فارکساخبار اقتصاد جهان

باز هم ترامپ و یک تصمیم عجیب و جنجالی دیگر! بسته ۹۰۰ میلیارد دلاری وتو شد

جهان چند ماهی است که با ویروسی عجیب و ناشناخته دست و پنجه نرم می کند و همین اتفاق باعث شده تا دولت ها بیشتر از قبل دچار تزلزل و بحران شوند. در این بین اما هستند کشورهایی که با تمام وجود برای از دست ندادن قدرت تلاش می کنند. یکی از آنها آمریکاست. در تازه ترین اقدام، ایالت متحده رای به تخصیص بسته حمایت مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری داده است اما گویا این تصمیم کنگره چندان باب میل ترامپ، رییس جمهور این کشور نبوده است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا کنگره را به اصلاح لایحه مشوق‌های مالی در خلال بحران اقتصادی ناشی از کرونا و افزایش کمک‌ها به دو هزار دلار برای هر آمریکایی ترغیب کرده است. او در پیامی ویدئویی که در توییتر منتشر شد از قانون‌گذاران خواست «بخش‌های پر از اتلاف و غیرضروری را دور بریزند» و افزود که این بسته «واقعا شرم آور است.» او گفت: «اسمش لایحه کمکی کرونا است، اما تقریبا هیچ ربطی به کووید ندارد.» این لایحه به ارزش ۹۰۰ میلیارد دلار شامل یک چک ۶۰۰ دلاری برای بسیاری از آمریکایی‌هاست.

آمریکا

انتظار می‌رفت ترامپ که دوره ریاست‌جمهوری‌اش روز ۲۰ ژانویه تمام می‌شود این مصوبه فراگیر را بعد از آنکه روز دوشنبه در کنگره تصویب شده بود امضا کند. اما او سه‌شنبه در پیامی از کاخ سفید مخارج در نظر گرفته شده برای سایر کشورها در این طرح را رد کرد و گفت که این پول باید به آمریکایی‌هایی برسد که در تقلا هستند. او گفت:

این لایحه شامل کمکی ۵/ ۸۵ میلیون دلاری برای کامبوج، ۱۳۴ میلیون دلاری برای برمه، ۳/ ۱ میلیارد دلاری برای مصر و ارتش مصر می‌شود که خواهد رفت و تقریبا همه‌اش را صرف خرید سلاح‌های روسی خواهد کرد. همچنین ۲۵ میلیون دلار برای پیشبرد دموکراسی و برنامه‌های مربوط به جنسیت در پاکستان و ۵۰۵ میلیون دلار کمک برای بلیز، کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما در نظر می‌گیرد. چرا مرکز کندی در واشنگتن که مختص هنرهای اجرایی است قرار است ۴۰ میلیون دلار دریافت کند، درحالی‌که باز نیست و بیش از یک میلیارد دلار به موزه‌ها و گالری‌های پایتخت اختصاص داده شده است.

ترامپ نتیجه‌گیری کرد:

کنگره پول زیادی برای دادن به کشورهای خارجی، لابی گران و منافع خاص دارد، درحالی که حداقل ممکن را برای مردم آمریکا که به آن نیاز دارند ارسال نمی‌کند. این تقصیر آنها نیست. تقصیر چین است. من از کنگره می‌خواهم این لایحه را اصلاح کند و رقم خنده دار ۶۰۰ دلار را به دو هزار دلار (برای هر نفر) یا چهار هزار دلار برای یک زوج افزایش دهد. همچنین از کنگره می‌خواهم بخش‌های پر از اتلاف و غیرضروری را دور بریزد و یک لایحه تازه برایم بفرستد، وگرنه تحویل بسته کمک‌های کووید گردن دولت بعدی خواهد افتاد.

رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده افزود: کنگره ‌باید برای من یا دولت بعدی، مصوبه مناسبی برای جبران خسارات کووید بفرستد و آن دولت شاید من باشم و (آن وقت) ما این کار را به انجام خواهیم رساند. دونالد ترامپ همچنین مدعی شد که دموکرات‌ها که اکثریت را در کنگره در اختیار دارند این بودجه را عملا به تعویق انداخته‌اند و از آن برای پیش بردن برنامه سیاسی خود استفاده کرده‌اند. این سند را هیچ‌کس در کنگره نخوانده است چون خیلی طولانی است.

بیانیه ترامپ باعث شگفتی در کنگره شد و آینده مصوبه را در ابهام فرو برد. اگر رئیس‌جمهور آمریکا این طرح را وتو کند دولت ممکن است روز ۲۹ دسامبر از کار باز ایستد چون این بسته ضمیمه یک برنامه بودجه ۴/ ۱ تریلیون دلاری برای تامین هزینه‌های دولت در ۹ ماه آینده بود.

جزئیات لایحه چیست؟

جمهوری خواهان و دموکرات‌ها از ماه ژوئیه سرگرم مذاکره بر سر یک بسته نجات مالی بوده‌اند.رهبران کنگره عصر دوشنبه یک طرح ۵۵۹۳ صفحه‌ای را فاش کردند که ساعاتی بعد تصویب شد. چند قانون‌گذار اعتراض کردند که فرصت خواندن محتوای مصوبه را نداشته‌اند.با این حال طرح با ۳۵۹ رای در مقابل ۵۳ رای در مجلس نمایندگان و با ۹۲ رای در مقابل شش رای در مجلس سنا تصویب شد. این بسته حاوی شماری از تدابیر است که به ده‌ها میلیون نفر که به دلیل بحران اقتصادی ناشی همه‌گیری ویروس کرونا در تامین هزینه‌های ماهانه زندگی در تقلا هستند کمک می‌کند. ارسال یک چک ۶۰۰ دلاری برای بیشتر مردم نیمی از مبلغی است که در لایحه ماه مارس تامین شده بود.

ارزش آن طرح ۴/ ۲ تریلیون دلار بود.بسته روز دوشنبه پرداخت مزایای بیکاری از طرف دولت فدرال را تا ۳۰۰ دلار در هفته برای ۱۱ هفته تمدید می‌کند که البته این هم نیمی از مبلغ ارائه شده در طرح ماه مارس است.این بسته حاوی ۲۵ میلیارد دلار کمک در زمینه پرداخت اجاره خانه است و دستور وقفه در اخراج اجاره‌نشین‌ها (در صورت عدم پرداخت اجاره) که قرار بود در پایان ماه جاری منقضی شود را تمدید می‌کند، که قایق نجاتی برای میلیون‌ها نفر است. اما خبرنگاران و منتقدان با حلاجی این مصوبه غول آسا به یک رشته بذل و بخشش‌ها برای لابی‌گران اشاره کرده‌اند. برای مثال روزنامه واشنگتن پست گزارش می‌دهد که این بسته حاوی ۱۱۰ میلیارد دلار تخفیف مالیاتی برای بخش‌هایی مانند صنعت مشروبات الکلی و صنعت ورزش‌های موتوری – مثل مسابقات اتومبیلرانی – است.

کنگره امریکا

واکنش دموکرات‌ها

پیشتر در روز سه‌شنبه جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از حزب دموکرات گفت که لایحه ویروس کرونا فقط یک «پیش پرداخت» است و قول داد بعد از رسیدن به قدرت برای تصویب یک بسته مشوق‌های دیگر به اعضای کنگره فشار بیاورد.او گفت: «کنگره این هفته وظیفه خود را انجام داد و من می‌توانم و باید از آنها بخواهم سال آینده دوباره آن را تکرار کنند.» نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات که اغلب با اظهارات ترامپ مخالفت می‌کند گفت با این درخواست رئیس‌جمهور موافق است که باید یک چک ۲ هزار دلاری برای همه آمریکایی‌ها ارسال شود.

چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا در توییتی نوشت: «ترامپ باید این مصوبه را امضا کند تا به مردم کمک شود و دولت تعطیل نشود و ما خوشحال خواهیم شد کمک بیشتری برای رفع نیاز مردم تصویب کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا