می دهد و باعث متضرر شدن شما خواهد شد.

بدست آوردن هدف قیمت برای تعیین حد سود توسط این الگو بسیار ساده است. کافیست فاصله بین دو قله تا خط گردن را اندازه بگیرید و سپس از جایی که قیمت خط گردن را به سمت پایین شکسته است، هدف گذاری کنید. حد ضرر این الگو نیز بالا سر دو قله قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا