ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

اتهامات جنایی برای مدیر عامل سابق celsius چه معنایی برای صنعت کریپتو دارد

مدیر عامل سابق وام دهنده مشکل دار رمزنگاری با اتهامات متعددی در مورد کلاهبرداری و دستکاری در بازار مواجه است، زیرا رگولاتورهای ایالات متحده به تعمیرات اساسی بازار ارزهای دیجیتال نگاه می کنند.

celsius یکی از وام دهندگان برتر در اکوسیستم کریپتو در طول بازار صعودی در سال ۲۰۲۱ بود. در اوج خود، به ۱.۷ میلیون مشتری خدمات رسانی می کرد و ۲۵ میلیارد دلار دارایی را مدیریت می کرد.

همه اینها در ژوئن ۲۰۲۲ در میان نقص های عمده در ساختار کاری شرکت از بین رفت.

بازار نزولی در سال ۲۰۲۲، به ویژه انفجار اکوسیستم Terra در ماه مه، مدل تجاری شکننده celsius را که به شدت به CEL بومی خود وابسته بود، آشکار کرد.

قیمت CEL در ماه ژوئن پس از عمومی شدن روابط وام دهندگان کریپتو با Terra و به دنبال آن ارسال مقادیر هنگفتی از وجوه به خارج از پلتفرم و توقف برداشت کاربران توسط celsius ، به شدت کاهش یافت .

فقط یک ماه بعد، در ۱۴ ژوئیه، شرکت celsius برای فصل ۱۱ ورشکستگی داد . در زمان تشکیل پرونده، تقریباً ۲.۷ میلیارد دلار بدهی داشت.

در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲، تنظیم کننده های اوراق بهادار از پنج ایالت ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد celsius آغاز کردند. مدیر عامل سابق این شرکت، الکس ماشینسکی، در نهایت در ۲۷ سپتامبر از سمت خود کناره گیری کرد ، زیرا شایعاتی مبنی بر تلاش وی برای فرار از ایالات متحده وجود داشت.

تا پایان سال ۲۰۲۲، وزارت دادگستری ایالات متحده، کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار، همگی بررسی سقوط celsius و نقش ماشینسکی در آن را آغاز کردند.

ماشینسکی با اتهامات جنایی روبرو است

اولین ضربه مهم برای وام دهنده رمزارز مشکل دار در ۵ ژوئیه ۲۰۲۳ وارد شد، زمانی که CFTC تحقیقات خود را به پایان رساند و ادعا کرد که celsius و ماشینسکی چندین مقررات ایالات متحده را نقض کرده و سرمایه گذاران را گمراه کرده اند.

در ۱۳ ژوئیه، SEC شکایتی را علیه celsius و ماشینسکی تنظیم کرد و آنها را به نقض قوانین اوراق بهادار با جمع آوری میلیاردها دلار از طریق پیشنهادات ثبت نشده و جعلی متهم کرد. FTC همچنین ۴.۷ میلیارد دلار celsius را جریمه کرد و عملیات تجاری خود را متوقف کرد .

در همان روز، وزارت دادگستری مدیر عامل سابق را به «کلاهبرداری در اوراق بهادار، تقلب در کالاها، و کلاهبرداری سیمی به دلیل کلاهبرداری از مشتریان و گمراه کردن آنها در مورد جنبه‌های اصلی شرکتی که او تأسیس کرد» متهم کرد.

رئیس سابق درآمد celsius ، رونی کوهن-پاون، و ماشینسکی «به توطئه، کلاهبرداری اوراق بهادار، دستکاری بازار، و کلاهبرداری سیمی به دلیل دستکاری غیرقانونی قیمت CEL، توکن رمزنگاری اختصاصی سلسیوس، متهم هستند، همه در حالی که مخفیانه توکن‌های مصنوعی CEL خود را به فروش می‌رسانند.»

دامیان ویلیامز، وکیل ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک، گفت که دفتر او به طور خاص به دنبال اتهامی علیه celsius نیست، و افزود که با شرکت به توافقی غیرقانونی دست یافته است، زیرا موافقت کرده است مسئولیت نقش خود را در طرح های کلاهبرداری بپذیرد و به مشتریان کمک می کند وجوه خود را بازیابی کنند.

با این اتهامات و اقدامات اجرایی، celsius و مدیران سابق آن به لیست رو به رشد شرکت های رمزنگاری پیوسته اند که در سال ۲۰۲۳ زیر ذره بین رگولاتورهای ایالات متحده قرار می گیرند.

شکایتی علیه بایننس صرافی را به ارائه اوراق بهادار ثبت نشده و سوء مدیریت داخلی متهم می کند . یکی دیگر از مخالفان کوین بیس ادعا می کند که صرافی خدمات کارگزاری را برای اوراق بهادار ثبت نشده بدون مجوز ارائه کرده است.

این انبوه به اصطلاح «قانون‌گذاری از طریق اجرا» باعث شده است که بسیاری از کارشناسان بازار استدلال کنند که قانون‌گذاران باید در رویکرد خود به صنعت کریپتو شفاف‌تر باشند.

Mriganka Pattnaik، مدیر عامل ارائه دهنده خدمات انطباق ارزهای دیجیتال Merkle Science، گفت:

«پاسخ نظارتی ایالات متحده همچنان نامشخص است، اما پیگرد قانونی ممکن است پیامدهای گسترده ای برای صنعت ارزهای دیجیتال داشته باشد. اتهامات کلاهبرداری سیمی، کلاهبرداری اوراق بهادار و دستکاری قیمت، نگرانی‌هایی را در مورد فعالیت‌های مشابه در دیگر شرکت‌های رمزنگاری ایجاد می‌کند و به طور بالقوه بر تنظیم‌کننده‌ها تأثیر می‌گذارد تا نظارت و تلاش‌های اجرایی خود را افزایش دهند.»

او گفت: «در حرکت رو به جلو، مورد celsius احتمالاً منجر به عواقب حقوقی و مالی شدیدتری برای شرکت‌های ارزهای دیجیتال ناسازگار خواهد شد.»

محاکمه بازیگران بد یک موهبت برای صنعت کریپتو است

بسیاری از طرفداران کریپتو بر این باورند که پیگرد قانونی مدیر عامل سابق celsius می تواند برای صنعت کریپتو مفید باشد.

تنبیه بازیگران بد این پیام روشن را ارسال می کند که تقلب قابل تحمل نخواهد بود، حتی اگر تحت پوشش یک صنعت نسبتاً غیرقانونی انجام شود.

یامینا سارا چکرون، رئیس حقوقی ایالات متحده در شرکت زیرساخت پرداخت Web3 Ramp، گفت:

“اقدامات مصرف کننده محور توسط تنظیم کننده ها باید با توجه به زیان های مخربی که کاربران طی دو ماه گذشته در نتیجه سوء مدیریت و فقدان کلی الزامات استاندارد برای افشای ریسک متحمل شده اند، تحسین شود. همانطور که گفته شد، ما باید به رعایت روند قانونی ادامه دهیم، چه در وال استریت و چه در ارزهای دیجیتال.”

Kadan Stadelmann، مدیر ارشد فناوری ارائه‌دهنده فناوری بلاک چین منبع باز کومودو، معتقد است که رگولاتورها احتمالاً می‌خواهند نمونه‌ای با celsius و سایر شرکت‌هایی باشند که ظاهراً قانون را زیر پا گذاشته‌اند، به‌ویژه برای آنهایی که در ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

با این حال:

پیگردهای قانونی اخیر مرتبط با رمزارز در نهایت به این صنعت کمک می‌کند تا به نقطه‌ای تکامل یابد که کاربران مجبور نباشند نگران ایمنی دارایی‌های رمزنگاری خود در برابر سوءاستفاده یا سرقت بالقوه انسانی باشند.

آدام اتینگر، شریک شرکت حقوقی FisherBroyles،گفت که وام دهندگان ارز دیجیتال و شرکت های فین تک که از سرمایه گذاران کلاهبرداری می کنند، در مورد محصولات مالی خود دروغ می گویند یا بازارها را دستکاری می کنند، باید منتظر اقدامات اجرایی باشند.

«اگر رفتار نادرست به اندازه کافی فاحش باشد، مدیران ممکن است با اتهامات جنایی و دستگیری مواجه شوند. امید من این است که تعداد کمتری از شرکت‌های کریپتو با گرما مواجه شوند زیرا بازیگران بد قبلاً یا رفته‌اند یا از بین رفته‌اند و آن‌هایی که ممکن است تقلب را در نظر داشته باشند، متوجه فعالیت‌های اجرایی خواهند شد و درست پرواز می‌کنند.»

بیشتر دعواها علیه بازیگران بد متهم پس از انفجار و خسارات اکوسیستم صورت گرفته است که برای بسیاری از مصرف کنندگان فاجعه بار بوده و سایه تردید را بر کل اکوسیستم ایجاد کرده است.

بنابراین، اقدامات تنظیم‌کننده‌ها علیه چنین بازیگران بدی اغلب به آخرین امید سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان برای بازگرداندن بخشی از سرمایه‌شان تبدیل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا