اخبار کسب و کارها

دستگاه آیودی (IUD) چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه آیودی (IUD) یک وسیله برای پیشگیری از بارداری است که در رحم قرار می­گیرد. بسته به نوعی که استفاده می­شود این روش می­تواند تا چندین سال از بارداری پیشگیری کند. البته در صورتی که قصد داشته باشید نسبت به بارداری اقدام کنید با مراجعه به پزشک می­توانید آن­ها را از داخل رحم خارج کنید.

اطلاعاتی درباره دستگاه آیودی

نمونه­هایی از دستگاه آیودی که کاربرد زیادی دارد شامل IUD مسی و IUD هورمونی است. مدل مسی یک دستگاه کوچک Tشکل است که از جنس پلاستیک یا مس ساخته می­شود و به­طور مداوم مقداری یون مس را وارد رحم می­کند که مانع از لقاح اسپرم و تخمک می­شود. این دستگاه می­تواند تا ۱۰ سال برای پیشگیری از بارداری مناسب باشد.

نوشته های مشابه

دستگاه آیودی

نمونه­های هورمونی نیز به­آرامی هورمون پروژسترون را آزاد می­کند که باعث ضخیم شدن دیواره رحم می­شود و از این راه قادر است باعث پیشگیری از بارداری شود، کارایی این مدل نیز تا ۵ سال است. بعد از قرص­های ضد بارداری، دستگاه آیودی زنان دومین مورد محبوب جهت پیشگیری از بارداری است.

در سراسر جهان حدود ۲۳ درصد از بانوان از این دستگاه­ها استفاده می­کنند. کسانی که قصد دارند بعد از زایمان این دستگاه را قرار دهند، معمولا باید ۴ هفته بعد از آن اقدام کنند همچنین در دوران شیردهی نیز مشکلی برای میزان شیر افراد به­وجود نمی­آورد.

افرادی که نمی تواند از دستگاه IUD استفاده کنند

مواردی وجود دارد که فرد نمی­تواند از این دستگاه استفاده کند که برخی از آن­ها عبارتند از:

  • فردی که باردار است، قبل از کارگذاری دستگاه آیودی حتما باید از این مورد را چک کنید.
  • درصورتی که فرد به یک عفونت مقاربتی فعال مبتلا باشد.
  • افرادی که مبتلا به سرطان رحم هستند.
  • اگر به مس حساسیت دارید یا دچار بیماری ویلسون(نوعی بیماری ژنتیکی که باعث تجمع مس در بدن می­شود) هستید نباید از نمونه­های مسی استفاده کنید.
  • کسانی که به بیماری شدید کبد یا سرطان سینه دچار شده­اند نیز در صورت تمایل به استفاده از آیودی برای جلوگیری از بارداری بهتر است از نمونه­های هورمونی استفاده نکنند.
  • مواردی که فرد دچار خونریزی شدید و غیرعادی واژینال باشد نیز پیش از استفاده از دستگاه باید این مشکل را برطرف کند.

اقدامات لازم برای قرارگیری آیودی در رحم

بهترین کار این است که متخصص زنان دستگاه آیودی را برای شما قرار دهد. در مواردی پزشک از شما می­خواهد با انجام آزمایشاتی برای اطمینان از عدم بارداری یا مبتلا نبودن به هیچ­گونه بیماری مقاربتی را انجام دهید تا مشخص شود که شما گزینه مناسبی جهت این روش در پیشگیری از بارداری خواهید بود.

مدت زمانی که برای قرارگیری این وسیله لازم است حدود ۱۵ دقیقه بیشتر نیست و در صورتی که شما نسبت به درد آن حساس باشید داروی بی­حسی در نزدیکی دهانه رحم تزریق می­شود. البته میزان حساسیت هر فرد بستگی به مقدار تحمل درد و طول کانال دهانه رحم او بستگی دارد.

بیشتر افراد فرآیند قراردادن آن را بیش از آن­ که دردناک باشد، ناخوشایند می­دانند. برای گشادکردن واژن نیز از دستگاه اسپکولوم استفاده می­شود که ممکن است در زمان انجام این کار، گرفتگی خفیفی را احساس کنید.

از زمان قرارگیری تا فعال شدن آن شاید چند روز تا یک ماه طول بکشد. بنابراین بهتر است برای اطمینان بیشتر در این مدت از دیگر روش­های پیشگیری استفاده کنید. IUD هورمونی نیز در حالتی موثر هستند که در ۷ روز اول پریود قرار داده شوند.

مزایای استفاده از آیودی

اگر قصد استفاده از دستگاه آیودی را دارید بهتر است از مزایای آن نیز اطلاع داشته باشید که شامل موارد زیر است:

  • تا ۹۹ درصد از بارداری پیشگیری می­کند.
  • سال­های زیادی دوام دارند و شما را از نگرانی برای فراموش­کردن استفاده از قرص یا آمپول ضدبارداری رها می­کند.
  • مقرون به­صرفه هستند.
  • در صورت تصمیم به بارداری یا تغییر روش پیشگیری می­توان به­راحتی آن را از رحم خارج کرد.
  • بعضی تحقیقات نیز نشان می­دهد که نمونه­های هورمونی باعث کاهش خونریزی و دردهای ناشی از قاعدگی می­شود.

دستگاه آیودی چه عوارضی دارد؟

بعد از گذاشتن دستگاه آیودی برای جلوگیری از بارداری در رحم ممکن است عارضه­ای را تجربه نکنید اما در مواردی بعضی افراد دچار سرگیجه، کمردرد و خونریزی خفیف یا لکه­بینی می­شوند که این موارد معمولا در همان روزهای اول مشاهده می­شود.

اما در طول دوره­ای که از این روش پیشگیری استفاده می­کنید امکان دارد برخی از عوارض زیر را مشاهده کنید:

  • اگر از آیودی مسی استفاده می­کنید ممکن است تا چند ماه اول خونریزی قاعدگی شما را افزایش دهد.
  • علائم ناشی از سندرم پیش از قاعدگی را در مواردی برای فرد ایجاد می­کند.
  • نمونه­های هورمونی می­توانند در تنظیم چرخه قاعدگی شما اختلال به­وجود آورد یا کلا از بروز قاعدگی جلوگیری کند.

این موارد از سری عوارض شایع در هنگام استفاده از دستگاه آیودی هستند اما ممکن است در مواردی نادر نیز فرد دچار برخی عارضه­ها شود که عبارت­اند از:

  • خارج شدن ناگهانی IUD از رحم: امکان دارد در بعضی افراد دیده شود اگر چنین اتفاقی رخ داد کافی است برای قرارگیری مجدد به متخصص مربوط مراجعه کنید.
  • ایجاد زخم یا سوراخ در رحم: اگر این وسیله باعث آسیب به دیواره رحم شود در این صورت علائم آن با خونریزی شدید خود را نشان می­دهد بهتر است در این موارد نیز برای چکاپ و جلوگیری از بروز عفونت با پزشک خود مشورت کنید. البته در موارد نادری هم امکان دارد در هنگام قرار دادن IUD سبب سوراخ شدن رحم شود.
  • بیماری التهاب لگن (PID): این عارضه نادر در زمانی دیده می­شود که در هنگام قرار دادن IUD در رحم همراه با آن باکتری نیز وارد شود.

آیا دستگاه آیودی باعث عفونت میشود؟

در این مورد باید بدانید که احتمال ایجاد چنین عارضه­ای در ۲۰ روز اول کارگذاری وجود دارد اما بروز آن خیلی شایع نیست. در صورتی که امکان بروز این عارضه، هنگام استفاده از دستگاه آیودی وجود داشته باشد پزشک آنتی­بیوتیک را تجویز می­کند.

همچنین توجه داشته باشید که این وسیله قرار نیست شما را در برابر عفونت­های مقاربتی (STIS) محافظت کند. برای این منظور شما لازم است از روش­های بازدارنده برای عدم ابتلا به این عفونت­ها استفاده کنید.

قبل از قرارگیری IUD باید چه مواردی را از پزشک خود بپرسید؟

  • آیا استفاده از این روش برای شما توصیه می­شود؟ در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد این روش برای شما مناسب نیست توصیه می­شود از انجام آن صرف ­نظر کنید.
  • چه مارکی برای شما مناسب است؟ از آنجایی که خودتان باید دستگاه آیودی را خریداری کنید حتما پیش از اقدام درباره نوع و مارکی که مناسب شما است با پزشک مشورت کنید.
  • آیا وجود IUD برای شریک زندگی شما در زمان رابطه جنسی مشکی را ایجاد می­کند؟ اگر قرار باشد این وسیله رضایت جنسی طرفین را با مشکل روبرو کند بهتر است از آن مطلع شوید.
  • استفاده از این دستگاه شما را دچار چه عوارضی می­کند؟
  • آیا لازم است در کنار استفاده از IUD نیاز به دیگر روش­های پیشگیری نیز هست؟

دستگاه آیودی یک روش مناسب و ایمن برای جلوگیری از بارداری است. پس از قرار دادن آن­ها تا چند سال از بارداری جلوگیری می­کند. نمونه­های مختلفی از این دستگاه وجود دارد که شما می­توانید متناسب با فیزیک بدنی خود از آن­ها استفاده کنید. باتوجه به اثرگذاری بالایی که این روش دارد به یکی از محبوب­ترین راه­های پیشگیری از بارداری تبدیل شده است. در این مقاله سعی داشتیم شما را با چگونگی استفاده از آن و عوارضی احتمالی آشنا کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا