اخبار کسب و کارها

مقایسه بیت کوین و اتریوم از نظر ارزش بازار

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که راه‌اندازی شد و مستقل از هر مرجع مرکزی کار می‌کرد. اولین بلوک داده در زنجیره بلوکی آن، که به «بلوک پیدایش» معروف است، در ژانویه ۲۰۰۹ توسط خالق مستعار آن ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) استخراج شد. از آن زمان، پذیرش بیت کوین به طور پیوسته در طول زمان در حال رشد بوده است. بیت کوین به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا (P2P) ایجاد شده است، به این معنی که تراکنش‌ها را می‌توان بدون هیچ مرجع مرکزی انجام داد. چند سال بعد دومین ارز دیجیتال به نام اتریوم توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یک نوجوان روسی به وجود آمد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های این دو پروژه نسبت به هم بپردازیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری دفتر کل غیرمتمرکز (DLT) به نام بلاکچین بود. فناوری بلاکچین تعدادی از مشکلات را حل کرد، از جمله مشکل ژنرال‌های بیزانس، که مشکلات سیستم‌های غیرمتمرکز را برای توافق بر روی یک حقیقت واحد توصیف می‌کند. برای غلبه بر مشکل ژنرال‌های بیزانس، بیت کوین از روش اثبات کار (Pow) و یک زنجیره بلوکی استفاده می‌کند. ماینرهای متعدد، که همگی نقش کلیدی را دارند، مشکل را حل می‌کنند و به عنوان پاداش بیت کوین دریافت می‌کنند. هر گره تلاش می‌کند تا تراکنش‌هایی را تأیید کند.

نوشته های مشابه

مفهومی که منجر به ایجاد بلاکچین بیت کوین شد در سال ۲۰۰۸ از طریق وایت پیپر نوشته شده توسط ناکاموتو ایجاد شد. بیت کوین به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزی را خارج از کنترل هر دولت، بانک یا موسسه مالی مدیریت کنند. در عوض، متکی به شبکه غیرمتمرکز کاربرانی است که نرم‌افزار بلاکچین بیت‌کوین را اجرا می‌کنند و مجموعه‌ای از قوانین با آن موافق هستند. قوانین تعیین‌شده توسط نرم افزار نحوه عملکرد تراکنش‌ها، مدت زمان تسویه تراکنش‌ها، محدودیت عرضه ۲۱ میلیون بیت کوین و موارد دیگر را تعیین می‌کند.

اتریوم (ETH) چیست؟

در حالی که بیت کوین از فناوری بلاکچین برای تراکنش‌های پولی استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد تا گره‌ها و پیام‌ها به هر تراکنش متصل شوند، اتریوم با استفاده از بلاکچین برای ایجاد یک کامپیوتر غیرمتمرکز قدمی فراتر می‌گذارد.

اتریوم یک شبکه بلاکچین منبع باز و توزیع شده غیرمتمرکز است که از ارز دیجیتال بومی آن، اتر (ETH) پشتیبانی می‌کند و برای انجام تراکنش‌ها و تعامل با برنامه‌های کاربردی ساخته شده در شبکه اتریوم استفاده می‌شود. وایت پیپر اتریوم در سال ۲۰۱۳ توسط یکی از بنیانگذاران آن، ویتالیک بوترین منتشر شد و جزئیات استفاده از قراردادهای هوشمند را شرح می‌دهد، قرارداد‌های هوشمند قراردادهایی خوداجرای هستند که با کد نوشته شده‌اند.

اتریوم

قراردادهای هوشمند امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps را فراهم می‌کنند، که برنامه‌هایی هستند که بدون وجود یک نهاد مرکزی در پشت آنها کار می‌کنند. در سال ۲۰۱۴، بوترین و سایر بنیانگذاران اتر را فروختند تا برای توسعه اتریوم سرمایه جمع آوری کنند.

تفاوت های کلیدی بین بیت کوین و اتریوم

در حالی که هر دو شبکه بیت کوین و اتریوم مبتنی بر مفهوم دفتر کل توزیع شده و رمزگذاری هستند، از نظر مشخصات فنی بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال، در حالی که بیت کوین به عنوان معادل دیجیتالی طلا برای ذخیره ارزش عمل می کند، اتر برای تامین انرژی شبکه اتریوم و برنامه های غیرمتمرکز آن استفاده می‌شود.

شکل آدرس‌ها در این دو رمز ارز به چه گونه است؟

امکان صدور توکن‌های جدید در هر دو شبکه بیت کوین و اتریوم وجود دارد. بیت کوین از لایه Omni استفاده می‌کند که یک پلتفرم برای ایجاد و انتقال ارز در بلاکچین بیت کوین است. پذیرش لایه Omni حول استیبل کوین‌ها متمرکز شده است. از سوی دیگر، توکن‌های اتریوم طبق استانداردهای مختلفی صادر می‌شوند که محبوب‌ترین آنها ERC-20 است.

استاندارد ERC-20 فهرستی از قوانین را برای توکن‌های شبکه تعریف می‌کند. استاندارد ERC-20 شامل چندین عملکرد است که توسعه‌دهندگان باید قبل از راه اندازی توکن‌های خود اجرا کنند. این عملکرد‌ها شامل ارائه اطلاعات در مورد کل عرضه توکن، ارائه مانده حساب در آدرس‌های کاربران و امکان جابجایی وجوه بین آدرس‌ها است.

تفاوت تراکنش ها

تراکنش‌های بیت‌کوین ماهیت پولی دارند، اما تراکنش‌ها می‌توانند با رمزگذاری این یادداشت‌ها یا پیام‌ها در فیلدهای داده در تراکنش‌ها، یادداشت‌ها و پیام‌هایی به آن‌ها چسبانده شوند. تراکنش‌های اتریوم می‌توانند حاوی کدهای اجرایی برای ایجاد قراردادهای هوشمند یا تعامل با قراردادهای خوداجراء و برنامه‌های ساخته شده با استفاده از آنها باشند.

زمان تولید بلاک

از دیگر تفاوت‌های این شبکه‌ها می‌توان به زمان اضافه شدن بلوک‌های جدید داده اشاره کرد که زمان تایید تراکنش‌ها را تعیین می‌کند. بلاک‌ها در شبکه بیت کوین به طور متوسط هر ۱۰ دقیقه اضافه می‌شوند، در حالی که در اتریوم حدود ۱۵ ثانیه طول می‌کشد.

تفاوت آدرس‌ها

آدرس‌های کیف پول عمومی نیز در هر دو شبکه متفاوت است. این آدرس‌های کیف، شناسه‌های منحصربه‌فردی هستند که به کاربران امکان می‌دهند وجوه دریافت کنند، قابل مقایسه با شماره حساب بانکی بین‌المللی (IBAN)، که یک شناسه منحصربه‌فرد است که مؤسسات مالی از آن برای شناسایی بانک و کشوری استفاده می‌کنند که حساب مشتری متعلق به آن است. در بیت کوین، آدرس‌ها می‌توانند با ۱، ۳ یا با «bc1» شروع شوند، در حالی که در اتریوم با «0x» شروع می‌شوند.

بیت کوین در مقابل اتریوم: راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر

شبکه‌های پایه بیت کوین و اتریوم هر دو از مشکلات مقیاس‌پذیری رنج می‌برند. در حالی که بیت کوین به طور متوسط هفت تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد، شبکه اتریوم می‌تواند حدود ۳۰ تراکنش در ثانیه را انجام دهد. در مقایسه، ویزا حدود ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد در حالی که ادعا می‌کند می‌تواند تا ۲۴۰۰۰ تراکنش را انجام دهد.

با افزایش تعداد افرادی که از هر دو بلاکچین در طول زمان استفاده می‌کنند، بیت کوین و اتریوم تقریباً به محدودیت‌های ظرفیت خود رسیده‌اند و به راه‌حل‌هایی نیاز دارند که به آنها کمک کند تا کاربران بیشتری را در خود جای دهند. همچنین، کارمزد تراکنش‌های هر دو شبکه زمانی افزایش می‌یابد که تقاضا برای فضای بلوک بیش از آنچه می‌توانند اداره کنند، افزایش می‌یابد.

راه‌حل‌های مقیاس پذیری

بیت کوین BTC و اتریوم رویکردهای متفاوتی برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری خود دارند. بیت کوین پیشرفت‌های فنی مانند سگویت (SegWit) را اجرا کرده است، ارتقایی که برخی از داده‌ها را خارج از فضای موجود در هر بلوک منتشر شده به شبکه «تفکیک» می‌کند.

اتریوم همچنین در حال پیاده‌سازی راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری است که هم روی شبکه پایه اتریوم و هم از طریق شبکه‌های لایه ۲ کار می‌کنند. شرط اصلی اتریوم برای گسترش بلاکچین پایه خود، شاردینگ  نام دارد و با ایجاد بلاکچین‌های جدید به نام “شارد”، تراکم شبکه را کاهش می‌دهد و تراکنش‌ها را در هر ثانیه افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

بیت کوین در دنیای ارز دیجیتال به عنوان اولین و اتریوم به عنوان بهترین ارز دیجیتال یاد می‌شود. تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو پروژه وجود دارد که این دو را کامل نسبت به هم متمایز می‌کند. بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت و اتریوم به عنوان یک بستر برای اجرا شدن پروژه‌های ارز دیجیتال است. در حالی که قیمت بیت کوین (قیمت BTC) در زمان نگارش این مقاله حدود ۱۶۷۲۰ دلار است از خرید بیت کوین (خرید BTC) به عنوان یکی از روش‌های ذخیره ارزش توسط شرکت‌ها نام برده می‌شود. ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر حدود ۳۲۰ میلیارد دلار است در حالی که ارزش بازار اتریوم حدود ۱۴۷ میلیارد دلار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا