ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

تله خرسی (Bear Trap) چیست؟

آیا تا به حال اصطلاح “تله خرسی” را شنیده اید؟ یا شاید هم به عنوان یک معامله گر بارها در این تله گیر افتاده و متضرر شده باشید. در این پست از فیماچارت می خواهیم با کمک مقاله‌ای از وب‌سایت اینوستوپدیا به بررسی این پدیده بپردازیم.

تله خرسی الگویی تکنیکال است و زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد یک سهم، شاخص و یا سایر دارایی‌های مالی، به اشتباه سیگنالی از معکوس شدن روند صعودی نشان دهد. بدین ترتیب، این تله می‌تواند روند صعودی قیمت را از دید سرمایه‌گذاران مخفی کند. تله‌های خرسی باعث می‌شوند سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده بر روی تغییرات قیمت در آینده که البته هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتند، اقدام به باز کردن موقعیت شورت کنند.

تله خرسی چگونه کار می‌کند؟

تله خرسی می‌تواند باعث شود که فعالان بازار، انتظار کاهش قیمت یک دارایی مالی را داشته باشند و در نتیجه، اقدام به فروش دارایی یا باز کردن موقعیت شورت کنند. با این حال، ارزش دارایی در چنین سناریویی بدون تغییر باقی مانده و یا افزایش می‌یابد که در نهایت باعث ضرر و زیان معامله‌گر می‌شود.

در چنین شرایطی، تریدری با دیدگاه صعودی (گاوی) ممکن است این دارایی در حال افت ارزش را به فروش برساند و یک تریدر با دیدگاه نزولی (خرسی) احتمالاً تلاش می‌کند با گرفتن موقعیت شورت، از کاهش قیمت سود بگیرد؛ اما روند نزولی ادامه پیدا نمی‌کند و یا پس از یک بازه زمانی کوتاه برعکس شود. این بازگشت قیمت را به عنوان تله خرسی می‌شناسند.

Bear-Trap-Pattern

فعالان بازار اغلب با تکیه بر الگوهای تکنیکال، روندهای بازار را تحلیل می‌کنند و سپس به ارزیابی راهبردهای سرمایه‌گذاری می‌پردازند. تریدرهای تکنیکال تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلفی مانند جابه‌جایی‌های فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتورهای حجمی، تله‌های خرسی را شناسایی کرده و از آنها دوری کنند. این ابزارها به تریدرها در درک و پیش‌بینی صحت و پایداری روند فعلی قیمت یک دارایی، کمک زیادی می‌کنند.

تله خرس و موقعیت شورت

خرس در واقع یک سرمایه‌گذار یا تریدر در بازارهای مالی است که باور دارد قیمت یک دارایی به ‌زودی کاهش خواهد یافت. همچنین خرس‌ها ممکن است مسیر کلی یک بازار مالی را نزولی ببینند. یک استراتژی مالی خرسی تلاش می‌کند تا از روند کاهشی قیمت یک دارایی، سود کسب کند. معمولا برای اجرای این استراتژی‌ها از تکنیک موقعیت شورت استفاده می‌شود.

موقعیت شورت، یکی از تکنیک‌های تریدینگ است که طی آن، معامله‌گر یک دارایی یا قراردادهای مربوط به آن را از کارگزاری و از طریق یک اکانت مارجین قرض می‌گیرد. سرمایه‌گذار دارایی مالی قرض گرفته‌شده را با هدف خرید مجدد آن‌ها در شرایطی که قیمت به سطح معینی کاهش یابد، به فروش می‌رساند. بدین ترتیب، سرمایه‌گذار قادر است از کاهش قیمت یک دارایی به سوددهی برسد. زمانی که پیش‌بینی کاهش قیمت یک سرمایه‌گذار خرسی اشتباه از آب درآید، خطر گیر افتادن در یک تله خرسی افزایش می‌یابد.

فروشندگان استقراضی در صورت افزایش قیمت یک دارایی مجبورند با بستن موقعیت‌ها، از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند. افزایش تقاضا برای خرید دارایی مذکور متعاقباً باعث ادامه روند صعودی و در نهایت جهش قیمت می‌شود. پس از اینکه فروشندگان استقراضی دارایی مالی موردنیاز برای پوشش دادن موقعیت‌های شورت خود را خریداری کردند، روند صعودی این دارایی کاهشی خواهد شد.

در صورت ادامه یافتن روند افزایش قیمت سهام، ارز، شاخص و یا سایر ابزارهای مالی، یک فروشنده استقراضی با ریسک افزایش میزان ضرر و یا حتی یک مارجین کال (لیکوئید شدن دارایی) مواجه خواهد بود. معامله‌گر می‌تواند با تعیین حدود ضرر (استاپ لاس‌ها) در زمان ثبت سفارش، ضررهای ناشی از تله‌های خرسی را به حداقل برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا