بورساخبار بورس و اقتصاد

بررسی بازده و ریسک سهام در بورس

بالاتر رفتن تب بورسی در کشور و اعلام قابلیت آزادسازی سهام عدالت باعث ورود نقدینگی بالایی به این بازار شده است. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون رشد قابل توجهی داشته و برای نخستین بار در کانال یک میلیون و ۷۰۰ واحدی قرار گرفت. این رقم که خبر از رشد ۲۴۰ درصدی بازار می دهد در عین جذابیت تا حدودی نگران کننده نیز هست. در این نوشته از فیماچارت قصد داریم تا نگاهی اجمالی به ریسک و بازده این بازار بیندازیم و میزان آن در صنایع مختلف را بسنجیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ریسک و بازده چیست و چه اهمیتی دارد؟

همانطور که حتما می دانید مهمترین فاکتور در بازارهای مالی میزان بازدهی هر سهم است و در عین حال می بایست میزان ریسک پذیری آن را نیز زیر نظر داشت. بر خلاف باور عوام که معتقدند ریسک کمتر با بازده بالقوه پایین‌تری همراه است و در مقابل هر چه سرمایه‌گذار ریسک بیشتری را پذیرا باشد، معادل آن بازده‌های به مراتب بالاتری را کسب می‌کند. اما باید گفت که همیشه چنین رابطه مستقیمی وجود ندارد. ممکن است در بسیاری از موارد این سناریو درست باشد اما نمی توان آن را در صد در صد موارد مشاهده کرد و تضمینی برای آن نیست.

به عبارت دیگر, این امر تا حدی درست است و هرچه ریسک را بالاتر ببریم احتمال بازده بیشتر می شود اما با بالاتر رفتن ریسک از یک سطح مشخص, قدرت بازدهی کمتر شده و از نقطه شکست، خط بازده دارای شیب نسبتا افقی خواهد شد. پس می توان چنین نتیجه گرفت که برای سرمایه گذاری موفق می بایست بین ریسک و بازده تعادل برقرار باشد و در تمام طول مدت باید سعی در حفظ این تعادل داشته باشیم.

پربازده‌ترین صنایع بورس ۹۹

طبق بررسی‌های صورت گرفته گروه خودرو و ساخت قطعات در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی از ابتدای سال تاکنون بازدهی بالاتری داشته اند. میزان بازدهی آنها در حدود ۶/ ۲ درصد بوده است. دو لیدر اصلی گروه خودرو و ساخت قطعات یعنی سایپا و ایران‌خودرو با بیش از یک ماه تاخیر به گردونه معاملات بورس تهران پیوستند و در یک رالی پرشتاب صعودی به ترتیب با رشد قیمت حدود ۵۰۰ و ۷۶۰ درصد همراه شدند. پس از آن نیز گروه محصولات چرمی با تک‌نماد «وملی» میانگین روزانه بازدهی به میزان ۵/ ۲ درصد را از آن سهامداران خود کرده است. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی سومین صنعت پربازده بورس تهران در سال جاری است که با لیدری «شستا» روزانه ۳/ ۲ درصد سود ارزانی معامله‌گران خود کرده است. در میان گروه‌های صدرنشین بورس تهران، صنایع بزرگ کالایی نیز دیده می‌شوند. جایی که پالایشی‌ها معادل ۰۶/ ۲ درصد، فلزات اساسی ۹۲/ ۱ درصد، معدنی‌ها ۸۲/ ۱ درصد و زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی با بازده روزانه ۶۸/ ۱ درصد همراه شده‌اند. در مقابل اما منسوجات، کاشی و سرامیک و محصولات کاغذی که در زمره گروه‌های کوچک بازار قرار می‌گیرند، کمترین بازدهی روزانه را از آن سهامداران خود کرده‌اند.

از این بررسی های انجام شده می توان چنین نتیجه گرفت که صنایع‌ اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و خدمات فنی و مهندسی جز صنایع پرریسک بوده و گروه‌های منسوجات، قند و شکر و ماشین‌آلات و تجهیزات در رده کم ریسک ترین ها بودند.

بررسی ریسک

برترین گروه‌های بورسی برای سرمایه‌گذاری

اگر دو طرح، سهم یا صنعت مختلف پیشرو سرمایه‌گذار قرار گیرد که انحراف معیار و بازدهی‌های متفاوتی داشته باشند، به منظور بی‌وزن شدن دو متغیر، بازدهی را بر انحراف معیار تقسیم کرده یا به عبارتی نسبت بازدهی به ریسک محاسبه می‌شود، سپس طرح‌ها بر اساس این معیار رتبه‌بندی می‌شوند. بررسی‌ها حکایت از صدرنشینی گروه خودرو و ساخت قطعات به عنوان گروهی دارد که تعادل مناسبی میان بازده و ریسک برقرار کرده است و از این منظر به نظر می‌رسد بهترین گزینه پیش‌روی سرمایه‌گذاران باشد. این صنعت از ابتدای سال جاری تاکنون با میانگین بازده ۶/ ۲ درصد، صدرنشین است. با وجود این ریسکی برابر ۶۶/ ۲ واحد نیز به سرمایه‌گذاران خود تحمیل کرده است. به این ترتیب بیشترین نسبت بازده به ریسک ۹۸/ ۰ در میان ۳۸ صنعت فعال بورس تهران را به خود اختصاص داده است. گروه منسوجات، سرمایه‌گذاری‌ها و انبوه‌سازان دیگر صنایعی هستند که از بالاترین نسبت بازده به ریسک برخوردارند. در مقابل گروه‌های تک‌سهم شامل استخراج زغال‌سنگ، خرده‌فروشی و اطلاعات و ارتباطات از کمترین نسبت بازده به ریسک برخوردارند.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا