اخبار کسب و کارها

راهنمای کامل و جامع تمیز کردن و شستن فرش در خانه

شستشوی فرش در خانه، از گذشته های دور تا کنون به عنوان یکی از رسوم ایرانیان به خصوص در روزها و ماه های آخر سال به شمار می رفته است. خانه های بزرگ با حیاط های گسترده، این امکان را به خانواده ها می داد که فرش های بزرگ و کوچک خود را شسته و خشک نمایند.

اگرچه این روزها این سنت قدیمی و لذت بخش، تا حد زیادی جای خود را به خدمات تخصصی مراکز قالی شویی داده است، اما برای آشنایی شما با مراحل مختلف شستن فرش در خانه، در این مقاله قصد داریم که به طور مفصل به این موضوع بپردازیم.

نوشته های مشابه

بهترین زمان برای شستن فرش چه موقعی است؟

در رابطه با این که چه زمانی بایستی نسبت به نظافت فرشمان اقدام کنیم، نظرات مختلفی وجود دارد اما بسیاری از افراد بر این باورند که برای جارو کردن فرش بایستی هفته ای یک بار اقدام به این کار نمود تا طول عمر و ماندگاری فرش بیشتر شود.

اما اگر در منزل، از حیوانات خانگی نگهداری می کنید، لازم است در طول هفته ۲ الی ۳ مرتبه اقدام به جاروکشی فرش ها نمایید.

در رابطه با شستن فرش ها، برخی معتقدند که بهتر است این کار را ۶ ماه یکبار انجام دهید اما مسلما این موضوع باعث کاهش طول عمر فرش هایتان می شود. بنابراین بهترین زمان شستشوی فرش، سالی یک مرتبه است. درست به همان شیوه ای که بسیاری از خانواده های ایرانی، از گذشته تا کنون به آن پایبند بوده اند.

فراموش نکنید که اگر هر گونه لکه یا کثیفی، نظیر لکه چربی، جوهر و … روی فرش ایجاد شد، در کوتاه ترین زمان ممکن باید نسبت به نظافت آن اقدام نمایید. چراکه در غیر این صورت، ممکن است لکه ها روی فرش شما ثابت شده و کارتان دشوارتر شود.

مراحل شستشوی فرش در خانه به وسیله ی شامپو فرش

شستن فرش به کمک شامپو فرش، یکی از آن کارهاییست که بسیاری از ما تجربه ی آن را حتی به صورت اندک و جزئی داشته ایم. تمیز کردن فرش با شامپو فرش را می توان در ۵ مرحله خلاصه کرد:

شستشوی فرش

مرحله ی اول:

داخل یک سطل آب گرم مقداری شامپو فرش بریزید، روی آن را به اندازه ی سه برابر آب بریزید. می توانید یک قاشق جوش شیرین و مقداری هم مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. محلول را به خوبی هم زده و داخل یک ظرف اسپری آب بریزید.

مرحله ی دوم:

تمامی سطح فرشتان را با بالاترین درجه ی جارو برقی، جارو کنید تا گرد و غبار و ذرات روی فرش هم جمع شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مطمئن شوید هیچ ذره ای روی فرش باقی نمانده است.

مرحله ی سوم:

نوبت به آن رسیده است که محلول را به خوبی روی سطح فرش اسپری کنید، تا تمام سطح فرش را به خوبی بپوشاند. پس از آن با یک برس، ابر و یا یک دستمال مناسب، به آهستگی روی فرش بکشید تا قدری سطح آن کف کند.

برای راحت تر شدن کارتان، می توانید فضای فرش را به مربع های ۵۰ در ۵۰ تقسیم کنید و هر بار یکی از مربع ها را تمیز کنید.

مرحله ی چهارم:

پس از این که روی سطح فرش کمی کف دیدید، با یک دستمال مرطوب و تمیز شروع به پاک کردن کف ها نمایید. توجه داشته باشید که این کار را به نحوی انجام دهید که باعث پاک شدن لکه ها و آلودگی ها از سطح فرش شود.

مرحله ی پنجم:

چند ساعتی صبر کنید تا فرش به خوبی خشک شود. در این مدت بهتر است که ترددی روی فرش انجام نشود و یا به حداقل ممکن برسد. وقتی فرش خشک شد، روی آن را جارو برقی بکشید. بهتر است برای این کار کیسه ی جارو برقی خالی باشد تا بیشترین میزان مکش را داشته باشد.

*توجه: برای این که فرش خانه ی شما همیشه ظاهری درخشان داشته باشد، می توانید هراز چندگاهی قدری جوش شیرین بر روی آن پاشیده و یک ساعت آن را به حال خود رها کنید. ذرات جوش شیرین بوهای نامطبوع و همچنین لکه های روغنی را از روی سطح فرش به خود جذب می کند.

پس از یک ساعت، فرش تان را به خوبی جارو بکشید تا ذرات جوش شیرین کاملا از روی فرش جمع شود. فرش شما حالا ظاهری تازه و درخشنده به خود گرفته است.

شستن فرش

مراحل شستن فرش در حیاط خانه

مرسوم ترین روشی که بسیاری از ایرانی ها برای شستن فرش های خود از آن استفاده می کنند، شستوی فرش در حیاط خانه و یا روی پشت بام است. این روش شستشو نیز مراحلی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

مرحله ی اول:

به کمک بالاترین درجه ی جارو برقی، روی سطح فرش تان را به خوبی جارو بکشید. برای انجام بهتر این مرحله، بایستی پایه های مبل و میز و صندلی را هم از روی فرش بردارید تا هیچ مانعی بر روی آن قرار نداشته باشد.

مرحله ی دوم:

پیش از این که سطح فرش تان را خیس کنید، ابتدا سعی کنید لکه های موجود بر روی سطح آن را از بین ببرید و به اصطلاح فرش را لکه گیری کنید.

لکه گیری فرش

مرحله ی سوم:

اگر تصمیم به شستن فرش بر روی زمین حیاط یا پشت بام دارید، حتما قبل از پهن کردن فرش بر روی زمین، سطح زمین را به خوبی جارو کرده و با آب تمیز کنید. حالا فرش را پهن کنید و با کمک یک شلنگ آب سرد، سطح آن را به خوبی خیس نمایید.

مرحله ی چهارم:

ترکیبی از شامپو فرش، پودر شستشوی دستی و همچنین مقداری مایع کلر را با هم به خوبی مخلوط کنید و آهسته آهسته روی تمامی سطح فرش بریزید.

حالا به کمک یک فرچه ی دستی که سطحی نرم دارد، بر روی فرش بکشید تا به خوبی کف کند و تمام آلودگی های فرش را از دل آن بیرون بکشد.

مرحله ی پنجم:

با کمک یک شلنگ آب، روی فرش را به خوبی آب بگیرید تا تمام کف داخل فرش خارج شود. فرش را آبکشی کنید تا همه ی کف آن شسته شود.

مرحله ششم:

برای خروج بهتر کف ها از داخل تاروپود فرش، بهتر است یک پارو را هم جهت با خواب فرش بر روی آن بکشید تا تمامی آب اضافی آن را بیرون بکشد.

مرحله ی هفتم:

در این مرحله به آهستگی شروع به لوله کردن فرش کنید و به طور مرتب روی آن را به کمک شلنگ، آب بگیرید تا اگر در پشت فرش همچنان اثری از کف باقی مانده است، از بین برود.

مرحله ی هشتم:

نوبت به آن رسیده که فرش های شسته شده را در سطحی شیب دار قرار دهید. اگر به چنین سطحی دسترسی ندارید می توانید با کمک گرفتن از دیوار، فرش را به شکلی شیب دار قرار دهید تا آب اضافه ی آن خارج شود.

آبگیری فرش

مرحله ی نهم:

وقتی آب فرش به اصطلاح گرفته شد، نوبت به آن می رسد که در مقابل نور آفتاب، فرش ها را پهن کرده و اجازه دهید به آرامی خشک شود.

در این مرحله بایستی توجه داشته باشید که پیش از خشک شدن کامل فرش به هیچ عنوان از روی آن عبور نکنید.

سخن پایانی:

از آن جایی که شستن فرش، یکی از رسوم کهن ایرانی ها به شمار می رود، در این نوشتار تلاش کردیم که شما را با مراحل مختلف شستن فرش در حیاط خانه و همچنین تمیز کردن فرش با شامپو فرش، آشنا نماییم.

امیدواریم بتوانید از موارد مطرح شده به بهترین نحو استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا