ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

کلاهبرداری جدید چینی با نام WOTOKEN

گزارش های اخیر نشان می‌دهند که یک کلاهبرداری جدید ارز دیجیتال که یادآور کلاهبرداری پلاس توکن (PlusToken) است در هفته جاری مورد محاکمه قرار گرفت. این پروژه به اسم WOTOKEN از بیش از ۷۰۰,۰۰۰ کاربر کلاهبرداری کرده و بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به دست آورده است.

کلاهبرداری جدید چینی: WOTOKEN

طبق گزارش های موجود، محاکمه این پروژه در تاریخ ۱۴ می در دادگاه خلق شهر یانچنگ علیه ۶ متهم صورت گرفت. دادگاه این افراد را به جرم ساماندهی و مدیریت فعالیت های بازاریابی چند سطحی (MLM)، بیان اخبار و اطلاعات اشتباه، ارائه اطلاعات گمراه کننده و پنهان سازی درآمدها و حتی جرایم متهم کرد.

علاوه بر این، مقامات و مسئولان چین ابتدا در ماه آگوست ۲۰۱۸ از پروژه WOTOKEN باخبر شدند. متهمان مسئولیت و‌ وظایف مختلفی در این سازمان به عهده داشتند که شامل استخدام پرسنل فنی و ایجاد پلتفرم های کلاهبرداران بود تا کمپین های تبلیغاتی جذاب آنلاین و آفلاین ایجاد کنند.

این پلتفرم بدون فعالیت های تجاری واقعی فعالیت می‌کرد. در عوض، پیام‌های بازاریابی مشکوک مدعی بودند که این پروژه به عنوان کیف پول آنلاین هوشمند برای ارزهای دیجیتال کار می‌کرد و به صورت خودکار و بدون دخالت کاربران، برای آنها سود کسب می‌کرد.

پروژه WOTOKEN به دلیل فعالیت های مبتنی بر MLM و ادعای تولید سود سریع به عنوان کیف پول ارز دیجیتال با طرح  کلاهبردارانه بزرگ چینی دیگری به اسم پلاس توکن مقایسه می‌شود. علاوه بر این، داوی وان (Dovey Wan) یکی از صاحب نظران مشهور این صنعت گفت یکی از مجرمان اصلی پروژه WOTOKEN یکی از اعضای اصلی پلاس توکن بوده است.

سرقت بیش از یک میلیارد دلار ارز دیجیتال

بر اساس این گزارش، پروژه WOTOKEN از ماه جولای ۲۰۱۸ تا اکتبر ۲۰۱۹ فعالیت داشت. WOTOKEN به عنوان یک پروژه MLM سنتی فعالیت داشت اما تعداد سطح سلسله مراتبی آن بسیار مشکوک بود: ۵۰۱ سطح.

در مدت فعالیت این پروژه، ۷۱۵,۲۴۹ نفر در این پلتفرم ثبت نام کردند. WOTOKEN تقریبا ۴۶,۰۰۰ بیت کوین، بیش از ۲ میلیون اتر، ۲۹۲,۰۰۰ لایت کوین، ۵۶,۰۰۰ بیت کوین کش، ۶۸۴,۰۰۰ توکن EOS و مقدار بسیار زیادی ارز دیجیتال دیگر به دست آورد.

در این گزارش محاسبه شده است که ارزش ارزهای دیجیتال کلاهبرداری شده توسط این پروژه ۷.۷۶۹ میلیارد یوان معادل با ۱.۱ میلیارد دلار می‌باشد.

بعضی از متهمان سابقه کیفری داشتند، بنابراین حکم های مختلفی دریافت کردند. اگرچه در حکم این افراد، پرداخت جریمه مالی نامشخصی درخواست شده است اما مدت زمان حبس آنها از ۶ ماه تا ۱۱ سال متفاوت است.

هرچند به دلیل پیچیدگی این محاکمه، دادگاه پس از ۶ ساعت پرونده را تا هفته بعد به حالت تعلیق درآورد.

پروژه پلاس توکن یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت بیت کوین در ماه مارس ۲۰۲۰ عنوان می‌شود. در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۰، بیت کوین با کاهش بیش از ۵۰ درصدی به کف قیمت سال جاری یعنی ۳۶۰۰ دلار سقوط کرد.

باید منتظر بمانیم و مشاهده کنیم که آیا WOTOKEN همانند پلاس توکن بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار است یا خیر.

منبع: cryptopotato

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا