اخبار کسب و کارها

یک ولیدیتور ترون چه مولفه هایی دارد؟

ولیدیتور ترون در واقع پردازشگرهای تراکنش‌ها در شبکه‌های غیرمتمرکز هستند و به این ترتیب، پاداش‌های بلاک­چین را تولید می‌کنند. ساده به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ با این حال، تعریف ولیدیتور یا اعتبارسنجی در کریپتو بسیار پیچیده‌تر از آن است. همچنین بسته به مکانیسم توافقی که هر بلاک­چین استفاده می‌کند، نقش اعتبارسنجی ممکن است تغییر کند. در این راهنما به مولفه‌های مهم در اعتبارسنجی بلاک چین TRON و تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌پردازیم.

ولیدیتور در ترون به چه معناست؟

ولیدیتور ترون یک شرکت‌کننده در بلاک چین است که مسئولیت تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارد و آن‌ها را قالب بلوک به دفتر کل توزیع‌شده اضافه می‌کند. به این ترتیب، مشروعیت بلاک­چین و متعاقبا عملکرد شفاف آن دست­نخورده باقی خواهد ماند.

نوشته های مشابه

ساده‌ترین راه برای درک نقش ولیدیتورها با بازگشت به تعریف بلاک­چین میسر است. بلاک­چین سیستمی است که بر روی یک دفتر ثبت توزیع‌شده از اطلاعات کار می‌کند. شبکه‌ای از گره‌ها (رایانه‌ها) که با ذخیره و اجرای هم‌زمان نسخه‌های مشابه مانند ترون از آن پشتیبانی می‌کنند.

به ‌عنوان مثال، بلاک­چین یک کتاب با تعداد بی‌شماری نویسنده (گره) است. هر یک از این نویسندگان می‌توانند در این کتاب مشارکت داشته باشند. با این حال، قبل از انجام این کار، آن‌ها باید مورد تایید نویسندگان دیگر قرار گیرند.

کاربران در بیشتر بلاک چین‌ها از جمله TRON برای ایفای نقش اعتبارسنجی یا ولیدیتوری خود پاداش‌هایی را دریافت می‌کنند. به این ترتیب، سیستم مشارکت‌کنندگان تشویق می‌شوند تا روند گسترش دفتر کل را ادامه دهند.

از سوی دیگر، تمام بلاک­چین‌ها ازجمله TRON برای کاربرانی که داده‌های نادرست را اعتبارسنجی می‌کنند، مجازات بازدارنده تعیین کرده‌اند.

مولفه‌های ولیدیتورها در TRON

کاربران در بلاک­چین اثبات سهام (PoS) ترون باید مقدار مشخصی از توکن‌های TRX را در دفتر کل به اشتراک بگذارند تا ولیدیتور شوند. همچنین، سیستم ممکن است ولیدیتورها را به ‌طور تصادفی انتخاب کند و پاداش را به کسانی بدهد که به‌درستی در شبکه شرکت می‌کنند.

برخی از محبوب‌ترین بلاک­چین‌های اثبات سهام عبارت از اتریوم، آوالانچ، سولانا و بسیاری دیگر نظیر TRON هستند. این دفترها از استیکینگ برای تشویق کاربران به قفل­کردن ارزش در شبکه استفاده می‌کنند تا پیشرفت و توسعه آن تضمین شود. از مولفه‌های ولیدیتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آپ تایم مناسب

گفتیم که وظیفه ولیدیتورها یا اعتبارسنج‌های منتخب در شبکه­هایی همچون ترون، تایید و تولید بلوک‌های جدید است. معمولا هر اعتبارسنج به بیش از دوسوم امضاهای گره‌ها نیاز دارد. این جمع‌آوری امضاهای اعتبارسنج‌ها در هر ولیدیتور توسط ولیدیتور با شاخصی به نام آپ تایم (Uptime) نشان داده می‌شود.

بلاک­چین‌های اثبات سهام (PoS) مانند اثبات­کار (PoW) به سخت‌افزارها محتاج نیستند. اما انجام اعتبارسنجی در اثبات­سهام نیز به دانش­فنی حداقلی برای راه‌اندازی نودها نیاز دارد. انجام درست فرایند استیکینگ ارز دیجیتال با شاخص آپ تایم بالا نیازمند به گره‌هایی با پتانسیل نزدیک به ۱۰۰ درصد خواهد بود.

چنانچه مولفه آپ تایم یک ولیدیتور در شبکه ترون در حد بالایی باشد، بازده استیکینگ آن هم افزایش خواهد یافت.

  1. جلب اعتماد برای استیکینگ

یک ولیدیتور باید در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران بسیار خوب عمل کند. درواقع اصل اعتماد را باید مهم‌ترین و اصلی‌ترین مولفه در کار ولیدیتورها به حساب آورد. داشتن وب‌سایت معتبر و فعال و سابقه خوب در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند نشان‌دهنده قابلیت اعتماد بالا در کار یک ولیدیتور باشد.

۳. به‌روزرسانی مداوم نودها

یک ولیدیتور مناسب و باکیفیت مطمئنا گره‌ها یا نودهای خود را به‌روز نگه خواهد داشت تا از بروز هرگونه باگ یا مشکل امنیتی و رخنه توسط هکرها جلوگیری شود. این باگ‌ها یا مشکلات باعث بروز حمله‌های خطرناک و از دست­رفتن سرمایه سپرده‌گذاران می‌شود.

بهترین ولیدیتورها از جمله در شبکه ترون سایت یا صفحاتی رسمی در شبکه‌های اجتماعی و فضای وب دارند. به این ترتیب، می‌توانند لینک‌های به‌روزرسانی و آپدیت گره‌ها را از این طریق به آن‌ها ارائه کنند.

۴. کارمزدهای کم و مقرون به صرفه

یک ولیدیتور خوب کارمزدهای کم و به‌ صرفه‌ای را از کاربران خود دریافت می‌کند تا استیکینگ آن‌ها کاملا توجیه‌پذیر باشد. چنانچه کارمزدها به‌صورت غیرمنصفانه اخذ شوند، کار و فعالیت ولیدیتور در درازمدت دچار مشکل خواهد شد.

بنابراین توصیه می‌کنیم تحقیقات کاملی را پیش از انتخاب ولیدیتور ترون انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در انتخاب ولیدیتورها به پایین و معقول بودن کارمزدهای آنان برمی‌گردد. در مقابل، اعتبارسنجی با کارمزد صفر درصد هم اصلا معقول و منطقی نیست و حتی می‌تواند نشانه‌ای از کلاهبرداری قریب‌الوقوع باشد.

بنابراین هرگز نباید فریب تبلیغات ولیدیتورهای با کارمزد صفر را بخورید و در فعالیت آن‌ها شریک شوید. اکثریت قریب به اتفاق این تبلیغات می‌تواند کلاهبرداری باشد و به مرور زمان کارمزدهای خود را به ‌صورت ناگهانی و تصاعدی افزایش دهند.

مزایای شبکه ترون

در بلاک­چین TRON، با تولید یک بلوک جدید در هر سه ثانیه، پاداش بلاک آن‌ها به ۱۶ TRX در هر بلوک می‌رسد. جامعه TRON به نامزدها رای داده و TRX خود را در اختیار ولیدیتورهای دلخواهشان قرار می‌دهند تا وظیفه ایجاد بلوک‌های جدید را به آن‌ها واگذار کنند. از مزایای خرید ترون می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • ساخت یک بازار درگیر با محتوای سرگرمی که چشم‌انداز بالایی را برای آینده نشان می‌دهد.
  • چندین حوزه ازجمله میزبانی ویدیو، شبکه‌های اجتماعی، پخش استریم و غیره را به یکدیگر وصل می‌کند.
  • به کاربران امکان می‌دهد تا محتواهای خود را بدون دخالت واسطه‌ها ایجاد کرده و کسب درآمد کنند.
  • یک تیم توسعه‌دهنده قوی دارد که آن را به گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌نماید.
  • می‌تواند تعداد زیادی از برنامه‌های در حال اجرا و بیش از ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند.

جمع‌بندی

فناوری بلاک­چین راه‌های مختلفی برای کسب درآمد غیرفعال و فعال به ارمغان آورده است. ولیدیتوری این دو راه برای کسب ثروت را با هم ترکیب می‌کند. با تکامل بلاک چین، پروتکل‌های اعتبار سنجی توسعه می‌یابند و اشکال جدیدی به خود می‌گیرند. بنابراین شبکه TRON سعی دارد بهترین مجموعه از ولیدیتورها را دور هم جمع کرده و آن‌ها را به شکل مداوم غربالگری کند تا قیمت ترون را درازمدت افزایش دهد.

منابع

https://wallex.ir/blog/best-validator-to-stake-trx/

https://cryptoadventure.com/what-are-crypto-validators/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا