اخبار کسب و کارها

آیا قیمت بیت کوین ۱۲۵ هزار دلاری می شود؟!

اگر شما نیز جزوی از علاقه مندان و معامله گران بازار ارز های دیجیتال هستید، حتما در انتظار هاوینگ بعدی بیت کوین نشسته اید و یا اخبار این رویداد مهم کریپتویی را دنبال می کنید. چرا که تا کنون سه هاوینگ برای بیت کوین اتفاق افتاده است که می توان گفت تاثیر همه ی آن ها در دراز مدت بر بازار BTC و حتی دیگر رمزارز ها مثبت بوده و اکنون همه در انتظار رخ دادن هاوینگ برای بار چهارم هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هاوینگ و بررسی نظرات کارشناسان در این باره با ما همراه باشید.

برای اطلاع از قیمت بیت کوین به پارسیان کریپتو مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

مفهوم هاوینگ

اصطلاح هاوینگ (Halving) در لغت به معنای تقسیم کردن چیزی به ۲ قسمت مساوی می‌باشد. Halving در ارزهای دیجیتال با هدف متعادل‌سازی پاداش استخراج انجام می‌شود.

یکی از برنامه‌هایی که ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین به آن اشاره نمود مبحث Halving بود. این خالق ناشناس که به اعتقاد عده‌ی بسیاری از کارشناسان اقتصاد، یک ساز و کار بی‌نقص را برای مدیریت امور مالی تدارک دیده، اعلام کرد که به دلایلی همچون کنترل تورم نیاز است که پاداش ماینینگ در یک دوره زمانی مشخص به نصف کاهش یابد. به این رویداد کنترل‌گر، هاوینگ  گفته می‌شود.

اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۱۰ هزارمین بلاک بیت کوین استخراج شد و به همین دلیل هم اولین Halving در همین سال اتفاق افتاد. پیش از این تاریخ پاداش استخراج هر بلاک ۵۰ بیت کوین بود و پس از وقوع این هاوینگ مقدار پاداش به ۲۵ هزار BTC تقلیل یافت.

با نگاهی در تقویم تاریخچه هاوینگ بیت کوین متوجه خواهیم شد که دومین بار در سال ۲۱۰۶ یعنی ۴ سال پس از وقوع اولین هاوینگ، ۴۲۰ هزارمین بلاک بیت کوین نیز استخراج شد و همین عامل موجب شد که دومین Halving بیت کوین نیز به وقوع بپیوندد. این اتفاق بر اساس یک برنامه‌ی از پیش تعیین شده میزان پاداش را مجددا به نصف کاهش داده و آن را ۱۲.۵ BTC به ازای استخراج هر بلاک رساند.

سومین و آخرین هاوینگ بیت کوین در زمان نگارش این مقاله در سال ۲۰۲۰ رخ داد و پاداش استخراج را ۶.۲۵ بیت کوین به ازای هر بلاک تعیین کرد. این Halving در پی استخراج ۶۳۰ هزارمین بلاک رخ داد. در حال حاضر، کاربران و معامله گران ارز های دیجیتال انتظار چهارمین هاوینگ بیت کوین را تا پنج ماه آینده می کشند. البته که پیش بینی دقیق تاریخ هاوینگ کار دشواری است اما انتظار می رود این رویداد در ماه مه سال ۲۰۲۴ مصادف با اردیبهشت ۱۴۰۳ اتفاق بیوفتد.

تاثیر هاوینگ

اگر بخواهیم اصلی‌ترین تاثیر هاوینگ بر قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم می‌توانیم.به موضوع بسیار مهم میزان کمیابی و نایابی اشاره کنیم. یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین نرخ هر چیزی میزان کمیاب بودن آن است. به عنوان مثال اگر شما تصمیم به خرید یک کالایی را داشته باشید و با فرض بر اینکه تعیین کننده قیمت شمای خریدار هستید نه فروشنده، مسلم است که هر چه تعداد موجودی آن کالا در فروشگاه کمتر باشد، حاضر هستید مبلغ بیشتری را برای به دست آوردن بپردازید اگر به این مثال افراد دیگری چون خودتان را هم اضافه کنید شاهد خواهید بود که هر فرد حاضر است مبلغی بیشتر از نفرات دیگر پرداخت کند تا آن کالا را به دست آورد. همین عامل سبب ظهور مفهومی به نام مزایده خواهد شد.

در این شرایط فروشنده کالا را به فردی خواهد فروخت که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد. حال در نظر بگیرید موجودی تعداد آن کالا بیشتر از تعداد متقاضیان باشد؛ در این شرایط فروشنده حاضر است کالا را با قیمت پایین‌تری عرضه کند تا زمانی که بالاخره برایش مشتری پیدا شود. این مثال ساده، گویای وضعیت قیمت ارزهای دیجیتال است.

تا به اینجا شیوه قیمت‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال را متوجه شدید. حال بیایید نگاهی به موضوع استخراج ارز دیجیتال بیت کوین بیندازیم. ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را طوری برنامه‌ریزی کرده که اعضای آن خودشان همه کاره بوده و با پیروی از فرمول‌های موجود بتوانند جامعه‌ای عاری از مدیریت متمرکز و کاملا دموکرات را تشکیل دهند. به همین دلیل هم مسئولیت تایید و رد هر اتفاقی (تراکنشی) را به عهده آن‌ها گذاشته و بابت این اقدام پاداشی را برای افراد در نظر گرفته.

این پاداش به این صورت بوده که هر فردی بتواند یک بلاک جدید از اطلاعات را تولید کند بابت آن ۵۰ BTC دریافت خواهد کرد. این شیوه پاداش‌دهی اگر قرار بود بدون هیچ تغییری باقی بماند مسلم است که مجموع بیت‌کوین‌های موجود در جهان در مدت زمان کوتاهی سر به فلک می‌کشید.

شاید در نگاه اول تاثیر هاوینگ بر قیمت ارزهای دیجیتال به این دلیل که باعث کاهش میزان پاداش می‌شود، معکوس باشد؛ یعنی اگر با مفهوم کمیابی و نایابی آشنا نباشید، احتمالا تصور خواهید کرد که Halving موجب کاهش قیمت یک ارز همچون بیت کوین خواهد شد.

اما قضیه کاملا برعکس است. از آنجایی که Halving در دوره‌های زمانی مشخص (مثلا ۴ ساله) موجب نصف شدن پاداش استخراج در یک شبکه می‌شود، و همین نصف شدن پاداش یعنی کاهش سرعت ورود به آن ارز به بازار، پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که هاوینگ تأثیر غیرمستقیم بر روی رشد نرخ ارزها خواهد داشت.

ما همواره بر این باوریم که در حوزه رمزارزها و مدیریت غیرمتمرکز امور هیچ چیزی قطعیت نداشته و پیش‌بینی قطعی امری کاملا اشتباه است. اما در مورد هاوینگ می‌توان تا حد زیادی مطمئن بود که همواره موجب رشد نرخ ارزها خواهد شد. حداقل تجربه که اینطور ثابت کرده.

قیمت اتریوم را به صورت لحظه ای و فوری اینجا مشاهده کنید.

بیت کوین ۱۲۵ هزار دلاری

تحلیل‌گران ماتریکسپورت (Matrixport)، شرکت وام‌دهی و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در یک گزارش جدید عنوان کردند که سال ۲۰۲۳، اولین سال صعودی از دوره‌ای از چرخه‌ها است که معمولا پس از ورود بازار به دوران نزولی اتفاق می‌افتد. طبق تخمین تحلیل‌گران، بیت کوین در سال ۲۰۲۳ رشد قیمت ۱۲۳ درصدی را نشان داد. این امر نشان می‌دهد که آخرین بازار نزولی این رمزارز حالا به سر رسیده است.

پیشنهاد: اگر با بیت کوین آشنایی کامل ندارید مقاله بیت کوین چیست؟ پارسیان کریپتو، مرجع قیمت ارز دیجیتال  را مطالعه کنید.

کارشناسان ماتریکسپورت در گزارش جدید خاطر نشان کردند، بازار نزولی سال ۲۰۱۴ با سه سال بازار صعودی دنبال شد و بازار نزولی سال ۲۰۱۸ هم از همین الگو پیروی کرد. بازار نزولی سال ۲۰۲۲ هم همین الگو را دنبال کرد و اکنون بازار ارزهای دیجیتال خود را برای ورود به یک سال صعودی دیگر آماده می‌کند.

به باور این تحلیل‌گران، قیمت بیت کوین تا آوریل ۲۰۲۴ به مرز ۶۰ هزار دلار می‌رسد. تا پایان سال هم بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار ممکن است به قیمت ۱۲۰ هزار دلار برسد. به عقیده تحلیل‌گران ماتریکسپورت، با توجه به سوابق تاریخی در سال‌هایی که با رویداد هاوینگ و نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین همراه است، عموما بازار به سمت روند صعودی پیش می‌رود.

کارشناسان ماتریکسپورت در ادامه تجزیه و تحلیل‌های خود اشاره کردند که اثر عوامل ژئوپلیتیکی به‌همراه کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو می‌تواند مقادیر سالمی از حمایت پولی را همراه داشته باشد و قیمت بیت کوین را در سال جدید میلادی به بالاترین قیمت خود برساند.

مایک نووگراتز، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت گلکسی دیجیتال یکی دیگر از تحلیل‌گرانی است که نسبت به آینده بیت‌کوین خوش‌بینی زیادی دارد. به باور نووگراتز، در صورتی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به درخواست‌های صندوق معامله بورسی (ETF) لحظه‌ای بیت‌کوین چراغ سبز نشان دهد، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار می‌تواند تا یک سال دیگر از بالاترین قیمت خود عبور کند. بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) به بالاترین قیمت خود، ۶۸،۷۸۹ دلار رسیده بود.

از سوی دیگر گوگل بارد برای پیش بینی قیمت بیت کوین به چندین منبع مختلف اشاره کرد. یکی از این منابع مدل انباشت به جریان (S2F) تحلیل‌گر حوزه ارزهای دیجیتال پلن‌بی (PlanB) بود که قیمت ۱۰۰ هزار دلاری را تا سال ۲۰۲۴ برای پادشاه ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرد.
پیش‌بینی دوم را بانک استاندارد چارترد (Standard Chartered) انجام داده است. این بانک چند ملیتی بریتانیایی پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۴ در بازار کریپتو تا ۱۲۰ هزار دلار معامله شود. اما در همین حال، پیش‌بینی قدیمی‌ترین صرافی کریپتوی کشور هند، زب‌پی (ZebPay) چندان بالا نیست. این صرافی هندی پیش‌بینی کرده است که قیمت طلای دیجیتال تا سال ۲۰۲۴ به محدوده ۴۰ هزار دلاری برسد.

 سخن نهایی

بازار ارز های دیجیتال، مکانی بسیار جذاب برای کسب سود و سرمایه گذاری است که افراد زیادی در سراسر دنیا به فعالیت در آن میپردازند. البته باید بدانید که سرمایه گذاری در این بازار بدون داشتن اطلاعات کافی و صرفا در جهت هیجانات و فومو، قطعا منجر به ضرر های مالی کوچک و بزرگ می شود. پارسیان کریپتو را در گوگل جستجو کنید تا از اخرین آموزش ها و اخبار، به زبانی ساده و روان و از معتبر ترین منابع آگاه شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا