اخبار گوناگون

چگونه از کلاهبرداری های معاملات فارکس جلوگیری کنیم؟

در بازار فارکس روزانه تریلیون‌ها دلار معامله انجام می‌شود. معامله‌گران در سراسر جهان همیشه به دنبال راه‌ها و نحوه جلوگیری از کلاهبرداری‌های معاملات فارکس، بهترین بروکر برای معاملات فارکس، CFD، معاملات باینری، سهام، رمز ارزها و غیره هستند. با حضور دائمی بروکرهای جدید در فارکس تعیین مشروعیت یک بروکر می‌تواند به یک چالش واقعی تبدیل شود. به عنوان یک معامله‌گر، تحقیق درباره بروکر قبل از واریز پول برای معامله کردن امری ضروری است.

CFD ها ابزارهایی پیچیده، با ریسک بالا برای معامله کردن و دارای قابلیت از دست دادن سریع پول به دلیل به کارگیری اهرم هستند. بین ۷۴ تا ۸۹ درصد از سرمایه‌گذاران خرد در هنگام انجام معاملات CFD با ضرر روبرو می‌شوند. باید بدانید که CFD ها چگونه کار می‌کنند و آیا می‌توانید ریسک بالای از دست دادن پول خود را بپذیرید یا خیر.

نوشته های مشابه

جلوگیری از کلاهبرداری‌های معاملات فارکس؛ مقایسه بروکرهای فارکس

با کمک ابزار مقایسه بروکرها می‌توانید بروکرهای فارکس را با هم مقایسه کنید و بروکر معتبری برای انجام معاملات خود پیدا کنید.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری‌های معاملات فارکس؛ چه سوالاتی درباره‌ی بروکر باید بپرسیم؟

قبل از انتخاب بهترین بروکر فارکس سوالات زیر را باید از خود بپرسید:

  • آیا بروکر تحت نظارت سازمان‌های قانون‌گذاری است؟
  • اگر تحت نظارت هست، نهاد نظارتی چقدر قابل اعتماد است؟
  • چگونه می‌توان متوجه شد، چه تنظیم‌کننده‌هایی قانونی هستند؟
  • آیا بروکر برای افتتاح حساب، سود یا پاداش پیشنهاد می‌کند؟
  • آیا بروکر برای افتتاح حساب پاداش نقدی ارائه می‌دهد؟
  • آیا بروکر معاملات خودکار یا سیگنال‌های معاملاتی با تضمین سود ارائه می‌دهد؟
  • آیا اطلاعات معتبری درباره شرکت مانند تاریخچه آن، وضعیت مالی، آدرس دفتر مرکزی یا موارد مشابه در وبسایت آن موجود است؟
  • اگر بروکر جوایزی برنده شده است، آیا می‌توانید صحت آنها را تأیید کنید؟
  • اگر تبلیغات شرکت‌های بزرگ در حال انجام است (مثلاً اسپانسر ورزشی)، آیا می‌شود مطمئن شد که می‌توان به شرکت اعتماد کرد؟

در ادامه پاسخ به هر یک از این سوالات مهم را به تفصیل بررسی خواهیم کرد تا مطمئن شویم اطلاعات لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های فارکس کسب کرده‌ایم.

آیا بروکر معاملات فارکس تحت نظارت است؟

بروکرهایی که تحت نظارت قرار ندارند، مجبور نیستند به یک نهاد حاکم گزارش دهند. این بدان معناست که اگر آنها به هر طریقی از شما کلاهبرداری کنند، مانند اخلال در انجام معاملات به دلیل مشکلات سرور در سیستم و یا اینکه شما برای برداشت اقدام کنید و آنها ترتیب اثر ندهند (پول شما را سرقت کنند)، در عمل کار زیادی از شما ساخته نیست و احتمالا به جز ارسال نظرتان در فضای مجازی، کار دیگری نتوانید انجام دهید، زیرا این بروکرها هیچ اجبار قانونی برای پاسخگویی به مراجع قانونی ندارند.

نکته: یک بروکر تحت نظارت موظف است موارد سلب مسئولیت ریسک و اطلاعات نظارتی را در پایین تمام صفحات وبسایت خود درج کند.

در صورت تحت نظارت بودن، خود نهاد نظارتی چقدر قابل اعتماد است؟

برخی از بروکرهای کلاهبردار ادعا می‌کنند که توسط یک نهاد که شرکت‌های فارکس را نظارت یا ثبت می‌کند، تحت نظارت بوده و ثبت شده‌اند.

چگونه می‌توان متوجه شد، چه تنظیم‌کننده‌هایی قانونی هستند؟

طیف گسترده‌ای از نهادهای نظارتی وجود دارند که به کارگزاران فارکس مجوز می‌دهند، اما باید در نظر داشت که همه مجوزهای نظارتی وزن یکسانی ندارند. به عنوان مثال، دریافت مجوز توسط کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) برای فعالیت در ایالات متحده بسیار پیچیده‌تر، گران‌تر و در نتیجه بااهمیت‌تر از ثبت‌نام در اداره رفتار بخش مالی (FSCA) در آفریقای جنوبی است.

به طور کلی بروکرهای فارکس که در یک مرکز اصلی تحت نظارت می‌باشند، همیشه قابل اعتمادتر هستند. بروکرها در مراکز نوظهور نیز می‌توانند قابل اعتماد باشند، اما احتیاط در مورد آنها لازم است. بر اساس مطالعات سالانه ما در مورد معتمد بودن نهادهای نظارتی، در اینجا لیستی از نهادهای نظارتی که ما آنها را دنبال می‌کنیم و میزان قابل اعتماد بودن هر یک آورده شده است:

FCA – مرجع قانون‌گذاری مالی بریتانیا (عالی)

CySEC – کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبرس (مناسب)

ASIC – کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (خوب)

SFC – کمیسیون معاملات آتی اوراق بهادار  هنگ‌کنگ (خوب)

MAS– مرجع پولی سنگاپور (خوب)

FSA– سازمان خدمات مالی ژاپن (خوب)

IROC– سازمان تنظیم مقررات صنعت سرمایه‌گذاری کانادا (خوب)

FINMA– مرجع نظارت بر بازار مالی سوئیس (خوب)

FMA – مرجع بازارهای مالی نیوزلند (مناسب)

نکته: اختیارات نهاد نظارتی که بروکر مورد نظر شما را کنترل می‌کند، دوباره بررسی کنید. برای جستجوی شماره ثبت و تأیید صحت آن می‌توانید به وبسایت سازمان قانو‌ن‌گذار مراجعه کنید.

آیا بروکر برای افتتاح حساب، سود یا پاداش پیشنهاد می‌کند؟

بروکرهای کلاهبردار اغلب ادعاهایی مانند “درآمد ۵۰ دلار در روز با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ دلاری” یا “بازده ۸۰٪ سیگنال‌ها” یا “نرخ موفقیت ۹۶٪” را مطرح می‌کنند. این ادعاها صرف نظر از اینکه برای فارکس، CFD یا معاملات باینری شده باشند، کلاهبرداری هستند. بروکرهای فارکس به هیچ وجه نباید وعده بازدهی کوچک یا بزرگ را بدهند. به عبارت ساده، اگر یک بروکر وعده پول درآوردن را به شما می‌دهد، کلاهبردار است. دیگر روش‌های کلاهبرداری رایج شامل تصاویر تبلیغاتی از خودروهای گران‌‌قیمت است که به سرمایه‌گذاران خوش شانس اهدا می‌شود.

آیا بروکر برای افتتاح حساب پاداش نقدی ارائه می‌دهد؟

وقتی یک بروکر پاداش نقدی غیرعادی بالایی ارائه می‌کند، بنابراین تحت نظارت نیست و اگر جزئیات پیشنهاد را برای پاداش نمایش نمی‌دهد، احتمالاً با یک بروکر کلاهبردار سروکار دارید. به عنوان مثال، بروکر ۱۰۰۰Extra با پیشنهاد تبلیغاتی مبهم خود به پاداش ۱۰۰۰ دلاری اشاره می‌کند. اگر در تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درسایت بروکر روی لینک کلیک کنید، برای ثبت‌نام به یک حساب کاربری هدایت می‌شوید.

نکته: در اکثر مناطق تحت نظارت در سراسر جهان، پاداش‌های تبلیغاتی برای افتتاح حساب جدید مجاز نیست، البته به جز دو استثنا؛ ایالات متحده و آسیا.

آیا بروکر، معاملات خودکار یا سیگنال‌هایی را برای تضمین سود ارائه می‌دهد؟

بسیاری از بروکرهای کلاهبردار، معاملات خودکار انجام شده توسط یک ربات یا الگوریتم را ارائه داده و ادعا می‌کنند که استفاده از آنها برای شما سودآور است. این بروکرها مدعی هستند که سیگنال‌های ربات‌هایشان برای شما تولید ثروت می‌کند. لازم به توضیح است که اغلب، این بروکرها بر روی ارزهای دیجیتال یا معاملات باینری تمرکز می‌کنند. در زیر مواردی اثبات شده از کلاهبرداری آورده شده است.

نکته: هیچ شرکتی راهی برای ایجاد سودهای کلان مداوم از طریق معاملات خودکار یا سیگنال پیدا نکرده است و اگر این کار را انجام داده بود، هرگز آن را به صورت رایگان به همه ارائه نمی‌کرد.

از عقل سلیم خود استفاده کنید و در دام نیافتید.

آیا اطلاعات معتبری درباره شرکت مانند تاریخچه آن، امور مالی، آدرس دفتر مرکزی یا موارد مشابه در وبسایت آن موجود است؟

اگر هیچ اطلاعاتی در مورد تیم اجرایی، محل استقرار شرکت یا پشتیبانی تلفنی آن وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد کلاهبرداری است. بروکرهای کلاهبردار تلاش می‌کنند تا وقتی که شما دچار مشکل می‌شوید هیچ نام، مکان یا اطلاعات تماسی به آنها پیوند داده نشود.

اگر بروکر جوایزی برنده شده، آیا می‌توانم صحت آنها را تأیید کنم؟

بسیاری از بروکرهای کلاهبردار ادعا می‌کنند که جوایز بزرگی برنده شده‌اند. در بیشتر مواقع نام جایزه مواردی مانند: «بهترین بروکر سال ۲۰۱۵» می‌باشد، اما این خبر در رسانه معتبری قابل مشاهده نیست و یا اینکه در یک رسانه غیرقابل اعتماد کار شده است. بروکرهای کلاهبردار عمدا جوایز جعلی چند سال پیش را نمایش می‌دهند، زیرا پیگیری و تأیید جوایز مثلا برای سال  ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۲۲ دشوارتر است.

اگر تبلیغات شرکت‌های بزرگ در حال انجام است (مثلاً اسپانسر ورزشی)، آیا می‌شود مطمئن شد که می‌توان به شرکت اعتماد کرد؟

یکی از آخرین ترفندهای کلاهبرداری که باید از آن اجتناب کنید این است که فرض کنید یک بروکر قابل اعتماد است، صرفا به دلیل اینکه از یک باشگاه فوتبال یا ورزشکار حرفه‌ای حمایت مالی می‌کند. فقط به این دلیل که یک شرکت پول می‌دهد تا اسپانسر اصلی باشد و نامش روی پیراهن یک تیم یا ورزشکار نشان داده شود، به این معنا نیست که باید به آن‌ها اعتماد کرد.

نکته: هرگز به یک بروکر فارکس فقط به این دلیل که از یک باشگاه فوتبال یا ورزشکار حرفه‌ای حمایت مالی می‌کند، اعتماد نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا