ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

گسترش شدید DeFi علت رشد ۱۰۰ درصدی توکن‌های BAND و LINK در ۱۰ روز!

گسترش شدید DeFi طی چند هفته گذشته باعث شده است پروتکل باند (BAND) و (Chainlink (LINK بیش از ۱۰۰٪ رشد کنند.

این هفته قیمت بیت کوین (BTC) نوسان داشت و سرانجام این دارایی دیجیتالی توانست بالاتر از ۱۲٫۰۰۰ دلار معامله شود. اما قبل از این حرکت، آلت کوین ها برای چند هفته از نظر سوددهی بسیار بهتر از BTC عمل کرده بودند.

دو مورد از مشهورترین آلت کوین ‌ها، باند (BAND) و (Chainlink (LINK هستند که در ده روز گذشته به ترتیب ۳۴۸٪ و ۸۸٪ افزایش یافته اند. اساس کار این دو پروژه شبکه بلاک چین اوراکل می‌باشد که داده های شبکه DeFi را تامین می‌کند.

چین-لینک

از ابتدای ماه آگوست، قیمت BAND از ۳.۹ دلار به بالای ۱۷.۷۸ دلار افزایش یافت و در مدت مشابه، LINK از ۷.۶ دلار به ۱۴.۴۵ دلار در اوج خود در ۱۰ آگوست رسید.

عامل رشد قیمت توکن‌های DeFi چیست؟

دلیل اصلی این رشد قیمت، توسعه شبکه غیرمتمرکز مالی (DeFi) می‌باشد.

برنامه های DeFi به کاربران امکان می دهد فعالیت های مالی مختلفی مانند انجام معاملات، وام و گرفتن سود در قبال سپردن دارایی‌های دیجیتال را انجام دهند.

برای اینکه شبکه DeFi بتواند یکپارچه و بی نقص کار کند، باید داده های بازار را از وب سایت های مختلف و شبکه های بلاک چین بدست آورد و اینجاست که اوراکل‌ ها در قراردادهای هوشمند، اطلاعات و داده‌ها را برای شبکه DeFi فراهم می‌کنند. از این رو، وقتی بخش DeFi گسترش می یابد، شبکه های بلاک چین که دارای اوراکل هستند نیز از آن بهره می برند.

در مقاله تحقیقاتی TradeBlock چنین آمده است:

اوراکل اجازه می دهد تا داده های خارج از زنجیره با پارامترهای قرارداد هوشمند که در بلاک چین های عمومی وجود دارد یکپارچه شود.

داده های Defi Pulse نشان می دهد که از اول ژوئن، کل ارزش دارایی های مسدود شده در برنامه های DeFi از ۱.۰۴۸ میلیارد دلار به ۴.۷۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. با ورود سرمایه بیشتر به بازار DeFi، تقاضا برای اوراکل نیز افزایش خواهد یافت.

تفاوت اصلی میان BAND و Chainlink در این است که اولی بر روی شبکه بلاک چین Cosmos راه‌اندازی شده و دومی روی شبکه Ethereum فعالیت می کند. Cosmos یک بلاک چین اثبات سهام (PoS) است، در حالی که اتریوم در حال انتقال به PoS از طریق ETH 2.0 است.

با توجه به ارزش بازار پایین‌تر BAND نسبت به LINK، طی چند هفته گذشته این دارایی دیجیتال سود بیشتری نسبت به Chainlink داشته است. در حال حاضر، LINK بالغ بر ۴ میلیارد دلار ارزش دارد، در حالی که BAND با وجود سود ۳۴۸ درصدی، ۳۰۸ میلیون دلار ارزش دارد.

محققان Messari معتقدند که BAND از مسیری مشابه Chainlink پیروی می کند و دلیل رشد آن هم این موضوع می‌باشد. آنها گفتند:

این دارایی دیجیتال با اعلام یک سری قراردادها و همکاری‌ها مانند لیست شدن در صرافی Coinbase Pro، راه خود را از Chainlink جدا کرده است.

باند

آیا تقاضا برای اوراکل افزایش می یابد؟

Kelvin Koh، بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری Spartan Black مستقر در آسیا، اظهار داشت که او انتظار دارد BAND همچنان حرکت صعودی خود را تا ۱۲ ماه آینده ادامه دهد. او گفت:

با وجود رتبه بندی مجدد قابل توجهی YTD در BAND، لازم به ذکر است که بازار در گردش آن هنوز تنها ۵٪ از LINK است، در حالی که ارزش FD حدود ۱۰٪ است. با توجه به نو پا بودن BAND, این امر منصفانه است، اما من انتظار دارم که حرکت صعودی تا ۱۲ ماه آینده همچنان ادامه یابد.

از آنجا که BAND و LINK مبتنی بر شبکه های مختلف بلاک چین هستند، احتمالا آنها از اکوسیستم های DeFi جداگانه مبتنی بر Ethereum و Cosmos نیز پشتیبانی می کنند.

منبع: Cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا