اخبار گوناگون

اندیکاتور و نقش آن در تحلیل تکنیکال

نقش تحلیل در سرمایه‌گذاری

در دنیا بازارهای مالی مختلفی وجود دارد که افراد برای سرمایه‌گذاری می‌توانند متناسب با شرایط، بازار مورد نظر خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال یک فرد می‌تواند با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود در مسکن، طلا، خودرو یا سهام شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند یا مبلغ نقد خود را در سپرده بانکی قرار دهد.

هر کدام از بازارهای مذکور شرایط خاص خود را دارند و افرادی که قصد دارند بطور مستقیم سرمایه‌گذاری کرده و خود شخصا به خرید و فروش دارایی‌ اقدام کنند، باید برای کسب موفقیت از روش‌های تحلیلی مختلف کمک بگیرند. تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی مواردی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آنها برای موفقیت بیشتر در سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند. هرکدام از این روش‌های تحلیل‌، بخش‌ها و ابزارهای مختلفی دارند؛ به عنوان مثال تحلیل تکنیکال در همه بازارها قابل استفاده است و شامل ابزارهای گوناگونی است که اندیکاتور یکی از آن‌هاست.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور، شاخصی در تحلیل تکنیکال است که برای پیش‌بینی روند قیمت یا تایید تصمیم‌های معامله‌گران استفاده می‌شود و به تحلیل رفتار قیمت کمک می‌کند. با توسعه تحلیل تکنیکال در طی دهه‌های گذشته، ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی بر پایه فرمول‌ها و محاسبات ریاضی شکل گرفته است. اندیکاتور،‌ ابزاری است که به تحلیل بهتر نمودار قیمت کمک می کند و در کنار سایر عوامل تحلیلی دیگر، تحلیل‌گران و معامله‌گران را یاری می‌کند تا تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند.

اندیکاتورها انواع مختلفی دارند و هرکدام، موضوع خاصی را بررسی می‌کنند. دسته‌ای از اندیکاتورها جهت روند قیمت را نشان می‌دهند. گروهی به عنوان اندیکاتورهای نوسان نما (اسیلاتور) شناخته می‌شوند و بعضی از اندیکاتورها نیز حجم معاملات را مورد بررسی قرار می‌دهند. در ادامه این مطلب با برخی از اندیکاتورهای پرکاربرد آشنا می‌شویم.

اندیکاتور میانگین متحرک

میانگین متحرک یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که برای بررسی روند تغییرات قیمت استفاده می‌شود. این شاخص میانگین قیمت‌های گذشته نماد مورد بررسی را در یک بازه زمانی خاص محاسبه کرده و به شکل منحنی نشان می‌دهد. این اندیکاتور انواع مختلفی دارد که “میانگین متحرک ساده” و “میانگین متحرک نمایی” نسبت به دیگر انواع آن کاربرد بیشتری دارند.

اگرچه از اندیکاتور میانگین متحرک غالبا برای تشخیص روند قیمت استفاده می‌شود، اما معامله‌گران از این ابزار می‌توانند به عنوان سطوح حمایت و مقاومت نیز استفاده کنند، هرچند ممکن است گاهی قیمت به سطوح یاد شده واکنش نشان ندهد.

اندیکاتور ATR

این اندیکاتور که به معنی میانگین دامنه واقعی است،‌ یکی از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال است که برای اندازه‌گیری نوسانات بازار به کار می‌رود. این شاخص به معامله‌گران کمک می‌کند که بتوانند نوسانات بازار را بهتر درک کنند و میزان خطا در تصمیم‌های معاملاتی خود را کاهش دهند.

اندیکاتور ATR دامنه واقعی قیمت را در یک دوره زمانی مشخص محاسبه می‌کند. معمولا این دوره به صورت پیش‌فرض ۱۴ روز است. معامله‌گران می‌توانند در صورت نیاز، این عدد را متناسب با تحلیل خود تغییر دهند. استاندارد ۱۴ روز، عددی بوده که مخترع این شاخص، ولز وایلدر (Welles Wilder)، آن را انتخاب کرده و باعث می‌شود که اندیکاتور بیش از حد حساس نباشد و تغییرات مهم قیمت را نیز از دست ندهد.

مقادیر بالا در اندیکاتور ATRحاکی از احتمال نوسانات زیاد قیمت و مقادیر پایین نشان دهنده احتمال نوسانات کم است. همچنین یکی دیگر از کاربردهای اندیکاتور یاد شده، تعیین حد سود و حد ضرر است. اگر این اندیکاتور، مقادیر بالا را نمایش دهد به معنی این است که قیمت احتمالا با نوسان زیادی روبروست و بهتر است معامله‌گران برای ایمنی در برابر نوسانات قیمت، حد ضرر را با فاصله بیشتری نسبت قیمت فعلی قرار دهند. در حالت عکس نیز زمانی که ATR سطوح پایین را تجربه می‌کند، حاکی از احتمال نوسانات قیمتی کم است و در این حالت معامله‌گران می‌توانند حد ضرر را نزدیک‌تر به قیمت فعلی تعیین کنند.

اندیکاتور MACD

این شاخص یکی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که به معامله‌گران کمک می‌کند که روند قیمت را تشخیص دهند. اندیکاتور MACD شامل یک نمودار میله‌ای و دو منحنی است. منحنی قرمز رنگ به نام منحنی سیگنال و منحنی آبی رنگ به نام منحنی MACD شناخته می‌شود.

افزایش ارتفاع میله‌های نمودار در بالای سطح صفر و حرکت در جهت مثبت و قرار گرفتن منحنی MACD در بالای منحنی سیگنال، نشان دهنده روند صعودی قیمت است و در حالت عکس نیز کاهش ارتفاع میله‌ها به سمت سطح صفر و ادامه آن به سمت سطح زیر صفر و قرار گرفتن منحنی MACD در زیر منحنی سیگنال، نشان دهنده روند نزولی قیمت است.

اندیکاتور MACD براساس محاسبات ریاضی شکل گرفته و نیازی نیست که کاربران حتما به بررسی محاسبات آن بپردازند. برای استفاده از این ابزار معامله‌گران می‌توانند با مراجعه به فهرست اندیکاتورها در سامانه معاملاتی مورد نظر خود این اندیکاتور را جستجو و فعال کنند.

معامله‌گران باید به یاد داشته باشند که استفاده از اندیکاتورها نباید تنها معیار تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری و معاملات باشد و بهتر است به عنوان مکمل در کنار سایر ابزارهای تحلیلی و تحلیل نمودار قیمت به کار گرفته شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا