ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

برای سرمایه‌گذاری در حوزه Defi به این ۹ توصیه عمل کنید!

در این مقاله ۹ راهکار برای مدیریت سرمایه برای کسب بالاترین بهره از رشد این حوزه را معرفی خواهیم کرد.

حوزه دیفای در بازار ارزهای دیجیتال

بازارهای مالی رفتار چرخه‌ای داشته و همواره شاهد دوره‌های رکود و رونق در آنها هستیم. سال ۲۰۱۷ ، بازار ارزهای دیجیتال در دوره رونق قرار گرفت و موج صعودی قدرتمندی بر بازار حاکم بود. پس از آن شاهد دوره رکود در بازار بودیم؛ روندهای ریزشی فرسایشی و کاهش محسوس حجم معاملات و خروج پول از بازار را شاهد بودیم. اما در سال ۲۰۲۰ و پس از گذشت دو سال نیم از آخرین بازار صعودی، توسعه پروژه‌های دیفای مجددا آغازگر روند صعودی در بازار ارزهای دیجیتال بوده است.

در سال ۲۰۲۰ ، اتریوم به عنوان رمز ارز دوم بازار، گوی سبقت را از بیت کوین ربود و در مرکز توجه بازار رمزارزها قرار گرفت. تعداد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم و همچنین کارمزد شبکه، از شبکه بیت کوین بیشتر شد. پروژه‌های دیفای مورد توجه همگان قرار گرفت و توانست افراد و سرمایه های جدید را به سمت خود بکشاند. برای مثال پروژه DeFi چین لینک با ارز دیجیتال Link به رتبه پنجم بازار رسید و بالاتر از بسیاری رمز ارزهای قدیمی بازار، در این جایگاه قرار گرفت. اکوسیستم اتریوم رهبری بازار را بر عهده گرفت . اتریوم در سال ۲۰۱۷ و با رشد ICO ها نیز تجربه رهبری بازار را داشته و در سال جاری نیز با رشد دیفای ها مجددا در نقش لیدر بازار ظاهر شد.

تفاوت بزرگ میان اتریوم سال ۲۰۱۷ و اتریوم امروز این است که این شبکه از لحاظ فاندامنتال متحول شده و همچنین پروژه‌هایی که بر روی این شبکه راه‌اندازی شده‌اند نسبت به سال ۲۰۱۷ بالغ‌تر هستند. با این حال باز هم باید مراقب پروژه‌هایی که ریسک سرمایه گذاری بسیار بالایی به همراه دارند باشیم تا تجربه مشابه سال ۲۰۱۷ که موجب ریزش شدید و نابودی کامل برخی از رمزارزها شد، مجددا تکرار نشود. در ادامه ۹ توصیه برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای دارند را ارائه می‌کنیم. توجه به این نکات باعث می‌شود تا از از سرمایه خود بیشتر مراقبت کرده و ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را شناسایی کنیم.

از همه چیز دنباله روی نکنید

شاید بتوان بزرگترین داغترین بخش در حوزه دیفای را ییلد فارمینگ ( Yield Farming) نامید. پروتکل‌هایی که ازای جذب سرمایه، به تامین کنندگان پاداش اهدا می‌کند. این بخش راه جدید کسب درآمد برای فعالان حوزه ارزهای دیجیتال است. از آنجا که هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک نخواهد بود، این حوزه نیز دارای ریسک است. برای مثال پروژه Yam Finance و در روز اول ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه را جذب کرد. پس از آن ایراد فنی در شبکه بوجود آمد که مدیریت پروژه را با اشکال همراه کرد. پس از آن تمامی افرادی که در تامین نقدینگی این پروژه مشارکت داشتند با مشکل رو به رو شدند.

دیفای در حال حاضر در مرکز توجه همگان قرار دارد. بزرگان بازار به آینده این حوزه امید دارند اما تمامی این موارد نباید مانع تحقیق دقیق و بررسی جامع سرمایه‌گذاران در انتخاب یک پروژه شود. پروژه‌های دیفای سودآورند اما نه همه آنها. در زمان انتخاب این حوزه حتما بررسی جامع شخصی داشته باشید.

Defi

در فضای مثبت ایجاد شده، پروژه‌های بد هم رشد می‌کنند

در هر بازاری که هیجان غالب شود، زمین مناسبی برای کلاهبرداران خواهد بود. در برهه‌ای تقریبا تمامی ارزهای حوزه دیفای رشدهای چندصد درصدی را به ثبت رساندند. همین هیجان ایجاد شده، زمان مناسبی برای ورود کلاهبرداران است.  در صورت ادامه دار بودن روند صعودی پروژه‌های دیفای در ماه‌های آتی، انتظار می‌رود بازیگران مخرب وارد این عرصه شوند.  یکی از شگردهای همیشگی آنها سواستفاده از پروژه‌های بزرگ و ارائه ایده‌هایی مشابه آنهاست. اگر با پروژه‌ای برخورد کردید که هیچ ریسکی متوجه شما نکند و تمام برنامه های آنها بر روی سود رسانی به شما تمرکز داشت، سریعا از آن اجتناب کنید. در بازارهای مالی هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک نیست.

اطلاعات بیشتر = بینش عمیق‌تر

کسب اطلاعات در زمینه ارزهای دیجیتال و شبکه های بلاک چین بدون شک بهترین روش برای مقابله با پروژه های کلاهبرداری است. حتما در انتخاب منابع مطالعاتی خود توجه ویژه داشته باشید. معمولا پروژه های کلاهبرداری از تیم تبلیغاتی قدرتمندی بهره می‌برند و ممکن است بسیاری از رسانه ها را در اختیار گرفته و یافتن مطالب صحیح و دقیق برای شما را با مشکل مواجه کنند. به همین دلیل برای کسب اطلاعات حتما از منابع معتبر استفاده کنید. اما به دلیل گسترش روزافزون رسانه ها و وجود پلتفرم‌های متنوع، تقریبا با مسئله فقر اطلاعات مواجه نخواهیم بود. شبکه های اجتماعی و مطالعه نظرات کاربران هر شبکه نیز می‌تواند دید دقیقی در مورد پروژه‌ها به ما بدهد. در زیر لیستی از منابع معتبر در زمینه پروژه‌های DeFi را مشاهده می‌کنید:

  • DeFiPulse – یکی از پلتفرم‌های بزرگ در زمینه ارائه اطلاعات پروژه‌های دیفای
  • Coingecko – مشابه کوین مارکت کپ برای پروژه های دیفای
  • Dune Analytics
  • Zapper

معیارهای خود را داشته باشید

در بازار رمزارزها از لحاظ اطلاعات تقریبا کمبودی وجود ندارد. به دلیل غیرمتمرکز بودن آن، تقریبا همه اطلاعات در دسترس همه قرار دارد. اما برای بررسی این اطلاعات نیاز به دانش فنی اولیه دارید. اولین گام شناخت لغات و معانی آن است.

Volume: حجم معاملات در یک بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهد. حجم معاملات به تعداد مشخص از یک ارز دیجیتال که در یک بازه زمانی معین رد و بدل می‌شود.

Total Value Locked : این اصطلاح معمولا با TVL نمایش داده می‌شود. TVL معیاری در مورد پروژه های دیفای است که به میزان سرمایه موجود در یک پروژه دیفای دلالت دارد. سرمایه تحت مدیریت هر پروژه را TVL آن پروژه می‌گویند و مقدار کل سرمایه قفل شده در آن پروژه را نشان می‌دهد.

Dominance Rate : این شاخص، نسبت ارزش بازار یک پروژه را با ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال مقایسه می‌کند.  این شاخص در مورد پروژه های دیفای نیز استفاده می‌شود. بین پروژه‌های حوزه DeFi در حال حاضر پروژه یونی سواپ با ۱۹ درصد، بالاترین شاخص تسلط را در اختیار دارد. در واقع ۱۹ درصد از کل TVL پروژه‌های دیفای در پروژه یونی سواپ قرار دارد.

Fee: کارمزدی که هر کاربر برای انجام تراکنش در میان پروژه‌های دیفای باید بپردازد.

Circulating/ total supply : Total supply به کل دارایی موجود از یک ارز دیجیتال اطلاق می‌شود. برای مثال در مورد بیت کوین کل دارایی ۲۱ میلیون واحد است. در مورد تمامی پروژه‌های دیفای مقدار کل توکن موجود، عددی ثابت و مشخص است. circulating به مقدار دارایی در گردش هر ارز دیجیتال می‌گویند.

به قیمت Gas توجه کنید

اگر از شبکه اتریوم استفاده می‌کنید مراقب قیمت Gas باشید. Gas هزینه تراکنش در شبکه اتریوم است. کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم توسط رمزارز اتر (اتریوم) پرداخت می‌شود. به دلیل آنکه پروژه‌های دیفای روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده، تمامی تراکنش‌ها با اتر پرداخت می‌شود.  در ماه‌های اخیر کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم بسیار افزایش یافته و از این جهت در زمان انجام تراکنش، به قیمت آن توجه کنید. اگر در شرایطی هستید که باید تراکنش را انجام دهید، از منابعی که وضعیت فعلی شبکه را نمایش می‌دهند استفاده کنید. در ساعاتی از شبانه روز تراکم شبکه کاهش یافته و در چنین وضعیتی کارمزد تراکنش ها کمتر خواهد بود. منابع بسیاری چنین اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که می‌توان برای اطلاع از قیمت کارمزد شبکه اتریوم به آنها مراجعه کرد.

صرافی‌های غیرمتمرکز را بشناسید

بسیاری از فعالیت‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازار ارزهایی صورت می‌گیرد که در صرافی‌های غیرمتمرکز معامله می‌شوند. لذا باید با DEX یا صرافی غیرمتمرکز و نحوه کار آنها آشنا شوید. طبیعتا اگر تازه به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده‌اید مفهوم صرافی غیرمتمرکز شاید برایتان کمی گیج کننده باشد. مطالعه راهنمای هر یک از این صرافی‌ها و انجام معامله با سرمایه کم می‌تواند کمک زیادی به شما کند. در میان صرافی‌های غیرمتمرکز uniswap بیشترین نقدینگی را در اختیار دارد و بزرگترین صرافی در میان دیگر صرافی های غیرمتمرکز است. یونی سواپ محلی خوبی برای آغاز کار با صرافی های غیرمتمرکز است. در ادامه اسامی صرافی‌های غیرمتمرکز را مشاهده می‌کنید:

  • شبکه کایبر – kyber
  • بالانسر – Balancer
  • ۱ اینچ – ۱ inch
  • کرو – Curve
  • ماچا – Matcha
  • مسا – Mesa
  • بنکور – Bancor

پروژه‌های مورد علاقه خود را رصد کنید

زمانی که قصد سرمایه گذاری در یک پروژه دیفای دارید، سعی کنید تمام جوامع آن پروژه را دنبال کنید. تیم مدیریتی، تیم توسعه‌دهنده و تمامی حساب‌های کاربری آنها را در شبکه اجتماعی دنبال کنید. در بحث‌ها و مباحث مطرح شده در میام علاقه‌مندان یک شبکه شرکت کنید و سعی کنید مدام از وقایع پیرامون یک پروژه با خبر باشید.

در بازار ارزهای دیجیتال معمولا دو شبکه اجتماعی توییتر و ردیت بیشتر از دیگر پلتفرم‌ها استفاده می‌شوند. در کنار آن بسیاری از شبکه ها، دارای کانال و گروه های تلگرامی هستند که اطلاعات ارزشمندی در آنها وجود دارد. سعی کنید تمامی ابزارها و راه‌های ارتباطی تیم هر شبکه را بیابید و تمامی آنها را دنبال کنید.

مراقب نوسانات شدید قیمت باشید

قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به سرعت تغییر می‌کنند. گاهی شاهد چند ده برابر شدن قیمت یک ارز دیجیتال هستیم و این چند ماه بعد شاهد ریزش شدید همان رمزارز هستیم. این خاصیت بازار ارزهای دیجیتال است. پس خود را برای نوسانات شدید قیمتی آماده کنید. این نوسانات قیمتی معمولا در بازار دیگری قابل رویت نیست. این ویژگی بازار ارزهای دیجیتال است. اگر سرمایه‌گذاری کم ریسک تری مدنظر دارید، در انتخاب خود تجدید نظر کنید، احتمالا این بازار برای شما محل مناسبی نیست.

امنیت ؛ رکن اساسی این بازار است

حفظ امنیت همواره در اولویت است. توجه به موارد امنیتی در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از دیگر بازارها نیاز است. این بازار و به طور کلی فناوری بلاکچین فناوری جدیدی است و طبیعتا دارای ابهاماتی برای عموم مردم است که این ناآگاهی و کمبود اطلاعات فنی بستر مناسبی برای کلاهبرداران فراهم کرده است. مخصوصا در زمان انتخاب کیف پول دیجیتال، امن بودن آن را اولویت اول خود قرار دهید. مراقب فیشینگ‌ها و پروژه‌های کلاهبرداری باشید. آدرس خصوصی شما یا همان عبارت بازیابی شما در زمان ایجاد یک کیف پول را به هیچ وجه در اختیار کسی قرار ندهید. هر کس عبارت بازیابی یک کیف پول را در اختیار داشته باشد، مالک آن دارایی خواهد بود؛ پس به شدت مراقب آن باشید.

 منبع: blockonomi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا