ارزهای دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

آموزش کامل کار با صرافی یونی سواپ (Uniswap)

در این مقاله، ما به دلایل محبوبیت یونی سواپ نگاهی خواهیم انداخت و آموزش کار با این پلتفرم را به شما آموزش خواهیم داد.

چرا Uniswap اینقدر محبوب است؟

قبل از اینکه به دلایل محبوبیت این پلتفرم بپردازیم، باید بدانید که Uniswap دارای دو ویژگی اصلی است :

  • تبادل توکن یا Swap: این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا بین اتریوم و توکن‌های مختلف ERC20 مبادله داشته باشند. برای انجام این کار، از نرخ مبادله خاصی که مخصوص هر استخر است استفاده می‌شود. که میزان محاسبه آن با توجه به میزان اتریوم و توکن ERC20 موجود در آن استخر تعیین می‌شود.
  • استخرهای نقدینگی : این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق تامین نقدینگی درآمد کسب کنند. این کار با واریز توکن در یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود و در عوض به عنوان پاداش از توکن‌های داخل استخر دریافت می‌کنید.

حال که با این دو ویژگی کمی آشنا شدید به بررسی دلایل اصلی محبوبیت این صرافی غیرمتمرکز می‌پردازیم:

در اختیار داشتن کامل دارایی

Uniswap به شما امکان می‌دهد اختیار کامل وجوه خود را حفظ کنید. بنابراین هیچ خطری مانند کار با صرافی‌های متمرکز که در صورت هک‌شدن یا ورشکستگی صرافی دارایی خود را از دست دهید، وجود ندارد. همچنین، در تمامی مدت شما دسترسی کامل به وجوه خود را از طریق کیف‌پولتان خواهید داشت.

نیازی به انجام KYC ندارید

از آنجا که در یونی سواپ شما حضانت کامل وجوه خود را دارید، بنابراین نیازی به طی یک دوره طولانی KYC و افشای نام کامل، مشخصات گذرنامه و غیره را ندارید. همچنین به این معنی است که شروع کار در این صرافی بسیار سریعتر خواهد بود و در صورت هک شدن صرافی، احتمال افتادن اطلاعات شخصی شما به دست دیگران وجود ندارد.

هزینه‌های پایین تراکنش

Uniswap برای هر معامله فقط هزینه ثابت ۰.۰۳ درصد را دریافت می‌کند. این رقم بسیار ارزان‌تر از اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز است. باتوجه به افزایش بیش از اندازه کارمزد تراکنش‌ها بر روی اتریوم، استفاده از این صرافی غیرمتمرکز برای تبادل توکن‌ها می‌تواند بسیار به صرفه باشد.

دسترسی به توکن‌های جدید

معمولا در صرافی‌های متمرکز، پروژه‌های مختلف رمز ارزها یا دیفای قبل از اینکه کوین یا توکن آنها برای مبادله لیست شود، باید فرآیند بررسی را با صرافی طی کنند. با این حال، از آنجا که Uniswap غیرمتمرکز است و به دلیل محبوبیت زیاد آن، بسیاری از پروژه‌ها مستقیما از Uniswap راه اندازی می‌شوند. بنابراین با Uniswap، کاربران می‌توانند جزو اولین نفراتی باشند که به توکن‌های جدید دسترسی دارند.

با نوسانات دیوانه وار قیمت توکن‌ها، به ویژه آنهایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند، بسیاری از تریدرها دسترسی سریع به آن را جزو اولویت‌های خود می‌دانند.

نحوه کار با Uniswap

تمامی نیازهای شما برای کار در این صرافی غیرمتمرکز شامل چند مرحله اساسی می‌شود که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

تبادل توکن‌ها در Uniswap

با کیف‌پول Metamask خود وارد سیستم شوید. بدون نیاز به ورود به سیستم یا KYC.

یونی-سواپ

پس از ورود به سیستم، انتخاب کنید که چه توکنی را می‌خواهید با اتریوم مبادله کنید. بخاطر داشته باشید که اگر اولین بار است که از یونی سواپ استفاده می‌کنید، باید هر توکن را برای معامله باز (Unlock) کنید. که البته این کار یکی از مشکلات بسیاری از کاربران است و برای انجام آن باید مقداری کمی کارمزد گس معادل با ۰.۰۷ دلار پرداخت کنید. ما در این مثال توکن Link را انتخاب می‌کنیم.

برای ادامه مبادله روی swap کلیک کنید و سپس در پاپ‌آپ Metamask، گزینه تأیید را فشار دهید. برای انجام این مبادله نیز باید کمی کارمزد گس پرداخت کنید.

با انجام اینکار شما به راحتی توکن مد نظر خود را مبادله می‌کنید.

استخرهای نقدینگی Uniswap و نحوه وارد کردن نقدینگی در آنها

Uniswap دارای استخرهای نقدینگی است که در واقع مجموعه‌ای از توکن‌های مختلف است که در قراردادهای هوشمند قرار دارند. کاربران می‌توانند با استفاده از اتریوم به عنوان مجرا اصلی، توکن‌ها را در استخرها مبادله کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی یونی سواپ این است که هرکسی می‌تواند جفت ارزهای جدیدی را در یک استخر نقدینگی برای هر توکن ایجاد کند. که این کار برخلاف صرافی‌های متمرکز است که اینکار را خودشان انجام می‌دهند.

تامین کنندگان نقدینگی کارمزد مبادله (حدود ۰.۳ درصد) را کسب می‌کنند. اما محاسبه بازده استخرهای Uniswap کار ساده ای نیست. اضافه کردن نقدینگی مستلزم واریز مقدار معینی توکن اتریوم و توکن‌های ERC20 به قرارداد توکن‌های ERC20 صرافی است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ۱ اتر به استخر ETH/SNX اضافه کنید، باید سپرده اتریوم خود را با SNX مطابقت دهید. بنابراین شما یا باید ۰.۵ اتر را به SNX تبدیل کنید یا مقداری SNX به ارزش ۱ اتر را با توجه به نرخ تبدیل صرافی در لحظه واریز خود، واریز کنید.

برای درک بهتر این مطلب از یک تراکنش انجام شده در گذشته استفاده می‌کنیم. بنابراین در ابتدا در این تراکنش ۰.۵ اتر را به SNX تبدیل کنیم. (در زمان این تراکنش ۱ اتر معادل ۱۰۶.۸۳ SNX بوده است).

همانطور که مشاهده می‌کنید، در این تراکنش در واقع کمی بیشتر از ۰.۵ اتر مبادله می‌کینم تا مطمئن شویم SNX کافی برای تامین مبلغ معادل، در صورتی که نرخ صرافی تا زمان انجام معامله دوم تغییر کند، خواهیم داشت. در عکس زیر می‌توانید این تراکنش را که دارای ۰.۲۵ دلار کارمزد گس نیز هست مشاهده کنید.

پس از کسب SNX، باید به تب استخر (Pool) بروید و توکن‌های SNX را باز (Unlock) کنید (که همانطور که قبلا اشاره شده برای اینکار نیز باید کارمزد گس پرداخت کنید).

در آخر ، می‌توانید SNX را به عنوان توکن واریز خود انتخاب کنید و اگر روی مانده خود در سمت راست کلیک کنید، حداکثر مبلغ ممکن اعمال می شود. روی افزودن نقدینگی (Add Liquidity) کلیک کنید و تراکنش Metamask خود را تأیید کنید.

توکن‌های نقدینگی به نسبت نسبی کل ذخیره‌هایی که هر تامین‌کننده نقدینگی در آن سهیم بوده است تولید می‌شوند. این توکن‌ها بسیار تقسیم‌پذیر هستند و می‌توانند در هر زمان سوزانده شوند تا سهم متناسب نقدینگی بازارها را به ارائه دهنده بازگردانند. مشاهده کردید که برای وارد کردن نقدینگی به یونی سواپ نیاز به انجام سه تراکنش دارید. که برای هر کدام جداگانه میزانی کارمزد گس باید پرداخت شود.

نحوه خارج کردن نقدینگی

به روی تب استخر (Pool) بروید و با کلیک برروی آن از لیست باز شده گزینه خارج کردن نقدینگی (Remove Liquidity) را انتخاب کنید.

توکن نقدینگی خود را انتخاب کنید (در این مثال SNX) و مشاهده خواهید کرد که مانده شما در سمت راست نشان داده می‌شود. با کلیک بر روی Enter Max، می‌بینید که اگر نقدینگی خود را از این مجموعه خارج کنید، چه مقدار اتریوم و SNX دریافت خواهید کرد. با کلیک بر روی خارج کردن نقدینگی (Remove Liquidity) تراکنش شما انجام خواهد شد. البته با توجه به مقداری که خارج می‌کنید باید کارمزد گس نیز پرداخت کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، کارکرد با این صرافی غیرمتمرکز بسیار آسان است. هم اکنون می‌توانید از دو ورژن موجود در صفحه اول سایت uniswap برای کار با آن استفاده کنید. تفاوت اصلی این دو ورژن در این است که در نسخه دوم امکان استفاده از استخرهای با جفت توکن ERC20 وجود دارد و همچنین امکان تبادل فلش نیز به آن اضافه شده است.

ریسک‌های کارکردن با uniswap

با اینکه کار کردن با uniswap بسیار آسان و ایمن است، اما بدون ریسک نیست.

  • اولین ریسک در کارکرد با این صرافی غیر متمرکز، امکان از بین رفتن تراکنش است. که این اتفاق به سه دلیل امکان رخ دادن دارد. اول اینکه شما کارمزد گس بسیار کمی پرداخت کردید و معامله بیش از مهلت معین شده در معامله طول بکشد. دوم اینکه شما برای هزینه پرداخت توکن یک میزان حداکثری انتخاب کرده باشید و در زمانی که تراکنش در حال انجام باشد، قیمت آن توکن بیشتر از مقدار حداکثری شما رسیده باشد. و دلیل آخر اینکه نقدینگی کافی در استخر وجود نداشته باشد. در این موارد، تراکنش شما برگردانده می شوند. البته در این صورت شما دارایی خود را از دست نخواهید داد.
  • دومین ریسک وجود کوین‌های تقلبی است. هر کسی می تواند توکن‌های خود را در Uniswap لیست کند؛ بنابراین افرادی در آنجا هستند که به امید اینکه بتوانند از مردم کلاهبرداری کنند، توکن‌های جعلی خود را در Uniswap لیست می‌کنند. بنابراین کاربران Uniswap باید از این نظر بسیار مراقب باشند.

نتیجه‌گیری

غیرقابل انکار است که این تامین نقدینگی خودکار به فضای DeFi رونق زیادی بخشیده است و سبب ایجاد بسیاری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و پیچیده شده است. Uniswap نیز با گذر زمان سریعا در حال پیشرفت است و آمار و ارقام این پروژه گواه این موضوع است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه درون این صرافی غیر متمرکز مسدود شده است. اگر این پروژه بتواند به همین سرعت پیش رود، افزایش این ارقام در آینده محدودیتی نخواهد داشت. رابط کاربری عالی Uniswap و امکانات کسب درآمد آن، همراه با تجربه اثبات شده این پروتکل، آن را به یکی از درخشان‌ترین سیستم‌ها در اقتصاد کریپتو تا به امروز تبدیل کرده است.

امیدواریم که این راهنما به شما در تصمیم‌گیری که آیا استخرهای نقدینگی Uniswap مناسب شما هستند یا خیر، کمک کند. سعی کنید که در شروع کار با مبلغ کمی شروع به کار کنید و سپس، به انجام تراکنش‌هایی با مبالغ زیاد بپردازید.

 منبع:
defitutorials
boxmining
uniswap

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا